Ensimmäinen erä (ja pieni pätkä toista erää sen jäähysuman jälkeen) oli kyllä parasta Lukkoa mitä minä olen nähnyt pitkiin pitkiin aikoihin. Viisikkopuolustus toimi hienosti, karvauspeli oli tehokasta ja Lukko vei vastustajaa luistelussa aivan 6-0. Ja KalPa oli koko ajan pulassa Lukon keskialueella vastaiskuja kyttäilleiden hyökkääjien kanssa, näistä seurasi monta puolittaista läpiajoa ja terävää hyökkäystä. Koko joukkueelta kerta kaikkiaan erinomaista peliä.
Mutta sitten heti tuon 3-0 maalin jälkeen toisen erän alussa tuli se jäähysuma ja Lukon peli sekosi ihan täysin. Vähäksi aikaa Lukko sai vielä jonkinlaisen otteen pelistä mutta kolmas erä oli kyllä jo aivan täyttä panikointia ja perässäjuoksemista. Käytännössä viimeisten kymmenen minuutin aikana Lukolla ei ollut enää minkäänlaista kontrollia pelistä ja KalPa pyöritti peliä ihan miten tahtoi, ja mitä pidemmälle peli eteni sen pahemmaksi Lukon paniikki meni. Ihan käsittämätön ero siihen ensimmäisen erän täydelliseen hallintaan.
Lukon porukasta parasta peliä esitti tänään Azevedon ketju, pikkumies itse näkyvimpänä pelaajana. Mutta myös Nurmi ja Riska tekivät armottoman määrän töitä ja onnistuivat tällä kertaa myös kiekollisessa pelissä varsin hyvin. Hyökkääjistä myös Keränen ja Kauvosaari erottuivat minusta edukseen. Ilomäelle olisin toivonut enemmän peliaikaa koska esiintyi varsin pirteästi, mutta niin vaan joutui vilttiin taas kerran.
Puolustajista Tommi Kovanen oli tänään hyvässä vedossa, ja Generous esitti varsin hyvää peruspeliä, mutta Caldwell oli ikävä kyllä edelleen täysin pihalla. Ihan aivottomia ratkaisuja kiekon kanssa ja syötöt kopsahteli koko ajan ihan minne sattuu.
Straka ei mitään ihmeitä esittänyt mutta eipä hänen voi sanoa epäonnistuneenkaan sen kummemmin ottaen huomioon että käytännössä suoraan lentokoneesta hyppäsi mukaan peliin. Ei Straka mikään atleettisimman näköinen kaveri ole, eikä luisteluvauhti ihan Koskenkorvan tasoa ole, mutta ei tuo minusta nyt mitenkään älyttömän läskiltä ja hitaalta näyttänyt. Jos liikkeessä häviääkin jonkin verran niin pystyy kyllä pelisilmällä ja sijoittumisella paikkaamaan paljon. Ei se silmä nimittäin mihinkään kadonnut ole. Vaikka mitään varsinaista tulosta ei tänään tullutkaan niin kyllä Strakan pelistä vaan huomasi että taitoa ja silmää löytyy, muutamia todella oivaltavia ratkaisuja ja syöttöjä tuli mutta ihan ei vielä ketjun yhteispeli toiminut riittävän hyvin. Mutta kyllä tuosta Strakan ensiesityksestä minulle ihan positiivinen kuva jäi, ihan selkeästi pelaili aika lailla varman päälle eikä lähtenyt liikoja höntyilemään.
Kyllähän tästä pelistä huomattavasti parempi fiilis jäi kun edellisestä Kuopion pelistä, koska nyt peli sentään alussa kulki hienosti ja lopputuloskin oli positiivinen. Mutta edelleen kyllä ihmetyttää ja huolestuttaa tuo Lukon taipumus kehittää täydellinen paniikki selvässä ja turvallisessa johtoasemassa. Tuolle pitäisi pystyä tekemään jotain että peli pysyisi kasassa paremmin senkin jälkeen kun vastustaja kaventaa.