Tässä ja lähes kaikissa muissakin keskusteluissa on varmasti nykyajalle tyypillisiä piirteitä. Lyhytjännitteisyys ja keskittyminen pieneen palaan kokonaiskuvan sijaan.
Ymmärrän, että tässäkin ketjun otsikko on "Tomi Kallio", mutta mun mielestä on väärin kaataa epäonnistumista tai onnistumista yhteen laariin. Meillä on siellä urheilujohtaja ja kaksi pelaajakoordinaattoria (vai millä ikinä titteleillä liikkuvatkaan).
Minä en ainakaan osaa arvostella Tomi Kalliota duunissaan, koska en tiedä mistä hän on faktisesti vastuussa ja mitä pelaajia hän on omalla osaamisellaan hankkinut/skoutannut. Lisäksi asiaan vaikuttaa käytettävissä oleva budjetti ja ylempää tuleva ohjeistus.
Esim. joku luetteli valmentajat Kallion onnistumiseksi. Aika vahvasti väitän, ettei Kallio yksin päätä kuka Tepsissä on päävalmentajana.
Urama/Kallio/Suoraniemi - troikan suorituksista on nyt jo jonkilainen track record nähtävillä. Mielestäni tässä voi jo jotain johtopäätöksiä tehdä, pohjautuen historiaan. Ongelmana itse koen, että JOUKKUEEN kasaamisessa on ongelmia.
Löydetään kyllä yksittäisiä hyviä pelaajia tai jopa löytöjä, mutta vastapainoksi tulee huteja. Tämä on mielestäni myös normaalia. Ei jokainen hankinta tule koskaan onnistumaan vaikka siellä olisi mikä midas pelaajahankinnassa. Mutta sen tasapainoisen JOUKKUEEN kasaamisessa meillä on isoja ongelmia vuodesta toiseen.
Lisäksi koen erittäin kummallisena TPS:ssä, että resurssit on valtavat ja pelaajahankinnassa istuu kolme ukkoa. Silti pelaajabudjetti on se mistä kuristetaan. Eli panostetaan suuresti pelaajahankinnan osaamiseen/resurssiin, mutta ei kuitenkaan saada vastaava etua tästä osaamisesta kun eivät löydä budjettiin sopivaa kokonaisuutta eli joukkuetta.
En ymmärrä lainkaan TPS:n prioriteettejä, kun siitäkin on jo track record, että tämä "seuran kehittäminen" on loputon suo ja varsinaisia tuloksia (urheilullinen ja taloudellinen tulos) on laihanlaisesti.
Käytössä olevilla resursseilla (TPS:n käyttämät rahamäärät ja toimistossa istuvien ihmisten lukumäärä sekä heidän meriitit jääkiekossa) meidän pitäisi pystyä laadukkaampaan suorittamiseen. Minä ainakin uskallan vaatia enemmän. Panostukset Suomen mittakaavassa ovat ihan järjettömän kovat ja siellä istuu Suomen tasolla kovia meritoituneita ammattilaisia (Westerlund, Urama, Koskinen jne). Silti tulos on liian ailahtelevaa ja tempoilevaa. Miksi meillä esim. vaihtuu koko joukkueellinen pelaajia lähes joka kausi?
Itse olen opetellut välttelemään yksittäisten nimien nostoa tikunnokkaan. Täällä tuntuu, että väittely menee siihen, että onko joku Fröberg hyvä hankinta vai ei. Ei tuolla isossa kuvassa ole suurta merkitystä. Toki, jonkun lukijan silmässä se voi sitten näyttäytyä "kaikki on paskaa" - teemana, mutta koitan välttää myös tuota. Hyviä asioitakin on paljon ja niitäkin on syytä nostaa esiin.
Organisaationa meillä on selkeä terästäytymisen paikka. Pöhöttyminen/laiskistuminen uhkaa tai on jo päällä. Tämä on se isoin riski meille menestyksen suhteen. Ärsyttää suunnattomasti, kun aletaan menemään tuollaiselle selittelyjen tielle. "Ei kaikki hankinnat voi osua, ja ihan hyvin menee. Kaikkia ei voida pitää", kun samalla suorituksissa on silmin nähden selkeästi parantamisen varaa.
Yksi tai kaksi voittoa tai tappioputki ei omaa mielipidettä vielä muuta. Ei edes tämän kauden menestys tai limbo. Toki se on selvää, että tapioputkessa nämä omat kriittiset mielipiteet nousevat pintaan ja toisinpäin voittoputkessa helpompi arvostaa niitä hyviä asioita.
Päävalmentajahauista annan nykyTepsille erittäin hyvän arvosanan so far (Uraman troikka). Ollaan siirrytty saunakaverien ja arpojen palkkaamisista nimimiehiin (edit: nimimies tässä tarkoittaa osaajaa/ammattitaitoa). Apuvalkkujen osalta tilanne on vaihtelevampi. Ehkä siinäkin JOUKKUEEN kasaaminen tuntuisi olevan haaste ja siellä on liikaa veneen keinutusta. Sama itse joukkueessa, joka kausi on ihmeellisiä ilmiselviä puutteita joita ei saada millään korjattua.
Mulle pääasia on menestys. Ihan sama vaikka on virtalan markoja joukkue täysi, jos homma kentällä pelittää kokonaisuutena. Palmut ja Nurmet on toki hienoja hankintoja niminä ja tuulettelen niitä fanina kuten muutkin. Mutta lopulta ihan sama vaikka noita ei olisi ja tilalla olisi kaksi kentällistä riittävän laadukkaita Liigapelaajia, joilla itse tulos saataisiin paremmaksi.
Summa summarum, Tomi Kallio on hieno mies. Arvostan erittäin suuresti jääkiekkoilijana. Pelaajahankintahommissa tulos on vaihtelevaa ja arvosteleminen hankalaa kun ei tiedä koko totuutta. TPS:tä organisaationa vaadin parempaa ja siellä pitää olla näkemys onko Kallion kompetenssi riittävä tuohon pestiin.
Selittelyt seis ja tekoja! Parempaa tulosta on noilla resursseilla saatava.