Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 379 062
  • 8 174

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Jos Salmelainen saa potkut, kuka tilalle? Olisikohan Kife Heino vielä saatavilla?
Uuden pitäisi olla kunnianhimoinen ja osaamisensa osoittanut. Onneksi ollaan Suomen suurimman talousalueen ainoa pääsarjatason seura maan seuratuimmassa pallopelissä.

Se tarkoittaa sitä, ettei meidän tarvi valita työharjoittelijoita avainpesteihin. Eikä siihen ole varaa.

Siksi me tietenkin isketään pienempien kilpailijoiden utj-osastoon, koska eihän ilman näyttöjä johtajaksi voi tulla. Kai nyt utj:n voi ryöstää ihan euroilla siinä missä ykkösketjun sentterinkin. Olisihan se hullua jos HIFK:n kokoinen seura valitsisi utj:n avoimen haun kautta, joka on auki jossain työkkärin sivuilla. Tietenkin utj valitaan huolellisen scouttauksen perusteella neuvottelemalla parhaaksi nähdyn prospektin kanssa.

Ensimmäisinä niminä mieleen tulee Sahlstedt, Laukkanen ja Kultanen.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Se on muuten kumma pesti tuo utj. Ihan koko liigan tasolla siitä tuntuu olevan melko vaikea saada fuduja. Jos siis verrataan vaikka valmentajan pestiin, jossa johdetaan sitä joukkoa, jonka utj on haalinut kasaan. Melkoinen epäsuhta.

Erillisen ammattilaisen hommaaminen nimenomaisesti UTJ:n rooliin taitaa olla aika tuore ilmiö Liigan kontekstissa. Esim. IFK:lla on ollut ammattipäävalmentajia ties kuinka monen vuosikymmenen ajan, kun taas Salmelainen on vasta seuran toinen UTJ.

Skene on siis aika lapsenkengissä, eikä markkinoilla hirveästi pyöri meritoituneita UTJ-ammattilaisia. Kun katsoo muidenkin seurojen UTJ-nimityksiä, niin aika sisäsiittoiselta homma vaikuttaa ja rooli täytetään usein talon sisältä. IFK:n tapauksessa Nybari oli pitkäaikainen seuravaikuttaja ja hänen korvaajansa valikoitui ilmeisesti lopulta Köllin ja Salmelaisen väliltä. Kölli oli jo seurassa hommissa ja ylipäätään pitkän linjan IFK-mies; Salmelainen taas on ns. IFK-suvusta ja hänen isänsä monen seuravaikuttajan tuttu. Valmentajien kohdalla uskalletaan usein mennä merta edemmäs kalaan ja seurataustalle ei näytetä antavan enää ihan samanlaista merkitystä kuin ennen.

Eiköhän IFK:n seuraavakin UTJ ole joku 'oma poika'... kenties itse Tom of Nybondas.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Tässä voisi toimia sillä tavalla, että Tobbari ottaa Kiva-Harrilta pääscoutin tehtävät, koska Rindell täyttää runsaan vuoden päästä 70 v. Olisi jo korkea aika luopua vanhan miehen palveluksista ja päästää tämä eläkkeelle. Silloin löytyy rahaa uuden päävalmentajan palkkaukseen vielä enemmän.

Onko Harri taas Scoutti? Miehen itsensä mukaan, kun kesällä veisteli tekee vain noita mediahommia ja jeesailee vähän siellä täällä. Mutta scoutin hommia ei kai tee enää.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kyllä, kuten mainitsit, niin pelkästään sentterien puute, maalivahtiosaston jättäminen vajaaksi ja alakerran kiekollisuuden puute ovat todella raskaita virheitä yhdelle kaudelle.

Tämän lisäksi syntilistalle voidaan lisätä pelaajamateriaalin yksiulotteisuus ja muutamat täysin älyvapaat jatkosopimukset. Paljokohan tämäkin lysti maksoi, että saatiin viime kauden päätteeksi "nauttia" Lyytisen peliesityksistä vielä muutaman ekstrapelin ajan? Sitten kun miettii, että Lyytisen kaveriksi alakerran kiekollista osastoa täydentämään hankittiin "lyytisklooni" Rantakari, jonka ura on suoranaisessa syöksykierteessä, niin voiko enää pahemmin vihkoon vetää? Yleensäkin se, että kärkibudjetilla operoiva seura on materiaalin osalta näin paljon pahasti ottavana osapuolena kilpailijoihin nähden, on täysin anteeksiantamatonta.

Jos jotain plussia pitää hakea, niin Pakarinen ja Nättinen olisivat varmasti hyviä hankintoja jos sitä luovuutta löytyisi. No ei löydy ja heilläkin jää nyt pahasti piippuun. Melart on toki hieno hankinta, mutta tässäkin voidaan pohtia, että paljonko voidaan urheilujohtajan ansioksi laskea jos pelaaja itse soittaa tai kävelee toimistoon ilmoittaen haluavansa pelata meillä.

Vähänhän nää jutut kiertää kehää ja toistellaan samaa mantraa.

Mun mielestä NYT katsottuna suurin älyttömyys on nimenomaan Rantakarin diili ja sen perään Dykin ja Palolan diilit. Dykin ymmärrän, koska on kovaa työtä tekevä ja oli tuolla aika, jolloin täällä fanit melkein rukoili, että saataisiin pidetty pitkällä diilillä. Palolalla liike oli heikkoa jo viime kaudella ja todella yksiuloitteinen pelaaja.

Rantakari oli se hassi, mutta tuliko tämä Hongan Atlantin siirron takia? Kovastihan ne huhut väittää Hongalla olleen se esisopimus meidän kanssa.

Lyytisen diiliä en noiden SHL-esitysten jälkeen jaksa kritisoida. Siellä se vetää kovemmassa sarjassa 5 peliin nyt 0+3 ja +3 ja omat tutut Ruotsista sanoo, että hyvin pelaa. Jokin muu syy siinä oli miksei se tänä syksynä lähtenyt meillä. Rooli? Odotukset? Pelaaja itse oli liian ylimielinen ja Ruotsissa pelaa nöyrempää?

Mutta nyt kun katsoo, niin on todettava, että diilinä 2.parin kiekollisena tai all around pakkina ei välttämättä ollutkaan niin huono kun täällä on ajateltu. Ei vain lähtenyt. On täällä kovemmatkin kaverit käyneet yrittämässä eikä ole lähtenyt. IFK on vaikea paikka onnistua. Lyytinen onnistui hyvin yhden kauden ajan ja toisin kuin moni on mieltä, musta ihan ok pari kautta. Ainakin tehotilaston valossa.

Jos kiekollinen osasto olisi ollut Melart, Honka, Lyytinen (SHL-tasolla) ja Salin, niin toi olisi ollut oikeasti hyvä. Nyt Salmelaisen yksi JOS eli sekä Rantakarin että Lyytisen onnistuminen realisoitu negatiiviseksi.

Sentterivaje on kumma. Ihanko oikeasti sitten jumppasi sitä Broadhurstia viimeiseen asti ja jäi luu käteen? Kaksi viime kautta ollut sarjan paras keskikaista ja nyt yhtäkkiä hieman yhdestä puusta veistetty. Ok. Itse odotin Hirvosen breikkaavan sille pelipaikalle. Ehkä odotti Salmelainen ja Villekin.

Mutta se suurin ongelma on tuo joukkueen yksiulotteisuus. On se käytetty raha se syväkurkkujen kertoma 2,5 milj vai vajaa 3 milj. niin molempiin summiin tuo joukkue on käsittämättömän puukätinen koheltajaporukka.

Ja se on huonoa työtä ja kyllä Salmelaisenkin on aika ruveta nyt oikeasti löytämään niitä AHL-miehiä yms. että tonne saadaan sitä kiekollista osaamista. Kai sen nyt kaikki saamari näkee, että taitoa ei ole nimeksikään.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mediassa vallitsee ihan poikkeuksellinen konsensus Salmelaisesta. Yllättävästi se tuodaan tällä hetkellä myös aika raikkaasti esiin. Onko kukaan kuullut, että joku asiantuntija olisi puolustellut Salmelaista? Kaikki he ovat ilmeisesti kuitenkin väärässä ja HIFK:ssa tiedetään paremmin.

Se on muuten kumma pesti tuo utj. Ihan koko liigan tasolla siitä tuntuu olevan melko vaikea saada fuduja. Jos siis verrataan vaikka valmentajan pestiin, jossa johdetaan sitä joukkoa, jonka utj on haalinut kasaan. Melkoinen epäsuhta.

Kuka on muuten liigassa edellinen potkut saanut utj?

Erillisen ammattilaisen hommaaminen nimenomaisesti UTJ:n rooliin taitaa olla aika tuore ilmiö Liigan kontekstissa. Esim. IFK:lla on ollut ammattipäävalmentajia ties kuinka monen vuosikymmenen ajan, kun taas Salmelainen on vasta seuran toinen UTJ.

Skene on siis aika lapsenkengissä, eikä markkinoilla hirveästi pyöri meritoituneita UTJ-ammattilaisia. Kun katsoo muidenkin seurojen UTJ-nimityksiä, niin aika sisäsiittoiselta homma vaikuttaa ja rooli täytetään usein talon sisältä. IFK:n tapauksessa Nybari oli pitkäaikainen seuravaikuttaja ja hänen korvaajansa valikoitui ilmeisesti lopulta Köllin ja Salmelaisen väliltä. Kölli oli jo seurassa hommissa ja ylipäätään pitkän linjan IFK-mies; Salmelainen taas on ns. IFK-suvusta ja hänen isänsä monen seuravaikuttajan tuttu. Valmentajien kohdalla uskalletaan usein mennä merta edemmäs kalaan ja seurataustalle ei näytetä antavan enää ihan samanlaista merkitystä kuin ennen.

Eiköhän IFK:n seuraavakin UTJ ole joku 'oma poika'... kenties itse Tom of Nybondas.

Jos Salmelaiselle nyt annetaan potkut niin Kölli taitaa olla ainoa vapaana oleva henkilö. Siinä siis todennäköinen uusi UJ.

Kultanen on kuitenkin melkein 300 peliä meillä pelannut eli en gång, alltid, mutta on kiinni KooKoossa. Eli kuka on vapaana NYT Köllin lisäksi? Virta? Jere Lehtinen? Ei taida kiinnostaa monimiljonääriä. UJ on itseasiassa aika koiranhommaa. Maajoukkueen pomona on kivempaa.

En usko, että Peltonen ei siihen hyppää, koska kokisi sen nöyryytyksenä.

En ole nähnyt vielä yhtään hyvää UJ ehdotusta täällä, joka olis nyt vapaana. Olen voinut missata jonkun viestin.

Olen tätä miettinyt ja itse vain menisin Salmelaisen kanssa niin pitkään, kunnes oikeasti ammattitaitoinen UJ vapautuu. Ja se ainoa, joka itseäni kiinnostaa on juurikin Kultanen. Jos olisin TJ, niin kyselisin milloin Kultanen on vapaa ja sitten vain sopisin Salmelaisen kanssa reilusti, että tämä vetäisi siihen asti hyvässä yhteishengessä. Ja siirtyisi vaikka vetämään junnupuolta jos ei halua muuttaa stadista johonkin agentti tai scout hommiin.

On tässä edelleen sekin mahdollisuus, että Salmelainen tällä hetkellä analysoi omia virheitään ja oikeasti oppii näistä. Silloin olisi astetta kovempi UJ ensi kaudella. Saa nähdä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Kuka on muuten liigassa edellinen potkut saanut utj?
Virallisesti ei tainut tulla potkuja, mutta olen itse ymmärtänyt että käytännössä Holtari oltaisiin laitettu sivuun Jukureista. Muita ei tule äkkiseltään mieleen.

Joku tietävämpi korjatkoon jos olen väärässä Holtarin lähdön syistä, tai että joku olisi laitettu pihalle hänen jälkeensä
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mun mielestä NYT katsottuna suurin älyttömyys on nimenomaan Rantakarin diili ja sen perään Dykin ja Palolan diilit.
Monien mielestähän jo alkujaankin pahimmat virheet tehtiin juurikin solmimalla Dykin, Palolan, Lyytisen ja Rantakarin kanssa sopparit sekä lähtemällä kauteen kokemattomalla veskarikaksikolla. Taponen tietty oli hyvä pelaamaan päästyään, mutta nyt hänen oltua sivussa on sekin osasto jälleen pettänyt Halosen palattua tolppien väliin. Sentterivajeen näki myös, kun AB:tä ei korvattu mitenkään. Turusesta on monenlaista tietoa, mutta eihän sitäkään olisi pitänyt missään olosuhteissa sössiä Liigan sisällä toiseen jengiin.

Eli ei tämä nykyinen tilanne olisi pitänyt yllätyksenä tulla kenellekään, joka seuraa lajia nimeltä jääkiekko.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Monien mielestähän jo alkujaankin pahimmat virheet tehtiin juurikin solmimalla Dykin, Palolan, Lyytisen ja Rantakarin kanssa sopparit sekä lähtemällä kauteen kokemattomalla veskarikaksikolla. Taponen tietty oli hyvä pelaamaan päästyään, mutta nyt hänen oltua sivussa on sekin osasto jälleen pettänyt Halosen palattua tolppien väliin. Sentterivajeen näki myös, kun AB:tä ei korvattu mitenkään. Turusesta on monenlaista tietoa, mutta eihän sitäkään olisi pitänyt missään olosuhteissa sössiä Liigan sisällä toiseen jengiin.

Eli ei tämä nykyinen tilanne olisi pitänyt yllätyksenä tulla kenellekään, joka seuraa lajia nimeltä jääkiekko.

Niin nämä on moneen otteeseen täällä todettu. Heitän hakematta, että tämän viestin sisältö on tullut minimissään 50 viestissä Jatkiksessa. Voi olla sata jo rikki. Sitä meinasin, että kierretään kehää.

Itse olen jo täälläkin ilmoittanut, että "moni" joihin taisit kuulua, oli nimenomaan oikeassa, että joukkue on huonosti kasattu. Olin liian optimistinen.

Edelleen: En jaksa kritisoida Lyytisen diiliä noiden SHL-esitysten jälkeen.

Palola oli se mitä ihmettelen nyt. Jos Turunen olisi jäänyt, niin Turunen-Paajanen-Dyk saattaisi olla maaginen 2.-3. ketju ja kaikki olisi täällä onnellisia, että Salmelainen sai pidettyä Dykin SHL-joukkueiden nenän edestä.

Mä ymmärrän Apassia, että lähti palstalta, kun tää on just tätä yksittäisten pelaajien mollaamista ja nimenomaan kehää kiertäen ilman suurempaa kokonaiskuvaa tai uutta infoa.

Joukkuehan ei ole ihan paska. Pari siirtoa ja toi voisi olla timanttia:

Nättinen - "25" - Pakarinen
Hirvonen - Koivistoinen - Jääskä
Turunen - Paajanen - Dyk
Tallberg - Väänänen - junnu / Åsten / Karvinen

Melart - Honka
Lyytinen (SHL tason) - Motin
Kotkansalo - Salin
X, Lehmus, Luhanka, Luoto.

Aika pienestä se loppujen lopuksi jäi kiinni.

Mitkä ne virheet oli, että tähän jouduttiin? Kenelle maksetaan liikaa, ettei riittänyt fyrkka Turuseen ja Hurstin paikkoon? Miettikää jos Nättistä ruokkisi joku Hurstin tasoinen syöttelijä? Ei olisi tarvinnut odottaa Hämeenlinnaan ensimmäistä maalia.

Turunen meillä ja meillä olisi yksi ketju, jonka tietäisimme toimivan...

TOKI täytyy muistaa, että kun Turunen vapautui, niin oli jo diilit varmaan pitkälti koko jengin kanssa ja rahaa kiinni.

Oletettavasti liian kalliit rooliinsa nähden:

Karvisen kahden vuoden diili. Mies tuli EHT- statuksella sisään sarjan yhtenä parhaimpana nelosketjun jyränä. Vaikea on syyttää. Mutta varmasti tuon EHT statuksen takia ei niin halpa.

Åsten. On kyllä pelannut hienosti, mutta silti. Alle viis maalia per kausi. Mutta voimmeko päästää Muulin muualle? Jos toisessa laidassa ei pelaisi Karvinen, niin olisiko Muulista kuitenkin siihen toissapleijareiden pisteiden lentoon? Ajaisiko silti saman puolta halvempi junnu?

Palola. Pakko olla kallis ja todella yksipuolinen. Tässä kohtaa mulla itselläni on iso kritiikki. Oli joo ihan hyvässä maalitahdissa viime kaudella, mutta onko Palola enää modernin kiekon ideaalipelaaja? Salmelainen on ammattimies. Minä en ole. Tässä kohtaa vastuutan Tobbarin näkemään, että Palolan liksa oli se, joka olisi pitänyt säästää.

Jääskä. Diili tehtiin ennen kuin breikkasi 1.ketjun laituriksi, mutta ei ole varmasti halpa. Oli muitakin ottajia. Mutta tästä en voi syyttää Salmelaista. Me kaikki näimme Jääskän potentiaalin viime kaudella ja rooliinsa itse asiassa aika nuori vielä. Parin vuoden päästä voi edelleen olla EHT-kamaa. Odotin jo täksi kaudeksi, mutta vaikea kausi. Niitä joskus tulee.

Larsson. Ihan ok 3. pariin. Mutta me maksetaan ainakin kuusinumeroinen summa 3 pakkiparin pakista. Tässä tuli nyt hassi.

Rantakari. Tämä on se hassi. Jos se on totta, että Hongan päätöstä joutui odottamaan, niin tavallaan ymmärrän, mutta samalla eihän toi Rantakarin lähimenneisyys mitenkään lupaavaa ollut. Joten hassi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja se, että budjettia ei ole käytetty kokonaan, ei myöskään ole mikään selitys tai "vapaudu vankilasta"-kortti joukkueenkasaajalle. Joku voisi kysyä, että miksi ihmeessä ei ole käytetty kun laiva vuotaa vähän joka saumasta.

Siirrän toisesta ketjusta tänne…
No, on se siinä mielessä, jos se joukkueen kokoaja ei ole niitä fikassa olevia rahoja edes saanut. Tällöin sormi osoittaa muualle.

Mehän emme tiedä, mitä siellä on tapahtunut. Onko Salmelaiselle sanottu, että 3M budu tälle kaudelle ja sen mukaan on lähdetty joukkuetta rakentamaan. Sitten onkin myöhemmin sanottu, että itse asiassa yksi iso yhteistyökumppani ei tehnytkään diiliä, vaikka kaiken piti olla allekirjoitusta vailla valmista, joten saatkin nyt 2,4M€ ja lisää myöhemmin, jos myynti vetää. Siinä sitten joukkueen kokoaja katsonut, että perkele, multa puuttuu vielä 2 senaa ja rahaa on kassassa jäljellä 200k€… Ja sitten pitäisi vielä varautua siihen, jos ja kun joku loukkaantuu. Ja sillä hetkellä markkinoilla liikkuvat tarkoitukseen sopivat senat maksavat 250-350k€. Eikä osan palkkapyynti ole edes oikein suhteessa aiempiin näyttöihin, kiitos heikon euron. Pistänkö rahat kiinni kalliiseen arpaan vai jäänkö odottamaan? Marraskuussa, verorajan jälkeen sillä samalla 200k€:lla saattaa saadakin ne kaksi sentteriä, vähintäänkin nyt sen yhden. Tietenkään laadusta ei kukaan tiedä, eikä tilanne ole ideaali, mutta jos se käytössä oleva raha ei aiemmin ole riittänyt tarjolla oleviin tai pelaajat ovat ylihinnoiteltuja, mitä siinä pitäisi tehdä? Että ehkä tässä nyt pärjätään pari kuukautta näin, koska siellä on kuitenkin Koivistoinen, Paajanen ja Väänänen ja Pakarinen, Jääskä ja Åsten, jotka voivat tarvittaessa pelata muutaman pelin sentterinä? Tilapäisesti, kaksi kuukautta. No, vähemmän yllättäen ei pärjätty. Tai, mitä, jos valmennus ei ole kelpuuttanut ketään niistä senttereistä, joihin Salmelaisen rahat olisivat riittäneet ja joita Salmelainen on valmennukselle tarjonnut? Jos valmennus on katsonut, että mennään nyt hetki mieluummin näillä kuin ostetaan sikaa säkissä? Pelaajiahan on aina liikkeellä, mutta se on toinen juttu, minkä tasoisia pelaajia ja paljonko he maksavat. Olisi paljon helpompaa, jos olisi joku avoin pelaajapörssi, mistä näkisimme seuran käytettävissä olevat rahat ja pelaajien hintapyynnöt. Mutta nyt me emme tiedä, mitä oikeasti on tapahtunut, koska HIFK:sta ei huhuja liiku. Penan aikana tietäisimme aiken ja Nybankin aikana edes vähän enemmän.

En väitä, että näin on juuri käynyt, mutta jotain tuollaista voi hyvinkin olla taustalla. Kuinka monen on vaikea uskoa, että toimistolta ei olisi voitu yhtäkkiä laittaa rahahanoja kiinni, jos joku diili on mennytkin puihin tai se on ollut suunniteltua pienempi? Yritykset joutuvat tarkkaan miettimään, mihin rahansa laittavat ja millaisia satsauksia voivat tehdä. Jostainhan ne suunniteltua pienemmät tulot on seurassa revittävä, eikä se voi tapahtua jo olemassa olevista palkoista. Kuvitteleeko joku oikeasti, että HIFK kertoisi heikentyneestä taloudellisesta tilanteestaan juuri nyt, kun Tampereella on uusi halli ja iso buumi, ja Kärpilläkin on kovat piipussa? Näinhän olisi tietysti ehdottomasti pitänyt tehdä, eikä pitää kulissia yllä erinomaisesta taloudellisesta tilanteesta kun taustalla on parin vuoden isot tappiot, mutta se olisi pitänyt ilmoittaa jo viime keväänä. Tämä olisi helpottanut koko organisaation painetta uudesta toimarista joukkueeseen. Jo viime keväänä on ollut selvillä, että ilman Liigan osinkoja, tulos olisi ollut toistasataatuhatta euroa tappiollinen. Mutta nyt tehtiinkin voittoa 67k€, kiitos Liigan yllättäen maksamien osinkojen. Mutta, ei, näin ei HIFK toiminut. Itse pitäisi kaikki hoitaa…

Tässä on nyt niin moni asia sakannut samaan aikaan, että en minä ainakaan osannut tällaista odottaa. Ja uskokaa tai älkää, minä en ylläty HIFK:n kohdalla enää oikein mistään. Toivon parasta, mutta kaikkeen olen varautunut. En mä olisi voinut ikinä kuvitellakaan, että esim. Otto Paajasella on ihan oikeita vaikeuksia pysyä Liiga-vauhdissa, mutta niin siinä nyt on vain käynyt. Tai, että Julius Nättinen loukkaantuu kaksi kertaa lokakuuhun mennessä. Olin valmistautunut vain yhteen loukkaantumiseen, mutta minä olenkin yltiöpositiivinen. Tai, että Juha Jääskä ei ole tehnyt maalin maalia lokakuun loppuun mennessä, vaikka viime kausi oli mitä mainioin. En tosin olisi odottanut sitäkään, että Muuli ja Motin ovat nyt jo tehneet pari maalia mieheen, joten en minäkään nyt sentään niin onnellinen tapaus ole :).

Salmelaisen olisi jälkikäteen ajateltuna pitänyt kiinnittää vaikka ennen Pakarista se kiekollinen huippusentteri, maksoi mitä maksoi, mutta näin ei tapahtunut. Jälkiviisaus on vain kovin helppoa. Ehkä ensi kaudella sitten?

Aina on toki sekin mahdollisuus, että Salmelainen ei vain halunnut tai jaksanut kasata kunnon jengiä, koska tällainen negatiivinen julkisuus on ihan mahtavaa. Tai ehkä hän ei yksinkertaisesti vieläkään ole tajunnut, että sieltä on poistunut kaksi pelaavassa kokoonpanossa ollutta sentteriä? Mutta vähän kuitenkin epäilen näitä vaihtoehtoja.

