Mulla ei ole faktaa siitä, purettiinko Malisen sopimus siksi, että Santalan kanssa tehtiin sopimus vai siitä huolimatta. Tämä on melko olennainen tieto, kun lasketaan Santalan ”kokonaiskustannuksia”. Itse olisin nähnyt mielelläni molemmat (Malinen ja Santala) HIFK:n kokoonpanossa ja ihmettelen sitä, miksi HIFK on lähtenyt säästämään sentteriosastolla, koska Malinen ja Santala eivät varsinaisesti ole samanlaisia pelaajia. Ilman mitään faktoja mulle tulee väkisinkin mieleen, että sopimuksen purkamisesta on sovittu jo hyvissä ajoin. Siis ennen Nykoppin loukkaantumista ja Malisen hyviä pleijareita. HIFK:lle jäi sitten lopulta Aasi-kortti käteen, kuten arvata saattaa.
Järkevämpää olisi ollut purkaa vaikka Finleyn sopimus ja säästö olisi ollut lopulta noin suurinpiirtein samaa luokkaa. Kuka oikeasti on niin dorka, että laskee Nykoppin pelaavaan vakiokokoonpanoon ja luopuu vakaasta liigapelaajasta? Varsinkin, kun lähes joka vuosi on kärsitty jonkinlaisista sentteriongelmasta? Ja nyt se sopimuksestaan vapautettu pelaaja pelaa pahimman kilpailijan leirissä. Mun mielestä HIFK olisi ollut parempi Malisen kanssa kuin ilman Malista. Ja ei, en pidä Malista maailmanluokan pelaajana tai minään sankarina enkä varsinaisesti itke hänen peräänsä, mutta ihmettelen erittäin suuresti tehtyä ratkaisua. En jotenkin näe tässä Salmelaisen kädenjälkeä.