St_Patrick #16 kirjoitti:
Sanomatta on myös selvää, että fyysisen "brändin" ylläpitäminen on huomattavasti helpompaa kuin taitobrändin, siitä yksinkertaisesta syystä että taitopelaajat ovat harvassa ja heillä onkin monia ottajia.
Tähän täytyy tarttua. Olen ihan samaa mieltä ja tästä on aikaisemminkin keskusteltu. Nykyliigassa joku todellinen taitoniekka pysyy korkeintaan yhden kauden. Pelaajatyyppeinä joukkueessa on huomattavasti helpompi pitää kavereita tyyliin Nielikäinen, Kankaanperä ym. kuin pelaajia tyyliin Filppula, Peltonen jne. Syy on juuri tuo edellä mainittu, taitopelaajia on niin vähän, että niistä kilpaillaan hampaat irvessä ja taala/frangi/rupla/euronippu kädessä. Keskitason fyysisen pelaajan sen sijaan pystyy kohtuu helpostikin pitämään joukkueessaahan.
Silti minusta Pärdeltä hyvä keskustelunavaus. Jos ajatellaan ensi kauden Jokereita, niin en minä ainakaan tässä vaiheessa osaa luokitella tuleeko joukkueesta fyysinen vai taitojoukkue. Toisaalta en myöskään välttämättä ymmärrä miksi joukkueet pitäisi tällä tavoin luokitella. Ehkä tässä on vähän samoja piirteitä kuin brändikeskustelussa, ainakaan minua se ei ihmeemmin nappaa, sillä areenalle aina Jokerien pelatessa suuntaan ja toivon näkeväni hyvää lätkää. Hyvään lätkään minusta kuuluu sekä taklaukset että taito.
Jos saisi itselleen kaikkein mieluisimman joukkueen rakentaa, niin minulle se olisi ehdottomasti todella taitava, mutta kovaa taklaava ja urheilullinen joukkue. Mitään poliiseja tai tappelijoita en siihen tarvitsisi/haluaisi ja muutoinkin joukkue saisi puolestani jättää kaikki ylilyönnit väliin ja keskittyä siihen jääkiekkoon. Sellainen olisi oma unelmajengini, sellaista ei kuitenkaan ole eikä tule, nykyään taitopelaajat tarvitsevat (?) joukkueeseen jonkun, joka takaa heille pelirauhan, tarvitaan selkeästi roolipelaajia esim. alivoimaan jne.
Mitä tähän Stapletoniin ja Koivisto/Andersson ketjuun tulee, niin siitä lukiessani minulle heti tuli mieleen kuva hyvin luistelevasta, erittäin taitavasta kiekollisesta ketjusta, jossa ainakin Koiviston muodossa on selkeästi myös taklaamisosaamista. Aika lähelle (mielikuvana) siis sitä, mitä omalta unelmajengiltäni odotan. Tähän liittyy myös se, että vaikka en koskaan ole nähnyt Stapletonia jäällä, hänestä lukemani kuvailut nostavat odotusarvoa. Nopea ja taitava, sellaisen haluan. Katsellaan sitten onko miehestä siihen.