Mielestäni suurin pettymys oli valmentaja Pekka Virta ottelua edeltävässä haastattelussa. Hän haastoi näin: "Ottelullahan ei ole meille juuri merkitystä, yritetään pelailla siten, että sen takaiskumaalin tuloon kestää mahdollisimman kauan."
Miten minun joukkueeni valmentaja, ammattilaisjoukkueen valmentaja, voi puhua näin ennen ottelun alkua? Tunsin itseni höplästä vedetyksi 18 euron lippuineni Helsingin hienon areenan katsomossa 112 (sattumaako, että sama numerosarja on yleinen hätänumero?) Ehkä tuo lausahdus oli jotain turkulaista käänteispsykologiaa, jota savolainen fani ei ymmärrä, olihan keskustelussa mukana myös Jokerien edustaja jota Virta ehkä yritti tuudittaa hyvän olon petolliseen tunteeseen?
Itse ottelusta pari havaintoa:
- Ensimmäisessä erässä harmitti päätuomari Sami Partanen, joka ei viheltänyt Jokereille estämisjäähyä kun Timo Koskelaa estettiin (mielestäni) sääntöjen vastaisesti hyökkäysalueella. Kalpa pelasi tuolloin vajaalla ja tilannetta seuranneesta hyökkäyksestä teki Sami Lepistö 2-1 johtomaalin.
- Toisessa erässä päätuomari Partanen esitteli minulle ja noin 3.500 muulle paikalla olleelle katsojalle uuden "pelin viivyttäminen, kiekko katsomoon" -jäähyn tulkintaa: Petri Variksen 4-1 maalin jälkeen Matt Davidson poimi kiekon maalista ja vippasi sen areenan pohjoispäädyn verkkoon, josta se putosi takaisin jäälle. Partanen keskeytti maalin syöttäjien (Hirschovits tieysti ;)) kyselyn Jokeripelaajilta ja kävi hakemassa vaihtoon menossa olleen Davidsonin jäähylle. Kaksi minuuttia ja uusi yv Jokereille.
- Kalpan viimeistelytaito: Hyvä (?) esimerkki oli Janne Jalasvaara, joka pääsi kolmannessa erässä aivan nokikkain Ari Ahosen kanssa. Jalasvaaran ratkaisu oli lämäri kohti noin metrin päässä hänestä ollutta erittäin paljon vastaan tullutta Ahosta. Kiekko lävähti Ahosen hanskaan ja mies keräsi 3.450 paikalla olleen Jokerifanin aplodit. Olisiko voinut kiertää?
- Susi-Jussin porukka: hienosti jaksoitte taas kannustaa ja juhlia kaikkia maaleja. Iso käsi teille!
- Seuraava peli: torstaina Länkkärillä. Kannattaako pk-seudun savolaisen taas tehdä maksullinen retki yhteen uuden kotiseutunsa upeista jäähalleista? Ennen kuin kuulin nuo valmentaja Virran kommentit, olin ilman muuta menossa. Nyt pitää vissiin vielä miettiä. Koska ei sillä kuitenkaan meille ole niin kovin suurta merkitystä.