Tomi Lämsä – Lukon päävalmentaja 2023–2025

• 256 115
  • 1 937

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten voi kutsua jengiä grillattavaksi ja haukuttavaksi jos paha mieli on.
Ei ollut tarkoitus kirjoittaa mitenkään negatiivisesti, vaan ihan aidosti ehdottaa liveä, missä on Kalle ja Lämsä.

Paljon on kysymyksiä sekä perattavaa ja livessä nämä on helppo toteuttaa.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ei ollut tarkoitus kirjoittaa mitenkään negatiivisesti, vaan ihan aidosti ehdottaa liveä, missä on Kalle ja Lämsä.

Paljon on kysymyksiä sekä perattavaa ja livessä nämä on helppo toteuttaa.

Kyllä, mutta mielestäni ei nyt. Liven ideaa en ihan tässä ymmärrä? Valmiiksi vittuuntuneet huutelemaan sinne anonyyminä.

Ei se olisi kenellekään hyvä kokemus.

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Sanamuodosta tuli mieleen, että onkohan täällä ainuttakaan nimimerkkiä, joka tykkäisi Lämsän jatkosopparista? Lukuunottamatta @Yuppi joka käsittääkseni tykkäisi siitä ihan vaan vittuillakseen.

Nyt kannattaa siis ilmoittautua rohkeasti, koska jälkikäteen se on sitten takinkääntöä.
En usko että edes @Yuppi mitenkään erikseen tykkäisi Lämsän jatkosta. Itse olen sitä mieltä että vaihtaminen pelkästään vaihtamisen ilosta ei ole kovin järkevää. Puhumattakaan vaihtamisesta jonkun keskustelupalstan ”paineesta” johtuen. Tarjolla täytyy olla selkeä upgrade tai muuten edessä on taas hyppy tuntemattomaan. En siis millään tasolla toivo Lämsän jatkoja mutta kun ei ole tietoja paremmasta vaihtoehdostakaan. Toivottavasti Kallella on.

Kepakko

Jäsen
Kyllähän tuo Lämsä aika taitavasti sanaili tuossa podcastissa. Avasi myös kiitettävästi omasta näkökulmastaan asioita ja ainakin minä sain moneen kysymykseen vastauksia.

Itsekin taitavana puhujana olen kuitenkin sitä mieltä, että hiljalleen puheille on tultava katetta. Puheet ilman tuloksia ovat kuin kultaharkko panssarilasin takana.

Viime kausi oli tuloksen puolesta katastrofi, tämä kausi on antanut ehkä vähän enemmän toivoa. Tällä hetkellä sijoitus sarjataulukossa on silti ihan jotakin muuta mitä ennakkoon odotettiin.

Annetaan jouluun asti aikaa.

Darumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuuntelin myös haastattelun ja jotenkin outoa, ettei Lämsä yhtään tuntunut tulevan vastaan tai ottavan itse vastuuta tuloksellisesti alakanttiin menneestä alkukaudesta. On totta että hyviäkin elementtejä on, mutta tulosurheilua silti viime kädessä. Nyt kuulosti jopa vähän pikkulapselta tuo "mutku muut pelaa träppiä" ja vieritettiin syytä pelaajille tehottomuudesta. Olisi varmasti kaikki sidosryhmät ottaneet paremmin, jos olisi edes osin omakin käsi noussut.

Lukko8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo kyllä Tomi puhua osaa, siitä ei jää kiinni. Tuo Ramonan haastattelu oiva esimerkki jälleen siitä. Mutta se ei paljoa lohduta, jos kentällä ei kehitystä tapahdu. Mielenkiintoista nyt tauon jälkeen nähdä, onko siihen ”limaträppiin” mitään lääkkeitä löytynyt.

Kyllähän nyt muutamassa pelissä taukoa ennen näkyi pelaajistossakin vahvaa turhautumista jo. Saa nähdä mitä tästä tulee.
Jokatapauksessa uutta valmentajaa ehdottomasti sisään ensi kaudelle. Miettinen kelpaisi hyvin.

joan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuuntelin myös haastattelun ja jotenkin outoa, ettei Lämsä yhtään tuntunut tulevan vastaan tai ottavan itse vastuuta tuloksellisesti alakanttiin menneestä alkukaudesta. On totta että hyviäkin elementtejä on, mutta tulosurheilua silti viime kädessä. Nyt kuulosti jopa vähän pikkulapselta tuo "mutku muut pelaa träppiä" ja vieritettiin syytä pelaajille tehottomuudesta. Olisi varmasti kaikki sidosryhmät ottaneet paremmin, jos olisi edes osin omakin käsi noussut.

