Kylläpä on edelleen ristiriitaiset fiilikset koko jupakasta. Kun puhuttiin, oli hyvä että myös tehtiin. Silti olisi ollut parempi vaihtoehto taklata Mäntylää puhtaasti läpi pelin, viimeisen vaihto-oikeuden turvin tähän tehtävään oltaisiin voitu valjastaa yksi kokonainen ketju.
Se miten tappelussa kävi on mielestäni aika toisarvoinen juttu. Ainakaan itse en millään tavalla himoinnut Mäntylän verta, enkä halunnutkaan nähdä mitään vahingoittamista. Tässä jos missä ajatus oli tärkein.
Sitten nämä pelikielto-/sakko- ja poliisijutut. Vaikeita asioita, veteen piirrettyjä viivoja. En itse ollut todistamassa esim. Allu Lähteenmäen parhaita töitä, mutta luulen että siinä liikuttiin rajoilla joilla on aiheellista alkaa vilkuilla lakikirjan suuntaan. Itse pitäisin avainsanoina paria satuttaminen/vahingoittaminen. Näistä voitaisiin vielä rakentaa seuraavanlainen asteikko, jolla 4 on huono juttu ja 1 on harmitonta:
4 TAHALLINEN VAHINGOITTAMINEN
3 TAHATON VAHINGOITTAMINEN
2 TAHALLINEN SATUTTAMINEN
1 TAHATON SATUTTAMINEN
Kohta 1 kuuluu lajin luonteeseen samalla tavalla kuin luistimet ja maila. Kohta 2 kuuluu lajin luonteeseen sääntöjen puitteissa, esim. kovat, puhtaat taklaukset. Kohta 3 kuuluu osastoon "näitä sattuu", mutta on rangaistava yleisen huolellisuuden ja sitä kautta turvallisuuden nimissä. Kohta 4 on sitten se onneksi harvinaisempi pala, josta ainakin pelaajana pitäisin oikeutenani nostaa myös siviilijuttu jos tulee pysyvää vammaa tms.
Tällä aivopierulla en nyt yritäkään avata tätä vähäpätöistä Mäntylä/Melart-juttua, enemmänkin hahmottelen itselleni että mistä saa valittaa ja mistä ei. Siitä vaan torppaamaan jos puhun paskaa, vaihtoehtoisesti annan tilinumeroni yv:nä jos aivotyötäni halutaan tukea.