Tobias Salmelainen HIFK:n urheilujohtajana

  • 1 423 481
  • 8 286

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Siis, UJ:lle annetaan seuran tavoitteet ja oli se sitten mestaruus tai välieräpaikka, niin se on hänen roolinsa tavoite. Hän sitten asettaa sen pohjalta asettaa tavoitteet alaisilleen, jotka ohjaavat pääsyä tuohon päätavoitteeseen.

Kuvittelisin, että ollaan samaa mieltä tuosta, mutta puhutaan nyt hiukan eri määrityksistä.
Eikös se ole HIFK:ssa traditio, että jokaisella kaudella tavoitteena on mestaruus? Oli se sitten realistista tai ei. Muistan, että jo Mobergin aikana tätä samaa hoettiin 90-luvun puolivälissä, vaikka todellisuus oli jotain ihan muuta.
Sinänsä ostan kyllä @Apassi selityksen ettei UJ voi mennä downgradaamaan tätä tavoitetta, ihan jo lippumyyntienkin takia.
 

Friedkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Tuo podcast oli samaa tasoa kun Peltosen ja Pesosen aikasempi haastattelu - yhtä diibadaabaa. Ei tarvitse ihmetellä IFKn urheilupuolen jatkuvaa saamattomuutta kun ei puhuta ratkaisevista urheiluasioista niiden oikealla nimellä sekä ei nähdä mitään vikaa omassa toiminnassa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Mun mielestä se on ihan loogista ettei UJ päätä urheilullisista tavotteista vaan hänelle ne annetaan ylempää. Se on sitten kyseisen UJ:n ammattitaitoa ylittää ne tavoitteet, jos eivät ole jo valmiiksi mestaruustasolla.
Kyllä se tosiaan on ihan normaali malli, että omistajat / hallitus asettaa tavoitteet sekä siunaa budjetin, jolla operatiivinen johto lähtee noita tavoitteita saavuttamaan. Sen perusteellahan johdon onnistumista mitataan ja jatkosta päätetään. Esimerkkinä ei sekään kovin kestävä tilanne olisi, jossa urheilujohtaja voisi milloin mihinkin syihin vedoten laskea tavoitetta ja näin suojata itsensä tulosvastuulta.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Tuo boldaamani kohta. Siis mitä vittua? UJ ei päätä urheilullisista tavoitteita. Sanattomaksi vetää. HIFK:ssa aina hoetaan sitä kuinka mestaruus on joka kausi tavoitteena, mutta UJ ei kuitenkaan saa päättää siitä. Kuka siitä sitten päättää? Meininki on kuin jossain salaseurassa ja tämän perusteella vahvistuu vain näkemys siitä, että HIFK:ssa UJ on vain hallituksen kilpimies ja marionetti.
Ja samassa dinot ei johda! Hih. No Salmelainen on seuran mies.
 

jonBBE9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Suomen maajoukkueet, Tennis
-Shedden oli rehellinen.
-Pike kehittää itseään koko ajan pelaajalähtöisemmäksi.
-Dinot ei johda ja se on paskapuhetta, joka lähinnä naurattaa.
-Joissain asioissa (Valmentajaturbulenssin lopettamisessa ja U18-jengin laadun parantamisessa) onnistuttiin, mut tuloksessa ei.
-Oli surullista sanoa Motiniin ja Tallbergin kaltaisille pelaajille, et jatkoa ei tule. Et vaikea homma irtisanoa pelaaja tai valmentaja.
-Huhuja on niin paljon aina, ettei edes kerkiä kiistää niitä kaikkia.

En muista oliko muuta.
Itse en ole vielä podcastia kuunnellut, mutta siis Shedden oli rehellinen mistä? Miten tämä liittyy nyky-IFK:hon? Ja siis kenestä Pikestä puhutaan? Konteksti jäi hieman vajaaksi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Hymy nousi huulille, kun luetteli ne pelaajat, jotka on edustukseen nostettu vuosittain: Kiviharju, Vinni, Kaskimäki, Salin, Uronen, Halttunen
Aika vähän näistä on ollut toistaiseksi hyötyä HIFK:lle ja osa on oma-aloitteisesti poistunut tai potkittu muualle. "Hieman" olisi vielä parannettavaa tälläkin osastolla.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Aika vähän näistä on ollut toistaiseksi hyötyä HIFK:lle ja osa on oma-aloitteisesti poistunut tai potkittu muualle. "Hieman" olisi vielä parannettavaa tälläkin osastolla.
Puhuu myös siitä asiasta, kuinka vaikeaa on saada pidettyä nämä pelaajat ne tärkeimmät vuodet 3 ja 4 kun kundeille tarjotaan maakunnista sellaisia asioita mitä harvemmin ”isot” seurat pystyy tarjoamaan. Sanoo kuitenkin että kokee että näissä on epäonnistuttu myös seuran puolelta. Ihan mielenkiintoisia aiheita käsittelevät, joskin haastis on erittäin pitkä ja vähän puuduttava kuunnella.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
Tuo podcast oli samaa tasoa kun Peltosen ja Pesosen aikasempi haastattelu - yhtä diibadaabaa. Ei tarvitse ihmetellä IFKn urheilupuolen jatkuvaa saamattomuutta kun ei puhuta ratkaisevista urheiluasioista niiden oikealla nimellä sekä ei nähdä mitään vikaa omassa toiminnassa.
Tämä. Menestymättömyys on huonoa tuuria. Kaikki tehdään ammattimaisesti ja intohimolla.
 

JKyykka

Jäsen
Itse kun katselen asioita ulkopuolelta, enkä IFK-fanina, ja minua kiinnostaa urheilujohtaminen kokonaisuutena, niin mielestäni tuo podcast on ollut erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa. Pari tuntia olen nyt kuunnellut ja 50 min vielä jäljellä.

Ymmärrän kyllä sen, että jos odotti vain jotain avautumista IFK-ajasta, niin jutustelu varmasti tuntuu pettymykseltä.

Mutta suosittelen kyllä podcastia varsinkin sellaisille faneille, jotka kuvittelevat Liiga-joukkueen rakentamisen olevan suurinpiirtein ainoa homma, mitä urheilujohtajat tekevät. Tobias kertoo hyvin mitä kaikkea muuta työtä rooliin kuuluu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
Itse kun katselen asioita ulkopuolelta, enkä IFK-fanina, ja minua kiinnostaa urheilujohtaminen kokonaisuutena, niin mielestäni tuo podcast on ollut erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa. Pari tuntia olen nyt kuunnellut ja 50 min vielä jäljellä.

Ymmärrän kyllä sen, että jos odotti vain jotain avautumista IFK-ajasta, niin jutustelu varmasti tuntuu pettymykseltä.

Mutta suosittelen kyllä podcastia varsinkin sellaisille faneille, jotka kuvittelevat Liiga-joukkueen rakentamisen olevan suurinpiirtein ainoa homma, mitä urheilujohtajat tekevät. Tobias kertoo hyvin mitä kaikkea muuta työtä rooliin kuuluu.
Tämäkin totta. Itse tarkastelin ensisijaisesti elinkautisena.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itse kun katselen asioita ulkopuolelta, enkä IFK-fanina, ja minua kiinnostaa urheilujohtaminen kokonaisuutena, niin mielestäni tuo podcast on ollut erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa. Pari tuntia olen nyt kuunnellut ja 50 min vielä jäljellä.

Ymmärrän kyllä sen, että jos odotti vain jotain avautumista IFK-ajasta, niin jutustelu varmasti tuntuu pettymykseltä.

Mutta suosittelen kyllä podcastia varsinkin sellaisille faneille, jotka kuvittelevat Liiga-joukkueen rakentamisen olevan suurinpiirtein ainoa homma, mitä urheilujohtajat tekevät. Tobias kertoo hyvin mitä kaikkea muuta työtä rooliin kuuluu.
En minä jaksa enää kuunnella sekuntiakaan pelkkää lässytystä, itsensä huijaamista ja vastuun siirtelyä osastolta Peltonen/Salmelainen. Kumpikin on puhunut ihan tarpeeksi ympäripyöreää paskaa vältellen kaikkia hankalia aiheita. No Tobiaksen ei toki enää tarvi näihin edes kommentoida.

Se mitä halusin siis sanoa että aika monen on mahdotonta kuunnella enää ikinä Tobiasta jauhamassa ympäripyöreitä, vaikka aihe olisikin mielenkiintoinen. Minulla ja monella muulla on kiintiö täynnä. Puhuu hän sitten sankariteoistaan Jokereiden pelaajana tai ajastaan HIFK:ssa. Todellinen Mr. Puppulausegeneraattori kyseessä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Itse kun katselen asioita ulkopuolelta, enkä IFK-fanina, ja minua kiinnostaa urheilujohtaminen kokonaisuutena, niin mielestäni tuo podcast on ollut erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa. Pari tuntia olen nyt kuunnellut ja 50 min vielä jäljellä.

