Itse seurailin Malmivaaraa jo ennen kyseistä kontaktia omasta mielestäni hyvästä kuvakulmasta (B4 -katsomo) ja minun mielestäni tilanne meni niin, että Sopanen tuli kovaa vauhtia maalin takaa huomaamatta, että Malmivaara on tulossa vastaan. Malmivaarallakaan ei ollut vielä tuossa vaiheessa taklaus mielessä, mutta lähempänä, väärillä raiteilla huomasi että tästähän saisi aika mojovan pommin ja reaktiona, koska kroppaa ei olisi ehtinyt enää millään eteen saamaan, veti käsillään päin Sopasta. Ei siis minun mielestäni kyynerpäät edellä, vaan enemmänkin hanskat. Kropalla ei kuitenkaan taklausta suorittanut ja tuo TV-kuvakulma on tuohon huonoin mahdollinen. Pysäytyskuvia voi kelata miten päin tahansa, mutta ei siitä silti näe tilannetta sellaisesta kuvakulmasta josta se pitäisi nähdä eli edestä tai takaa. Nyt tilanne nähdään vain sivusta.
Kokoero, vauhti ja hieman sivussa ollut Malmivaara olivat niitä syitä jonka takia tuo nyt nähtiin. Väkivaltaisuudeksihan tuo pöytäkirjaan merkittiin, mikä oli enemmän totuus kuin kyynerpäätaklaus. Tilanne, jota nyt vaan jääkiekossa sattuu kun peli on sen verran nopeaa. Periaatteessa olisi voinut tuomita 2+10, mutta ei ulosajokaan mitenkään väärä ratkaisu ollut. Hieman tuo perinteinen ihmeparantuminen Sopasen kohdalta otti aivoon (kun pelasi vielä tilanteesta seuranneela YV:llä), mutta paha sitten sanoa sattuiko siinä vai ei.
Se nyt on ainakin varmaa, että jokaisen joukkueen pelaajat tekevät aivan samaa koska tiedetään että loukkaantumisesta vastustaja lentää pihalle. Samantyylistä ilmiötä nähdään aina kun joku vetää kiekon pleksien yli, voi perkele sitä sormilla osoittelun määrää mitä 22 vastustajan pelaajaa + valmennusjohto alkaa suorittamaan. Mutta pienet kun on otteluissa marginaalit, nämä lieveilmiöt lienevät juurtuneen tähän lajiin.