Tästä olin myös itse hämmentynyt. Tuossa kun joku aika sitten kuuntelin Niemelän haastattelua niin taisi sanoa, että päävalmentajana ottaa aina vastuun, jos jokin osa-alue ei toimi. Tämän tyyppistä puhetta ei Lämsältä ole juuri kuultu. Sellainen terve kriittisyys olisi suotavaa ja mahdollistaa kehityksen.

Tämän haastattelun myötä tuli tunne, että eiköhän Lämsälle jatkot ole sorvattu.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tästä olin myös itse hämmentynyt. Tuossa kun joku aika sitten kuuntelin Niemelän haastattelua niin taisi sanoa, että päävalmentajana ottaa aina vastuun, jos jokin osa-alue ei toimi. Tämän tyyppistä puhetta ei Lämsältä ole juuri kuultu.
Lämsällä ei ole ollut tapana urallaan ottaa vastuuta tekemisistään ja valinnoistaan aiemminkaan. En usko että muuttuu enää.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pelsu matsissa seurasin samaa. Ja osa pelaajista oli hyvin turhautuneen oloisia. Taisi joltain tulla kommenttia kentällä tyyliin ettei jumalauta näin voi pelata.
Sen verran itse olen yhdistänyt tiedonjyviä, että täällähän kerrottiin että joukkueen sisällä oli turhautumista Lämsän "paniikin lietsomiseen" penkin takana. Se yhdistyi mielessäni Porin pelissä Liivikin raportointiin penkkien välistä, jossa Lukon puolustajia oli kolmannessa erässä käsketty heittämään hanakammin kiekko päätyyn koska nyt on kiire.

Tämä siis vain omaa päätelmääni ja perustuu tietysti kuulopuheisiin. Ja siihen vaikuttaa toki se, että itse näen huonosti ajoitetut päätyheitot ja niiden jatkopelit Lukon pelin ehkäpä suurimpana ongelmana, enkä suoraan sanottuna usko että Lämsä osaa valmentaa kiekollista peliä träppiä vastaan kovin hyvin. Ja tietysti itse ajattelen että nopea päätyheitto lähinnä tuhlaa aikaa eikä säästä sitä verrattuna kiekossa pysymiseen.

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
vieritettiin syytä pelaajille tehottomuudesta
Tämäkin on aika hauska juttu. Viime kauden alusta tähän päivään Lukko on laukonut joukkueista selvästi eniten, 4238 kertaa ja lähes 53 laukausta per peli. Tällä ajanjaksolla laukaisuprosentti on toisiksi huonoin 5.17%, takana vain HPK. Toisesta päästä löytyy Tappara, Ilves ja Pelicans. Tapparalla paras 7.73%.

Tuosta jos pyöräytetään taskulaskimeen että jos Lukolla kuuluisi olla esim. 7% tehokkuus mutta käynyt vain huono tuuri niin tuolla laukaisumäärällä sen todennäköisyys on n. 1/10000.

Mitä luulette, onko Lukko about maailman epäonnekkain jääkiekkojoukkue vai olisiko kyse kuitenkin siitä että edes hyvän materiaalin kanssa ne ripuliranteet viivalta ilman maskia ei kuulukaan mennä maaliin tuon useammin? Onko Lukko tehoton vai olisiko vain maalipaikat huonoja?

Todennäköisyys että Lukon oikea laukaisuprosentti olisi Liigan keskiarvo eli n. 6 mutta käynyt vain huono tuuri on jo selvästi todennäköisempää, n. 1.1% mutta erittäin epätodennäköistä sekin

(1)
  • Tykkää
Reactions: Rl

Danforth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Luleå HF
Tätä kun miettii niin miksi hallitus olisi koolla Lämsän kanssa ellei koske tätä kautta ja sopimuksen purkamista tai jatkosopparia tulevalle kaudelle.

Toivotaan parasta ja peltään pahinta.
Kumpi onkaan kumpi, sen saa jokainen itse päättää.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Sanamuodosta tuli mieleen, että onkohan täällä ainuttakaan nimimerkkiä, joka tykkäisi Lämsän jatkosopparista? Lukuunottamatta @Yuppi joka käsittääkseni tykkäisi siitä ihan vaan vittuillakseen.

