Meinasinpas tarttua muutamien espoolaisten provoihin, mutta selvisinpäs sittenkin. Erikoista kyllä, harvemmin tosiaan voitetun pelin jälkeen provoilu alkaa voittavan tiimin "faneilta". Noh, tapansa kullakin. Yksi provoilija per joukkue on vielä ymmärrettävää, mutta että apujoukkoja tulee heti perään...
Sitten itse peliin.
Blues, kuten olen koko kauden sanonut, hyvä maalivahti, pelaa Joukkueena agressiivisesti sekä puolustaa Joukkueena hyvin. Ihme on jos ei tuolla konseptilla mennä pitkälle tällä kaudella, kun vielä vahvistuksia palaa sairastuvalta.
Täysin samaa mieltä. Bluesilla oli kyllä vakuuttava peli-ilme, en oikeastaan muista tällä kaudella yhtä vakuuttavaa esitystä vierasjoukkueelta. Suorituksen arvoa nostaa nimenomaan se, että tällä kertaa JYP ei periaatteessa perseillyt itse ottelua, vaan oli melko hyvin kuitenkin mukana pelissä. Ei vaan riittänyt, katkeraa myöntää. Mutta kuten joku jo totesi, yllättävän vähän vituttaa, vaikka toki harmittaa ettei pisteitä tullut.
Tuomari oli Paska, viime aikojen tuomarien esitykset laittaa tuntemaan myötähäpeää SM-Liigasta noin yleensä, äkkiä koulutusta lisää ja ammattituomarit jotta kehitystä voisi edes tapahtua.
My bad. Erehdyin mielessäni kolmannen erän alkaessa tuumimaan, että tuomari on onnistunut melko hyvin, ja sitten se alkoikin mokailemaan. Pahoittelen, koitan vastaisuudessa hillitä itseni päätösvihellykseen asti. Immosen kolmannen erän jäähy oli kyllä tuomarilta sellainen aivopieru että oksat pois. JYP oli juuri saamassa maalinjälkeisen tsempin päälle, ja jopa tasoitusmaalin fiilis roikkui ilmassa. Sitten Immosta taklataan päähän (tai mitä lienee hakkaamista ollut, kultakypärä lensi ainakin hienosti), ja jos siitä kerran jätetään jäähy viheltämättä, niin ei se linjan mukaista ole että Immonen samassa tilanteessa ottaa vähän kovempaa kilpakumppaniaan. Etenkään kun minusta se ei täyttänyt edes ryntäyksen tunnusmerkkejä. Olisi tuomari nyt EDES molemmille kakkosen antanut, jos oli pakko saada Immonen jäähylle...
Ainoa mikä jäi kaivelemaan, oli kaksi viheltämättä jäänyttä Bluesin jäähyä. Molemmissa tilanteissa Blues oli alivoimalla ja kamppasi / kahvasi / käytä mitä termiä haluat, JYP:in pelaajan jäähän. Molemmilla kerroilla pilli kävi suussa, mutta jostain syystä puhallus jäi puuttumaan.
Ja nämä huomasin itsekin. Nuo selvemmät virheet pois, ja tuomarin suoritus olisi ollut jopa kiitettävä (jos peliä katsellaan fyysisenä "playoff" kiekkona. Kyllähän aika kovaa sai pelata muutenkin, mutta se oli illan linja, kovaa saa pelata minun puolesta jos vaan linja pitää...
Bluesin vieraskiekko puolestaan vaikuttaa olevan erittäinkin tehokasta.
Itse pelistä vaikea sanoa muuta, kuin että Brückler vaikuttaa jatkavan loistovireessä ja pisteet olivat taas todella tärkeät.
Brückler oli tänään voiton tae, hirveästi ei mene pieleen jos sanoo miehen olevan tämän hetken kuumin/paras maalivahti liigassa. Ja sanoisin saman vaikka meillä olisi vielä eräs Wallinheimo. Nyt muuten ymmärrän miten paljon Wallinheimon temput on vastustajajoukkueen faneja kuumentaneet, kun tämä Wallinheimon "oppipoika" bluesin maalilla veteli omia koreokrafioitaan kun joku JYPiläinen luisteli ohi...Noh, ehkä Dufva antaa taas Wallinheimolle ensi kaudella vapaammat kädet tehdä tuota samaa, näissa tiukoissa peleissä voi olla melko arvokas yksikin "ansaittu" ylivoima.
Blues pelasi hyvin nimenomaan joukkueena, yksikään kenttäpelaaja ei jäänyt negatiivisesti eikä positiivisesti mieleen. Vähän niinkuin robotteja olisivat olleet...missäs sen robottikiekon sanottiinkaan majailevan? Radio Jyväskylän selostaja (Ritari) tuumi eilen ottelun jälkeen suoraan minun ajatukseni, eli näytti kuin Blues olisi pelannut ensimmäisen erän suoraan bussista tulleena 0-0 tilannetta, ja toisessa erässä lyötiin sitten ihan uutta vaihetta silmään. Ja JYP oli hätää kärsimässä.
JYPistä vielä jotain poimintoja:
- Lars Helminen oli taas minun mielestä hyvä, varmaa kiekonkäsittelyä, hyviä kiekon ylöstuonteja ja etenkin puolustajista parhaat laukaukset (maalia ei tullut, toisin kuin Kaijomaalla, mutta Kaijomaan maali ei tullutkaan varsinaisesti laukauksesta).
- Velipoika Helminen vaihdettiin kolmannessa (vai toisessako jo?) erässä pois Immosen kentästä ja Virtasta laitettiin tilalle. Veikkaisin että haettiin laajuutta, ei Helminen tuossa ykkösessä huonosti pelannut. Ongelma vaan on että Dufvan olisi ehkä pitänyt hakea sitä laajuutta pistämällä Hannus kehiin. On se vaan kumma miten Hannusta jaksetaan penkittää. Jos kyseessä olisi selkävaivat tms, mitä mies ylimääräisenä hyökkääjänä edes tekee. Noh, plussaa isoin varauksin kuitenkin Duffmanille että jotain edes yritti, vaikka ei sitä parasta vaihtoehtoa tajunnutkaan. Taitaa olla Duffmanilla joku tsygoloninen juttu taustalla, tai sitten koutsikin on vielä opettelemassa voittamista liigassa joukkueen lisäksi...
- Tuokkola pelasi hyvin, ensimmäiselle maalille ei oikeastaan minusta mahtanut yhtään mitään, näytti olevan senteistä kiinni että olisi tuurilla kimmahtanut kilvestä pois, eikä kilvestä maaliin (en ole katsonut maalikoostetta tosin, mutta siltä se katsomoon näytti). Toinen maali olisi minusta pitänyt kuitenkin ottaa, kun miestä kuitenkin kritisoidaan että pelaa liikaa jäissä, joten ottaisi nyt kiinni edes ne jäänuoliaiset...Maalivahtiin ei kuitenkaan kaaduttu, vaikka olisinkin mieluummin nähnyt ehkä Suomalaisen eilen maalissa.
- Immonen hävisi yllättävän paljon aloituksia, veikkaisinpa ettei päässyt tänään edes 50% aloitusvoittoihin.
- 2-0 tilanteessa vielä JYP sentään yritti, ja etenkin sai edes yhden maalin aikaiseksi. Olin kyllä melkein varma että taas hyydytään täysin, ja blues tekee 3-0 sitten lopuksi tyhjiin. Olisin ollut yllättynyt jos loppukiri olisikin riittänyt, joten kavennusmaali lohduttaa jopa vähän liikaa, ottaen huomioon, että se oli lopulta merkityksetön...