Jollen ois aikuistunut niin tuota ois kiva tehdä edelleen, siis jos on mulkkuja naapureita.Harvinaisen helposti toteutettavissa olevat uuden vuoden lupaukset, eli...
Asioita, joita tein uudenvuodenaattoina nuoruusvuosillani, mutta joita en aio tehdä tänään illalla Top-5:
1. Juoda itseäni sellaiseen humalaan, että sammun lumihankeen tai etten osaa avata ulko-ovea ja jään lepäämään oven ulkopuolelle kovaan pakkaseen.
2. Kiivetä alasti puuhun. Enkä myöskään lähteä ostamaan tupakkia kioskilta ilman vaatteita (en, vaikka lämpötila olisi alle -20°C). Tai esiintyä muutenkaan alastomana tahi sammuneena niin, että pizzerian omistaja voisi kuvata minua videokameralla ja hauskuuttaa kyseisellä kuvamateriaalilla muita ihmisiä.
3. Tehdä "jääolutta", eli jemmata hyvissä ajoin kaljapulloja lumihankeen viilentymään, ja ihmetellä sitten koko illan ajan, että miten helvetissä nuo litran lasipullot saa nyt sulamaan.
4. Räjäyttää kenenkään postilaatikkoa.
5. Leikkiä sotaa roomalaisilla kynttilöillä, tai ampua mitään muutakaan ilotulitetta ketään toista ihmistä kohti (en kyllä aioa ampua muutenkaan yhtään ilotulitetta).
Jollen ois aikuistunut niin tuota ois kiva tehdä edelleen, siis jos on mulkkuja naapureita.
Tässä on vietetty kyllä vuoden vaihtumista niin nuoruuden innolla, että on käynyt tuuri, kun on nähty se seuraava vuosi.Harvinaisen helposti toteutettavissa olevat uuden vuoden lupaukset, eli...
Asioita, joita tein uudenvuodenaattoina nuoruusvuosillani, mutta joita en aio tehdä tänään illalla Top-5:
1. Juoda itseäni sellaiseen humalaan, että sammun lumihankeen tai etten osaa avata ulko-ovea ja jään lepäämään oven ulkopuolelle kovaan pakkaseen.
2. Kiivetä alasti puuhun. Enkä myöskään lähteä ostamaan tupakkia kioskilta ilman vaatteita (en, vaikka lämpötila olisi alle -20°C). Tai esiintyä muutenkaan alastomana tahi sammuneena niin, että pizzerian omistaja voisi kuvata minua videokameralla ja hauskuuttaa kyseisellä kuvamateriaalilla muita ihmisiä.
3. Tehdä "jääolutta", eli jemmata hyvissä ajoin kaljapulloja lumihankeen viilentymään, ja ihmetellä sitten koko illan ajan, että miten helvetissä nuo litran lasipullot saa nyt sulamaan.
4. Räjäyttää kenenkään postilaatikkoa.
5. Leikkiä sotaa roomalaisilla kynttilöillä, tai ampua mitään muutakaan ilotulitetta ketään toista ihmistä kohti (en kyllä aioa ampua muutenkaan yhtään ilotulitetta).
Tuo kohta kolme saa kaipaamaan litran olutpulloja. Kyseinen kohta lämmittää mieltä jäätyneistä pulloista huolimatta, koska siinä on jotakin sellaista, mihin voi syyllistyä myös selvinpäin. Ajattelet keksineesi hyvän suunnitelman ja todellisuus osoittaa, että päin helvettiä meni ja sitten mietitään kiroillen, miten hitossa vahinko korjataan.
Oot löytänyt pari "kulttielokuvaakin", nuo lihavoidut. Lisäksi Wild at Heart rainassa pääosissa reilu kaksikymppiset Laura Dern ja Nicolas Cage, jotka ovat tuon jälkeen kerinneet tehdä paljon elokuvien parissa.Top 5 viime vuosisadan elokuvat, jotka näin ensimmäistä kertaa 2024:
1. Devil Story (1986)
2. In the Heat of the Night (1967)
3. Wake in Fright (1971)
4. Rashomon (1950)
5. Wild at Heart (1990)
Bubbling under: The Lost Weekend (1945), The Taking of Pelham One Two Three (1974), The Best Years of Our Lives (1946), Midnight Cowboy (1969), Lessons of Darkness (1992)
...
Yksi omista suosikeistani Aladdinin Jasmine ei ansaitse edes mainintaa? My GODTOP 5 Disneyn prinsessat
1. Belle / Kaunotar ja hirviö. Älykäs, kyvykäs, rohkea oman tiensä kulkija sekä hellä rakkaimmilleen. Toki täytyy muistaa se, että hän oli klassinen esimerkki Tukholman syndroomasta, mutta silti rankkaan hänet ylivoimaiseksi ykköseksi.
2. Merida / Urhea. Toinen nuori ja rohkea nainen, joka rempseällä esiintymisellään valloitti sydämeni, kun ensimmäisen kerran näin Urhean. Ei mikään hissukka.
3. Mulan / Mulan. Hyvin ansaittu kolmas sija tässä listauksessa. Mitä ihminen ei tekisi suojellakseen läheisiään?
4. Tiana / Prinsessa ja sammakko. Kasvutarina parhaimmasta päästä.
5. Moana / Moana. Moderni Disney-prinsessa modernissa Disney-klassikossa.
Pistesijojen ulkopuolella: Tähkäpää / Kaksin karkuteillä, Pocahontas / Pocahontas
Kaveri ajoi tuollaisella muutaman junnuluokan voitonkin rallissa 70-luvulla...Top5 - Lapsuuden pelto/piha-autot
...
2. Datsun 160J SSS -76
...
Erinomaiset valinnat, varsinkin ykkönen, mutta mun listalla kärkeen menisi Illo-Illo-Illodin, suun aamuin illoin raikastin - fluoria, xylitolia on Illodinissa.TOP 5 mainosjinglet
Kuka voittaa matsin!?Erinomaiset valinnat, varsinkin ykkönen, mutta mun listalla kärkeen menisi Illo-Illo-Illodin, suun aamuin illoin raikastin - fluoria, xylitolia on Illodinissa.
Mää lisään Peter Stormare (aikoinaan) ja Aron Chupa & Little Sis Nora (tänään).Top 5 elokuva-alan henkilöt jotka ovatkin yllättäen (ainakin itselleni) ruotsalaisia
1. Daniel Espinosa ohjaaja mm. Safehouse
2. Rebecca Ferguson
3. Joel Kinnaman
4. Max von Sydow aina kuvitellut että von Sydow on saksalainen
5. Noomi Rapace
Mulla aina kävi sääliksi tuota Matias Myyrää, kun äidin kanssa tätä lauloimme - ei sitten multavarpainen Maajussi-Matias kelvannut hienohelmalle...Top 5- Kuvitteelliset Sakut ja Sakarit
1. Saku Sammakko. Klassinen laulujen pakit saanut kosija. Saku luuli tekevänsä lauluillaan vaikutuksen Hillevi Hiireen, mutta sai kaverikortin, kun neito oli jo menossa naimisiin. Ei Matias Myyrän jättäminen kuitenkaan haitannut Hilleviä, kun löysi riittävän puoleensavetävän muusikon Hepokatti-Heikin. Eli ei vain riittänyt Sakulla karisma.
Hain talonrakennuslainaa pankinjohtajalta, jonka lempinimi oli Sikari-Sakari - vittumainen nilkki...2. Sikari-Sakari. Pienikokoinen nilkin näköinen rikollinen, joka taitaa olla ainoa Mikin vihollisista, jonka kanssa pallokorva olisi saattanut pärjätä painissa.
...nevö foget...3. Sakari Östermalm. Raskasta musiikkia ja osuvia ajatuksia musiikin jumalien armosta
"Himmel! Nyt sukelletaan!" - legendaarinen James "Jönssi" Kagelbergin (aka Heikki Vihinen) huudahdus Kummeli Kultakuumeessa. Itselläkin saksan alkeet tuli saatua korkkareista, sittemmin luin sitä oppikoulussa pitkänä vieraana kielenä...4. Saku. Saksalainen sotilas, joka opetti Korkkari-saksaa niillekin, jotka eivät koskaan koulussa opiskelleet saksaa.
?5. Sakari Kaulaote. Tärkeä työtä rikosten selvittämisessä telkkariohjelman avulla.
Sakari Kaulaote on toimittaja Vintiöiden Kyttäruudussa.Mulla aina kävi sääliksi tuota Matias Myyrää, kun äidin kanssa tätä lauloimme - ei sitten multavarpainen Maajussi-Matias kelvannut hienohelmalle...
Hain talonrakennuslainaa pankinjohtajalta, jonka lempinimi oli Sikari-Sakari - vittumainen nilkki...
...nevö foget...
"Himmel! Nyt sukelletaan!" - legendaarinen James "Jönssi" Kagelbergin (aka Heikki Vihinen) huudahdus Kummeli Kultakuumeessa. Itselläkin saksan alkeet tuli saatua korkkareista, sittemmin luin sitä oppikoulussa pitkänä vieraana kielenä...
?
On jäänyt jotenkin taka-alalle muistoissani...Sakari Kaulaote on toimittaja Vintiöiden Kyttäruudussa.
Meillä se meni 60-luvulla vielä näin:Minä luin saksan C-kielenä eli kahdeksannelta luokalta valinnaisena ja lukiossa myös. Niin kielitaito unohtuu, että Laudaturin saksasta on vuosien saatossa tullut lähinnä Korkkari-saksaa.
Peruskoulussa mulla alkoi kolmannella luokalla englanti, seiskalla ruotsi, kasilla tosiaan saksa ja lukion ekalla ranska.On jäänyt jotenkin taka-alalle muistoissani...
Meillä se meni 60-luvulla vielä näin:
- Oppikoulun toisella luokalla alkoi ruotsinkielen opiskelu kaikilla pakollisena.
- Kolmannella piti valita joko saksan tai englannin nk. pitkäksi vieraaksi kieleksi, itsellä siis saksa.
- Neljännellä tuli sitten, pakollisena niinikään, tuo toinen vaihtoehto edellä mainituista nk. lyhyenä vieraana kielenä, minulla sitten englanti
Lukion kielilinjalla oli vielä pakollisena vaihtoehtoina noiden em. lisäksi joko ranska, venäjä tai latina nk. kolmantena vieraana kielenä - ruotsihan on ollut kautta aikain se toinen kotimainen... Minä valitsin reaalilinjan, nk. "laiskanmiehen linjan". <köh>