Nyt kannattaa siis ilmoittautua rohkeasti, koska jälkikäteen se on sitten takinkääntöä.
En mä pysty tunnustamaan, että siitä varsinaisesti tulisi tykättyä. Mutta jos näin kävisi, niin luulen että pystyisin jollain tavalla elämään asian kanssa. En välttämättä hyvin, mutta kuitenkin.

Toki näin palstalla jollain tavalla kutkuttaisi nähdä tuo osin ihan ansaittu tilanne noin ihan vaan subjektiivisena mielipiteenä. Ajatellen palstan tasoa yleisesti ja porukan käsitystä kannattamisesta. Tästä ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään, se on vain oma kieroutunut mielipide eikä perustu paljon mihinkään.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
... jossa Lukon puolustajia oli kolmannessa erässä käsketty heittämään hanakammin kiekko päätyyn koska nyt on kiire.
No tuo päätyynheitto käsky penkiltä on voinut tarkoittaa vaikka sitä, että pelin avaustilanteessa etäisyydet on venyneet, pelaaja jolle tulisi pelata on pysähtynyt tai jotain ihan muuta. Se yksittäinen ohje ei tarkoita sitä, että "nyt se Lämsän pelikirja on vaan päätyyn heittämistä". Kyllä niitä "syvään" huutoja tulee ihan jokaisen joukkueen vaihtoaitiosta useamman kerran pelissä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No tuo päätyynheitto käsky penkiltä on voinut tarkoittaa vaikka sitä, että pelin avaustilanteessa etäisyydet on venyneet, pelaaja jolle tulisi pelata on pysähtynyt tai jotain ihan muuta. Se yksittäinen ohje ei tarkoita sitä, että "nyt se Lämsän pelikirja on vaan päätyyn heittämistä". Kyllä niitä "syvään" huutoja tulee ihan jokaisen joukkueen vaihtoaitiosta useamman kerran pelissä.
Totta kai. Yritin korostaa että tämä oli vain oma päätelmäni kahdesta kuulopuheesta, joka täsmää siihen mitä kentällä näen. Ilmeisesti epäonnistuin.

Dani55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en jaksa uskoa Lämsän potkuihin jos kerran ollaan tässä kohtaa 4 pistettä tavoitteesta. Luulempa että Tomi on ihan vaihtoehto ensi kaudellekin, koska korvaavat vaihtoehdot ovat vähissä. Vaikka onhan tässä nyt vähän tulos tai ulos -henki päällä kaikin puolin. No, nähtäväksi jää.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Liivik tuon silloin raportoi ja Lämsän huuto oli Almarille. Almari ei löytänyt avauspaikkaa Padan trappia vastaan ja haki uuden kierroksen alhaalta. Tuossa Lämsä oli huutanut iskemään kiekkoa päätyyn.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liivik tuon silloin raportoi ja Lämsän huuto oli Almarille. Almari ei löytänyt avauspaikkaa Padan trappia vastaan ja haki uuden kierroksen alhaalta. Tuossa Lämsä oli huutanut iskemään kiekkoa päätyyn.
Jep, ja tuo uusi kierros varmaan venytti ne etäisyydet liian suuriksi. Hyvä huuto siinä vaiheessa. Ei seisovalle pelaajalle kannata kiekkoa antaa.

Kepakko

Jäsen
Ilman mitään tarkempaa tilastostatistiikkaa sanoisin, että parilla Almari-Stenqvist on ollut träppääviä vastustajia vastaan ehkä juuri eniten ongelmia pelin nopeasti avaamisessa. Aika usein ovat hakeneet uutta kierrosta. Träppäävää joukkuetta vastaan tuo on usein aika huono juttu, kun pitäisi pitää pelin vauhti ja rytmi kuosissa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jep, ja tuo uusi kierros varmaan venytti ne etäisyydet liian suuriksi. Hyvä huuto siinä vaiheessa. Ei seisovalle pelaajalle kannata kiekkoa antaa.
Ei sitä myöskään vastustajalle kannata antaa.
Träppäävää joukkuetta vastaan tuo on usein aika huono juttu, kun pitäisi pitää pelin vauhti ja rytmi kuosissa.

Se olisi tietysti kiva juttu, että vauhti ja rytmi on kuosissa, mutta jos vaihtoehdot on heittää päätykiekko huonosta vauhdista ja rytmistä kuten Lukko teki sen sata kertaa Porissa, tai pysyä kiekossa ja ottaa uusi lähtö, niin minusta pitäisi valita jälkimmäinen. Jos se kiekossa pysyminen venyttää etäisyyksiä, niin vika on hyökkääjissä eikä siinä kiekollisessa. Tai siis se vika on päävalmentajassa, joka ei osaa.

Rl

Jäsen
Ei Lämsän pelikirjaa ole olemassakaan, sen näkee jokainen paitsi herra itse. Vittuuntuneita ovat pelaajat ja katsojat ja spekuloidaan jatkolla. Menee kyllä jääkiekko kokonaisuudessaan boikottiin jos näin käy, aivan käsittämätön ajatus.

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Multa ei heru mitään "jatkoaikaa" Lämsälle, koska olisin antanut potkut jo aikoja sitten. Siitä huolimatta sanon, että nyt on 20 peliä takana. Useimmiten se on jo riittävä määrä kertomaan, missä mennään. Kuitenkin Kiekko-Espoo, SaiPa ja Ässät ovat korkeammalla kuin todennäköisesti tulevat olemaan 60 pelin jälkeen.

Näin ollen uskon, että nousijoita on tarjolla. Onko Lukko siinä joukossa? Sanoisin, että seuraavat 10 peliä kertovat Lukon kaudesta paljon. Jos nousua ei tule, niin pienikin usko menestykselle voidaan haudata.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei sitä myöskään vastustajalle kannata antaa.

Se olisi tietysti kiva juttu, että vauhti ja rytmi on kuosissa, mutta jos vaihtoehdot on heittää päätykiekko huonosta vauhdista ja rytmistä kuten Lukko teki sen sata kertaa Porissa, tai pysyä kiekossa ja ottaa uusi lähtö, niin minusta pitäisi valita jälkimmäinen. Jos se kiekossa pysyminen venyttää etäisyyksiä, niin vika on hyökkääjissä eikä siinä kiekollisessa. Tai siis se vika on päävalmentajassa, joka ei osaa.
Pääasiassahan Lukko tekee juurikin noin, uusi kierros ja hyökkääjät hakee etäisyydet kuntoon. Mutta, jos pelikello alkaa olemaan täynnä, niin kuin tässäkin tapauksessa oli, niin ihan fiksuakin vaan heittää päätyyn ja apinana perään.

Syitä miksi etäisyydet venyivät voi olla monta, eikä yhtä syyllistä kannata tähänkään etsiä. Suurin syyllinen taitaa kuitenkin olla se vastustaja, joka osasi pelata tilanteen niin, että pelaajien eväät loppuivat. Mutta, nythän sitä treenataan ja mielenkiinnolla ainakin itse odotan, löytyykö tähän lääkkeet vai ei.

Avauspelaamisessa yleisesti ohjeistetaan pakkia syöttämään heti kun paikka on. Jos vähäänkään viivyttelee, paikka syöttää kuihtuu pois ja ongelmat alkaa. Hyökkääjien toiminta täytyy myöskin rakentua sen varaan, että syöttö tulee heti ja jos se ei tulekaan, niin sitten ne etäisyydet venyy.. Ei ole siis helppoa, mutta toistojen ja yhteisten kokemusten kautta täysin hiottavissa oleva asia.

Gädda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ota kantaa pitäisikö Lämsälle antaa potkut, luotan siinä asiassa Kallen ja muiden asiasta päättävien ammattitaitoon. Mutta realistisesti ajateltuna en usko, että potkuja tulee ellei Lukko tipu 10. sijan alle tai tapahdu jotain välirikkoa pelaajien kanssa tms. Ennemmin pitäisin tässä vaiheessa todennäköisempänä vuoden jatkosopimusta kuin potkuja, varsinkin jos sopivaa korvaajaa ei ole löytynyt.

Lämsän potkuja on niin paljon huudeltu, että tuntuu kuin siitä olisi tullut jo lähes varma asia jota nyt vaan odotellaan tapahtuvaksi. Onhan peli välillä karmeaa katsottavaa, mutta itse ainakin käyn hallilla vaikka penkin takana olisi Juhani Tamminen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy