Se että nämä kaikki 15 pelaajaa olisivat sitten kykeneviä huipputasolla pelaamaan mitä vain peliä ja myös pelipaikattomasti kuulostaa todella utopistiselta. En vain pysty uskomaan, lisäksi kun tuota u16 (kaksi ikäluokkaa) ja u18 (kaksi ikäluokkaa) sm-sarja porukoita katsoo niin onko siellä jo sitten oikeasti tulossa 12 kappaletta huippuyksilöitä, jotka pystyvät pelaamaan huipputasolla illasta toiseen? En vain usko.
Pikkusen hillitsisin tätä pelitapa keulimista.
Paikaton on älyttömän huono sana ja huonosti kehitystä kuvaava termi minun mielestäni ainakin. Kehitys ei koskaan keksi uutta pyörää, saa vaan pyörän toimimaan paremmin kuin ennen ja siitä on kyse tässäkin. Pelaajakehityksen koko ajatus on kyetä tuottamaan pelaajia, joilla on valmius ja kyky pelata annettua pelitapaa paremmin kuin nykytuotossa, vielä niin, että valmiudet on istua moneen erilaiseen tapaan pelata.
Peliin tulee väkisin muutoksia taktisella puolella kehityksen myötä, mutta kukaan ei tässä hetkessä kykene aidosti sanomaan millaisia, saati tuomitsemaan ne toimimattomiksi.
Ihan samoin, kuin nykyäänkin junnupolut tuottaa liigaan riittävää pelaajaa ne tuottaa jatkossakin, eri valmiuksin, kun vaade muuttuu, ei tässä mitään ihmettelemistä ole. Tuo itse ohjautuvuus on itse asiassa bonus valmentajalle, koska tunnetusti valmentajalla on muutakin puuhaa, kun ohjailla pelaajia. Tämä tuo siis aikaa ja tilaa kehittää peliä paremmaksi.
On aivan turhaa jupinaa kuvitella, että se tulevaisuuden pelaaja olisi rakennettu jotenkin toisin suhteessa peliin, kuin nykyisetkään pelaajat. Kuka korjaa potin ensin, saa etua pelillisesti, mutta ei mitään dominointia kannusta toiseen, himpan paremman lähtöasetelman kilpaan, ei muuta. Silti se kortti kannattaa katsoa ja pelata.