Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 366 806
  • 8 109

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on tulosurheilua. Tobias näemmä palkattiin harjoittelemaan. Ne harjoittelupaikat noihin hommiin löytyvät kehä ykkösen ulkopuolelta. Siitä maksetaan nyt hintaa. Mutta kauanko tätä kestää? Jos HIFK:ssa ei onnistu viidessä vuodessa saamaan mestaruutta, niin onko se hyväksyttävä suoritus? Jos ei ole, niin johtopäätös on selvä. Jos 5 vuotta ilman mestaruutta on ok, niin sitten jatketaan Tobbarilla.

Muokkaus: onko tämä Tobbarin mielestä hyväksyttävä suoritus? Jos ei ole, osannee itse tehdä johtopäätökset. Jos on, niin minusta hyvä kysymys kuuluu: kuka vittu palkkaa HIFK:n urheilutoimenjohtajaksi henkilön jolle b-tason suoritus on ok? Ja miksi?
 
Viimeksi muokattu:

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
RELEASEBULI
Tämä on tulosurheilua. Tobias näemmä palkattiin harjoittelemaan. Ne harjoittelupaikat noihin hommiin löytyvät kehä ykkösen ulkopuolelta. Siitä maksetaan nyt hintaa.
Tämä. HIFK ei ole mikään TET-harjoittelu (ei ainakaan pitäisi saatana olla). Todella surullista, että tämä joukkue kasattiin niin päin persettä, vaikka kesken kaudenkin avautui mahdollisuus korjata se miksi tämä botski vuosi.

Tobiakselle suurin lampaanperse koko kaudesta, kuten aiemmin sanottu ja pahoittelut itseni toistamisesta.

Pelottaa jo ensikauden rosteri. Ehkä tää tästä kun saa ottaa happea näin kauan ensikertaa since... Milloin? (2020 ei lasketa kun kausi loppui kaikilta.)
 
J

Just-Ice-Hockey

Mitä enemmän mä tota meidän joukkuetta mietin, sitä huonommin se on mun mielestä kasattu. Ensinnäkin tuo sana joukkue tulisi olla heittomerkeissä. Viimeistään kesken kauden tehdyt hankinnat, tai oikeammin siirtorajalla tehdyt hankinnat tekivät tosta porukasta enemmän kasan yksilöitä kuin huippuunsa hiotun ja hioutuneen joukkueen.

Toisekseen maalivahtien kanssa oli ongelmia pitkin kautta. Siellä oli Garteigin alavirettä, Halosen pitkää poissaoloa ja sairastettua koronaa sekä ihan uskomatonta alisuorittamista. Valitettavasti tuo alisuorittaminen ajoittui pudotuspeleihin. Jälkiviisaana voi todeta, että siirtorajalla olisi pitänyt tätä osastoa vahvistaa. Mutta kyllä se isompi kritiikki kuitenkin kohdistuu siihen, että kauteen lähdettäessä meillä ei ollut sarja top 3 maalivahtikaksikkoa saatikka top 3 ykkösmaalivahtia.

Puolustuksesta olen kaiken varmasti jo sanonut, mutta kyllähän kaikkein pahinta on se, että kauden aikana meidän pakisto heikkeni sen sijaan, että se olisi vahvistunut. Ensi kaudelle on pakko saada lisää luisteluvoimaa ja kiekollista taitoa sekä terävämpi kärki.

Hyökkäys on paperilla kyllä nimekäs, mutta onko se lopulta kuinka hyvin roolitettu? Kuinka terve tilanne oikeasti on se, että 21 maalin ukko vetää 13. hyökkääjänä tai se, että kolmosketjussa on enemmän kiekollista taitoa, kuin monessa joukkueessa yhteensä. Keskikaistaa pidän edelleen hyvin kasattuna kokonaisuutena, mutta laitureiden osalta on mun mielestä sorruttu samaan kuin pakkien kanssa, liian homogeeninen porukka. Ennen kaikkea voimahyökkääjien osalta vedettiin mun mielestä liian kapealla ja liian tylsällä kärjellä. Paajasen hylkään tässä kohtaa pelipaikasta johtuen; puolustusvelvotteet vievät väkisin "terää" voimahyökkääjänä rouhimisesta. Kokonaisuuden tai edes osakokonaisuuden hahmottaminen ei vaikuta olevan Salmelaisen vahvuuksia ja se on tietysti aika helvetin ikävä juttu huomioiden kaverin ammatin.

Itse olen sitä mieltä, että kahden seuraavan kauden aikana pitää olla kaksi tasapainoista joukkuetta ja saavutuksena kaksi finaalipaikkaa ja vähintään yksi mestaruus. Muussa tapauksessa Salmelainen voi lähteä muihin hommiin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä enemmän mä tota meidän joukkuetta mietin, sitä huonommin se on mun mielestä kasattu. Ensinnäkin tuo sana joukkue tulisi olla heittomerkeissä. Viimeistään kesken kauden tehdyt hankinnat, tai oikeammin siirtorajalla tehdyt hankinnat tekivät tosta porukasta enemmän kasan yksilöitä kuin huippuunsa hiotun ja hioutuneen joukkueen.

Toisekseen maalivahtien kanssa oli ongelmia pitkin kautta. Siellä oli Garteigin alavirettä, Halosen pitkää poissaoloa ja sairastettua koronaa sekä ihan uskomatonta alisuorittamista. Valitettavasti tuo alisuorittaminen ajoittui pudotuspeleihin. Jälkiviisaana voi todeta, että siirtorajalla olisi pitänyt tätä osastoa vahvistaa. Mutta kyllä se isompi kritiikki kuitenkin kohdistuu siihen, että kauteen lähdettäessä meillä ei ollut sarja top 3 maalivahtikaksikkoa saatikka top 3 ykkösmaalivahtia.

Puolustuksesta olen kaiken varmasti jo sanonut, mutta kyllähän kaikkein pahinta on se, että kauden aikana meidän pakisto heikkeni sen sijaan, että se olisi vahvistunut. Ensi kaudelle on pakko saada lisää luisteluvoimaa ja kiekollista taitoa sekä terävämpi kärki.

Hyökkäys on paperilla kyllä nimekäs, mutta onko se lopulta kuinka hyvin roolitettu? Kuinka terve tilanne oikeasti on se, että 21 maalin ukko vetää 13. hyökkääjänä tai se, että kolmosketjussa on enemmän kiekollista taitoa, kuin monessa joukkueessa yhteensä. Keskikaistaa pidän edelleen hyvin kasattuna kokonaisuutena, mutta laitureiden osalta on mun mielestä sorruttu samaan kuin pakkien kanssa, liian homogeeninen porukka. Ennen kaikkea voimahyökkääjien osalta vedettiin mun mielestä liian kapealla ja liian tylsällä kärjellä. Paajasen hylkään tässä kohtaa pelipaikasta johtuen; puolustusvelvotteet vievät väkisin "terää" voimahyökkääjänä rouhimisesta. Kokonaisuuden tai edes osakokonaisuuden hahmottaminen ei vaikuta olevan Salmelaisen vahvuuksia ja se on tietysti aika helvetin ikävä juttu huomioiden kaverin ammatin.

Itse olen sitä mieltä, että kahden seuraavan kauden aikana pitää olla kaksi tasapainoista joukkuetta ja saavutuksena kaksi finaalipaikkaa ja vähintään yksi mestaruus. Muussa tapauksessa Salmelainen voi lähteä muihin hommiin.
Kannssasi on helppoa olla samaa mieltä. Näitä on varmasti ruodittu monessa ketjussa ja useaan kertaan, mutta tappion syvältä polttava kirvely pakottaa vaan kirjoittamaan – pettymys on pakko purkaa.

Erityisesti tuon pakiston ja hyökkäyksen epätasapaino tuottaa edelleen verenpaineen nousua. Pakiston jalkanopeus oli aivan olematon ja tässä sarjassa se tuli karulla tavalla esiin. Omalta alueelta oli välillä lähes mahdoton päästä pois tai saada painetta poikki, kun ei ennätetty painottomalle karvaamaan, väljemmälle antamaan avaavaa tai usein edes antamaan tukea hyökkäykselle ilman järjetöntä riskiä, kun jalka ei sitten riittänyt enää alas päin. Myös melko kädetön se oli: mitä järkeä on haalia tuollainen hyökkäysrosteri, jos pakit eivät kykene toimittamaan laadukkaita avauksia tai tukemaan jalalla avauspelaamista. Tai miten voi edes suunnitella mitään järkevää avauspelaamista, jos pakki-pakki syötöt ovat jo epävarmalla pohjalla. Ja ne lukemattomat pakkien puolustuspään kiekolliset sekoilut. Kaikki on varmasti ennen kautta näyttänyt hyvältä Salmelaisen papereissa. Ja paperijoukkuehan tämä oli. Taas. Tämäkin.

Jo kauteen lähdettäessä on väistämättä ollut olemassa jo perustava ongelma: jos tavoitteena oli pelata Peltosen järjettömännopeaa lätkää, ei siihen tuolla pakkikalustolla ollut lähtökohtaisestikaan minkäänlaisia mahdollisuuksia. Eli miksi ylipäänsä lähdettiin toteuttamaan pelitapaa, jota sitten jouduttiin, toki koronastakin johtuen, muuttamaan kesken kauden? Realisoitunut riski, kyllä.

Kauden aikana valmentajat puhuivat useamman kerran kurittomuudesta. Kurittomuus kertoo jotain johtamisen ongelmista, roolituksesta ja joukkueen dynamiikasta. Laittaa miettimään roolitusta myös persoonien näkökulmasta. Useasti mennään tässä sen ammattilaisuuden taakse. Totuus on kuitenkin se, että missä tahansa duunissa persoonilla ja persoonien yhteensopivuudella on suuri merkitys tuottavuuden ja tehokkuden kannalta. Osasiko Salmelainen kasata jengin, jolla oli aidosti mahdollisuus hitsautua yhtenäiseksi tai osasiko valmennus hitsata oikealla tavalla? Näihinhän ei saada vastauksia koskaan, mutta kiinnostusta se ei poista.

En tiedä minkälainen kulttuuri IFK:n kopissa vallitsee, mutta kahden kevään perusteella palloseuralla tulee tästä hetkestä eteen päin olla vahva erityiasema jenginä, jolle ei anneta pistettäkään. Ei pistettäkään. Ja jos silti joudutaan antamaan, sen pitää maksaa paljon.
 

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän kauden joukkuetta katellessa tulee mieleen, kun itse pelasi legendaarista NHL Eastside Hockey Manager -peliä ja otti siellä ihan Fööninä IFK:n joukkueen haltuun. Samantien kaikki turhakkeet helvettiin, rakensin hyökkäyksestä poskettoman kovan puolustuksen ja maalivahtien kustannuksella, koska tiesin, että tulen pärjäämään ja kannua nosteltiinkin vähintään joka toinen kausi. Tässä on nyt vaan eroavaisuutena, että se oli videopeli ja tämä Salmelaisen touhu sitä oikeeta hokia. Ehkä joskus 20 vuotta sitten tällä samaisella taktiikalla olisi kävelty mestaruuteen, kun viisikkopeli ei ollut mukana vielä näin isossa kuvassa.

Mä todella toivon, että tästä opittiin viimein. Salmelainen on reagoinut puutteisiin, mutta onhan tämä koomista. Eka falskas sentterit -> se osasto laitettiin tikkiin. Nyt kaksi kautta on falskannut puolustus ja maalivahtipeli. Puolustusta vahvistettiin kyllä tälle kaudelle, mutta Lyytisen tilalle olisi pitänyt löytyä "Honka" jo kauden aikana. Se ettei käyty maalivahtimarkkinoilla oli minusta hyvin ymmärrettävää ja perusteltua. He tiesivät, että Niilo on palaamassa takaisin ja tulee olemaan loistava kakkosheppa Gartsin takana. Gartsin loukkaantuminen oli vain todella paskaa tuuria ja sille ei voi mitään. Kellään joukkueella ei ole varaa palkata "kolmea ykkösvahtia".

Sitten odotellaan, mitä miehet keksivät.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahinta mitä tässä voidaan tehdä, on mennä puhtaiden tekosyiden taakse piiloon; huono tuuri, heikko viimeistely, loukkaantumiset, korona. Täyttä itsensä huijaamista ja helpolla päästämistä, jos noista syistä vetoaa yhteenkään.

Korona jyllää koko Suomessa, ei vain pääkaupunkiseudulla. Silti juuri HIFK paini asian kanssa isosti kolme kertaa. Huonoa tuuria taas ei ainakaan isommassa mittakaavassa ole olemassakaan. Jos siltä tuntuu, niin jotain tehdään järjestelmällisesti väärin. Sama loukkaantumisten kanssa. Toivottavasti kukaan ei usko, että juuri HIFK viidestätoista joukkueesta jotenkin sattumalta kärsii vuosi toisensa perään samasta ongelmasta. Ja jos pelaajat osuvat tolppien väliin kaikissa muissa joukkueissa paitsi meillä, niin taas olisi syytä tarkastella sitä omaa tekemistä.

Vuosi toisensa jälkeen odotan että näihin asioihin reagoidaan, mutta aina vain jää läksyt tekemättä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään varmasti monella armoton vitutus ja näin se tosifanilla pitääkin olla.

Itse kuitenkin yritän tässä tuoda sen ajatuksen (hatunnoston) pöytään, että onhan HIFK etunenässä ollut nämä vuodet pitämässä Liigan uskottovuutta yllä ihan asiallisilla rostereilla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo tämä on hyvä huomio. Puhuttu toimista junioreihin jne jne. Kohta 5 vuotta puuhastellut ja olisi luullut, kun puheet oli junioritoiminnan nostamisesta paremmalle tasolle sieltä olisi nyt parikin kundia avainroolissa tänä keväänä. Nyt näin ei ole. B ulkona, A ulkona ja edarit ulkona. Samalla joukkue täynnä palkkasotureita, jotka jatkaa matkaa taas ensi vuonna. Eurooppalainen suurseura.
Heiskasen ja Lundellin kaltaiset timantit tietenkin viedään pois täältä isompiin valoihin, mutta onko Salmelaisen aikana junnuista tullut vakaita liigapelaajia meille poislukien Jääskä ja varauksin Halonen? Tuo on melkoinen saavutus kun ajattelee että Liigassa ei ole ollut vuosiin IFK:lla ollut pääkaupunkiseudulla kilpailijaa, mutta alueen junnutuotannosta ei saada seuraan ollenkaan pelaajia. Mitään kiintiöpaikkoja ei tietenkään pidä olla, mutta tuntuu että ei edes yritetä, vaan otetaan maakunnista kermat ja samaan aikaan jutellaan mukavia joistain pelaajapoluista. IFK on IFK ja elinkautista kärsitään hamaan loppuun, mutta kyllä viimekausien jengit ovat jättäneeet pienen muukalaislegioonaleiman enkä sitä ole oikein omaksi kokenut.

Samaan aikaa taloudellisesti Tampere menee ohi ja meidän kassassa ei ole varmaankaan koronan jäljiltä liikaa pätäkkää joten joukkueenrakennus ei voi olla jatkossa teksti-tv skouttausta vaan pelaajia pitää saada hieman huokeammin mikä korostaa Salmelaisen työtä jatkossa.
 

Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän meidän ongelma on se, että meillä ei ole joukkuetta vaan hyviä pelaajia ostetaan sieltä täältä. Harvoin muukalaisista saa joukkuetta.
Tätä mieltä itsekin olen ollut. Junnuille ei ole mitään kunnon nousualustaa ja joka kausi hankitaan lyhyelle reissulle muukalaisarmeija. Ei kunnolla pitkäkestoisuutta. Toisaalta eivät fanitkaan tällä palstalla näytä olevan kovinkaan pitkäjänteisiä. Yhden virheen jälkeen ollaan potkimassa ulos ja vaaditaan koko kauden uusia vahvistuksia joka pelipaikalle. Miten silloin voi mitään rakentaa?
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Tänään varmasti monella armoton vitutus ja näin se tosifanilla pitääkin olla.

Itse kuitenkin yritän tässä tuoda sen ajatuksen (hatunnoston) pöytään, että onhan HIFK etunenässä ollut nämä vuodet pitämässä Liigan uskottovuutta yllä ihan asiallisilla rostereilla.
Hassun hauskaa provoilua, aika heikkoa silti. Liigan uskottavuus ei siitä muutu, vaikka jokerivenäjä kasasi joka kausi oligarkkien rahoilla mm joukkueen euroopasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hassun hauskaa provoilua, aika heikkoa silti. Liigan uskottavuus ei siitä muutu, vaikka jokerivenäjä kasasi joka kausi oligarkkien rahoilla mm joukkueen euroopasta.

Arvasin että joku ressukka ottaa itseensä, tuossa viestissäni ei pitänyt olla eikä ole yhtään mitään provoa.

Iso hattu HIFK:lle, että ovat vuosi toisensa perään hommanneet ainakin paperilla hyvän joukkueen. Menestys on kiertänyt mutta näkisimmehän me paljon laadukkaampaa kiekkoa jos muut seurat tekisivät samoin (vrt. vaikka Elitserien jossa peli paljon viihdyttävämpää) koska pelaajat vain keskimäärin ovat taitavampia.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Arvasin että joku ressukka ottaa itseensä, tuossa viestissäni ei pitänyt olla eikä ole yhtään mitään provoa.

Iso hattu HIFK:lle, että ovat vuosi toisensa perään hommanneet ainakin paperilla hyvän joukkueen. Menestys on kiertänyt mutta näkisimmehän me paljon laadukkaampaa kiekkoa jos muut seurat tekisivät samoin (vrt. vaikka Elitserien jossa peli paljon viihdyttävämpää) koska pelaajat vain keskimäärin ovat taitavampia.
Kenen silmissä tämä uskottavuus siis on laskenut esim Liigan suhteen? Ainakaan yleisömäärissä se ei näy näin poffeja kohden kun mentiin ja itse sarjassa.

Sen verran olen sinunkin kirjoituksia toisella puolella seurannut, että tälläistä mukahssuttelua hyväntuulista oma egon nostamista on sun anti nyt tänne. Oman tuskan keskellä, kun tuo höpöhöpö liiga taakse jäänyt, jää jäljelle tälläiset avautumiset.
 

Paha Elvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ensi vuoden joukkueen kasauksen voi aloittaa maalivahdeista. En syytä Nippeä, mutta kaveri ei ole vielä valmis voittamaan. Toistan itseäni monessa ketjussa, mutta mikä siinä on niin vaikea ymmärtää tai myöntää, että menestystä ei tässä lajissa tule ilman huippuveskaria? Meillä oli ihan järjettömän vahva hyökkäyskalusto, mutta niin vain Kareev voitti sen.

Totuus on se, että Suomen maajoukkue ei olisi ikinä voittanut mitään ilman maalivahtia, joka torjuu kaiken mahdollisen ja osan mahdottomistakin. Puolet budjetista kahteen veskaan ja puolustus kondikseen. Räkämaaleihin ne pelit ratkeaa, vaikka olisi minkälaisia kiekolla virkkaajia ja jonglöörejä jengi täynnä. Lätkä on yksinkertainen peli.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kenen silmissä tämä uskottavuus siis on laskenut esim Liigan suhteen? Ainakaan yleisömäärissä se ei näy näin poffeja kohden kun mentiin ja itse sarjassa.

Sen verran olen sinunkin kirjoituksia toisella puolella seurannut, että tälläistä mukahssuttelua hyväntuulista oma egon nostamista on sun anti nyt tänne. Oman tuskan keskellä, kun tuo höpöhöpö liiga taakse jäänyt, jää jäljelle tälläiset avautumiset.

Ei siis mennyt jakoon.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tänään varmasti monella armoton vitutus ja näin se tosifanilla pitääkin olla.

Itse kuitenkin yritän tässä tuoda sen ajatuksen (hatunnoston) pöytään, että onhan HIFK etunenässä ollut nämä vuodet pitämässä Liigan uskottovuutta yllä ihan asiallisilla rostereilla.
Ei Liigan ongelma ole missään vaiheessa ollut pelaajien taso. Täällä tehdään pelaajien kehittämisen suhteen niin mahtavaa työtä, että meillä on Liiga täynnä hyviä joukkueita.

Liigan ongelma onkin sitten kaikki muu. Paskaa. Ihan sama kuin silloin kun Norlundin puhtaasta pommista arvotaan pelejä. Varmasti muistissa. Sama meno.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä mieltä itsekin olen ollut. Junnuille ei ole mitään kunnon nousualustaa ja joka kausi hankitaan lyhyelle reissulle muukalaisarmeija. Ei kunnolla pitkäkestoisuutta. Toisaalta eivät fanitkaan tällä palstalla näytä olevan kovinkaan pitkäjänteisiä. Yhden virheen jälkeen ollaan potkimassa ulos ja vaaditaan koko kauden uusia vahvistuksia joka pelipaikalle. Miten silloin voi mitään rakentaa?
Alleviivaus omani. Siihen vastaus. Ei tämä ole mitään politiikkaa, jossa poliitikko katsoo gallupeista, mitä mieltä nyt olisi hyvä olla, jotta äänestäjiä miellyttäisi, ja mahdollisesti saisi seuraavissa vaaleissa jatkopaikan. Verrataan nyt vaikka Nokian muutaman viime vuoden käänteisiin. Suri oli johtajaksi tullessaan hehkutettu (asioihin paneutuva yms. ammattilainen). Ei toiminut, omistajien sijoitusten arvo ei kasvanut odotusten mukaisesti (=osakkeen kurssikehitys oli Surin vuosina pettymys). Sitten vuonna 2020 tuli Pekka Lundmark Fortumista (on entinen Nokialainen). Jo alkoi organisaatiossa muutos. Vielä on vaikea sanoa, kuinka hyvä tuo muutos on, mutta johtamistapa ja näkemys siitä, miten firmaa kehitetään (rakenne, keskeiset tulosyksiköt, mitkä osat heitetään ulos, minne panostetaan yms.) alkoi muutoksien toimeenpanolla käytännössä heti. Ei Lundmark gallupeja, mediaa tai keskustelupalstoja katsellut. Hänellä oli näkemys, jota lähti toteuttamaan. Johtaako se näkemys sitten omistajien arvon kasvuun jää nähtäväksi, mutta se on eri asia (ja jos siinäkään tuloslajissa ei tuloksia tule, on vaihdon paikka).

HIFK:n urheilutoimenjohtajalla pitää olla sama edellytys. Siihen tonttiin ei tulla harjoittelemaan. Pitää olla näkemys, miten hommaa aletaan vetämään, ja pitää ennen kaikkea olla kyky toimeenpanna se oma näkemys käytäntöön.

(Englanninkielessä execute on hyvä ja paljon käytetty termi, jostain syystä suomenkielen "toimeenpano" on lässähtävältä kuulostava. Ehkä executen toinen merkitys "päästää päiviltä", joka liittyy kuolemantuomion täytäntöönpanoon tuo englannin kielessä sanaan "voimakkaan lisävivahteen".) Toimeenpanokyky on johtajien suurimpia (ellei peräti suurin) menestymisen edellytys.

Joka tapauksessa: Tobiaksen näytöt, kun käytännössä joka vuosi HIFK:n budjetti on ollut Liigan suurin eivät vastaa odotuksia. Ei mulla mitään Tobbaria vastaan ole, en tunne. Haastatteluissa antaa itsestään energisen, asiallisen ja osaavan kuvan. Oikeastaan haastattelujen perusteella mulle on tullut kuva, että UTJ on HIFK:n näköinen. Mutta lopulta: ei mua oikeasti kiinnosta, onko urheilutoimenjohtaja hissukka vai alfauros, mua kiinnostavat tulokset. Ja näin sen pitää tulosurheilussa ollakin.

Mikä se Tobbarin näkemys on, miten sitä on lähdetty toteuttamaan, se on mulle jäänyt epäselväksi. Ehkä joku viisaampi osaa mua ja muita valistaa. Kysymys kuuluu edelleen: kuinka monta vuotta ilman mestaruutta on hyväksyttävää? Onko se 5, 6 vai 7 vuotta? Montako kertaa olemme edes pelanneet näinä kausina mestaruudesta, (siis finaaleissa)? Runkosarjan sijoitukset kertovat aika paljon siitä, mikä se joukkueen arkipäiväinen suorittamisen taso on ollut: 2018: 5. 2019: 6. 2020: 6. 2021: 2 ja 2022: 5. Tuo 2018:n 5. sija on tietysti marraskuussa 2017 valitun Tobbarin vaikutusmahdollisuuksien osalta ollut vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Mutta eipä sen jälkeiset näytöt ole millään tavoin liigan suurimmalla budjetilla toimivalle joukkueelle mitenkään luettavissa onnistumisiksi. 2021 runkosarjan toinen sija pitäisi lukea normisuoritukseksi, jos tavoitteet ovat niin korkealla kuin niiden pitäisi olla. Siis yksi normisuoritus ja kolme alisuoritusta.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Iso hattu HIFK:lle, että ovat vuosi toisensa perään hommanneet ainakin paperilla hyvän joukkueen

Paperilla Tobias on kyllä hommannut valmennukselle aina riittävät työkalut menestykseen, joskus on tullut pahaan paikkaan loukkaantumisia ja välillä vähän koronaa mutta lähtökohtaisesti laatunimeä on tullut sisään kovalla tahdilla. Ulkopuolisena voisi välillä kuvitella, että pelaajabudjetit ovat paukkuneet mutta ilmeisesti aika hyvin on Salmelainen pitänyt raha-asiat kurissa. Voittavan joukkueen kasaus on kuitenkin kiinni monesta muustakin asiasta kuin nimistä pelipaidan selässä, esimerkiksi Suomen maajoukkue on tämän muutamaan kertaan osoittanut. Huippumaalivahti, laadukas valmennnus, sitoutunut joukkue ja muutama huippuyksilö lienee aika hyvä kombo mitalipelejä tavoiteltaessa.

Liikaa tähtipelaajia, niin voi mennä vaikeammaksi. Katso vaikka KooKoon jengiä, Malikia lukuunottamatta ei varmaan montaa pelaajaa IFK:n tämän kauden joukkueeseen mahtuisi mutta niin vain pelaavat mitaleista, kun Turuset ja Pakariset imevät jo mojitoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ajatellaan positiivisesti, niin seuraava mestaruus tulee maistumaan aivan saatanan hyvältä, kun edellisestä on taas taukoa.
Mutta ei niissä nyt tarvitse aina sitä +10v., lähemmäs +15v. olla välissä.

Ei tule ainakaan kylläiseksi IFK:n fanina, se on varma.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Alleviivaus omani. Siihen vastaus. Ei tämä ole mitään politiikkaa, jossa poliitikko katsoo gallupeista, mitä mieltä nyt olisi hyvä olla, jotta äänestäjiä miellyttäisi, ja mahdollisesti saisi seuraavissa vaaleissa jatkopaikan. Verrataan nyt vaikka Nokian muutaman viime vuoden käänteisiin. Suri oli johtajaksi tullessaan hehkutettu (asioihin paneutuva yms. ammattilainen). Ei toiminut, omistajien sijoitusten arvo ei kasvanut odotusten mukaisesti (=osakkeen kurssikehitys oli Surin vuosina pettymys). Sitten vuonna 2020 tuli Pekka Lundmark Fortumista (on entinen Nokialainen). Jo alkoi organisaatiossa muutos. Vielä on vaikea sanoa, kuinka hyvä tuo muutos on, mutta johtamistapa ja näkemys siitä, miten firmaa kehitetään (rakenne, keskeiset tulosyksiköt, mitkä osat heitetään ulos, minne panostetaan yms.) alkoi muutoksien toimeenpanolla käytännössä heti. Ei Lundmark gallupeja, mediaa tai keskustelupalstoja katsellut. Hänellä oli näkemys, jota lähti toteuttamaan. Johtaako se näkemys sitten omistajien arvon kasvuun jää nähtäväksi, mutta se on eri asia (ja jos siinäkään tuloslajissa ei tuloksia tule, on vaihdon paikka).

HIFK:n urheilutoimenjohtajalla pitää olla sama edellytys. Siihen tonttiin ei tulla harjoittelemaan. Pitää olla näkemys, miten hommaa aletaan vetämään, ja pitää ennen kaikkea olla kyky toimeenpanna se oma näkemys käytäntöön.

(Englanninkielessä execute on hyvä ja paljon käytetty termi, jostain syystä suomenkielen "toimeenpano" on lässähtävältä kuulostava. Ehkä executen toinen merkitys "päästää päiviltä", joka liittyy kuolemantuomion täytäntöönpanoon tuo englannin kielessä sanaan "voimakkaan lisävivahteen".) Toimeenpanokyky on johtajien suurimpia (ellei peräti suurin) menestymisen edellytys.

Joka tapauksessa: Tobiaksen näytöt, kun käytännössä joka vuosi HIFK:n budjetti on ollut Liigan suurin eivät vastaa odotuksia. Ei mulla mitään Tobbaria vastaan ole, en tunne. Haastatteluissa antaa itsestään energisen, asiallisen ja osaavan kuvan. Oikeastaan haastattelujen perusteella mulle on tullut kuva, että UTJ on HIFK:n näköinen. Mutta lopulta: ei mua oikeasti kiinnosta, onko urheilutoimenjohtaja hissukka vai alfauros, mua kiinnostavat tulokset. Ja näin sen pitää tulosurheilussa ollakin.

Mikä se Tobbarin näkemys on, miten sitä on lähdetty toteuttamaan, se on mulle jäänyt epäselväksi. Ehkä joku viisaampi osaa mua ja muita valistaa. Kysymys kuuluu edelleen: kuinka monta vuotta ilman mestaruutta on hyväksyttävää? Onko se 5, 6 vai 7 vuotta? Montako kertaa olemme edes pelanneet näinä kausina mestaruudesta, (siis finaaleissa)? Runkosarjan sijoitukset kertovat aika paljon siitä, mikä se joukkueen arkipäiväinen suorittamisen taso on ollut: 2018: 5. 2019: 6. 2020: 6. 2021: 2 ja 2022: 5. Tuo 2018:n 5. sija on tietysti marraskuussa 2017 valitun Tobbarin vaikutusmahdollisuuksien osalta ollut vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Mutta eipä sen jälkeiset näytöt ole millään tavoin liigan suurimmalla budjetilla toimivalle joukkueelle mitenkään luettavissa onnistumisiksi. 2021 runkosarjan toinen sija pitäisi lukea normisuoritukseksi, jos tavoitteet ovat niin korkealla kuin niiden pitäisi olla. Siis yksi normisuoritus ja kolme alisuoritusta.

Tobias on vahvasti edeltäjiensä tiellä. Itse olen hallilla käynyt suunnilleen kasarin lopulta, kun n. 10v ikäisenä aloitin käymisen. Eli reilusti yli 30v käyty ja annettu seuralle kyllä tukea ja energiaa aivan tarpeeksi. Sen 33-34v aikana finaaleissa 4 kertaa ja eiköhän meillä nyt top3 budjetti ole aina ollut säästökuureista huolimatta.

Tobbe ei vastaa edeltäjiensä toimista tietenkään, mutta nyt on sitten jo 5v ollut puikoissa, eikä sinne olla vieläkään päästy. Tämä 1/8 putoaminen noin kalliilla jengillä on jo surullinen suoritus. Ehkä ihan maksimissaan se 6.kausi katotaan vielä, mutta jos ei ensi vuonnakaan finaaleissa, niin uusi ukko koittamaan taas omia siipiään UTJ:na sitten. Lähes samasta kahvipöydästä se toki otetaan kuten aina.

Enemmän surullisen masentunut fiilis kun vitutus tms. Ja Walkin on ihan oikeassa tuossa Liigan kritisoimisessa. Tässäkin peliparissa joku ihmeellinen tuomarisetti, joka vihelteli välillä ihan omiaan. Jotenkin toi Motinin ulosajo puhtaan oloisesta niitistä antoi kruunua tälle sarjalle. Sekään ei Tobben vika, mutta on niitä epäkohtia IFK:n lisäksi ihan Liigassakin riittävästi.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Kun Tobbe valittiin UTJ:ksi, kyllä monella fanilla leuka loksahti. Etenkin kun IFK oli saanut kärkikaksikoksi valintoihin Tobben ja Köllin. Koko Suomen johtomassasta, siis saatavilla olleesta.

Toisaalta: mitkä oli Keklun näytöt kun valittiin UTJ:ksi 1996 kolmekymppisenä?
Mestaruutta juhlittiin jo 1998. Rosterissa tosin kävi 38 pelaajaa, joista kahden vuoden sisään kai
kymmenkunta pelasi NHL:ssä.

Pelaajataso liigassa on tänään ihan eri luokkaa. KUN Tappara voittaa mestaruuden tänä vuonna,
kuinka monta pelaajaa on NHL:ssä perin vuoden sisään? Yksi ehkä.

Ei olleet IFK:n pelaajavalinnat tällä kaudella osuneet ihan nappiin, mutta ei se liigajengin
kokoaminen tästä massasta ihan helppoakaan ole.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Yksi Salmelaisen perusongelmista on, että nämä löydöt tapahtuvat aivan liian myöhään. Turunen yksi kausi IFK:ssa ja ulkomaille. Innala yksi kausi IFK:ssa ja ulkomaille. Paajanen myös. Pitäisi löytää pelaajia, jotka pystyy pitämään pidempään joukkueessa. Rask oli aikoinaan tällainen, pelasiko viisi vai kuusi kautta meillä ja aina logolle täysillä. Tyrväinen, Thorell ja Zaborskykin pelasivat sen pari kautta edes. Aikoinaan Pakarinen löi meillä läpi.

IFK aloittaa homman alusta joka vitun kesä. TPS:llä finaaliporukka pysynyt hienosti kasassa kun paljon omia nuoria. Jopa TPS on edellä meitä, vaikka TPS:ää ei voi pitää oikein minään mittarina edes, mutta nyt ollaan onnistuttu valahtamaan heidänkin taakse. Oma tuotanto toki sakkaa pahasti kun ainut käyttökelpoinen pelaaja on Jääskä, mutta sekin missaa joka kausi puolet peleistä.

Junioritoiminta. Onko se Mälkiä ajantasalla siellä vai ei? Entä juniorivalmentajat? Mites edarien maalivahtivalmentaja Jan Lundell? Entä se Tilkanen? Koko kauden kusi maalivahtipeli ja kusi erikoistilanteet.

Löysät paskat pitää ulostaa joukkueesta: Palola, Broadhurst, Schmaltz, Jardine, Garteig, Gardiner, Dyk, Wirtanen, Lyytinen. Osalla ei vain riitä ja osalla asenteen puolesta sakkaa.

Fakta on se, että jos aivan selviä muutoksia ei ala tapahtumaan, niin sama meno jatkuu ensi kaudellakin. Suuren johtajan pitää pystyä tekemään suuria asioita ja kipeitäkin päätöksiä. Viisi vuotta eikä mestaruutta, ei selvää parannusta junioritoiminnassa ja nyt kaksi askelta taaksepäin.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Sen verran olen sinunkin kirjoituksia toisella puolella seurannut, että tälläistä mukahssuttelua hyväntuulista oma egon nostamista on sun anti nyt tänne. Oman tuskan keskellä, kun tuo höpöhöpö liiga taakse jäänyt, jää jäljelle tälläiset avautumiset.
Tämä on totta. @YamahaGPR on ollut se kiimaisin This is KHL-mies ja HIFK:n sekä liigan mollaaja, mutta tykkäilin näistä viesteistä kun on niin keväinen fiiliskin, ja paha olohan Putin-miehillä nyt on.
 

StadiForEver

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Broadhurstia ja Dykiä voi moittia löysiksi paskoiksi. Molemmat pelaa molempiin suuntiin hyvällä asenteella. Dykin maalihanat on jäätynyt pahanlaisesti, mutta huonosta asenteesta en syyttäisi. Tässä ottelusarjassa olisi ollut hyvä vaihtoehto yv:lle. Parempi kuin Palola ainakin.
Broadhurst oli ainut joka pystyi tuomaan yksin keskialueen yli. Blokkasi vetoja jne.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei Broadhurstia ja Dykiä voi moittia löysiksi paskoiksi. Molemmat pelaa molempiin suuntiin hyvällä asenteella. Dykin maalihanat on jäätynyt pahanlaisesti, mutta huonosta asenteesta en syyttäisi. Tässä ottelusarjassa olisi ollut hyvä vaihtoehto yv:lle. Parempi kuin Palola ainakin.
Broadhurst oli ainut joka pystyi tuomaan yksin keskialueen yli. Blokkasi vetoja jne.
Broadhurst tehoilee pieniä seuroja vastaan, isoja ei. Playoffeissa Broadhurstin maalisarake näyttää nollaa. Siis molemmissa playoff-runeissa. Broadhurst tuntuu antavan kunnossa aina tasoitusta muille, rupeaa piiputtaa vaihtojen aikana nopeasti. Mielestäni aika olisi nyt kiittää häntä, missään nimessä hänestä ei kuitenkaan jäänyt löysän paskan kuva, mutta tosipeleissä sitten kuitenkin riittämätön. Dyk nyt on täysin riittämätön. Oli sen asenne sitten vaikka 110 joka ilta, niin kun ei riitä, niin ei vain riitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös