Tipaton tammikuu help desk

  • 5 721
  • 41

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ikijokeri kirjoitti:
Typerää hömpötystä tällaiset "perinteet".


Ymmarran. Jokerithan on perustettu joskus 70-luvun alussa ;)

Itsellani puolestaan lahti seitsemas paiva tipattomalla linjalla kayntiin. Hyvin on mennyt. Eilen kieltaydyin baari-keikasta kaverien kanssa (NFL pudotuspelit) ja olin ylypia ittestani. He kylla tietavat, etta 1Timer ei ota edes ruokabissea ennen kun han pakkaa laukkuja 29. paivan iltana.

Nukun paremmin, iltasin ei oo niin vasy jne. Kuplivaa vetta menee kylla aikalailla, joten rahallista saastoa ei oo viela syntynyt!
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta tällainen tipaton tammikuu, jossa ei voida elää normaalia elämää, on "sairasta". Oikea tipaton tammikuu on sellainen, että mennään kaverien kanssa baariin ja tehdään kaikkea muutakin normaalia toimintaa, paitsi dogataan. Tuollainen tilanteiden välttely on pölhöä, oska kaikkea muuta, paitsi humaltua voi selvinkin päin. Itselläni on ollut monesti helvetin hauskaa kapakassa, vaikka olen ollut vesiselvänä (itse asiassa naisenkin iskeminen onnistuu paremmin selvin päin).
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Artsi kirjoitti:
Minusta tällainen tipaton tammikuu, jossa ei voida elää normaalia elämää, on "sairasta". Oikea tipaton tammikuu on sellainen, että mennään kaverien kanssa baariin ja tehdään kaikkea muutakin normaalia toimintaa, paitsi dogataan. Tuollainen tilanteiden välttely on pölhöä, oska kaikkea muuta, paitsi humaltua voi selvinkin päin. Itselläni on ollut monesti helvetin hauskaa kapakassa, vaikka olen ollut vesiselvänä (itse asiassa naisenkin iskeminen onnistuu paremmin selvin päin).

Niinpä, itse en aiokaan kieltäytyä mistään vaan lähinnä katsella tilannetta uudessa valossa ja tehdä ehkä jotain joka on jäänyt tekemättä. Kuluneena viikonloppuna olin kavereideni kanssa baarissa ihan niin kuin tätä ennenkin, harrastin vähän kuntoilua, tein kotona itselleni ruokaa, tapasin ihmisiä. Kolme viimeistä jää helposti tekemättä maltillisenkin dokailun jälkeen, ei yksinkertaisesti viitsi ja on jotenkin tylsistynyt olo. Nyt onkin sitten kiva heräillä huomenna aamulla kahvinkeittoon ja työpäivään täydessä tikissä. Sitä en sitten osaa kertoa että miksi alkoholin käyttö menee usein melkeinpä järjettämyyksiin, ehkäpä kantti pitää tammikuun jälkeen paremmin. Todellakaan ei ole tarkoitus ottaa nyt juomatta jääneitä viinoja takaisin loppuvuonna.
 

Tobias

Jäsen
1Timer kirjoitti:
Mitapa mielta olette tipattomasta tammikuusta?

Onhan niitä muitakin älyttömiä tempauksia ihmiskunnassa, joten mikäs siinä jos jotakuta kiinnostaa. Itse en ole ikinä pitänyt tarkoitushakuisesti mitään nk. tipattomia ajanjaksoja. Joskus on saattanut mennä ihan muuten vaan arviolta kuukausi-puolitoista, etten ole yhtään alkoholiannosta ottanut. Useinmiten juon joka ikinen viikko alkoholia ja useampana päivänä viikossa, mutta en juurikaan juo itseäni humalaan asti. Ehkä silloin tällöin viikonloppuisin.
 

scholl

Jäsen
1Timer kirjoitti:
Mitapa mielta olette tipattomasta tammikuusta?
Kun jossain ketjussa ilmoitin, että mielestäni tipaton on tyhmä pitää tammikuussa juuri vuoden ajan takia ja että mielestäni tipaton toukokuu on fiksumpi vaihtoehto niin ihmiset kirjoittivat täällä, että on se kumma, jos ei kuukautta pysty olemaan ilman. Mutta kun pointti on se, että ei ole kysymys siitä, että pystyykö olemaan vai ei, vaan mikä on järkevää.

Kokeilin itse tuota tipatonta viime toukokuussa neljä viikkoa ja otin sen kirjaimellisesti eli myös elintarvikkeiksi laskettavat olut ja viini olivat pannassa, eikä pelkkä brenkku. Vapusta oli tarkoitus aloitella kuntokuuri, joten päätös oli perusteltu ja ihan kiva kokemus, mutta jotenkin se on myös harmi välillä. Tulee sellaisia tilanteita, missä on epäreilua, ettei saa ottaa. Kuten esim. kerran odotimme pöytää TGI Friday'sin terdebaarissa, oli erittäin lämmin aurinkoinen päivä ja heillä oli Carlsbergia uudentyyppisessä longneckissä. Sellainen missä oli teksti ns. upotettuina kirjaimina pullon varressa, enkä tosiaan saanut maistaa. Se oli kyllä ikävää juoda sitten silloin ja jokaisessa vastaavassa tilanteessa cokista. Juuri nimenomaan eri maissa ja paikoissa törmää uusiin, kivoihin paikkoihin, missä olisi mukava nauttia yhden tai kaksi mielenkiintoista uutta tuttavuutta tai miksei vanhoja tuttujakin. Tietyissä paikoissa olemisen elämys osittain tärveltyy silloin.

Sen sijaan kuukausi on helpohko olla pois iltaviihteeltä. Ei sinne ole pakko mennä, mutta kuukauden olo ilman esim. olutta on vähän tyhmää itsensä ruoskimista. En välttämättä kovinkaan helpolla kokeile uudelleen sitä. Nytkään en ole itse asiassa ollut tämän vuoden puolella kertaakaan iltaviihteellä, mutta esim. eilen vaikka olin väsynyt 20 kilometrin lenkistä ja itse asiassa hyydyin himaan, vaikka olin ajatellutkin jossain lähteä pyörähtämään niin joka tapauksessa sain ihan hyvän fiiliksen kun ruoan yhteydessä tempaisin yhden Solin ja myöhemmin illalla telkkaria katsoessa Heinekenin. Jos olisi tipaton niin ei olisi ollut mahdollista.

Mitä tulee tammikuuhun niin nyt kun on niin pimeätä ja päivä lyhyt plus vielä huonot, sateiset säät niin tekemistä on valtavan vähän. Siis sellaista mistä saa mielihyvää. Niinpä on ihan kiva joskus mennä esim. leffaan ja käyttää se aika, mikä on lippujen lunastamisen ja näytöksen välissä, käymällä parilla. Siis ottaa jonkun yhden hyvän oluen yhdessä paikassa ja siirtyy sitten toiseen paikkaan maistelemaan toista olutta. Ihan hauska ilta sellainenkin. Samoin jos käy muuten vain jossain lontustelemassa niin voi pysähtyä yhdelle glögille tai jollekin oluelle jonnekin. Tähän vuodenaikaan pitää osata käyttää mahdollisuudet hyväksi ja tehdä asioita, mitkä piristävät kaamoksessa. Itse ainakin vihaan tätä pimeää aikaa, enkä todellakaan halua olla ihan ilman iloja. Se toukokuu oli ihan erilainen, kun oli niin valoisaa niin oli mukavaa lähteä illalla tekemään erilaisia asioita.

Eli esitettyyn kysymykseen sanon sen, että mielestäni tipaton tammikuu on dorka idea. Kaikillahan on joulun rauhoittuminen takana eli ei nyt ole dokattu huolella niinkuin joskus muulloin, joten jos haluaa rauhoittaa niin suosittelen mielummin tipaton toukokuuta tai opiskelijoille esim. tipatonta syyskuuta, jolloin voivat kesän jälkeen laittaa draivin koulussa täydellä asenteella päälle.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Nyt tahan sopisi muutama sananen tipattomasta tammikuusta. Onko kenellakaan mitaan tahan asiaan?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tähän aiheeseen neuvoksi ei voi antaa muuta kuin sen, että jos joku on päättänyt olla tyystin ilman alkoholia koko tammikuun, niin sitten sitä ei vaan saa ottaa pisaraakaan, hyvin yksinkertaista. Jos se vaatii jotain korviketta, se on luonteen heikkoutta, ei mitään muuta.
Tietysti ,jos ajatellan jonkun käyttävän ruoan kanssa olutta, se täytyy korvata jollain muulla juomalla.
Yleensäkin tällaiset jutut ovat erikoisia itsensä kiusaamistapauksia, joihin ei oikein löydy mitään järkevää selitystä. Luonteenheikkouden testinä menee, ei muuna.
Tempauksena tämä kuuluu samaan sarjaan kuin, esim käyn parturissa vain joka kolmas kuukausi tai mennessäni ruokakauppaan helmikuussa otan vasemman sukan pois jalastani tai käytän tietokoneen hiirtä joulukuussa vasemmalla kädellä, muuten oikealla kädellä. En harrasta tällaisia juttuja eikä se haittaa vaikka joku muu harrastaa, siitä vaan, jos näette sen mielekkääksi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Aeroman kirjoitti:
Yleensäkin tällaiset jutut ovat erikoisia itsensä kiusaamistapauksia, joihin ei oikein löydy mitään järkevää selitystä. Luonteenheikkouden testinä menee, ei muuna.

Kommentoin tata jo siina toisessa "Tipaton tammikuu" otsikossa, mutta sanon sen tahankin kun taa nayttaa olevan niin syvalla suomalaisessa juomisessa:

Ei kaikki dokaa niin kun Suomessa yleensa dokataan. Muualla maailmassa on ihan sellanenkin juttu kun "nautitaan alkoholista". Juodaan annos kaksi, ehka kolmekin per paiva. Ruuan kanssa, ruokaa laittaessa, leffaa katsoessa, matsissa kaydessa jne jne. Alkoholia voi siis nauttia muutenkin kun niin, etta siita tullaan humalaan. Uskomatonta mutta totta!

Osin juuri tahan perustuu minun tipaton tammikuu. Paivittainen kalorimaara, jonka sain kahdesta todella "raskaasta" kuukaudesta taalla Jenkeissa (marras ja joulukuu), oli aikamoinen talli ja siksi paatin viettaa tipattoman kuukauden tahan peraan. Tuli syotya ja juotua (olematta humalassa kuin kerran) aikalailla naina kahtena kuukautena ja nyt uuden vuoden alkaessa on hyva huilata vahan. Syoda hieman fiksummin ja juoda vain kalorittomia juomia (poislukien Starbucksin kahvit). Naiden kahden kuukauden lisaksi olen ollut vahalla liikkumisella kesasta asti, johtuen polvista. Loysista polvilumpiosta.

Tasta on siis kysymys, ei mistaan itsensa kiusaamisesta. Tama on siis juuri painvastaista: tehdaan itselle hieman parempi olo ennen kun kone lahtee Hawaiin rannoille. Jo nyt viikon jalkeen ero(ja) on havaittavissa.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
1Timer kirjoitti:
Nyt tahan sopisi muutama sananen tipattomasta tammikuusta. Onko kenellakaan mitaan tahan asiaan?

Vituttaa, kun tämäkin ketju alkoi täyttyä lähinnä vittuilu-viesteistä, vaikka ne nimenomaan pyydettiin laittamaan sinne toiseen ketjuun. Täällä piti keskustella niiden ihmisten jotka ketjun aihetta mukaillen joko tuskailevat tai sitten vaan "elelevät" tätä armon tammikuuta..

Itse en jaksa ainakaan enää kolmatta kertaa perustella kantaani, lukekoot arvostelijat ja huutelijat ketjusta.

Mutta 1Timerin kysymykseen: Ensimmäinen vkl meni mukavasti, kuten suunnittelin, lätkämatsin jälkeen syömiset ja saunomiset, hiukan rokkia soimaan ja ihan hyvä fiilis. Siitä autoilin kamun luo kahveelle ja jännättiin illan ht-kierros (hymiöitä) ja perään kateltiin leffa, sitten takas himaan. Eipä siinä sitten muuta kuin musiikkia soimaan ja tietokone päälle ja mesettämään muiden koneella/hereillä olevien kanssa. Uni ei vaan meinannut millään tulla..

Kuten aiemmin mainitsin, alkoi tammikuussa itselläni säästökuuri tärkeämpiä juttuja kuin baaria varten ja ekan viikon saldo ihan mukava.. Ja tosiaan sitä on tässä nyt ehtinyt suunnitella kaikenlaista ja kivasti riitti virtaa koko viikonlopun puuhailla kaikkea pientä. Vielä kun lähtisi tää kestoflunssa pois, niin pääsisi kunnolla urheilemaan/treenaamaan.

schollin viesti oli muuten tosi hyvä, paljon samoja ajatuksia tässäkin päässä. Nyt kuitenkin olen päätökset tehnyt tämän kuun osalta (ja tulevaakin käyttäytymistä koitan kehittää), joten näillä mennään vielä n. 3 viikkoa. Ja itse tosiaan vedin myös tipattoman toukokuun viime keväänä, kuten jo aiemminkin olen maininnut.
 
Eipä ole ollut ongelmia elää ilman viinaksia. Ei vaan tee mieli edes sitä yhtä siideriä. Ajattelin että aamuisin olisi kivempi herätä kun ei ole pää kipeä tms. Mutta tälläkin hetkellä lähinnä ihme fiilis päällä, eikä mikään hyvä. Tosin taisin nukkua liikaa. Parin viikon päästä olisi reissua kotopuoleen, saa nähdä miten siellä. Tosin olinhan viimeksikin SaiPan pelissä selvinpäin ja kuskina... Mitään kännejä tuskin tulee otettua kuitenkaan. Ei vaan huvita. Eikä niin helposti tule lähdettyä lähibaariin yhdellekään, kun kaveri jonka kanssa siinä toisinaan on käyty on nykyään raskaana. Muuten terveellisen elämäntavan viettäminen alkaa lipsua. Vaikka olenkin kunnon ruokaa nyt syönytkin joka päivä. Uimaan olen suunnitellut meneväni tässä joku päivä. Toisin sanoen saan varmaan itseni liikkeelle parin kuukauden päästä...
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Lauantaina ratkesin yhden mukin ottamaan, vittu nyt vitututtaa! Harvoin tulee tällsätä morkkista yhdestä ruukusta...
Eli se taas siitä tipattomasta, kyllä se joskus vielä onnistuu. Katotaa helmikuussa uudestaan...
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Tanaan eka viikko taynna tipattomasta tammikuusta. En ole aikaisemmin vastaavaa harrastanut mutta nyt oli joulukuu ja osa marraskuutakin matalalentoa duunin/kavereiden/perheen erillaisissa pippaloissa ja vaikka ei montaakaan kunnon suomalaista kannia tullutkaan niin kuitenkin se 3-4 annosta 4-5 kertaa viikossa alkaa jo ottamaan voimille.
Lisaksi joukun jalkeinen viikko mutkamaessa (vaikka après ski jenkeissa onkin paska) ei asiaa ainakaan parantanut.

En ihan absoluuttina varmaan koko kuukautta tule olemaan, lasi punkkua saattaa ruuan kanssa jossain vaiheessa menna mutta siihen se on tarkoitus jattaa.

scholl kirjoitti:
..... odotimme pöytää TGI Friday'sin terdebaarissa....
tempaisin yhden Solin....

Luulin tosiaan etta scholl on oikea gentleman joka ymmartaa jotain hyvasta ruuasta ja juomasta mutta noilla kahdella lauseella han todisti luuloni taysin vaaraksi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Joillekin se on kato eksotiikkaa ;-)

Tosiaan reilu viikko jo takana ja olo on loistava. Vajaa kolme viikkoa viela edessa ja tuskin maltan odottaa niita fiiliksia mita silloin on.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä, 10. päivä tammikuuta eikä ole ollut vaikeuksia, tosin en niitä odottanutkaan. Ajan hengessä olen jättänyt Oivariinin pois leivän päältä, vaihtanut kermajuustot vähärasvaisempiin ja alkanut nauttia rasvattomia jogurtteja, tämä tapahtui tosin jo reilusti joulukuun puolella, lopulta uskon senkin vaikuttavan ulkoiseen olemukseen ja vireystilaan. Jokerina vielä vakaa aikomus syödä lounailla pari kertaa viikossa keittoa jonkun maukkaan pihvin sijaan, toimistotyössä niitä ei voi tarvita joka päivä. Edellisten kohdalla ei ole tarkoitus livetä loppuvuonnakaan. Iltaisin janojuomana on vissyvesi, joka on 0,5L:n pulloissa kyllä hävyttömän hintaista, kaljaankin saisi halvemmalla. Tipaton tammikuu on kokonaisvaltainen lähtö uuteen vuoteen ja parantuneisiin elämäntapoihin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
No niin, onnittelut kaikille Tipattoman Tammikuun viettajille. Yli puolenvalin ollaan ja loppu jo haamottaa!

Itsellenihan tuo puolivali oli jo eilen, silla 29. paiva on se paiva kun avaan Walkerin taas ja otan "pakkaus-viivan". Sitten 30. paivan iltana voin vetaa hieman enemman uima-allasbarissa Maui:lla.

Muuten tama kokeilu ja kalorien vahennystesti etenee varsin mukavasti. Viikonloppuna oli yksi hetki, kun ajattelin, etta tahan sopis pikku napsu hyvin, mutta se meni ohi aika nopeasti. Taman lisaksi seka lauantaina etta sunnuntaina kun oltiin lounailla sporttibaareissa (NFL pudotuspelit), vedin Diet Cokista, kun muut jannut veti hemmoina Coors Light:ia. En kokenut havinneeni yhtaan mitaan.

Vaimo jo tuossa sanoikin, etta hyvin huomaa kropasta, etta on laihtunut tassa parin viikon aikana. Nyt vaan tipaton tammikuu jatkuu ja niin jatkuu myos pitkat kavelylenkit koiran kanssa seka pienet puntit himassa.

Mitens muilla?
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Homma hanskassa. Olo on maanantaiaamuisin pirusti pirteämpi kun ei ole ollut weekendinä kemuttamassa, which is nice. Jätin itselleni takaportin dokuilla tammikuun viimeisellä viikonlopulla, jos olisi eräs Tampereen keikka toteutunut, mutta koskapa se meni puihin, niin vedetään tipaton sitten ihan loppuun asti.

Röökiä on mennyt sen 5-10 pölliä päivässä sijasta kymmenen pölliä viikossa. Lähinnä perjantaina tulee polteltua sosiaalisesti kaveripiirissä.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Borgie kirjoitti:
Homma hanskassa. Olo on maanantaiaamuisin pirusti pirteämpi kun ei ole ollut weekendinä kemuttamassa, which is nice.

Kuin myös, olen jo vähän tottunut tähän. Tänä viikonloppuna olin vierailulla yhden kaverini luona (yhdessä on dokailtu aika ankarastikin), vetelin siinä saunan ja ruuan kanssa 4kpl alkoholittomia oluita. Tuntui kyllä ihan älyttömältä touhulta, joka suullisen jälkeen odotteli mukavaa lievän humaltumisen tunnetta jota ei sitten koskaan tullutkaan. Edellisestä keksisi varmaan tuhat nerokasta sanontaa. Maanantait ovat kyllä olleet tosiaankin parempia tällä jaksolla, täynnä virtaa. Kymmenen päivää vielä ja homma on paketissa, en tosin aio onnistumisen ilossakaan vetää mitään hirveitä lärvejä vaan totutella ottamaan hieman pienempiä kerta-annoksia kuin ennen kokeilua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös