Sen perusteella peli ei ole mielestäni täydellisessä umpisolmussa.
Itse näen asian niin, että tällä hetkellä meillä ei ole varsinaista pelillistä kriisiä. Vaikka pelillisesti me olemme aika telineissä, on tuo kuitenkin hieman toista kuin esimerkiksi KalPalla ja TPS:llä on ollut, parin viime kauden Ilveksestä puhumattakaan. Sen sijaan mä näen kokonaiskuvassa meillä vallitsevan kriisitilanteen.
Pelaajat ovat pelanneet aivan helvetin kurittomasti nyt pidempään. Tämän seurauksena on istuttu aivan turhia jäähyjä hirveä määrä, hävitty järjestään kaksinkamppailutilanteita ja järkyttävien merkkausvirheiden takia päästetty tukku maaleja. Jos pelaajilla on kaikki kunnossa, ei tuollaista tapahdu tässä mittakaavassa. Toki syitä voidaan etsiä aina Maston ulostustavasta tai tulevan kauden epävarmuudesta alkaen, mutta sillä ei ole niin merkitystä tätä vuodattaessa.
Valmennus puolestaan kärsii siitä, että omaa pakettia ei olla pystytty täysin myymään pelaajille. Tiettyä logiikkaa on nähtävissä nyt esimerkiksi hyökkäyksiin lähdettäessä alkukautta aktiivisemmalla keskutan käytöllä, mutta kokonaisuus ei vain toimi. Kohta on joulukuu, puolet sarjasta pelattuna ja vielä painitaan tällaisten asioiden kanssa. Jotenkin mulla tulee flashbackinä mieleen Ika ja horinat parin viikon myöhästymisestä.
Eipä siinä, onhan tämä joukkue ihan rehellisesti sanoen päin helvettiä koottu. Hjallis otti aivan kaamean riskin lähtiessään siitä, että Filppulaa ei tarvitse korvata, vaan mennään Eavesin, Teräväisen ja Hahlin johdolla. Jokainen vähääkään noiden pelaajien historiaa tunteva näkee ongelman: kestosaikkulaisista Eaves jo lopetti uransa ja Hahl vemppaa säännöllisesti, Teukalla taas on junnukisat tulossa. Mukava yhtälö, jonka seurauksena maksetaan nyt järkyttävän kovaa hintaa peluuttamalla jopa Dehneriä ja Lindelliä keskellä. LIIGAN ISOIMPIA BUDJETTEJA, JÄÄHYVÄISKAUSI JA SAATANA JOPA PAKKEJA PELUUTETAAN KESKELLÄ KUN JOPA MESTIKSEN FARMISEURA ON KUPATTU TYHJÄKSI! Mä en käsitä.
Toki tuo rosteri on hyvin pitkälti seurausta Hjalliksesta. Hänen olisi pitänyt pystyä korvaamaan Kekäläinen paljon nopeammin, ei kahta sanaa. Epäonnistuminen tässä johti siihen, että Jokereita koonnut mies oli itselleen epäsovissa tehtävässä neuvotellen samalla suomalaisen urheiluhistorian kannalta ehkä merkittävintä sopimusta. Ei toimi tuo yhtälö sitten millään. Lopputulemana sisään tulleet pelaajat ovat joko olleet ns. omia (mm. Lahti) tai muiden pelaajien (Semir-Jere, Juhani-Antti, jne.) avustuksella saatu sisään.
Tällä hetkellä tilanne on se, että tästä on auttamatta tulossa todellinen mahalasku. Valmentajaa vaihtamalla voidaan ehkä saada pelikirjaan pari sivua lisää ja pelaajien kurittomuutta pois. Parilla sentterihankinnalla pystytään hieman paikkaamaan rakennushetken ongelmia. Luonnollisesti molemmat sisältävät riskinsä ja niiden täyttäminen vaatii aikaa, rahaa ja osaamista. Kun Kurrille annetaan näin vähän aikaa, ainakaan itse en odota ihmeitä.
Hävettää tunnustaa, mutta mä olen helvetin pettynyt. Kaiken piti olla pedattuna menestykseen, sillä Kekäläinen jätti hyvät pohjat ja hänen siirtymisensä pois jätti paljon aikaa seuraajan hankkimiselle. Samoin joukkueen runko oli jopa harvinaisen ajoissa valmiina ja muutama kova hankinta (mm. Kousa) julkistettiin hyvissä ajoin. Tähän se sitten jäikin, Hjalliksen puheista huolimatta. Hjallis jätti muutaman äärimmäisen tärkeän asian tekemättä ja tällä hetkellä voisi melkein heittää pyyhkeen kesään. Lähtökohdat ovat niin hirveät, että mä en jaksa uskoa ihmeisiin.