Salmelaisen puheisiin julkisuudessa kannattaa suhtautua neutraalisti, koska kovin syvällistä informaatiota yksikään vastaavassa tilanteessa oleva seurapomo ei koskaan tarjoa. Arvostelemalla itseään ja omia valintojaan julkisesti, hän arvostelisi myös omia pelaajiaan. Mitäpä lottoatte, avaisiko se yhtään lukkoa pelaajissa? Tulisiko pelaajille siitä parempi fiilis? Ei, vaan siitä vedettäisiin isot otsikot ja pahimmillaan pelaajat vetäisivät herneet nenään ja se kriisi seuraisi viimeistään siitä. Olen aivan 100% varma, että Salmelainenkaan ei ole täysin tyytyväinen kasaamaansa joukkueeseen. Eikä voikaan olla. Vaikka päivästä toiseen paskat niskassa on varmasti raskasta, olen varma, että Salmelainen ottaa kaiken negatiivisen huomion mieluummin itseensä kuin jengiin. Niin kuin kuuluukin. Ehkä jatkossa hän myös pitää suunsa kiinni myös kaikenlaisista väliarvioinneista, koska kyllä siellä arvioidaan jatkuvasti joukkueen tekemistä. Ne vain ei kuulu julkisuuteen. Ajattelematon lapsus Salmelaiselta, mutta jengi jaksaa hokea sitä päivästä toiseen. No, oppirahat on maksettava.

Ja tämä ei ole Tobias Salmelaisen puolustuspuhe, vaan kelailen tässä mahdollisia skenaarioita hänen asemassaan olevan urheilujohtajan näkökulmasta. Nimenä voisi yhtä hyvin olla vaikka Jarno Kultanen tai Timo Koskela, jos he olisivat meillä puikoissa.

EDIT: unohdin Hirvosen tosta varamies-sentteristöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Kultanen on kuitenkin melkein 300 peliä meillä pelannut eli en gång, alltid, mutta on kiinni KooKoossa. Eli kuka on vapaana NYT Köllin lisäksi? Virta? Jere Lehtinen? Ei taida kiinnostaa monimiljonääriä. UJ on itseasiassa aika koiranhommaa. Maajoukkueen pomona on kivempaa.

En usko, että Peltonen ei siihen hyppää, koska kokisi sen nöyryytyksenä.

En ole nähnyt vielä yhtään hyvää UJ ehdotusta täällä, joka olis nyt vapaana. Olen voinut missata jonkun viestin.

Olen tätä miettinyt ja itse vain menisin Salmelaisen kanssa niin pitkään, kunnes oikeasti ammattitaitoinen UJ vapautuu. Ja se ainoa, joka itseäni kiinnostaa on juurikin Kultanen. Jos olisin TJ, niin kyselisin milloin Kultanen on vapaa ja sitten vain sopisin Salmelaisen kanssa reilusti, että tämä vetäisi siihen asti hyvässä yhteishengessä. Ja siirtyisi vaikka vetämään junnupuolta jos ei halua muuttaa stadista johonkin agentti tai scout hommiin.

On tässä edelleen sekin mahdollisuus, että Salmelainen tällä hetkellä analysoi omia virheitään ja oikeasti oppii näistä. Silloin olisi astetta kovempi UJ ensi kaudella. Saa nähdä.
Tässä se pointtini nimenomaan on. Ei hyvät johtajat ole koskaan vapaana. Eli ei voida vaan kädet taskussa odottaa, että sellainen vapautuisi, vaan ihan kylmästi mennä ja ryöstää sellainen.

Muuten joudutaan tyytymään parhaaseen joka on saatavilla. Ja se on saatavilla koska???

Edit: poistettu puhelimen sekoiluja.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Erinomaisia ajatuksia @BOL

Olet yksi syistä miksi jaksan olla tällä palstalla, koska tuot jotain uutta näkökulmaa. Olit sitten oikeassa tai väärässä. Nostan hattua.

Aina on mahdollista, että olet 100% oikeassa tuon skenaarion kanssa.

On myös yhtälailla mahdollista, että tämä on juuri se joukkue jonka Salmelainen ja Peltonen halusivat. Ja nyt tajuavat tehneensä virheen. Tai toivottavasti tajuavat.

Mehän emme tiedä.

Mutta heitän vielä soppaan yhden luun ja se on uusi TJ. Yksi syväkurkku kertoi tuossa taannoin hallilla, että kaikki ei ole ruusuista siinä kohtaa. Valtanen oli todella pro ja koko IFKn toimisto ja yhteistyökumppanit kuulemma rakasti miestä.

Uudella TJllä on kuulemma ollut haastava startti. Se on ymmärrettävää. Ei tullut sisään ehkä ihan samalaisella kokemuksella ja meriiteillä kuin Valtanen. Uuden oppimisessa on haasteita. En tuomitse. On itsellänikin joskus uuden oppiminen vaatinut aikaa ja tehtäviä joutunut tekemään puolivillaisella.

Mutta miten se vaikuttaa UJn virkaan? Entäs jos uusi TJ on supervarovainen budjetin suhteen? Entäs jos Salmelainen ja uusi TJ ei vain tule toimeen?

En tiedä, mutta onhan se yksi iso muutos tähän kaikkien aikojen sukelluskauteen ollut nimenomaan TJn vaihtuminen. Emme tiedä miten se vaikuttaa hankintoihin. Ehkä mies puuttuu Salmelaisen työhön ja kieltää tältä joitakin pelaajia? Salmelainen esitellyt jonkun Hurstin kaltaisen AHL-sentterin ja TJ torpannut. "en anna tohon arpaan rahaa".

Mehän emme tiedä mitä siellä kulisseissa tapahtuu.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jäin tässä päivänä eräänä miettimään tätä ajatusta siitä, että pitäisi tuntea kiitollisuutta sille fanille, joka osaltaan kantaa vuodesta vuoteen rahansa seuralle pitäen siten huolta, että meillä kaikilla on sen myötä seura jota kannattaa, josta edelleen voisi vetää johtopäätöksen siitä ettei ole hyvä fani jos ei niinikään toimi näin -tai ainakin tunne sitä mainittua kiitollisuutta.

Tämä on mielenkiintoinen dilemma pohdittavaksi, sillä siinä eittämättä on mukana pieni totuuden siemen, ja toisaalta taas ei, tai ei ainakaan jos asiaa tarkastellaan jääkiekon kehitystä vasten katsellen.

Tämä oli ihan hyvä malli aikanaan -jolloin meistämoni täälläkin oleva on kannustuksena aloittanut - eli silloin kun toiminta oli enemmänkin harrastelua tai korkeintaan puoliammattimaista.

Silloin seurojen talous pyöri aivan muulla pohjalla, ja elätti itseasiassa hyvin pientä ryhmää seuran toiminnan ympärillä. Se oli siis enemmänkin harrastus seuran toimintaa pyörittävillekin tahoille, jolloin sen sopi olevan sellaista myös seuraa kannattaville instansseille.

Sitävastoin tänä päivänä tilanne on se, että toiminta on täysin ammattimaista, ja sitä vasten peiltaen voitaneen olettaa, että ensisijainen vastuu seuran taloudellisista edellytyksistä pitää olla seuran toiminnasta vastaavilla henkilöillä, ja heidän pitääkin pyrkiä parhaansa mukaan saada tuote vastaamaan siihen kannattajien sijoittamia euroja -ja/tai toisaalta pyrkiä luomaan sellainen taloudellinen pohja jossa "yrityksensä" ei ole vaarassa jos kannattaja ei vastaakaan huutoon rahoittamalla toimintaa huolimatta siitä miten seuran omistajat ja johto hoitavat oman tonttinsa.

On siis tietyllä tapaa sellaista "vanhan liiton" ajattelua se, että "mä olen hyvä fani, koska en hylkää joukkuettani vaikka sen toiminta onkin usein vähän sinne päin tehtyä touhuilua".

Ei ole enää -nousevien kustannusten ja osin absurdeiksi menneiden pelaajapalkkioidenkaan- rahoittamisesta asettaa vastuuseen sitä kannattajaa, joka edelleen saattaa olla mukana siksi, että on joskus rakastunut lajiin ja valinnut seuransa aikana johon edellä viittasin, vaan se vastuu pitää olla siellä seuran ytimessä.
Jos siellä halutaan edelleen nostaa palkkaa, maksaa kovia pelaajapalkkioita ja pitää ylipäätään toimintaa yllä ja kannattavana -siten kuin se ylipäätään on mahdollista- niin pitää olla selkeitä tavoitteita ja niihin myös pitää kyetä vastaamaan omalla toiminnallaan.

Toisin sanoen, tuotteen pitää olla kunnossa myydäkseen.

Tämähän ei tarkoita -ainakaan useimmille- että kannattamaansa seuraa vaihtaisi toiseen, jos ei menestystä tule, mutta se tasan tarkoittaa sitä, että jos odotetaan kannattajalta vastuuta, niin sitä pitää ottaa myös siellä ruohojuuressa, jossa seuran toimintaa, taloutta sekä niitä tavoitteita hoidetaan ja päätetään.

Aikana jolloin matsilippu oli halpa, pienen lapsen sai ottaa syliin ilmaiseksi ja pelaajat harrastivat kiekkoa muun työnsä ohella oli täysin eri aika kuin nyt, kun siellä kuka tahansa pelle joka käy vähän kääntymässä harkoissa ja peleissä ja jolle riittää pelkkä palkan tulo tilille ajallaan nostaen siitä kuitenkin moneen rivikannattajaan nähden melko suuren korvauksen, eivät enää ole samassa asemassa toiminnan rahoittamisen ja sen fanittamisen suhteen. Eli kuten sanoin, niin pitää koko seuran -niitä pelaajia myöten, ja varsinkin kun nykyään ovat kuitenkin melko muukalaislegioonaa vs "se vanha kunnon aika" -pitää vastat osaltaan huutoon, jotta sen kannattajan kannattaa pitää seuran rahoittamista yllä.

En siis mitenkän koe, että tämän päivän "fanihenkilön (menikö nyt oikein)" pitäisi tuntea vähäisintäkään velvollisuutta seuran toiminnan ylläpitämiseen, jos se ei kiinosta sen toimintaa johtavia henkilöitäkään.

Siksi en myöskään osaa enää kokea, että kenenkään pitäisi erityisemmin kokea mitään kunnioitusta sellaisia henkilöitä kohtaan, jotka eivät osaltaan vaadi seuralta muuta kuin mahdollisuuden päästä halliin sekä sen että seura ylipäätään on olemassa jotta muutkin saavat sitä heidän uhrautumisensa myötävaikutuksella fanitta jatkossakin.

Toteankin, että jos ei seura itse siis luon toiminnalleen sellaisia edellytyksiä, tai itsessään pyri muuhun kuin että on kiva saada sieltä palkkaa, niin ei kukaan tee palvelusta kellekään pitämällä sellaista yllä. Sellaisen yrityksen voi haudata kaikessa hiljaisuudessa. Ja ihan vaikka siinä menisikin siten sellainen kiva "brändi" tahi se "rakastamansa" seura. Seuran pitää itsensäkin Rakastaa itseään, jos haluaa tulevansa nähdyksi myös kannattajiensa rakkaudessa.

Nyt tehdään vaan karhunpalvelusta kaikille, jos toimintaa ylläpidetään vain "velvollisuudesta" fanittamiseen. Sen ei koskaan tarvitse korjata toimintaansa, koska tämä vaan riittää. Seura on siis haastettava faniensa toimesta, ja sen on annettava näkyä ja kuulua, että jos ei homma sielä maistu ja haluta tehdä parhaalla mahdollisella tavalla, niin ei sitten tarvitse kannattajankaan rahoittaa sitä. Toiminta siis jaetaan alas, tai se tehdään sellaiseksi että sitä kannatta rahoittaa.

En siis koe itseäni "huonoksi" kannattajaksi, ellen kannata huonosti tehtyä duunia. On aina vain IFK, ja jos ei ole, niin siellä on tehty jotain päin sitä itseään, ja silloin ei ole enää seuraa mitä kannattaa. Mutta koen velvollisuudekseni -ja toki myös oikeudekseni- vastata seuran huuton siten kuin he itse toiminnallaan haluavat tapahtuvan.

Ja tämä eritysestikin niin kauan kun faneilla/kannttajilla ei ole mitään sananvaltaa vaikuttaa seuran ytimeen -kuten optimitilanteessa olisi.

Kuten jo todettu, tämän päivän seurat eivät juurikaan enää koostu sellaisista "omista pojista", joilla veri on liki vain ja ainostaan punaista, vaan sieläl kaikki liikkuvat sinne sun tänne sen mukaan kuka maksaa, ja siten yksikään seura ei enää juurikaan ole ja edusta sitä mitä se on ollut aikana jolloin toiminta ei ollut ammatilaisuudessaan näin syvällä. Se on muuttunut, joten myös fanien pitää muuttua vastaamaan siihen malliin jolla nyt toimitaan, sillä siellä ei juuri enää pelailla rakkaudesta seuraan, vaan rakkaudesta siihen palkkaan joka tilille joka kuukausi helähtää, ja sitä vastaan on niillä faneilla ja kannattajilla täysi oikeus vaatia vastinetta ja jos sitä ei tule, niin voi voi sitten seuran kannalta.

Siksi seurassa -kuten IFK, joka toimii isoilla resursseillakin- pitää olla johdosta jokaiseen jäseneensä asti pyrkimys siihen, että siellä on joka postissa parasta mitä on saatavissa.

ps Pahoittelen jo valmiiksi kaikkia mahdollisia kirjoitusvirheitä, joita tullee löytymään runsaasti, sillä edelleenkin herra ties mikä hyppykuppa sormia ohjailevassa toiminnassa saa ne hyppelehtimään aivan väärissä järjetyksissä pitkin näppäimistöä. Korjaillaan siis sitä mukaan kun ne aikanaan huomaan.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Tässä se pointtini nimenomaan on. Ei hyvät johtajat ole koskaan vapaana. Eli ei voida vaan kädet taskussa odottaa, että sellainen vapautuisi, vaan ihan kylmästi mennä ja ryöstää sellainen.

Muuten joudutaan tyytymään parhaaseen joka on saatavilla. Ja se on saatavilla koska???

Jep. Juuri siksikin lähtisin avoimin kortein. Kysyisin suoraan asemansa osoittaneelta UJlta, että milloin vapaudut ja olet valmis hyppäämään rattiin?

Sitten Salmelaiselle reilu kultainen kädenpuristus ja eroraha sillä ehdolla, että vetää homman siihen asti kunnialla. Näinhän monesti toimitaan yrityskulttuurissa. Ei polteta siltoja ja siirtymä on silein mahdollinen. Sitten jos Salmelainen kasvaa jossain muualla sarjan parhaaksi UJksi, niin ei ole katkera vaan voi palata parempana.

Sillat on ymmärtääksen poltettu jo aika monen tähtipäävalmentajan kanssa, kun suuri ja kaunis IFK on huseerannut. Mites hyvin se on mennyt? Tuu nyt Kife, Koffe ja Moppe itse kertomaan, että monta mestaruutta on tullut viimeisen 30 vuoden aikana?

NYT potkut kun ensi kauden joukkuetta kasaavat siis kaikki ammattimiehet olisi yhtä suuri moka, kuin ajankohta milloin Nybari läksi. Pahimpaan aikaan.

Vähän rauhaa ja järkeä tähän hätään.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Erinomaisia ajatuksia @BOL

Olet yksi syistä miksi jaksan olla tällä palstalla, koska tuot jotain uutta näkökulmaa. Olit sitten oikeassa tai väärässä. Nostan hattua.

Aina on mahdollista, että olet 100% oikeassa tuon skenaarion kanssa.

On myös yhtälailla mahdollista, että tämä on juuri se joukkue jonka Salmelainen ja Peltonen halusivat. Ja nyt tajuavat tehneensä virheen. Tai toivottavasti tajuavat.

Mehän emme tiedä.

Mutta heitän vielä soppaan yhden luun ja se on uusi TJ. Yksi syväkurkku kertoi tuossa taannoin hallilla, että kaikki ei ole ruusuista siinä kohtaa. Valtanen oli todella pro ja koko IFKn toimisto ja yhteistyökumppanit kuulemma rakasti miestä.

Uudella TJllä on kuulemma ollut haastava startti. Se on ymmärrettävää. Ei tullut sisään ehkä ihan samalaisella kokemuksella ja meriiteillä kuin Valtanen. Uuden oppimisessa on haasteita. En tuomitse. On itsellänikin joskus uuden oppiminen vaatinut aikaa ja tehtäviä joutunut tekemään puolivillaisella.

Mutta miten se vaikuttaa UJn virkaan? Entäs jos uusi TJ on supervarovainen budjetin suhteen? Entäs jos Salmelainen ja uusi TJ ei vain tule toimeen?

En tiedä, mutta onhan se yksi iso muutos tähän kaikkien aikojen sukelluskauteen ollut nimenomaan TJn vaihtuminen. Emme tiedä miten se vaikuttaa hankintoihin. Ehkä mies puuttuu Salmelaisen työhön ja kieltää tältä joitakin pelaajia? Salmelainen esitellyt jonkun Hurstin kaltaisen AHL-sentterin ja TJ torpannut. "en anna tohon arpaan rahaa".

Mehän emme tiedä mitä siellä kulisseissa tapahtuu.
Jotain kulisseissa on täytynyt tapahtua sillä vaikea uskoa että Salmelaiaen taso olisi noin raskaasti laskenut. Ja sen jonkin täytyy liittyä käytettävissä olevaan summaan.

Veikkaan että sen lisäksi että jotain taustalla on tapahtunut, niin on myös odotettu tiettyjen pelaajien kohdalla, että he pystyvät lunastamaan potentiaalia. Samaan aikaan Peltosen pelitapa ei olekaan riittänyt tällä materiaalilla sekä kehitysodottamalla.

Olisi myös mielenkiintoista tietää millä palkoilla ja sopimuksilla Rantakari, Lyytinen, Palola ja Dyk ovat / ovat olleet. Hinnat ja sopimuksen ehdot kertoisivat mielestäni aika paljon.

Toki ei poista sitä, ettät nyt jäi Salmelaisella luu käteen. Oliko arviot pielessä vai mistä tällainen floppaus. Jos taas taustalla ei ole mitään hämminkiä niin UJ pihalle heti kun uusi löytyy ja Peltonen aikaisintaan kauden päätteeksi. Veikkaan että jos joukkuetta vahvistetaan niin Peltonen saa enemmän irti ja en usko että valmentajan vaihto enää paljoa auttaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Itse olen jo täälläkin ilmoittanut, että "moni" joihin taisit kuulua, oli nimenomaan oikeassa, että joukkue on huonosti kasattu. Olin liian optimistinen.
Ei kai sillä ole merkitystä kuka täällä on oikeassa ja kuka väärässä, koska jokaisen toivehan tässä osiossa varmastikin on menestyvä HIFK.

Mä ymmärrän Apassia, että lähti palstalta, kun tää on just tätä yksittäisten pelaajien mollaamista ja nimenomaan kehää kiertäen ilman suurempaa kokonaiskuvaa tai uutta infoa.
Tämä saman levyn pyörittäminen, johon itsekin olen varmasti osaltani "syyllistynyt", johtuu pitkälti siitä, että ne samat jo keväällä nähdyt ongelmat ovat yhä olemassa, koska niiden korjaamiseksi ei ole tehty mitään.

Ja noin yleisesti lainaamaani pätkään, ihmisiä tulee sekä menee elämässä yleensäkin ja tämä palsta ei varmaan tee sen suhteen poikkeusta. Tosin jälkimmäselllä ei ainakaan toivottavasti ole liian suurta roolia kenenkään tekemisissä.

Muuten olen aika pitkälti samoilla linjoilla kanssasi joukkueen puutteista ja toivottavasti suunta kääntyy parempaan, vaikka juuri nyt en juuri uskokaan sen nopeaan kääntymiseen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jotain kulisseissa on täytynyt tapahtua sillä vaikea uskoa että Salmelaiaen taso olisi noin raskaasti laskenut. Ja sen jonkin täytyy liittyä käytettävissä olevaan summaan.

Veikkaan että sen lisäksi että jotain taustalla on tapahtunut, niin on myös odotettu tiettyjen pelaajien kohdalla, että he pystyvät lunastamaan potentiaalia. Samaan aikaan Peltosen pelitapa ei olekaan riittänyt tällä materiaalilla sekä kehitysodottamalla.

Olisi myös mielenkiintoista tietää millä palkoilla ja sopimuksilla Rantakari, Lyytinen, Palola ja Dyk ovat / ovat olleet. Hinnat ja sopimuksen ehdot kertoisivat mielestäni aika paljon.

Toki ei poista sitä, ettät nyt jäi Salmelaisella luu käteen. Oliko arviot pielessä vai mistä tällainen floppaus. Jos taas taustalla ei ole mitään hämminkiä niin UJ pihalle heti kun uusi löytyy ja Peltonen aikaisintaan kauden päätteeksi. Veikkaan että jos joukkuetta vahvistetaan niin Peltonen saa enemmän irti ja en usko että valmentajan vaihto enää paljoa auttaa.

Voihan se olla, että se on yhdistelmä ylioptimistisuutta joidenkin pelaajien kohdalla. Voi olla, että Hirvosesta odotettiin viime pleijareiden jälkeen todellista sateentekijää. Yli 50 pisteen miestä. Kuitenkin Toronton sopimuspelaaja ja teki 5 playoff -peliin 6 pistettä.

Voi olla, että Lyytisen vain uskottiin olevan sen tasoinen kun nyt on SHLässä. Eli hyvä tuki Melartille. Voi olla, että Rantakari oli hätäpaikko Hongalle ja siinä on ollut se väärä arvio.

Liian monta epäonnistunutta JOS ajatusta. Liikaa optimismia. Luultu, että Koivistoinen tekee ketjukavereistaan parempia, mutta nyt paljastuu, että Eetu tarvitsee sitä taitoa vierelleen.

Paajanen on mysteeri? Joku loukkaantuminen ja teräsmies pelaa puudutuksella? Miten voi olla noin heikko. Tuskin kukaan. Ainakaan minä osasi odottaa...

Tuossa ylemmässä viestissäni perkasin noita mainitsemiasi pelaajia. Ei Dyk (aika tasainen PPG IFKssa ollessaan) ja Lyytinen (SHL- taso osoittaa, että pelimies oli kyseessä) sinällään olleet välttämättä väärin arvioituja, mutta jos kokonaisuus mättää niin monet pelaajat saattaa näyttää huonommalta kuin ovatkaan.

Se missä mentiin metsään on tuo käsien puutos. Ja kiinnostaisi tietää miksi?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erinomaisia ajatuksia @BOL

Olet yksi syistä miksi jaksan olla tällä palstalla, koska tuot jotain uutta näkökulmaa. Olit sitten oikeassa tai väärässä. Nostan hattua.

Aina on mahdollista, että olet 100% oikeassa tuon skenaarion kanssa.

On myös yhtälailla mahdollista, että tämä on juuri se joukkue jonka Salmelainen ja Peltonen halusivat. Ja nyt tajuavat tehneensä virheen. Tai toivottavasti tajuavat.

Mehän emme tiedä.

Mutta heitän vielä soppaan yhden luun ja se on uusi TJ. Yksi syväkurkku kertoi tuossa taannoin hallilla, että kaikki ei ole ruusuista siinä kohtaa. Valtanen oli todella pro ja koko IFKn toimisto ja yhteistyökumppanit kuulemma rakasti miestä.

Uudella TJllä on kuulemma ollut haastava startti. Se on ymmärrettävää. Ei tullut sisään ehkä ihan samalaisella kokemuksella ja meriiteillä kuin Valtanen. Uuden oppimisessa on haasteita. En tuomitse. On itsellänikin joskus uuden oppiminen vaatinut aikaa ja tehtäviä joutunut tekemään puolivillaisella.

Mutta miten se vaikuttaa UJn virkaan? Entäs jos uusi TJ on supervarovainen budjetin suhteen? Entäs jos Salmelainen ja uusi TJ ei vain tule toimeen?

En tiedä, mutta onhan se yksi iso muutos tähän kaikkien aikojen sukelluskauteen ollut nimenomaan TJn vaihtuminen. Emme tiedä miten se vaikuttaa hankintoihin. Ehkä mies puuttuu Salmelaisen työhön ja kieltää tältä joitakin pelaajia? Salmelainen esitellyt jonkun Hurstin kaltaisen AHL-sentterin ja TJ torpannut. "en anna tohon arpaan rahaa".

Mehän emme tiedä mitä siellä kulisseissa tapahtuu.

Kiitos kiitoksista, otan ne nöyränä vastaan :). Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä mua voisi vähempää kiinnostaa, pidetäänkö musta kirjoittajana vai ei. Osaa pitää, osa ei. Veikkaan, että jos livenä puhuttaisiin, moni ymmärtäisi minutkin paremmin. Tai vielä huonommin :). En pelkää olla eri mieltä, jos siltä tuntuu ja sitähän varten keskustelupalstat ovat, että keskustellaan ja vaihdetaan ajatuksia.

Ihan kaikki on tässä seurassa mahdollista. Se nyt on vähintäänkin melko varmaa, että Salmelainen ja Peltonen ovat aidosti uskoneet kiinnittäneensä parhaat mahdolliset pelaajat sillä hetkellä niistä pelaajista, jotka sillä hetkellä ovat olleet tarjolla. Ja syitä, miksi niin on toimittu, on varmasti myös useita. Se, miten pelaaja operoi täällä, tämän nimenomaisen valmennuksen alaisuudessa, on varmasti yksi syy jatkosopimukselle. Tiedämme kaikki hyvin, että täällä menestyminen ja tason nostaminen on vaikeaa. Ja aina joku asia on vähän rempallaan. Nytkin Taponen loukkaantui tai sairastui juuri silloin, kun ei olisi tarvinnut. Eikä ole ensimmäinen, eikä viimeinen pelaaja, jolle näin käy.

Lindström sai isot kengät täytettäväkseen, koska Valtanen nautti ja nauttii edelleen suurta arvostusta. Osin ihan aiheesta, osin siksi, että tuli sellaiseen saumaan, että hengenlähtö oli seurasta lähellä ja sitä ei unohdeta. Jos ihan objektiivisesti katsotaan, hyvän alun jälkeen HIFK jäi Valtasen aikana lopulta vähän telineisiin. Energia tuntui menevän liikaa Gardeniin ja muun toiminnan kehitys jäi vähemmälle ja siitä kuuluu vastuu kyllä myös Valtaselle. Intensiivisen alun jälkeen myös Valtanen vähän leipääntyi. Se nyt ei ole mikään ihme, että kansa rakasti Valtasta, onhan hän joviaali seuramies. Lindströmin aikakausi ei ihan vedä vertoja Valtasen startille, mutta joitakin yhtäläisyyksiä löytyy. Yleinen taloudellinen tilanne on epävarma ja maailmallakin kuohuu Suomen heikon talouden lisäksi. Siinä, missä Valtanen toi kaikille suurta toivoa paremmasta, Lindström ei vastaavaa saa kokea. Itse olisin toivonut ulkopuolelta uutta verta, mutta ehkä se uusi veri tuli nyt sitten Philadelphiasta ja se voi olla lopulta isompikin juttu kuin joku suomalainen meritoitunut toimari kokonaan uuteen toimintaympäristöön. Totuushan on se, että moni "oikeissa" töissä ollut johtaja kavahtaa Liiga-ympyröitä. Piireissä on kiva pyöriä asiakkaan ominaisuudessa, mutta ei moni sitä duunikseen haluaisi tehdä, jos vain muuta on tarjolla.

Itse uskon, että talous sanelee paljon ja sitoo Salmelaisen käsiä enemmän kuin moni kuvittelee. Lindströmille itselleen on tärkeää tehdä hyvä taloudellinen tulos, eikä tämä pelillinen dyykkaus varsinaisesti auta siinä. Jos jo valmiiksi on lähdetty varovaisesti liikkeelle, mikä tässä tilanteessa on ihan oikeinkin, varovaisuus voi kuitenkin myös kostautua. Samaan aikaan seuralla on kuitenkin ihan oikea taloudellinen vastuu työntekijöistään ja jatkuvuudesta, joten ei ole ihan helppo paikka. Jos olisi kristallipallo ja näkisi vaikka kahden kuukauden päähän, olisi helppo nähdä, paljonko joukkueeseen kannattaa satsata. Mutta kyllä sinne vähintään yksi kiekollinen sentteri tarvitaan, se on ihan selvä.

Itselläni on sellainen kutina, että joukkue treenasi kauden alussa liian kovaa. Ainakin suhteessa vastustajiin. Kun jalka ei toiminut, lakkasi pääkin toimimasta, eikä pelitavan optimaaliselle rullaamiselle ollut edes mahdollisuutta. Siihen sitten kaikki isot otsikot kolmen millin jengistä, kriisistä, pakkovoitosta SaiPasta, jne. ja koko paska lähti rullaamaan väärään suuntaan. Kun sitten tajuttiin, että pelaajien kuormitus on ehkä ollut liian kovaa ja kevennettiin harjoittelua, olikin jo useampi tappio alla ja jokainen voitto oli kunnianpalautus ja tappio suuri häpeä, liian monella pelaajalla päät jumissa ja rentous puuttui, eli ratkaistavia asioita oli yksinkertaisesti liikaa. En tiedä. Mutta omiin silmiini näyttää siltä, että liian moni pelaaja oli alussa aivan liian jumissa. Meneekö valmennuksen piikkiin, uuden kuntovalmentajan piikkiin, pelaajien itsensä vai kaikkien yhdessä? Vai onko kyse jostain muusta? Ken tietää. Joka tapauksessa, kukaan ei osannut odottaa, että joukkue pelaisi noin huonosti ja se ei mun mielestä voi mennä UJ:n piikkiin. Heikkouksia joukkueessa on, se on ollut tiedossa kaikilla. Mutta mun mielestäni aina pitää jättää tilaa myös kehittymiselle, kun joukkue on täynnä parhaassa peli-iässä olevia pelaajia. Se, että itse löin vetoa, että HIFK pelaa välierissä, on koko ajan perustunut siihen ajatukseen, että HIFK saa kauden alussa hyvän startin ja kun se suvantovaihe jossain vaiheessa tulee, koska kyllä se tulee, siitä noustaan ja sen jälkeen HIFK:n pelaajien kokemus näkyy nimenomaan pleijareissa. Uskon siihen vieläkin, toki nyt se vaatii paljon enemmän kuin alunperin kuvittelin.

Ei tästä kaudesta ainakaan jännitystä ja erilaisia tilanteita puutu. Itselleni toki riittäisi vähän vähempikin.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erinomaisia ajatuksia @BOL

Olet yksi syistä miksi jaksan olla tällä palstalla, koska tuot jotain uutta näkökulmaa. Olit sitten oikeassa tai väärässä. Nostan hattua.

Aina on mahdollista, että olet 100% oikeassa tuon skenaarion kanssa.

On myös yhtälailla mahdollista, että tämä on juuri se joukkue jonka Salmelainen ja Peltonen halusivat. Ja nyt tajuavat tehneensä virheen. Tai toivottavasti tajuavat.

Mehän emme tiedä.

Mutta heitän vielä soppaan yhden luun ja se on uusi TJ. Yksi syväkurkku kertoi tuossa taannoin hallilla, että kaikki ei ole ruusuista siinä kohtaa. Valtanen oli todella pro ja koko IFKn toimisto ja yhteistyökumppanit kuulemma rakasti miestä.

Uudella TJllä on kuulemma ollut haastava startti. Se on ymmärrettävää. Ei tullut sisään ehkä ihan samalaisella kokemuksella ja meriiteillä kuin Valtanen. Uuden oppimisessa on haasteita. En tuomitse. On itsellänikin joskus uuden oppiminen vaatinut aikaa ja tehtäviä joutunut tekemään puolivillaisella.

Mutta miten se vaikuttaa UJn virkaan? Entäs jos uusi TJ on supervarovainen budjetin suhteen? Entäs jos Salmelainen ja uusi TJ ei vain tule toimeen?

En tiedä, mutta onhan se yksi iso muutos tähän kaikkien aikojen sukelluskauteen ollut nimenomaan TJn vaihtuminen. Emme tiedä miten se vaikuttaa hankintoihin. Ehkä mies puuttuu Salmelaisen työhön ja kieltää tältä joitakin pelaajia? Salmelainen esitellyt jonkun Hurstin kaltaisen AHL-sentterin ja TJ torpannut. "en anna tohon arpaan rahaa".

Mehän emme tiedä mitä siellä kulisseissa tapahtuu.

Ei ole ruusuista uudella TJ:lla, mutta ei johdu siitä, että kokemus tai meriitit eivät riitä Valtaseen verrattuna.

Kaveri joka kertoi tämän minulle, sanoi tulevansa hallille seuraavan kerran kun siellä on uusi TJ. Ja hän tuntee nykyisen TJ:n hyvin.

Mutta, sinänsä @Postinjakaja n ja @BOL in esittämät vähänkään laajemmat skenaariot siitä, mitä ja miksi on tapahtunut, kuulostavat uskottavilta. Normaalissa elämässä on muuttujia hieman enemmän kuin Ice Hockey Managerin näytöllä.

Sinänsä vaikea kritisoida UJ:n hommaa, koska olen siinä käsityksessä, että Salmelainen oli kasannut tämän kauden joukkueen hyvin pitkälle siinä vaiheessa, kun yksi kääpiö päätti hyökätä pienempänsä kimppuun. Selkeät virheet Halonen ja Rantakari sekä "25" paikkaamatta jättäminen. Lyytisen kanssa ei vaan jostain syystä lähtenyt.

Tobias, saa suorittaa ja hoitaa voittava joukkue. Ei tarvi olla Euroopan paras (nyt), riittää, että on joka kerta paikalla olevista joukkueista paras.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Se missä mentiin metsään on tuo käsien puutos. Ja kiinnostaisi tietää miksi?
Niin ja kiinnostaisi nähdä, mihin se johtaisi jos saataisiin (mahdollisen) Rantakarin lähdön jälkeen taito-osaamista 2 kpl puolustukseen ja 2 kpl hyökkäykseen. Tai edes 1 kpl hyökkäykseen.. Voihan olla että Nättinen pääsee tasolleen ja tuo vaadittavan lisäboostin muiden tekemiseen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Itselläni on sellainen kutina, että joukkue treenasi kauden alussa liian kovaa. Ainakin suhteessa vastustajiin. Kun jalka ei toiminut, lakkasi pääkin toimimasta, eikä pelitavan optimaaliselle rullaamiselle ollut edes mahdollisuutta. Siihen sitten kaikki isot otsikot kolmen millin jengistä, kriisistä, pakkovoitosta SaiPasta, jne. ja koko paska lähti rullaamaan väärään suuntaan. Kun sitten tajuttiin, että pelaajien kuormitus on ehkä ollut liian kovaa ja kevennettiin harjoittelua, olikin jo useampi tappio alla ja jokainen voitto oli kunnianpalautus ja tappio suuri häpeä, liian monella pelaajalla päät jumissa ja rentous puuttui, eli ratkaistavia asioita oli yksinkertaisesti liikaa. En tiedä. Mutta omiin silmiini näyttää siltä, että liian moni pelaaja oli alussa aivan liian jumissa. Meneekö valmennuksen piikkiin, uuden kuntovalmentajan piikkiin, pelaajien itsensä vai kaikkien yhdessä? Vai onko kyse jostain muusta? Ken tietää. Joka tapauksessa, kukaan ei osannut odottaa, että joukkue pelaisi noin huonosti ja se ei mun mielestä voi mennä UJ:n piikkiin. Heikkouksia joukkueessa on, se on ollut tiedossa kaikilla. Mutta mun mielestäni aina pitää jättää tilaa myös kehittymiselle, kun joukkue on täynnä parhaassa peli-iässä olevia pelaajia. Se, että itse löin vetoa, että HIFK pelaa välierissä, on koko ajan perustunut siihen ajatukseen, että HIFK saa kauden alussa hyvän startin ja kun se suvantovaihe jossain vaiheessa tulee, koska kyllä se tulee, siitä noustaan ja sen jälkeen HIFK:n pelaajien kokemus näkyy nimenomaan pleijareissa. Uskon siihen vieläkin, toki nyt se vaatii paljon enemmän kuin alunperin kuvittelin.

Ei tästä kaudesta ainakaan jännitystä ja erilaisia tilanteita puutu. Itselleni toki riittäisi vähän vähempikin.

Analyysisi hieman kaikuu samoja ajatuksia, kun sain kuulla yhdeltä entiseltä NHL-pelurilta. Hän juurikin selitti siitä "negatiivisesta kierteestä", että hänkin oli aikamoisissa joukkueissa ollut ja jostain syystä vain yhtäkkiä oltiin negatiivisessa kierteessä ja kukaan ei osannut sitä pysäyttää ja silloin selitti sitä Ilves -peliä käänteen tekevänä IFKlle, jonka oli katsonut (Taponen muuten maalissa). Silloin sanoi, ettei IFK ole niin huono kuin antaa ymmärtää ja siitä pelistä voitto, niin sarjasijoitus voisi olla ihan erilainen.

Mutta onhan tuossa joukkueessa puutteita. Sanotaan nyt niin, että hieman paremmalla tuurilla tuo ei niin täydellinen materiaali olisi voinut päättyä positiiviseen kierteeseen ja olla siellä top-6 sijoituksilla, mutta tuskin silti kärkikamppailuissa mukana. Näin itse näen.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei ole ruusuista uudella TJ:lla, mutta ei johdu siitä, että kokemus tai meriitit eivät riitä Valtaseen verrattuna.

Kaveri joka kertoi tämän minulle, sanoi tulevansa hallille seuraavan kerran kun siellä on uusi TJ. Ja hän tuntee nykyisen TJ:n hyvin.

Mutta, sinänsä @Postinjakaja n ja @BOL in esittämät vähänkään laajemmat skenaariot siitä, mitä ja miksi on tapahtunut, kuulostavat uskottavilta. Normaalissa elämässä on muuttujia hieman enemmän kuin Ice Hockey Managerin näytöllä.

Sinänsä vaikea kritisoida UJ:n hommaa, koska olen siinä käsityksessä, että Salmelainen oli kasannut tämän kauden joukkueen hyvin pitkälle siinä vaiheessa, kun yksi kääpiö päätti hyökätä pienempänsä kimppuun. Selkeät virheet Halonen ja Rantakari sekä "25" paikkaamatta jättäminen. Lyytisen kanssa ei vaan jostain syystä lähtenyt.

Tobias, saa suorittaa ja hoitaa voittava joukkue. Ei tarvi olla Euroopan paras (nyt), riittää, että on joka kerta paikalla olevista joukkueista paras.
TJ:n roolista ja osaamisesta puhutaan yllättävän vähän ja varmaan ihan siksi että ei tiedetä vielä näin lyhyellä otannalla mitään TJ:n kompentessista. Sen tiedän itse, että toisin kuin Valtanen, niin viesteihin hän ei vastaa millään, mutta sitä en tiedä, että mitä hän tekee ja missä on hyvä tai ei ole.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mielestä on hassua ajatella, että Lyytisen kanssa ei lähtenyt, sillä musta Lyytisen pelaaminen näytti siltä, että se ei tule missään vaiheessa lähtemään. Lyytinen oli hyvä silloin kun oli flow päällä ja kroppa ja mieli ja kaikki kunnossa, mutta tuolla tasolla pitäisi pystyä tasaisuuteen. Alusta loppuun asti (4 vuotta?) Lyytinen leikki voitolla ja teki itsekkäitä ja typeriä ratkaisuita ja mielestäni mikään ei näiden neljän (?) vuoden aikana juuri muuttunut. Lyytinen oli yksinkertaisesti tyhmä pelaaja. Se ei poista sitä, että Lyytisellä on valtava potentiaali, mutta hän ei näytä pystyvän ottamaan itseään niskasta kiinni ja pelaamaan ns. tylsästi. Kaikki tekevät virheitä, mutta Lyytinen teki virheet ylimielisesti ja oppimatta virheistään. Ihan kuin vähän väliä Lyytinen olisi herännyt tiettyihin tilanteisiin aina uudelleen ja tehnyt aina samat virheet ihan kuin joissain elokuvissa, missä päähenkilö yrittää samaa asiaa toistasataa kertaa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TJ:n roolista ja osaamisesta puhutaan yllättävän vähän ja varmaan ihan siksi että ei tiedetä vielä näin lyhyellä otannalla mitään TJ:n kompentessista. Sen tiedän itse, että toisin kuin Valtanen, niin viesteihin hän ei vastaa millään, mutta sitä en tiedä, että mitä hän tekee ja missä on hyvä tai ei ole.

Ei minullakaan ole varsinaisesti tietoa, missä nykyinen TJ on hyvä tai huono.

Sen tiedän, että toimitusjohtajana hän on meidän fanien silmissä vaatimattomasti 180 asteen käännös Jukka Valtaseen verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös