Tämmöinen teoreettinen kysymys heräsi tuossa ottelun lopussa: kuinka "matalasta mailasta" voi vielä viheltää jäähyn korkeasta mailasta? Huml sai jäähyn korkeasta mailasta, kun Ässä-hyökkääjä puski pää edellä, korkeudeltaan jossain vyötärön ja polven välimaastossa. Jos pelaaja makaa maassa ja maila osuu häntä kasvoihin, saako vastustaja siinäkin jäähyn korkeasta mailasta?
Kysymys menee siihen laatikkoon, minkä takia koko laji alkaa olla pelkkä vitsi tällä hetkellä. Nämä sulle-mulle tuomarit viheltävät usein kakkosia vuorotellen, sillä nyt ei hirveästi ole väliä mitä siellä kentällä tapahtuu. Tämä Taimeen kohdistunut rike on sinällään huono esimerkki, koska keppiä tuli takaa ihan kiitettävästi ennen "korkeaakin mailaa" Ja hetkeä aiempaan Joensuun saamaan huitomisjäähyyn peilaten käden olisi pitänyt jo nousta.
Ja tuo aiemmin Pihlmanin saama kakkonen, mistä Kärpät siimansa sai tuntui myös aika väsyneeltä. Maila käsissään menosuunta kohti maalia ja Ohtamaa luistelee periaatteessa itse siihen mailaan tekemään kuolemaa. Itse en ainakaan nähnyt mitään huitaisuliikettä? Tässäkin maila oli jossain vähän metristä ylöspäin, samoin kuin Aaltosen korkeassa mailassa 1. erässä. Tuossa tapauksessa korkealla oli korkeintaan mailan tuppi. Tuntuu jotenkin tyhmältä puhua about pelkistä tuomareista nykyään, en sitten tiedä onko omassa päässä naksahtanut jokin. Tulee kuitenkin naurettua vastustajan saamille paikkausjäähyillekin, joten ei tätä ihan laput silmillä kyylätä parinkymmenen vuoden kokemuksella.
Joskus on tullut myös kehuttua tuomareita, riippumatta lopputuloksesta. Ennemmin vaikka joku sokea pilli taskussa -linja, kuin tämä valloillaan oleva, lähinnä ringeten ja naisten jääkiekon välimaastoon sijoittuva pelleily..
Ja vielä kerran, tässä sarjassa hyötyy huomattavasti liioittelemalla ja vahvasti elehtimällä kaikesta kontaktista tai kohdatusta rikkeestä. Tämä on nähty hienosti viimeisessä 5 ottelussa, kun Ässät on itse saanut kolme isoa rangaistusta ja kärsinyt itse kaksi loukkaantumista mistä on yhteensä huikeat yksi kakkonen vihelletty. Tiistaina Armiaa taklattiin siihen tyyliin, että ryntäys tai mikä tahansa 5+20 olisi puhallettu, mikäli Ässät harrastaisi kalastelua. Varmasti sattui, ja vitusti. Eilen Marttista ajettiin selkään, mutta sisulla ja pukukopin kautta koitti jatkaa peliä. Tapauksien vakavuuteen en ota kantaa vaan siihen, miten nämä vitunaikaiset tuomarit käsittelee näitä tilanteita ja millä ohjeistuksella ylipäätään? Mitään linjaa ei ainakaan pysty löytämään ja se on aika surullista.
En allekirjoita Pula-ajan Tretjakin heittoa siitä että nämä "isot jäähyt" tasoittuu pitkässä juoksussa, koska touhu vaikuttaa nykyään olevan osa valittua taktiikkaa siinä missä joku saatanan viivelähtökin. Nukutun yön jälkeen koko liigakiekko haisee edelleen vetelältä ripulipaskalta.
Edit:
Kaiken huippu oli, että Halava jopa filmasi pari hammasta itseltään! Tilanteesta ei kuitenkaan tullut jäähyä.
En edes jaksanut mainita tästä, mutta menkööt..
Aravirralla oli siis pokkaa itkeä tuomareista tämän yhden tilanteen takia, vaikka sitä löysää jaettiin aika huolella jo muutenkin. Aravirta on kyllä ollut isoimpia itkijöitä eikä eilinen tehnyt poikkeusta, liki 10 ylimääräistä palaveria sai pitää tuomareiden kanssa ja hyvin näytti taas uppoavan puupäille ohjeet kaukalon ulkopuolelta. Halava toi hyvin esiin sen, että vaikka siellä kentällä sattuu ihan oikeasti niin jäälle ei ole pakko jäädä kieriskelemään. Ohtamaa ja muut mikkihiiret voisivat ottaa mallia. Tuomarit tietysti näkivät tämänkin tilanteen juuri aiemman kijoitukseni mukaan.