Tippikulttuuri Suomeen kiitos

  • 9 101
  • 45

scholl

Jäsen
Tämä on tippikulttuurin käyttöönottoa puoltava puheenvuoro.

Tilannehan vaihtelee nykyisellään hurjasti eri maiden välillä ja Suomessa sitä ei käytännössä ole lainkaan. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. On periaatteessa hyvä, jos palkkaus on sillä tasolla, että työntekijät tulevat toimeen peruspalkallaan ilman, että pitää yrittää varmistaa toimeentulo tipeillä. Toisaalta jos tippien antamista ei tapahdu, ei myöskään ole sellaista erityisen hyvää palvelua, koska motivaatio siihen puuttuu.

Itse suorastaan inhoan jenkkien tippikulttuuria. Pitää laskelkella aina paljonko tipsteriä vilauttaa ja sellainen tippipakko on syvältä. Siis tulee vedätyksen maku, kun on pakko heittää tippiä, vaikka meininki olisi kehnoa. Sama fiilis kuin silloin, jos joku tulee väkisin kärttämään fyrkkaa hyväntekeväisyyteen. Aivan samalla tavalla kuin hyväntekeväisyydessäkin, pitää tippauksessakin kokea se hyvä fiilis. Eli kun tajuaa, että nyt palvelu oli hyvää, antaa silloin ylimääräistä fyrkkaa, jolloin saa win-win tilanteen siinä mielessä, kun asiakas on tyytyväinen ja myyjä tai asiakaspalveluhenkilö on saanut vaivannäöstään tai ystävällisyydestään palkkion.

Moni on varmaan huomannut, että baarissa tai kahvilassa on vaikea saada mitään pöytääntarjottuna. Jos lasi tyhjenee, itse kukin joutuu pohtimaan, että lähtisikö jonottamaan seuraavaa. Ei tule sellaista hyvää tilannetta, että tyhjiä laseja keräävä henkilö ottaisi samalla tilaukset oma-aloitteisesti seuraavista juomista. Tai sitä tapahtuu harvoissa paikoissa. Edes pieni tippi (vaikkapa 50c per juoma) voisi muuttaa asiaa.

Samoin on Suomessakin toimialoja, missä palkkaus on suoraansanottuna kehno. Otetaanpa esimerkiksi hotellisiivoojat. Paljon matkustavat ovat huomanneet sen, että he ovat yleensä maahanmuuttajia. Yleensä aika huonosti tienaavia vuokratyöntekijöitä. Työ on fyysisesti - varsinkin naisille - raskasta, työajat sisältävät myös viikonloppuja ja palkka on jumalattoman huono. Ainoastaan seuramatkaläpyskät aurinkorannoille matkustettaessa kertovat, että siivoojille pitäisi antaa hieman tippiä per yö. Kotimaahan palatessaan nämä ihmiset unohtavat tippauksen ja kun tekevät loma- tai työmatkoja kotimaassakin, eivät juuri tippiä jakele. Se on sinänsä huvittavaa, jos miettii, että hotelliyö maksaa useimmiten kuitenkin jotakin sadan ja kahdensadan väliltä niin ihminen ei ole sitten valmis jättämään vaikkapa pari euroa tippiä. Siis peräti hieman yli prosentin verran huoneen hinnasta. Toki jos huone ei ole ollut siisti tai joku muu on ollut pielessä hotelliin sisäänkirjoittauduttaessa, ei tippiä kannata antaa, mutta muuten mielestäni parin euron kiitos siitä, että huone oli kondiksessa on ihan hyvä palkinto niille matalapalkkaisille ulkkareille, joiden tarkoitus on raataa kovaa, jotta heidän lapsensa saisivat opiskeltua parempaan asemaan tässä yhteiskunnassa.

Poketipithän ovat sitten ihan oma asiansa. Itse olen nyt viime aikoina pyrkinyt maksamaan sisäänpääsyn vähän toisella järjestelyllä. Periaatteessa homma on aivan sama. Ideana on aina kuitenkin se, että saa etuoikeutettua palvelua, eikä tarvitse jonottaa. Silloin jos ei ole poketippien varassa, on aina 100% varma miten tulee tapahtumaan henkilöstä riippumatta. Poketipeissä vähän vituttaa myöskin se oletettu automaattisuus. Toki 20+ € tippejä olen itse antanut vain silloin, jos homma on hoidettu hyvin. Kympin minitipit ovat sitten niitä automaattijuttuja. Mutta kuten sanottua tippimestoihin ei ole enää samalla tavalla ole tultu mentyä kuin takavuosina. Ja pokejen vittumainen ulkonäkö kieltämättä vähän saa aikaan kielteisen suhtautumisen poketippeihin.

Ravintoloiden, baarien, hotellien, pokejen jne. lisäksi pitäisi antaa rohkeasti tippiä muutenkin, jos joku homma hoituu veret seisauttavan hyvin. Siis jos tulee sellainen fiilis, että nyt hoidit homman full hienosti niin rohkeasti tippiä koneeseen. Se motivoi jatkossakin takuulla ko. henkilöä tekemään sen extraduunin sen eteen, että asiakas on todella tyytyväinen, eikä sanomaan heti alkuun, että joku asia on mahdotonta tai että heillä ei ole aikaa tms.

Tippaus ei ole rahakysymys, vaan periaate. Pienistä puroista ne isot virrat muodostuvat.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
Tippaus ei ole rahakysymys, vaan periaate. Pienistä puroista ne isot virrat muodostuvat.

Jollekin tuollainen 10-20 € tippi pokelle ovella on juuri se rahakysymys - siihen ei todellakaan ole varaa jos tarkoituksena on nauttia myös ravintola illasta, 20 € on kuitenkin suunnilleen 4 olutta vähän laadukkaammassa paikassa joten se kaikki on poissa siitä muusta mitä illan pitäisi pitää sisällään.

Sinänsä minua ei haittaisi vaikka jonkinasteinen tippikulttuuri rantautuisikin Suomeen mutta kohtuus kuitenkin kaikessa, muutama euro sinne tänne ei ole paljon tipin antajalle mutta jos jokainen sen tekisi niin siitä ne suuret purot kasvaisivat. Jos vaaditaan jotain reilun 10 € tippejä niin niitä eivät maksa kuin varakkaammat henkilöt tai sitten sellaiset jotka haluavat päästä jonojen ohi vastaisuudessa ja tämäkin tarkoittaa, että noita kymmeneuroisia on vippailtava sille "pokenressukalle" useammin kuin yhden kerran.

vlad.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minun on hyvin vaikea vain uskoa että tippikulttuuri tulee ikinä toimimaan baareissa joiden kohderyhmää ovat opiskelijat ja nuoret työläiset, ei varallisuus vain riitä, eikä valtaosaa ko. ihmisiä kiinnosta tarjoillaanko olut pöytään, ja tarjoilaanko se lasituopeissa, vai joutuuko sitä jonottamaan ja tuleeko se kämäisen nihkeissä muovituopeissa mikä on mielestäni loukkaus suomalaistakin hapotonta olutta kohtaan. Kiinnostavinta on vain minne asti saa kahdella eurolla ja se perinteinen päihtyminen - ja kun on päihtynyt ei hinnalla eikä hakemisella ole enää mitään väliä. Niin ja kenen kanssa tanssia "Nothing else matters", perkele. Ehkä syynä on se demarien leviäminen kaikkialle, myös Sedun paikkoihin (orvihymiö). Ja voittoahan se Sedukin haluaa eniten, myydä niitä samoja kalliita valkovenäläisiä Vip-korttien kanssa sisään tunkeneille pintaliitäjille. Drinkki maksaa vähemmän Sotkamossa, jengi pukeutuu enemmän lippiksiin mutta loppupeleissä ollaan samaa kuupoa eri vaatteissa.

Voi voi niitä Euroopan maita missä ammattitaitoisella henkilökunnalla, pienipalkkaisellakin on pikkulapulla ylhäällä koko pöytäseurueen juotavat ja setin saa maksaa illan lopussa. Toimii jopa ihan basic-pubeissakin lähikadulla. Todellakin jo se että seurueen ei tarvitse nousta kuin tanssimaan tai vessaan luo tunnelmaa.

Sääli, mutta ei sitä kyllä tule koskaan tapahtumaan Suomessa. Onneksi lentäminen on halpaa.

