Pelottavalta näyttää IFK:n puolustus. Pelottavan heikolta nimittäin. Ei voi kun ihmetellä IFK:n saamattomutta pelaajamarkkinoilla siirtorajan umpeutuessa. 2 kpl perus liigatason pakkeja kokoonpanoon, joita oli aivan 100% varmasti saatavilla ja oltaisiin sarjassa mukana ihan toisella tavalla. Tämän illan ottelu voitaisiin nimetä Pentti Matikaisen muisto-otteluksi ja sen jälkeen miehestä ei tarvitsisi minun puolestani puhua enää koskaan. Ainakaan IFK:n yhteydessä.
Libor Ustnurl: Mies kaivetaan telakalta peliin, koska vaikka mies seisoisi siellä kentällä yhdellä jalalla niin on joukkueelleen tärkeämpi, kuin Lasse "hiuksista vittuun" Korhonen, mutta kyllä Ustin kohdalla tämän pelin jälkeen taitaa sädekehät karista, kun keskenkuntoisena joutuu kiekkoja repusta keräämään.
IFK:n kokoonpanosta sen verran, että nyt olisi ollut aika tehdä rohkeasti muutoksia kokoonpanoon. Luttinen-Porthen-Petrell ketju hajalle, vaikka onkin ollut IFK:n parasta osa-aluetta. Tuota taistelutahtoa ja asennetta pitää saada myös ylempiin ketjuihin. Lisäksi Petrell & Luttinen ovat olleet viime vuosina IFK: parhaita maalintekijöitä ja nyt he pelaavat enemmänkin puhtaasti fyysisessä rooleissa. Lisäksi Murray pitäisi siirtää keskelle. Ainakin meillä olisi silloin yksi osa-alue Bluesia vahvempi. Petrell Guollan tai Vescen rinnalle sen verran kuumasta pelaajasta on tällä hetkellä kyse, joten siitä pitää ottaa kaikki irti.
Blues on jälleen kerran hyvä esimerkki hyvin valmennetusta joukkueesta. Sieltä nousee tarvittaessa laajalla rintamalla pelaajia ratkaiseviin rooleihin, kuten Joni Töykkälä & Camillo Miettinen, jotka eivät pelaajina ole sen kummempia, kun mitä IFK:lla on heittää vastaan, mutta he saavat niin paljon tukea joukkueen pelitavasta, että ovat nyt parempia pelaajia, kuin oikeasti ovatkaan. IFK painaa puhtaasti pelaajien yksilötaidon ja asenteen varassa, jonka ruumiillistuma on Lennart Petrell. Marginaalipelaajilta on turha odottaa tasonnostoa. IFK:llehan tämä on tuttu tilanne. Paremmin valmennettu HPK on syöttänyt tätä samaa tuubaa meille aikaisemminkin ja nyt Blues on tekemässä saman. Koskakohan IFK:ssa opitaan. Olen hokenut itselleni Matikaisen lähdettyä, että tämä on se viimeinen kausi. IFK:n kannattajan parasta aikaahan on se, kun odottaa seuraavaa kautta.
Tämän päivän pelin kuvio on selkeä. Voitolla IFK jatkaa näennäistä taisteluaan jatkopaikasta ja tappion tullessa sarja on slut, over ja taputeltu ja minä olen vitun vihainen illalla. IFK tullee kovaa päälle alusta ja toivottavasti saa tehtyä ensimmäisen maalin. Kotiyleisö, asenne, fyysisyys ja ennenkaikkea paikoista sisään sekä puolustuksesta kardinaalimunaukset pois. Listaa voisi jatkaa turhien jäähyjen kitkemisellä, kahden miehen ylivoimia ei voi antaa. Blues pääsee ottelussa ylivoimalle jossain vaiheessa ja se ei silloin voi joka kerta kilahtaa omissa, kuten nyt on melkein käynyt. IFK:n AV on ollut surkeaa ja se olis itä jo TPS sarjassa, mutta TPs oli niin paska, ettei osannut sitä hyödyntää. IFK ei tässä vaiheessa kautta voi pelin rakennettaan muuttaa, mutta tehdään edes ne asiat paremmin, jotka voidaan.