Ymmärrän kyllä sen, että jos odotti vain jotain avautumista IFK-ajasta, niin jutustelu varmasti tuntuu pettymykseltä.

Mutta suosittelen kyllä podcastia varsinkin sellaisille faneille, jotka kuvittelevat Liiga-joukkueen rakentamisen olevan suurinpiirtein ainoa homma, mitä urheilujohtajat tekevät. Tobias kertoo hyvin mitä kaikkea muuta työtä rooliin kuuluu.

Joo. Ehkä noin yleisluontoisesti avautui toimenkuvan rajat tai paikoitellen rajattomuus, Liigan tietyt valloillaan olevat realiteetit ja resurssit kilpailussa pelaajista jne.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yritin tänään kuunnella jakson läpi. Laitoin toistonopeudeksi jotain 1,5x. Tässä vaiheessa Salmelainen kuulosti jo oikeasti vakuuttavalta! En muista ikinä kuunnelleeni podcastia, joka itse asiassa paranisi nostamalla toistonopeutta.

Siellä haastattelussa oli mielestäni muutama hemmetin hyvä kysymys, jotka menivät suoraan sanoen itseltä ohi. Mutta onneksi tulivat nämä uutiset vastaan. Esimerkiksi tuo kysymys kroonisesta alisuorittajasta todella perusteltu!



P.S. Pelottavan paljon samaa siinä, miten Pesonen puhuu myös pitkään ikään kuin olisi koko ajan tulossa asiaan. Puhutaan, mutta ei sanota oikein mitään, josta saisi kunnolla kiinni. Jätkät kuin poliitikkoja.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritin tänään kuunnella jakson läpi. Laitoin toistonopeudeksi jotain 1,5x. Tässä vaiheessa Salmelainen kuulosti jo oikeasti vakuuttavalta! En muista ikinä kuunnelleeni podcastia, joka itse asiassa paranisi nostamalla toistonopeutta.

Siellä haastattelussa oli mielestäni muutama hemmetin hyvä kysymys, jotka menivät suoraan sanoen itseltä ohi. Mutta onneksi tulivat nämä uutiset vastaan. Esimerkiksi tuo kysymys kroonisesta alisuorittajasta todella perusteltu!



P.S. Pelottavan paljon samaa siinä, miten Pesonen puhuu myös pitkään ikään kuin olisi koko ajan tulossa asiaan. Puhutaan, mutta ei sanota oikein mitään, josta saisi kunnolla kiinni. Jätkät kuin poliitikkoja.
Ainakaan noissa aition jutuissa ei ollut mitään punaista lunkaa mitä tuli otsikkoon, joten jättänen nämäkin kyhäelmät omaan arvoonsa sen suhteen. Ainoa mikä aukesi ensimmäisestä -alisuorittajasta siis- oli se, että IFK sijoittui itseasiassa todella huonosti loppuviimeksi noin kokonaisuutena, joten sielläkään ei sitä puniasta lankaa ollut, ellei se punainen lanka edelleenkin ole se keskinkertaisuus, joka IFK:lle on menestyksekkäästi ollut kunnia-asiana jo pidempään.

Jos siis nämä olivat jonkinlaisia "lainauksia" itse tuosta nälkävuoden mittaisesta podcastista, niin eipä näytä edelleenkään olevan Salmelaisella mitään ihmeempää kerrottavaa yhtään minkään suhteen, vaikka varmasti oikein mukava kaveri onkin.
Kyllä Suomesta puuttuu ihankokonaan sellainen todella rohkea ja haastava media, joka ei mene puhelemaan mukavia, tai keksi omiaan. Siis nimenomaan mitä tulee jääkiekkoon ja sen taustoihin. Kaikki haluaa olla kavereita, että saa patsastella jatkossakin kiekkoilijoiden keralla, niin kysellään vaan mukavia tai jutellaan leppoisia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
Yritin tänään kuunnella jakson läpi. Laitoin toistonopeudeksi jotain 1,5x. Tässä vaiheessa Salmelainen kuulosti jo oikeasti vakuuttavalta! En muista ikinä kuunnelleeni podcastia, joka itse asiassa paranisi nostamalla toistonopeutta.

Siellä haastattelussa oli mielestäni muutama hemmetin hyvä kysymys, jotka menivät suoraan sanoen itseltä ohi. Mutta onneksi tulivat nämä uutiset vastaan. Esimerkiksi tuo kysymys kroonisesta alisuorittajasta todella perusteltu!



P.S. Pelottavan paljon samaa siinä, miten Pesonen puhuu myös pitkään ikään kuin olisi koko ajan tulossa asiaan. Puhutaan, mutta ei sanota oikein mitään, josta saisi kunnolla kiinni. Jätkät kuin poliitikkoja.
Tässä on mainiota analyysiä:


– Odotukset olivat aina kovemmat kuin ehkä realiteetti. Oli joukkueet, joilla oli omasta mielestäni mahdollisuus voittaa – monen mielestä mahdollisuus voittaa. Sillä ei loppuviimein ole merkitystä, Salmelainen analysoi,
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritin tänään kuunnella jakson läpi. Laitoin toistonopeudeksi jotain 1,5x. Tässä vaiheessa Salmelainen kuulosti jo oikeasti vakuuttavalta! En muista ikinä kuunnelleeni podcastia, joka itse asiassa paranisi nostamalla toistonopeutta.

Siellä haastattelussa oli mielestäni muutama hemmetin hyvä kysymys, jotka menivät suoraan sanoen itseltä ohi. Mutta onneksi tulivat nämä uutiset vastaan. Esimerkiksi tuo kysymys kroonisesta alisuorittajasta todella perusteltu!



P.S. Pelottavan paljon samaa siinä, miten Pesonen puhuu myös pitkään ikään kuin olisi koko ajan tulossa asiaan. Puhutaan, mutta ei sanota oikein mitään, josta saisi kunnolla kiinni. Jätkät kuin poliitikkoja.

Olinkin unohtanut, että Tobbari pelasi kauden Jokereissa. ei ainakaan nosta arvostusta.

Kolme tuntia jonnin joutavaa jutustelua. Selittelyn makua oli vähän kaikessa. En jaksanut kuunnella.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Kolme tuntia jonnin joutavaa jutustelua. Selittelyn makua oli vähän kaikessa. En jaksanut kuunnella.

Vähän jäi sama tuntuma tästä. Monen podcastin helmasynti on juuri tämä, että sisältö ei kanna mittaansa. Tästäkin olisi hyvin voinut editoida pois turhaa lätinää ja tiivistää jestoa kolmesta tunnista.

Toki kuten edellä todettiin Toby tuo esiin monia hyviä pointteja urheilujohtamisen arjesta ja että se ei ole ainoastaan pelaajien etsimistä ja agenteille soittelua. Muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtiakin, kuten että Salmelainen myös itse hyödynsi urheilupsykologin apua ja että Hirvonen ja Kotkansalo värvättiin pienemmällä tarjouksella kuin mitä Ässät tarjosi jatkosta (tosin Kerttula mainitsi tämän keskustelun lomassa).

Mutta pitkälle tuota samaa selittelyä, oli hyvät joukkueet, pienestä kiinni, mutta loukkaantumiset ja covid yms. Näin oli, mutta ei pronssiottelut siltikään muutu finaalipaikoiksi. Ja toisaalta tuskin millään joukkueella kaudet etenee koskaan täysin ennakoidusti. Pikkaisen enemmän reflektointia kuin tätä samaa vanhaa olisin toivonut kuulevani.

Kyllä Salmelainen osaa puhua, mutta pääasiassa käteen jää liikaa vain korkealentoisia korulauseita ilman konkretiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten muka puhutaan, että historian painolastin takia odotetaan menestystä.

En usko, että kukaan jonkun 50-vuotta vanhan menestysjakson takia menestystä odottaa. Kyllä sitä odotetaan ihan vain siksi, että resurssit on ainakin ollut liigan kärkipäätä ja sitä menestystä nimenomaan ei ole tullut käytännössä ollenkaan. Menestystä lähinnä odotetaan siksi, että ei oikein käsitetä miten sitä ei ollenkaan tule. Vaikkapa HPK ja JYP ovat voittaneet enemmän mestaruuksia 2000-luvulla kuin IFK. Ässät samoissa.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Kuunneltu sieltä täältä. Yleinen anti tuolta kavereiden jutustelulta: Huonoa tuuria ja odotukset liian kovat.

Olit heikko urheilujohtaja. Älä selittele. Jokaisena kautena näki mikä ruutu tulee olemaan kompastuskivi. Usein se oli hidas ja täysin puukätinen pakisto. Motinin ja Talen kohdalla viimeisenä vuotena tajusi päästää irti, teki kipeää koska olivat viimeisen päälle kovia paiskomaan hommia.
Tämä pelkästään edarista. Junnupuolen jutut ihan pelkkää hassuttelua, ketä sieltä on edariin noussut. Salmelainen mäkin nauran ja hihittelen ihan vedet silmissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös