Tippikulttuuri Suomeen kiitos

  • 11 068
  • 54

Tuamas

Jäsen
Eikös tämä tippaaminen ole ainakin osittain myös vähän niin kuin harmaata taloutta? Vai maksetaanko noista jonkin sortin veroa jonnekin?

No se on vähän siinä kinthaalla ja riippuu kahdesta seikasta.

A)
Siitä miten tipit rahastetaan ja ilmoitetaan järjestelmässä (jolloin optimitilanteessa maksupäätteen ja ravintolan erpin kautta menevät tipit menevät verottajalle tiedoksi)

B)
Tipinsaajan rehellisyydestä. Suomessa kaikki muu paitsi erikseen verottamaksi säädetty tulo on veronalaista ja tulee omatoimisesti ilmoittaa verottajalle.

Historiallisesti esimerkiksi portsareilla pakastimeen säilötyt seteliniput (tjeu Jungle Juice Barin perustajista toinen) ovat kulkeneet suoraan pakkaseen, kulkematta verottajan kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Historiallisesti esimerkiksi portsareilla pakastimeen säilötyt seteliniput (tjeu Jungle Juice Barin perustajista toinen) ovat kulkeneet suoraan pakkaseen, kulkematta verottajan kautta.
Siihen maailmanaikaan kun ravintoloissa vielä säännöllisesti tipattiin portsareita verottaja arvioi itse tipit ja verotti niitä ihan omatoimisesti ilman ilmoitusta arvioverotuksella. Se oli koko lailla epäreilua jos kyseessä oli jokin sellainen paikka jossa ei tippejä saanut samaan tapaan kuin yökerhojen ovilla. Kun 18-vuotiaana alkoi käymään baareissa ja diskoissa niin se tippi oli vähän niinkuin pakollinen, muuten saattoi käydä niin, että seuraavalla kerralla ei päässytkään jonosta sisälle.

Tippasin jossakin kohtaa vielä mutta nyt olen sen lopettanut kokonaan ihan siksi, että meille ei leviäisi jenkkityylistä pakollista tippikulttuuria, jota itse asiassa tuo portsareiden tippaaminen oli aikanaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siihen maailmanaikaan kun ravintoloissa vielä säännöllisesti tipattiin portsareita verottaja arvioi itse tipit ja verotti niitä ihan omatoimisesti ilman ilmoitusta arvioverotuksella. Se oli koko lailla epäreilua jos kyseessä oli jokin sellainen paikka jossa ei tippejä saanut samaan tapaan kuin yökerhojen ovilla. Kun 18-vuotiaana alkoi käymään baareissa ja diskoissa niin se tippi oli vähän niinkuin pakollinen, muuten saattoi käydä niin, että seuraavalla kerralla ei päässytkään jonosta sisälle.

Tippasin jossakin kohtaa vielä mutta nyt olen sen lopettanut kokonaan ihan siksi, että meille ei leviäisi jenkkityylistä pakollista tippikulttuuria, jota itse asiassa tuo portsareiden tippaaminen oli aikanaan.
Tuo oville aikaansa viettävien tippaaminen on loppunut isommassa mittakaavassa ihan teknisen kehityksenkin takia, harvemmalla on oikeata rahaa enää taskussa ja kaikki rahaliikenne hoidetaan muovilla. Hankala tuossa on tipata niin että siitä olisi kenellekään mitään hyötyä (eli ettei niitä veroja makseta tipeistä). Nykyään voi myös itse valita kaupungeissa missä haluaa oluensa juoda ravintoloiden määrän moninkertaistuessa noista 1980 luvun ja ovitippauksen kulta-ajoista.

Vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä jokaisesta pienemmästäkin pubista sai viikonlopun aikana 50-100e tippiä tai taksinsoittorahaa. Yökerhoista sitten satasesta ylöspäin per ilta, hivenen "huoraamisen" määrästä riippuen. Seuraavalla vuosikymmenellä muutos oli jo niin merkittävä, että viisikymppiä viikonlopussa pubeissa oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jo paljon. Nykysellään taidetaan puhua enää kolikoista paitsi yökerhojen "huoraamisen" osalta.

Omalla kohdalla noilla rahoilla ei varsinaisesti tarvinnut pakastinta täytellä eli kaikki päätyi enemmän ja vähemmän kulutukseen melko nopeasti. Pari askia tupakkia viikonloppuun, tankki puolilleen ja maanantaina muutama olut paikallisessa. Verottaja todennäköisesti sai omansa hieman kiertoteitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös