Ti 23.9.2008 JYP-Pelicans

• 11 264
  • 65

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katoin ton Malmivaaran "taklauksen" pariin otteeseen siitä koosteesta, ja se vain vahvisti mun mielipidettä siitä, mitä mieltä olin jo pelissä, että Malmivaaran käsi osui Sopasen rintaan. No mutta tuomareita vietiin muutenkin aika hyvin tossa pelissä.

_Wildchild_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat Halutulle muutokselle (TM)
Aikalailla kaikki onkin tullut jo sanottua eilisestä matsista. Pelicans oli pääasiallisesti todella vaisu, vaikka saikin hetkittäin pelinsä pyörimään ylivoimalla. Jantunen oli hyvä; muista ei sitten ollut mihinkään.

JYPiltä upeaa alivoimapelaamista ja taistelua. Hytösen-ketjulta kaikenkaikkiaan mahtavaa pelaamista, eteenkin Jääskeläiseltä ja Louhivaaralta. Sen sijaan Immonen ja Pihlman olivat pelottavan vaisuja. Bicek väläytteli välillä hyvin, esim. ekan (?) erän läpiajotilanteessa hyvä yritys. Myös Jormakka oli todella positiivinen yllätys ja miehelle olisikin mielellään suonut maalin viimeisen erän hyvästä tilanteesta.

Tuomarilinja hakee näköjään vieläkin muotoaan, esim. Piiroisen loukkaantumiseen johtanut tilanne olisi ehdottomasti pitänyt viheltää.

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Katoin ton Malmivaaran "taklauksen" pariin otteeseen siitä koosteesta, ja se vain vahvisti mun mielipidettä siitä, mitä mieltä olin jo pelissä, että Malmivaaran käsi osui Sopasen rintaan. No mutta tuomareita vietiin muutenkin aika hyvin tossa pelissä.

Heh, näin ne värilasit muuttaa videossa selkeästi näkyvää tilannetta.

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heh, näin ne värilasit muuttaa videossa selkeästi näkyvää tilannetta.

Niin no sullahan niitä ei tietenkään ole.

Enkä muuten ollut todellakaan ainoa joka tuon tilanteen näki noin. Sä vissiin ite pystyt pelkästään ton videon perusteella sanomaan että kyynärpää osuu päähän?

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Niin no sullahan niitä ei tietenkään ole.

Enkä muuten ollut todellakaan ainoa joka tuon tilanteen näki noin. Sä vissiin ite pystyt pelkästään ton videon perusteella sanomaan että kyynärpää osuu päähän?

Jep, tuo video riittää mulle. Enkä muuten ole todellakaan ainoa joka tuon tilanteen näki noin. Toki saat olla erimieltä, tärkeintä oli ettei Vili loukannut itseään pahemmin.

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hinkatkaapa sitä videota ja katsokaa tarkaan missä vaiheessa kyynärpää nousee. Sopasen pää on mielestäni jo muualla. Mutta tapahtunut on tapahtunut. Tuosta Sopasen loukkantumisesta - mielestäni on ihan ymmärrettävää että jäihin tippunut pelaaja pystyy muutaman minuutin kuluttua taas pelaamaan. Jokainen oven kulmaan vahingossa potkaissut ja minuutin ajan varvasta kiroillen kiinnipitänyt poika tietää, että useimmiten kipu on hetkellistä. Ei kaikki kipu tarkoita sitä, että pitäisi lähteä sairaalaan. Lisäksi adrenaliini antaa kummasti lisäenergiaa. Itse pelasin yhden sählymatsin loppuun nilkka vääntyneenä - vamman vakavuus selvisi vasta pelin jälkeen kun pahin pelikiima oli laantunut. Tietenkin nuo "pyörtymiset" on juttu erikseen - semmoisen jälkeen tuomari ei mielestäni saisi päästää pelaajaa takaisin ihan jo terveydellisten riskien vuoksi. Filmaaminen on sitten asia erikseen. Itse en tuosta tapahtumasta nähnyt muuta kuin tuon lyhyen videopätkän, josta ei näkynyt sitä, kuinka "tajuttomana" Sopanen makasi, kuinka kauan, kuinka liikkumatta, kuinka sätkien, tms.

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Itse en ole mitään videoita vielä nähnyt, mutta olin siinä pleksin toisella puolella. Toki tilanne tuli nopeasti, mutta minusta siinä tilanteessa Sopanen ei ollut ollenkaan hereillä kun Malmivaara tulee voimalla tilanteeseen taklaamaan. Olkapää taitaa osua hieman päähän, mutta Malmivaara iskee kädellä lisää voimaan taklaukseen. Tuo käsivarsi vain sattuu osumaan Sopasta palleaan ja tuloksena on Sopaselta ns. "ilmat pihalle". Sen takia jäi jäähän hetkeksi haukkomaan henkeään ja sen takia pystyi tulla jäälle takaisin kun seuraavan kerran pelattiin 5vs5. Jäähyn arvoinen rike se taisi olla, mutta ei sentään ulosajon. Tämä on minun mielikuvani ja mielipiteeni ennen minkään videon katsomista. Toki tuossa pelissä tuli Lonksunokillekin pari jäähyä, jotka ei minun mielestäni pitänyt mikään jäähy edes olla.

Itse ottelusta muuten, Hovinen pelasi hyvän ottelun mielestäni. Ei voinut mitään kahdelle ensimmäiselle maalille ja kolmatta en nähnyt kunnolla. Ensimmäinen maali ronkittiin sisään kun puolustajia ei tullut ollenkaan avuksi ja toisessa tapahtui ihan ihme pomppu. Se olikin selkeä tuurimaali.

JYP tuli hyvin latautuneena ja hyvällä tsempillä mukaan otteluun. Se näkyi myös tulostaululla. Oikeastaan missään vaiheessa ei JYP menettänyt ottelun hallintaa vaikka Lonksunokat maalin onnistuikin tekemään 5vs3 yv:llä. Sen jälkeen pitkä yhden miehen alivoima oli hyvin hoidettu eikä mitään ongelmaa sen jälkeen ollut vaikka yksi avainpuolustajista olikin poissa. Jormakkaa kommentoin nopeasti sen verran että nuoruuden intoa luonnollisesti oli mukana. Liike oli hyvää, mutta juonikkuus puuttui. Ilmeisesti A-junnuissa pääsee kaverista ohi pelkästää sykkimällä, tässä sarjassa ei. Joka tapauksessa... Tästä on hyvä jatkaa kunhan saadaan Koskinen tai Malmivaara takaisin, mielummin tietysti molemmat.

dead c

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Immosen todella vaisuun esitykseen näkisin 2 vaihtoehtoa, niin oli halutonta peliä( sitä haamukoppia lukuunottamatta)

1. Immonen on herkkä ihminen, joka ei saanut päivän murhenäytelmää mielestään.

2. NHL-sopimusta on tarjottu ja vääntö alkanut(mielessä ja kabineteissa)

Toivon, että vaihtoehto 1 näistä on lähempänä.

Kyllähän Jaken viime syksyynkin mahtui pari heikompaa matsia, no big deal. En minä jaksaisi tuollaista spekuloida.

Suosikkijoukkue
JYP
tuossa se on in slow motion heti alussa:
http://www.ksml.fi/kiekko/videot/jyp---pelicans,-pekka-jormakka(239410).ece

itse olen katsonut sen useamman kerran yrittäen aina pausettaa video siihen kontaktiin - useamman katselukerran jälkeen näkee sen, että kädet nousee vasta hieman myöhemmin.

Samaa kokeilin... onnistuin ehkä paremmin pysäytyksessäni koska mielestäni on kädet ylhäällä jo kontaktihetkellä...

pysäytyskuva: http://img146.imageshack.us/my.php?image=malmivilidy9.jpg

Pysyn silti kannassani, 2+10 päähän kohdistuneesta taklauksesta olisi ollut riittävä tuomio, liigan kuolevia joutsenia hyysäävä politiikka kuitenkin oikeuttaa annetunkin tuomion. En kiistä etteikö Sopasta olisi sattunut ihan kovastikin... lähinnä ottelun kuluessa esitetyt muutkin kuolevan joutsenen performanssit herran toimesta aiheuttavat ärtymystä enemmän kuin tuo ylläoleva tilanne ja sen tuomio.

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Samaa kokeilin... onnistuin ehkä paremmin pysäytyksessäni koska mielestäni on kädet ylhäällä jo kontaktihetkellä...

pysäytyskuva: http://img146.imageshack.us/my.php?image=malmivilidy9.jpg

Pysyn silti kannassani, 2+10 päähän kohdistuneesta taklauksesta olisi ollut riittävä tuomio, liigan kuolevia joutsenia hyysäävä politiikka kuitenkin oikeuttaa annetunkin tuomion. En kiistä etteikö Sopasta olisi sattunut ihan kovastikin... lähinnä ottelun kuluessa esitetyt muutkin kuolevan joutsenen performanssit herran toimesta aiheuttavat ärtymystä enemmän kuin tuo ylläoleva tilanne ja sen tuomio.

En viitsisi alkaa pilkkua viilaamaan, mutta mielestäni onnistuin vielä paremmin kuvan pysäytyksessäni
http://img91.imageshack.us/my.php?image=malmivaaralj0.png
ja mahdollisimman vähän sävytetyillä värilaseilla varustettuna pitäydyn kannassani jonka näin jo livenä: taklaus on kova ja vastapalloon, olkapää osuu hieman päähän, joten 2+10 olisi ollut oikeampi tuomio. Käsihän Malmivaaralla nousee vasta törmäyksen voimasta.

Keskusteluhan on sinänsä "turha", koska 2+10 saaneena JYP olisi silti joutunut 5v3 alivoimalle, ja sen aikanahan pelikaanien ainokainen syntyi. Pistipähän vaan tuomari pelin vähän enemmän jännäksi kuin sääntöjen puitteissa olisi pitänyt...

Handyy

Jäsen
Itse seurailin Malmivaaraa jo ennen kyseistä kontaktia omasta mielestäni hyvästä kuvakulmasta (B4 -katsomo) ja minun mielestäni tilanne meni niin, että Sopanen tuli kovaa vauhtia maalin takaa huomaamatta, että Malmivaara on tulossa vastaan. Malmivaarallakaan ei ollut vielä tuossa vaiheessa taklaus mielessä, mutta lähempänä, väärillä raiteilla huomasi että tästähän saisi aika mojovan pommin ja reaktiona, koska kroppaa ei olisi ehtinyt enää millään eteen saamaan, veti käsillään päin Sopasta. Ei siis minun mielestäni kyynerpäät edellä, vaan enemmänkin hanskat. Kropalla ei kuitenkaan taklausta suorittanut ja tuo TV-kuvakulma on tuohon huonoin mahdollinen. Pysäytyskuvia voi kelata miten päin tahansa, mutta ei siitä silti näe tilannetta sellaisesta kuvakulmasta josta se pitäisi nähdä eli edestä tai takaa. Nyt tilanne nähdään vain sivusta.

Kokoero, vauhti ja hieman sivussa ollut Malmivaara olivat niitä syitä jonka takia tuo nyt nähtiin. Väkivaltaisuudeksihan tuo pöytäkirjaan merkittiin, mikä oli enemmän totuus kuin kyynerpäätaklaus. Tilanne, jota nyt vaan jääkiekossa sattuu kun peli on sen verran nopeaa. Periaatteessa olisi voinut tuomita 2+10, mutta ei ulosajokaan mitenkään väärä ratkaisu ollut. Hieman tuo perinteinen ihmeparantuminen Sopasen kohdalta otti aivoon (kun pelasi vielä tilanteesta seuranneela YV:llä), mutta paha sitten sanoa sattuiko siinä vai ei.

Se nyt on ainakin varmaa, että jokaisen joukkueen pelaajat tekevät aivan samaa koska tiedetään että loukkaantumisesta vastustaja lentää pihalle. Samantyylistä ilmiötä nähdään aina kun joku vetää kiekon pleksien yli, voi perkele sitä sormilla osoittelun määrää mitä 22 vastustajan pelaajaa + valmennusjohto alkaa suorittamaan. Mutta pienet kun on otteluissa marginaalit, nämä lieveilmiöt lienevät juurtuneen tähän lajiin.

Viimeksi muokattu:

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väkivaltaisuudeksihan tuo pöytäkirjaan merkittiin, mikä oli enemmän totuus kuin kyynerpäätaklaus.

Aivan totta - eli aiheettomaksi saivarteluksi meni tämäkin juttu. Kyynärpäät eivät nousseet tuomareidenkaan mielestä, vaan taklaus tulkittiin väkivallaksi. Olkoot sitten niin - ihan sama. Tuliko siitä (automaattinen?) pelikielto?

Bosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Diskos
- PIB-ketjusta. Viimeinen syöttö tuntui aina jäävän vastustajalla. Yritystä toki oli ja Bicek pirtein näistä kolmesta.

Pakko kommentoida tähän. Okei Bicek oli pirtein näistä kolmesta, mutta Bicekin pelisilmä ei yksinkertaisesti ehdi mukaan, kun vauhtia on kuin pikajunalla. Toisin sanoen syötöt ovat ropelleja eivätkä mene ketjukavereille, jos niitä edes ikinä lähtee. Kyllä Vemmu sopii tähän paremmin kuin Bicek, mutta Opan haluisin myös joskus nähdä ykkösessä.

salonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Red Wings
Pakko kommentoida tähän. Okei Bicek oli pirtein näistä kolmesta, mutta Bicekin pelisilmä ei yksinkertaisesti ehdi mukaan, kun vauhtia on kuin pikajunalla. Toisin sanoen syötöt ovat ropelleja eivätkä mene ketjukavereille, jos niitä edes ikinä lähtee. Kyllä Vemmu sopii tähän paremmin kuin Bicek, mutta Opan haluisin myös joskus nähdä ykkösessä.

Höpöhöpö...Pelisilmä todellakin ehtii mukaan, vielä kun vaan saisivat ajatukset ja liikkumiset edes suunnilleen samalle aaltopituudelle, niin Bicek tekee tuolla paikalla tuplasti Virtasen pisteet!

Malmivaaran tilanteeseen en sen enempää puutu, mutta vaihtoaitiossa näytti Sopanen vähän rintaansa pitelevän...ottiko pumpusta vai osuiko taklaus siihen, siihen en ota kantaa...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy