Kyllä täältä ainakin löytyy luottoa Tomekin tekemiseen, luulisi nuoren ryhmän sopivan jopa paremmin tälle valmennustiimille. Karjalainen on erittäin tervetullut lisä ja jopa mahdollinen korvaaja vaikka sellaiselle en näe edes tarvetta. Tomek vaikuttaa erittäin asialliselta valmentajalta, joka on varmasti ottanut virheistään opiksi.
Pohjalaisessa oli kattava haastattelu Tomekista, mikä avaa hänen pelitapaansa ja mietteitä hieman lisää.
Tomek Valtonen, oletko liian kokematon Sportin päävalmentajaksi?
-Ei pidä paikkaansa. Olen pelannut ammatikseni aika monta vuotta. Sitten olen valmentanut vuodesta 2008. Mikä määrittää kokemuksen, mikä ei? En koe, että olen liian kokematon.
Oletko ikävä persoona?
-En missään nimessä koe, että olen ikävä persoona. Voi olla, että sellainen kuva on jäänyt. Joskus sanon kipeitä asioita ääneen. Vaikea minun on sanoa, olenko sellainen. Sitä pitää kysyä joltain muulta.
Jotkut pitävät sinua liian aggressiivisena.
-Omasta mielestäni en ole. Jääkiekossa on eri tapoja ja tyylejä, jotka toimivat eri tavalla. Ei ole oikeaa tai väärää. Kysyn vastakysymyksenä, mitä on mielestäsi aggressiivisuus?
Tappeluita.
-Ääh, tappelut eivät kuulu jääkiekkoon. Ymmärrän, että välillä tulee joku spontaani hässäkkä ja niitä sattuu jääkiekossa, mutta tappelut eivät missään nimessä kuulu jääkiekkoon.
Miten pelityylissäsi näkyy aggressiivisuus?
-Sport taistelee joka ilta, välillä taklaa ottaa taklauksia vastaan, menee maalille, estää maalille menon. Se on ihan normijääkiekkoa.
Ottaako Sport jäähyjä?
-Jos meinaa voittaa jääkiekkopelejä, jäähyaitiossa ei voi istua. Se on ihan selvä.
Miten Sportiin saadaan rakennettua hyvä joukkuehenki?
-Mitä on joukkuehengen rakentaminen? Pelaajat rakentavat sen keskenään. Se tulee joukkueesta. Jos tämä olisi niin yksinkertaista, täällä olisi pelkästään mestarivalmentajia.
Myönnän, että olet varmaan yhdessä vaikeimmista ammateista.
-Tottakai tämä on vaikeaa, joukkueessa on niin paljon liikkuvia osia, 30 erilaista yksilöä. Pitää nähdä kokonaisuus ja osata johtaa tiimiä.
Mikä tunne sinulla on Vaasasta ja Sportista?
-Aivan loistava fiilis siitä asti, kun tein sopimuksen Sportin kanssa. Tämä on se oikea juttu, olisi se ollut Mestistä tai Liigaa.
Mikä on Sportin potentiaali?
-Täällä on kiekkobuumi, kiekkokaupunki, loistavat fanit, kiekkokulttuuri ja tosi iso potentiaali. Aika näyttää, miten se potentiaali saadaan jalostettua.
Missä Sport on viiden vuoden päästä?
-Sport on organisaationa liigan keskitasoa ja pystyy kaatamaan kenet vaan.