Tuli tuossa marraskuussa tämmöinen vehje ostettua 2000€:llä Gigantista (linkki vie läppäreitä arvostelevalle sivustolle):
Aiemmin valittelin, kun ei oikein Asukselta löytynyt suoranaista korvaajaa G-sarjan koneille, niin iskin silmäni sitten tähän, kun on nykymarkkinoiden "bulkein" kone omassa hintaluokassaan. Minulle se on hyvä puoli, sillä tuo jykevyyttä ja olettaisin vaikuttavan jäähdytykseen myönteisesti. Näin homma aikalailla onkin ja Vectorini lämmöt pysyvät matalampina, kuin Asuksen vastineiden (jos arvosteluita on uskominen). Balansoidulla moodilla vetelen uhraten n. 10% suorituskyvystä, mutta samalla pitäen tuulettimien metelin siedettävällä tasolla, sillä extreme moodilla meteliä oikeasti lähtee aika runsaasti.
Kuulokkeilla pelatessa taustameteli ei sinällään haittaa, mutta mikäli en tarkkaa kuulemista edellyttäviä moninpelejä pelaa, niin tykkään aika usein pelata kaiuttimilla (ei vain tunnu kivalta olla jatkuvasti kuulokkeet päässä, vaikka niillä kokemus on ihan omaa luokkaansa), joten kaiuttimien laadulla on minulle merkitystä (tietysti suorituskyky ja laatu edellä). Olen myös sen verran mukavuudenhaluinen, että lähtökohtaisesti toivon kaiken mahtuvan samaan pakettiin, joten en ole kovin innokas ulkoisia kaiuttimia ostamaan, mikäli ei ihan pakko ole.
Tuossa linkkaamassani arvostelussa koneen sisäisiä kaiuttimia kehutaan jossain määrin, vaikkakin tuuletinmelun takia kuulokkeita suositellaan. Omasta mielestäni kaiuttimet ajavat varsin hyvin asiansa ja ovat riittävän laadukkaat ja voimakkaat tuottamaan miellyttävän äänimaailman ja mikä parasta tässä masiinassa esiasennetuista ohjelmista oikeasti on jotakin hyötyä. Netissä porukat ovat aika ronskisti haukkuneet Nahimicin ääntentwiikkaussovellusta "paskaksi", mutta minä ainakin olen huomannut vissin eron ääntenpainotuksissa, kun olen pelaillut asetusten kanssa, eli ohjelma oikeasti tekeekin jotain. Asuksen vastaavilla ei tehnyt mitään, vaikka pisti nupit kaakkoon, mikään ei muuttunut, ainakaan en erottanut mahdollisia muutoksia äänissä.
Meinasin tässä vielä jonkun laadukkaamman puoleisen viilennysalustan hommata. En mitään 4000-5000 rpm pyörivää ropelia, joka kuulemma viilentää konetta jopa 15-20 asteella, mutta semmoinen hiljaisempi, vaikka semmoiset 5 astetta viilentävä. Toki 5 astetta ei ole paljon, mutta minusta sekin on jotain, kun sen saavuttaa n. 50€ maksavalla lätyskällä, otetaan vastaan.
Mutta lievästi tässä kynsiä pureksituttaa, että tuliko tehtyä oikea päätös. Tiesin uuden näyttissukupolven olevan nurkan takana, joten odotuksissa olikin, että "jotain parempaa" voi piakkoin olla saatavilla. Mutta huhuthan kertovat, että rtx 40-sarjan näyttikset tulevat olemaan hyvinkin hintavia ainakin pöytäkoneilla, mutta kyllähän ne pöytäkoneen hinnat enteilevät myös läppärien vastaavien hintoja jossain määrin. Joten oikeutin ostopäätöksen potentiaalisesti paljon hintavimmilla uuden sukupolven näyttiksillä, jotka eivät välttämättä myöskään ole ihan semmoisia aallonmurtajia, kuin ehkä vielä kesällä uumoiltiin. Samalla mietin myös maailmanlaajuista inflaatiota, joka saattaa omalla vaikutuksellaan aiheuttaa jonkinlaisen "indeksikorotuksen" tuleviin julkaisuihin (edelleen perustuu omaan mutuiluun) ja toisaalta ylipäänsä tämä maailman räjähdysherkkä tilanne. Kauhuskenaariossani on varmaankin isompiakin murheita, kuin koneiden heikko saatavuus/korkea hinta, mutta jos nyt vaikka Kiina rupeaisi Venäjän esimerkin innoittamana riehumaan omalla mantereellaan jollakin tasolla, jolloin siihen kohdistuisi x-määrä pakotteita ja Kiina vastaisi niihin omillaan, niin tuotantoketjut varmaan huutavat sen jälkeen hallelujaa. Sitä paitsi aloin hiljalleen tarvitsemaan uutta konetta muutenkin, joten arvioisin toistaiseksi 2000€:n rtx 3070 ti:llä ja i7-12700h:lla varustetun koneen olleen järkevä hinta, Jos tämmöisiä ostoksia voi ylipäänsä järkeviksi laskea. :D