1Timer kirjoitti:
Mitapa mielta olette tipattomasta tammikuusta?
Kun jossain ketjussa ilmoitin, että mielestäni tipaton on tyhmä pitää tammikuussa juuri vuoden ajan takia ja että mielestäni tipaton toukokuu on fiksumpi vaihtoehto niin ihmiset kirjoittivat täällä, että on se kumma, jos ei kuukautta pysty olemaan ilman. Mutta kun pointti on se, että ei ole kysymys siitä, että pystyykö olemaan vai ei, vaan mikä on järkevää.
Kokeilin itse tuota tipatonta viime toukokuussa neljä viikkoa ja otin sen kirjaimellisesti eli myös elintarvikkeiksi laskettavat olut ja viini olivat pannassa, eikä pelkkä brenkku. Vapusta oli tarkoitus aloitella kuntokuuri, joten päätös oli perusteltu ja ihan kiva kokemus, mutta jotenkin se on myös harmi välillä. Tulee sellaisia tilanteita, missä on epäreilua, ettei saa ottaa. Kuten esim. kerran odotimme pöytää TGI Friday'sin terdebaarissa, oli erittäin lämmin aurinkoinen päivä ja heillä oli Carlsbergia uudentyyppisessä longneckissä. Sellainen missä oli teksti ns. upotettuina kirjaimina pullon varressa, enkä tosiaan saanut maistaa. Se oli kyllä ikävää juoda sitten silloin ja jokaisessa vastaavassa tilanteessa cokista. Juuri nimenomaan eri maissa ja paikoissa törmää uusiin, kivoihin paikkoihin, missä olisi mukava nauttia yhden tai kaksi mielenkiintoista uutta tuttavuutta tai miksei vanhoja tuttujakin. Tietyissä paikoissa olemisen elämys osittain tärveltyy silloin.
Sen sijaan kuukausi on helpohko olla pois iltaviihteeltä. Ei sinne ole pakko mennä, mutta kuukauden olo ilman esim. olutta on vähän tyhmää itsensä ruoskimista. En välttämättä kovinkaan helpolla kokeile uudelleen sitä. Nytkään en ole itse asiassa ollut tämän vuoden puolella kertaakaan iltaviihteellä, mutta esim. eilen vaikka olin väsynyt 20 kilometrin lenkistä ja itse asiassa hyydyin himaan, vaikka olin ajatellutkin jossain lähteä pyörähtämään niin joka tapauksessa sain ihan hyvän fiiliksen kun ruoan yhteydessä tempaisin yhden Solin ja myöhemmin illalla telkkaria katsoessa Heinekenin. Jos olisi tipaton niin ei olisi ollut mahdollista.
Mitä tulee tammikuuhun niin nyt kun on niin pimeätä ja päivä lyhyt plus vielä huonot, sateiset säät niin tekemistä on valtavan vähän. Siis sellaista mistä saa mielihyvää. Niinpä on ihan kiva joskus mennä esim. leffaan ja käyttää se aika, mikä on lippujen lunastamisen ja näytöksen välissä, käymällä parilla. Siis ottaa jonkun yhden hyvän oluen yhdessä paikassa ja siirtyy sitten toiseen paikkaan maistelemaan toista olutta. Ihan hauska ilta sellainenkin. Samoin jos käy muuten vain jossain lontustelemassa niin voi pysähtyä yhdelle glögille tai jollekin oluelle jonnekin. Tähän vuodenaikaan pitää osata käyttää mahdollisuudet hyväksi ja tehdä asioita, mitkä piristävät kaamoksessa. Itse ainakin vihaan tätä pimeää aikaa, enkä todellakaan halua olla ihan ilman iloja. Se toukokuu oli ihan erilainen, kun oli niin valoisaa niin oli mukavaa lähteä illalla tekemään erilaisia asioita.
Eli esitettyyn kysymykseen sanon sen, että mielestäni tipaton tammikuu on dorka idea. Kaikillahan on joulun rauhoittuminen takana eli ei nyt ole dokattu huolella niinkuin joskus muulloin, joten jos haluaa rauhoittaa niin suosittelen mielummin tipaton toukokuuta tai opiskelijoille esim. tipatonta syyskuuta, jolloin voivat kesän jälkeen laittaa draivin koulussa täydellä asenteella päälle.