Ja se, että budjettia ei ole käytetty kokonaan, ei myöskään ole mikään selitys tai "vapaudu vankilasta"-kortti joukkueenkasaajalle. Joku voisi kysyä, että miksi ihmeessä ei ole käytetty kun laiva vuotaa vähän joka saumasta.
Siirrän toisesta ketjusta tänne…
No, on se siinä mielessä, jos se joukkueen kokoaja ei ole niitä fikassa olevia rahoja edes saanut. Tällöin sormi osoittaa muualle.
Mehän emme tiedä, mitä siellä on tapahtunut. Onko Salmelaiselle sanottu, että 3M budu tälle kaudelle ja sen mukaan on lähdetty joukkuetta rakentamaan. Sitten onkin myöhemmin sanottu, että itse asiassa yksi iso yhteistyökumppani ei tehnytkään diiliä, vaikka kaiken piti olla allekirjoitusta vailla valmista, joten saatkin nyt 2,4M€ ja lisää myöhemmin, jos myynti vetää. Siinä sitten joukkueen kokoaja katsonut, että perkele, multa puuttuu vielä 2 senaa ja rahaa on kassassa jäljellä 200k€… Ja sitten pitäisi vielä varautua siihen, jos ja kun joku loukkaantuu. Ja sillä hetkellä markkinoilla liikkuvat tarkoitukseen sopivat senat maksavat 250-350k€. Eikä osan palkkapyynti ole edes oikein suhteessa aiempiin näyttöihin, kiitos heikon euron. Pistänkö rahat kiinni kalliiseen arpaan vai jäänkö odottamaan? Marraskuussa, verorajan jälkeen sillä samalla 200k€:lla saattaa saadakin ne kaksi sentteriä, vähintäänkin nyt sen yhden. Tietenkään laadusta ei kukaan tiedä, eikä tilanne ole ideaali, mutta jos se käytössä oleva raha ei aiemmin ole riittänyt tarjolla oleviin tai pelaajat ovat ylihinnoiteltuja, mitä siinä pitäisi tehdä? Että ehkä tässä nyt pärjätään pari kuukautta näin, koska siellä on kuitenkin Koivistoinen, Paajanen ja Väänänen ja Pakarinen, Jääskä ja Åsten, jotka voivat tarvittaessa pelata muutaman pelin sentterinä?
Tilapäisesti, kaksi kuukautta. No, vähemmän yllättäen ei pärjätty. Tai, mitä, jos valmennus ei ole kelpuuttanut ketään niistä senttereistä, joihin Salmelaisen rahat olisivat riittäneet ja joita Salmelainen on valmennukselle tarjonnut? Jos valmennus on katsonut, että mennään nyt hetki mieluummin näillä kuin ostetaan sikaa säkissä? Pelaajiahan on aina liikkeellä, mutta se on toinen juttu, minkä tasoisia pelaajia ja paljonko he maksavat. Olisi paljon helpompaa, jos olisi joku avoin pelaajapörssi, mistä näkisimme seuran käytettävissä olevat rahat ja pelaajien hintapyynnöt. Mutta nyt me emme tiedä, mitä oikeasti on tapahtunut, koska HIFK:sta ei huhuja liiku. Penan aikana tietäisimme aiken ja Nybankin aikana edes vähän enemmän.
En väitä, että näin on juuri käynyt, mutta jotain tuollaista voi hyvinkin olla taustalla. Kuinka monen on vaikea uskoa, että toimistolta ei olisi voitu yhtäkkiä laittaa rahahanoja kiinni, jos joku diili on mennytkin puihin tai se on ollut suunniteltua pienempi? Yritykset joutuvat tarkkaan miettimään, mihin rahansa laittavat ja millaisia satsauksia voivat tehdä. Jostainhan ne suunniteltua pienemmät tulot on seurassa revittävä, eikä se voi tapahtua jo olemassa olevista palkoista. Kuvitteleeko joku oikeasti, että HIFK kertoisi heikentyneestä taloudellisesta tilanteestaan juuri nyt, kun Tampereella on uusi halli ja iso buumi, ja Kärpilläkin on kovat piipussa? Näinhän olisi tietysti ehdottomasti pitänyt tehdä, eikä pitää kulissia yllä erinomaisesta taloudellisesta tilanteesta kun taustalla on parin vuoden isot tappiot, mutta se olisi pitänyt ilmoittaa jo viime keväänä. Tämä olisi helpottanut koko organisaation painetta uudesta toimarista joukkueeseen. Jo viime keväänä on ollut selvillä, että ilman Liigan osinkoja, tulos olisi ollut toistasataatuhatta euroa tappiollinen. Mutta nyt tehtiinkin voittoa 67k€, kiitos Liigan yllättäen maksamien osinkojen. Mutta, ei, näin ei HIFK toiminut. Itse pitäisi kaikki hoitaa…
Tässä on nyt niin moni asia sakannut samaan aikaan, että en minä ainakaan osannut tällaista odottaa. Ja uskokaa tai älkää, minä en ylläty HIFK:n kohdalla enää oikein mistään. Toivon parasta, mutta kaikkeen olen varautunut. En mä olisi voinut ikinä kuvitellakaan, että esim. Otto Paajasella on ihan oikeita vaikeuksia pysyä Liiga-vauhdissa, mutta niin siinä nyt on vain käynyt. Tai, että Julius Nättinen loukkaantuu kaksi kertaa lokakuuhun mennessä. Olin valmistautunut vain yhteen loukkaantumiseen, mutta minä olenkin yltiöpositiivinen. Tai, että Juha Jääskä ei ole tehnyt maalin maalia lokakuun loppuun mennessä, vaikka viime kausi oli mitä mainioin. En tosin olisi odottanut sitäkään, että Muuli ja Motin ovat nyt jo tehneet pari maalia mieheen, joten en minäkään nyt sentään niin onnellinen tapaus ole :).
Salmelaisen olisi jälkikäteen ajateltuna pitänyt kiinnittää vaikka ennen Pakarista se kiekollinen huippusentteri, maksoi mitä maksoi, mutta näin ei tapahtunut. Jälkiviisaus on vain kovin helppoa. Ehkä ensi kaudella sitten?
Aina on toki sekin mahdollisuus, että Salmelainen ei vain halunnut tai jaksanut kasata kunnon jengiä, koska tällainen negatiivinen julkisuus on ihan mahtavaa. Tai ehkä hän ei yksinkertaisesti vieläkään ole tajunnut, että sieltä on poistunut kaksi pelaavassa kokoonpanossa ollutta sentteriä? Mutta vähän kuitenkin epäilen näitä vaihtoehtoja.
Salmelaisen puheisiin julkisuudessa kannattaa suhtautua neutraalisti, koska kovin syvällistä informaatiota yksikään vastaavassa tilanteessa oleva seurapomo ei koskaan tarjoa. Arvostelemalla itseään ja omia valintojaan julkisesti, hän arvostelisi myös omia pelaajiaan. Mitäpä lottoatte, avaisiko se yhtään lukkoa pelaajissa? Tulisiko pelaajille siitä parempi fiilis? Ei, vaan siitä vedettäisiin isot otsikot ja pahimmillaan pelaajat vetäisivät herneet nenään ja se kriisi seuraisi viimeistään siitä. Olen aivan 100% varma, että Salmelainenkaan ei ole täysin tyytyväinen kasaamaansa joukkueeseen. Eikä voikaan olla. Vaikka päivästä toiseen paskat niskassa on varmasti raskasta, olen varma, että Salmelainen ottaa kaiken negatiivisen huomion mieluummin itseensä kuin jengiin. Niin kuin kuuluukin. Ehkä jatkossa hän myös pitää suunsa kiinni myös kaikenlaisista väliarvioinneista, koska kyllä siellä arvioidaan jatkuvasti joukkueen tekemistä. Ne vain ei kuulu julkisuuteen. Ajattelematon lapsus Salmelaiselta, mutta jengi jaksaa hokea sitä päivästä toiseen. No, oppirahat on maksettava.
Ja tämä ei ole
Tobias Salmelaisen puolustuspuhe, vaan kelailen tässä mahdollisia skenaarioita
hänen asemassaan olevan urheilujohtajan näkökulmasta. Nimenä voisi yhtä hyvin olla vaikka Jarno Kultanen tai Timo Koskela, jos he olisivat meillä puikoissa.
EDIT: unohdin Hirvosen tosta varamies-sentteristöstä.