EDIT: Minä sain muuten 5 vuotta sitten Ilosaarirockissa tarjoillessani kauniilta blondilta (nuorinainen)!




(vitosen tippiä)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toimin pari vuotta asiakaspalvelutehtävissä, enkä koskaan osannut edes ajatella tipin saamista. Sen sijaan kiitosta sain toisinaan päin naamaa, ja se kyllä lämmitti mieltä, varsinkin kun tiesi oikeasti tehneensä hiukan ekstraa jonkun asiakkaan eteen. Jos asiakas oli ok tyyppi ja vaikeuksissa, ei pieni lisäduuni edes tuntunut pahalta, vaan auttamisesta sai hyvän mielen itsekin. Toki muutama lisäeuro ei olisi pahaa tehnyt etenkään opiskeluaikoina, mutta turha enää vikistä.

Minkälaisia juomarahakäytäntöjä Euroopan eri maissa muuten on, oi te enemmän matkustelleet?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Evil Kübl kirjoitti:
Mä en usko tippeihin.
Joku on katsonut Reservoir Dogsin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
sampio kirjoitti:
Minkälaisia juomarahakäytäntöjä Euroopan eri maissa muuten on, oi te enemmän matkustelleet?

Itä-Euroopassa (Latvia, Liettua, Tshekki, Unkari yms.) tippi ravintoloissa on about 10%. Jossain harvoissa tapauksissa se on jo lisätty laskuun. Yleensä ei. Periaatteessa tippaus ei ole pakollista, mutta käytännössä... noh, ainakin itselläni on siellä tapana tipata.
 

scholl

Jäsen
sampio kirjoitti:
Minkälaisia juomarahakäytäntöjä Euroopan eri maissa muuten on, oi te enemmän matkustelleet?

Aika kirjavat. Joissain paikoissa se tippijuttu on oma-aloitteista eli henkilökunta pyöristää aina ylöspäin ja esim. taksikuskit antavat joissain maissa aika nihkeästi vaihtorahoja takaisin eli ns. yrittävät vedättää pari egeä välistä. Baareissa tai kahviloissa vaihtoraha tulee useassa maassa tarkoituksellisesti pieninä rahoina eli esim. iso kasa 1 e kolikoita mielummin kuin kakkosia, jotta houkutus antaa tippiä korostuu tms.

Poketipeistä sanoisin vielä sen, että antamalla tippiä ja pääsemällä jonon ohi voit myöskin nauttia pidempään etkoista, joten halutessasi juhliminen baarissa tulee halvemmaksi, eikä mene millisekunnissa sitä satasta drinkkeihin. Ja ennenkaikkea se mahdollistaa sen, että voit mielesi mukaan vaihtaa paikkoja, kun ei ole sitä riskiä, että hauskanpito keskeytyy jonottamiseen. Tai ehkä joku nauttii jonottamisesta. Drinkithän ovat tänä päivänä kympin kappale, joten se on yksi juoma vähemmän sitten, jos niin ajattelee.

Eniten kuitenkin ihmettelen sitä, etteivät ihmiset anna tippiä esim. juuri hotellipalvelusta. Osa ei edes silloin, jos tilaavat huonepalvelusta vaikkapa extratyynyjä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ainoa hetki mikä on saanut etenkin joissain Itä-Euroopan maissa harkitsemaan tippiä on se vituttava tarjoilutapa jossa tuodaan pyytämättä joku alkupala jo ennen tilausta - ja sitten se onkin lisättynä laskuun.

En tiedä onko se jonkun mielestä normaalia mutta minua riepoo "lahja" josta pitää maksaa, oli se sitten vaikka vain euron hintainen. Mieluummin pistää muutaman euron tippiä kuin maksaa euron jostain lahjatoastista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Eniten kuitenkin ihmettelen sitä, etteivät ihmiset anna tippiä esim. juuri hotellipalvelusta. Osa ei edes silloin, jos tilaavat huonepalvelusta vaikkapa extratyynyjä.

Minä katson asian siten, että huonepalvelu tekee tällöin työtänsä. Ja Suomessa peruspalkka on käsittääkseni heilläkin ihan kohtuullinen. Eri asia on sitten nuo Euroopan (tms.) hotellit, joiden henkilökunnan palkkataso voi olla alhainen ja siellä ikään kuin pidetään tippiä yhtenä luonnollisena osana heidän palkkaansa.

Mutta, kaltaiseni boheemi majoittuukin mieluiten hostelleihin ja säästää niissä rahaa.

Tipeistä sen verran, että pikkusiskoni (koulutukseltaan restonomi-opiskelija) oli jossain vaiheessa työharjoittelussa ravintolassa ja kertoi kerran saaneensa joltain papparaiselta 50€ tippiä... sinällään mielenkiintoista, että joku tippaa tuollaisella summalla. Ja ei, kyseessä ei ollut seksiravintola. Olikohan papparainen sukua sinulle, scholl? ;)
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Tippikulttuuri olisi minunkin mielestäni ihan jees. Kuinka hyvin se sitten toimii täällä Suomessa, on toinen asia. Suomalaisethan ovat yleisesti melko juroja luonteeltaan ja eivät useinkaan osaa small-talkia yhtä hyvin kuin monet muut kansallisuudet (tämä on siis kärjistys ja toki siihen koulutustakin annetaan). Jotenkin vaan tuntuu vähän tekopyhältä, kun työhönsä leipääntynyt tarjoilija tulee muka pirteänä ja iloisena ottamaan tilausta. Alituinen iloisuus ei vaan jotenkin kuulu ja istu suomalaiseen kulttuuriin. Olisihan se toki hemmetin hienoa, että tippien avulla saisi parempaa ja laadukkaampaa palvelua, mutta tekopyhyys vaan näkyy suomalaisista niin helposti. Enkä väitä, että se olisi aina mitenkään huono asia. Me ollaan niin hemmetin rehellisiä! =))

Kreikassa tämä tippi-käytäntö toimii mielestäni hyvin. 10 % ravintolaillallisen summasta ei ole kovinkaan paha hinta hyvästä palvelusta. Tämä 10 %, siis vain silloin kun on tyytyväinen. Kertaakaan ei ole tarvinnut jättää maksamatta (okei, kerran oli siinä ja siinä...). Tuntuu että iloinen ja avulias palvelu kuuluu luontevana osana heidän kulttuuriin. Toki hekin vain tekevät työtään ja varmasti osa on leipääntynyt hommiinsa, mutta se ei mielestäni näy samalla tavalla ulospäin. Kilpailu on myöskin todella kovaa sesonkiaikana ja tämän vuoksi huonoon palveluun heillä ei kertakaikkiaan ole varaa. Osa leivästä kun tulee nimenomaan tippien kautta.

Tippikulttuuri Suomeen vaan, jos se saadaan luontevasti toimimaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ymmärrän kyllä että palvelualoilla työskentelevät ihmiset schollin tapaan kannattavat tippi-kulttuuria ainakin tiettyyn rajaan saakka. Palkat saattavat olla kohtuuttomankin pienet ja työolot todella kurjat. Neuvoni schollille ja muille hänen kaltaisilleen kuitenkin on, että yhteistoiminta kannattaa: parempi järjestäytyminen (myös osa-aikaisten suhteen) ja liittoutuminen muiden matalapalkka-alojen (esim. hoito- ja turvatyön tekijät) on pitkällä tähtäimellä ainoa toivo paremmasta. Toisin kuin jotakin koodausta niin palvelu-töitä ei voi siirtää Kiinaan, ja poliittiset esteet ovat jatkossakin korkeat suurten halpa- tai orjatyömassojen Suomeen kuljettamisen tiellä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistelenko väärin, kun muistelen, että joku olisi minulle tokaissut tai sitten olen jostain lukenut, että jossain kulttuurissa tippien antamista pidetään törkeänä käytöksenä (loukkauksena)? Olikohan Japanissa?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Lawless kirjoitti:
Muistelenko väärin, kun muistelen, että joku olisi minulle tokaissut tai sitten olen jostain lukenut, että jossain kulttuurissa tippien antamista pidetään törkeänä käytöksenä (loukkauksena)? Olikohan Japanissa?
Älä tippaa Japanissa. Täältä ohjeita ulkomailla tippaamiseen. Minä kuulun tähän "en usko tippaamiseen"-ryhmään, joka ei mielellään tippiä jätä muuta kuin silloin kun on erinomaisen hyvään palveluun törmännyt. Toki ulkomailla esim. jenkeissä on pakko se minimi tippiä jättää, mutta muistakaa amerikan matkaajat, että verottajaa ei pidä tipata! Eli tippi vain verottomalle hinnalle, ei verolliselle ;)
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Onhan suomessa tippikulttuuria. Pitää olla vaan töissä paikassa, jossa asiakkaat ovat ulkomaalaisia tai ulkomailla töissä tai muuten henganneita suomalaisihmisiä. Ovat valmiita maksamaan tippiä siitä, että heitä palvellaan eikä kaikki ole kuin ruotsin laivojen seisovassa pöydässä.

Riittää, kun palvelee asiallisesti, nopeasti ja hyvin eikä varsinkaan suomalaisten kohdalla mene siihen säälittävään luonnottomaan yliyrittämiseen.
Tippaajan muistaa aina, hänelle muistaa avata oven ja tehdä extra-homman, vaikkei tämä sitä pyytäisikään.

Jos ei ole valmis maksamaan avusta tai muusta palvelusta (hyvästäkään sellaisesta), silloin saa nauttia rauhassa "normaalista ketjupalvelusta" ja olla tosi hyvä asiakas omasta mielestään ja ottaa sen ei-maistuvamman ruoka-annoksen, kun sen saa jollakin kortilla 90 senttiä listahintaa halvemmalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lawless kirjoitti:
Muistelenko väärin, kun muistelen, että joku olisi minulle tokaissut tai sitten olen jostain lukenut, että jossain kulttuurissa tippien antamista pidetään törkeänä käytöksenä (loukkauksena)? Olikohan Japanissa?

Pitää paikkaansa. Tästä oli ainakin joku aika sitten juttua Helsingin Sanomissa. Kyseessä oli joku tippi-kulttuuria eri puolilla maailmaa käsittelevä juttu.
 

scholl

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Tipeistä sen verran, että pikkusiskoni (koulutukseltaan restonomi-opiskelija) oli jossain vaiheessa työharjoittelussa ravintolassa ja kertoi kerran saaneensa joltain papparaiselta 50€ tippiä... sinällään mielenkiintoista, että joku tippaa tuollaisella summalla. Ja ei, kyseessä ei ollut seksiravintola. Olikohan papparainen sukua sinulle, scholl? ;)

Harvoin olen ruokaravintolassa antanut tuollaista summaa tippinä. Käsittääkseni en koskaan. Sukulaisistani en tiedä. Ellei siskosi ollut Milwaukeen Hootersin Gina. Sielläkään en tosin syönyt. Tuli mentyä yhdelle bisselle ja homma vähän venähti.

Muistatteko muuten sen jutun, kun se ruotsalainen naistarjoilija sai jossain ravintolassa joltain asiakkaalta Porschen tippinä? Siitähän tuli isot jutut suomalaislehdissäkin. Kyseessä oli vanha 924, jolla ei pahemmin arvoa ollut, mutta se olikin enemmänkin sellainen symbolinen ele, josta nousi suuri julkisuus.
 

scholl

Jäsen
Analyytikko_ kirjoitti:
Riittää, kun palvelee asiallisesti, nopeasti ja hyvin eikä varsinkaan suomalaisten kohdalla mene siihen säälittävään luonnottomaan yliyrittämiseen.
Tippaajan muistaa aina, hänelle muistaa avata oven ja tehdä extra-homman, vaikkei tämä sitä pyytäisikään.

Samalla tavalla itsekin käsitän asian. En ole koskaan ollut missään oikeastaan vieraan palveluksella töissä ellei konsulttiaikaa mm. lentoyhtiöissä ja konsulttifirmassa oteta lukuun, mutta jos olisin ollut joskus tuollaisissa tehtävissä, olisin toiminut samoin. Se tuo sekä asiakkaalle että asiakaspalveluhenkilölle hyvän mielen, kun saa suoran palautteen.

Korostan vielä kerran, että se ei ole yleensä tippisummasta kiinni, vaan pieni tippi hyvälle tyypille hyvästä palvelusta ajaa varmasti asian.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
Korostan vielä kerran, että se ei ole yleensä tippisummasta kiinni, vaan pieni tippi hyvälle tyypille hyvästä palvelusta ajaa varmasti asian.

Nyt alamme olla samoilla linjoilla, jos käyn laadukkaammassa ruokaravintolassa syömässä niin hyvin usein palvelu pelaa ja ruoka on erinomaista joten kiitosten ohella jätän pöytään lähtiessäni laskun lisäksi ...€ tippiä kiitokseksi hyvin sujuneesta lounaasta, päivällisestä tai illallisesta. Tosin varoillani ei kovinkaan usein käydä syömässä laadukkaissa ruokaravintoloissa mutta kun käydään niin noudatan vanhaa periaatettani palkita hyvä palvelu.

vlad.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Sistis kirjoitti:
Minä katson asian siten, että huonepalvelu tekee tällöin työtänsä. Ja Suomessa peruspalkka on käsittääkseni heilläkin ihan kohtuullinen. Eri asia on sitten nuo Euroopan (tms.) hotellit, joiden henkilökunnan palkkataso voi olla alhainen ja siellä ikään kuin pidetään tippiä yhtenä luonnollisena osana heidän palkkaansa.

Mutta, kaltaiseni boheemi majoittuukin mieluiten hostelleihin ja säästää niissä rahaa.

Tipeistä sen verran, että pikkusiskoni (koulutukseltaan restonomi-opiskelija) oli jossain vaiheessa työharjoittelussa ravintolassa ja kertoi kerran saaneensa joltain papparaiselta 50€ tippiä... sinällään mielenkiintoista, että joku tippaa tuollaisella summalla. Ja ei, kyseessä ei ollut seksiravintola. Olikohan papparainen sukua sinulle, scholl? ;)

Niin, hotelleissa tippaaminen. Ulkomaalaiset tippaavat kerrossiivoojia ja pikkoloita. Sekä tietenkin ravintolassa. Suomalaiset harvemmin missään näistä. Itse olen miettinyt miksei ikinä tipata vastaanotossa. Vastaanottohan on hotellin tärkein osasto, joka käytännössä johtaa koko taloa. Toki joskus respassakin tulee näitä tilanteita kun hoidat hommas paremmin kuin piti niin joku antaa sen 50e kouraan. Harvemmin tosin. Mutta pari kolme kertaa vuodessa sitä tapahtuu.

Itse olisin sitä mieltä, että tippi olisi palkinto hyvin hoidetusta duunista, eikä pakko. Tällöin työntekijän motivaatio duuniaan kohtaan lisääntyy, samoin kuin palvelualttius sekä halu kehittyä ammatissaan.

Ja jotkut tekee näitä hommia rahan takia, jotkut siksi että ovat hyviä tässä. Ei näissä hommissa rikastu, mutta hauskaa on ainakin. Ja nautinto kun asiakas on helvetin tyytyväinen, vaikka raivosi 2 minuuttia sitten sekopäisenä. Silloin tietää olevansa helvetin hyvä. Ja se oppi mitä ihmisten eri luonteista saa, se on korvaamatonta.
 

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Analyytikko_ kirjoitti:
Onhan suomessa tippikulttuuria. Pitää olla vaan töissä paikassa, jossa asiakkaat ovat ulkomaalaisia tai ulkomailla töissä tai muuten henganneita suomalaisihmisiä. Ovat valmiita maksamaan tippiä siitä, että heitä palvellaan eikä kaikki ole kuin ruotsin laivojen seisovassa pöydässä.

Minäkin olen töissä ravintolassa jossa n.70-80% asiakkaista on ulkomaalaisia ja kyllä meillä tulee tippiä ihan hyvin. Valitettavasti se vain on niin että kyllä suomalainen tarjoilija tekee työnsä hieman paremmin kun saa tippiä, siitä tulee motivaatiota lisää.

Meidän alan palkoilla kun saat 20-30€ tippiä päivässä niin se on aika hyvä lisä kuukaudessa ja voisin melkein sanoa että meidän tarjoilijat on jopa aidosti sen takia iloisia ja palvelualttiita eikä vain näytä tekopirteiltä.

Eikä sen tipinkään tarvitse olla tosiaankaan iso kun on n. 100-200 asiakasta niin pienistäkin tulee jo hyvin vaikka olisi monta jakajaa, meillä kun jaetaan tipit kaikkien työvuorossa olevien kesken.

Sitten on niitä meidän kannalta mahtavia asiakkaita jotka antaa tippiä reilusti kun tekee jotain extra extraa. Näitä on ollut Saudi-prinssi, BB King, Keanu Reeves, Eric Clapton, Mats Sundin& Peter Forsberg ja Justin Gatlinin manageri. Joskus tulee "tippiä" vähän erikoisemmallakin tavalla kun olen saanut lippuja fudis matseihin Ari Hjelmiltä (sillon ku pelas vielä maajoukkueessa), Italian nuorten fudisjengin kokilta! ja Juventuksen pelaaja scoutilta. Kyllä noi aina mieltä piristää!

Niin ja Scholl, tiedän varmaankin mitä tarkoitat, kävin kans Fort Lauderdalen Hootersissa, hyvät näkymät:)
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Suomen tippikulttuuri on juuri silla tasolla missa sen yleisesti pitaakin olla. Amerikkalaiseen tippikulttuuriin, missa asiakas velvoitetaan antamaan palvelumaksu, on aivan turha lahtea. Ruuat ja juomat on muutenkin taalla silla tasolla, etta niista olisi pystyttava maksamaan tarjoilijoiden palkat. Mutta ei, ravintoloitsijat pitaa hyvat fyffet ja velvoittaa asiakkaat maksamaan palvelusta (tarjoilijoiden palkat miinus peruspalkka). Maksat siis palvelusta, jota et voi edes valita, haluatko sen vai et. Ja oliko se erityisen hyvaa vai ei.

Suomessa tippi jatetaan, jos on koettu, etta palvelu on ollut erityisen hyvaa. Ikaan kuin palkkioksi. Se on hyva. Jenkeissa kun tilaat alkuruuat, paaruuat ja jalkiruuat kera ruokajuomien ja maksat siita luokkaa $100, niin onko siita todellakin jonkun mielesta soveliasta maksaa $15 (ja ylikin) tarjoilijalle?? Siita, etta han kay poydassa muutaman kerran, tuomassa safkat ym ja hakemassa lautaset ym pois? $15?? 80 entista markkaa yhden seurueen vajaan tunnin kestaneesta palvelemisesta? Huh huh! Ja tama siis pakosta.

Japanissa tipitys on paaosin taysin kiellettya ja koskaan, en missaan, ole saanut niin hyvaa palvelua kuin siella. Tarjouduin antamaan tippia muutamaan otteeseen (olen ollut reilu 10 vuotta vaativassa ja korkeatasoisessa asiakaspalvelutyossa itsekin ja koen tuntevani alan standardit), mutta niita ei hyvaksytty.

Naiden kahden (USA ja Japani) valimastoon sopii mainiosti suomalainen kaytanto. Se on palvelua kannustavaa ja ennen kaikkea asiakkaan omissa kasissa olevaa palkitsemista hyvin tehtysta tyosta. Ei rimaa hipovasta peruspalvelusta, jota asiakkaan pitaa odottaa saavansa joka kerta kun han menee ravintolaan ym palveluliikkeeseen.

Totuuden nimissa on sanottava, etta on olemassa viela yksi huonompikin esimerkki kuin Jenkit: osa Kanadaa. Siella menet ravintolaan, jonka menyyssa on ruoka-annoksen hinta. "Aaah, piffi CDN$20 ja siihen paalle pari stobea!" Lasku kun tulee poytaan, niin siina on CDN$20 + CDN 15 (bisset) + kahdet eri verot. Ja siihen paalle baut 15% tippia a la USA. Hienoa! Noh, sinne taas ylihuomenna ihmettelemaan...
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
1Timer kirjoitti:
Se on hyva. Jenkeissa kun tilaat alkuruuat, paaruuat ja jalkiruuat kera ruokajuomien ja maksat siita luokkaa $100, niin onko siita todellakin jonkun mielesta soveliasta maksaa $15 (ja ylikin) tarjoilijalle?? Siita, etta han kay poydassa muutaman kerran, tuomassa safkat ym ja hakemassa lautaset ym pois? $15?? 80 entista markkaa yhden seurueen vajaan tunnin kestaneesta palvelemisesta? Huh huh! Ja tama siis pakosta.

Onhan se aika kova hinta ja itse en ole ikinä ymmärtänyt täysin tipin ottamista suoraan hinnasta koska kalliin ruuan tuominen pöytään ei ole tarjoilijalta sen työläämpää kuin hieman halvemman, noin yleisesti. Tietenkään ei niitä tippejä oikein muustakaan voi laskea. Toisaalta kuitenkin Yhdysvalloissa palvellaan paremmin kuin Suomessa se on aivan selvä ja erityisesti jotain juomia tullaan alvariinsa täyttelemään ja kysymään halutaanko lisää, jos nyt ei ole mikään mielettömän ruuhkainen paikka. Voi istua hieman kauemminkin ja joku tarjoilija saattaa juosta monta kertaa täyttämässä jotain parin dollarin juomaa joten kyllä tuollaisessa tilanteessa %15 on vähintäänkin kohtuullinen hinta. Kalliiksi tipit kyllä tulevat kun hintaa tulee paljon ja se että hintaa on vähän enemmän ei kyllä välttämättä tuota juurikaan lisää työtä tarjoilijalle.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
scholl kirjoitti:
Muistatteko muuten sen jutun, kun se ruotsalainen naistarjoilija sai jossain ravintolassa joltain asiakkaalta Porschen tippinä? Siitähän tuli isot jutut suomalaislehdissäkin. Kyseessä oli vanha 924, jolla ei pahemmin arvoa ollut, mutta se olikin enemmänkin sellainen symbolinen ele, josta nousi suuri julkisuus.
En muista ko. juttua, mutta onhan vastaava tapahtunut Suomessakin.

Olin joskus 2001 koulun kautta tutustumassa Helsingin Strand Intercontinental -hotelliin. Kierroksen päätteeksi meille kerrottiin eräästä mieleenpainuneimmasta tapahtumasta. Joku amerikkalainen öljymiljonääri (-miljardööri?) oli ollut Suomessa ja yöpynyt kyseisessä hotellissa. Suomen matkansa yhteydessä hän oli halunnut käydä tutustumassa Lappiin. Hän oli ostanut matkaa varten uuden Mercedes Benzin. Lapin reissulta tultua oli aika lähteä takaisin Valtoihin. Check-outin yhteydessä max. 5000km ajetun MB:n avaimet ja paperit olivat jääneet sille naiselle, joka silloin oli vain sattunut olemaan vastaanotossa.

Tarinan todenperäisyydestä en mene täysin takuuseen. Ei tarinankertoja aivan hotellinjohtaja ollut, mutta joku paikan mediamoguli nyt ainakin. Vaikka tämä tapaus ei ole tainnut keltaisissa lehdissä esillä ollakaan, niin en näe mitään syytä epäillä totuutta legendan takana.
 

Kelju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SaiPa, JM Aaltonen
En todellakaan kaipaa tippikulttuuria Suomeen. Palvelu on yleisesti varmasti Suomessa parempaa kuin keskivertomaassa, jos et anna tippiä. Tuo tapa aiheuttaa myös ylimääräistä vaivaa, jos aina pitää kaivaa se ylimääräinen maksu lompakosta. Koen myös, että tarjoilijoiden yms. palkat ovat maassamme täysin riittäviä jo valmiiksi. Tästä syystä odotan heidän tekevän työnsä kunnolla kuten kaikkien muidenkin ja saavan siitä työnantajaltaan palkkioksi palkan, joka on toivottavasti kerrottu samana päivänä kun työsopimus on allekirjoitettu. Jos palkka ei kelpaa niin työstähän voi irtisanoutua. Kuten voi myös silloin, jos palkka ei motivoi tarpeeksi tarjoamaan hyvää asiakaspalvelua. Tosin tuossa tapauksessa on jo toivottavaa, että asiakas ilmoittaa esimiehelle motivaatiovajeesta, jolloin tarjoilijaparan kärsimys voidaan lopettaa asap.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös