Ti 11.1.2011 Kärpät - Ässät

  • 16 145
  • 54

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Sääntökirjassa lukee myös "Pelaajan, joka viimeksi on koskettanut kiekkoa, katsotaan olevan kiekollinen pelaaja." Lisäksi tuossa tilanteessa kiekosta oli luovuttu n. sekuntia ennen taklausta. Täysin selvä tuomarivirhe.
Olen tietoinen molemmista säännöistä, mutta luullut tähän päivään saakka että estäminen kuitenkin vihelletään mikäli puolustava pelaaja selkeästi yrittää estää esim. päätykiekon lämänneen pelaajan etenemisen (kuten tässä). Metrimääräisestihän Ässä-pelaaja ei ole ollut enää aikoihin kiekollinen ja on tässäkin kiertämässä pakkia laidan kautta. Onko täällä tuomareita paikalla?

Edit: TosiFani oli nopeampi
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ilmeisesti sinä ja tämä oululainen paikallisradion selostaja ette ole lukeneet sääntöjä ja sieltä estämisestä kertovaa kohtaa. Siellä lukee: Pelaajalle, joka estää tai haittaa kiekottoman vastustajan etenemistä, tuomitaan pieni rangaistus. Kyseisessä tilanteessa pelaaja oli selvästi luopunut kiekosta ja luisteli kiekottomana kohti kiekkoa, selvä jäähy.

Jostain syystä nyt ketjusta toiseen nälvit sanomisistani. Pari asiaa selvennykseksi, tulkitsin asian niin, ettei kuitenkaan ollut luopunut kiekosta niin kauan sitten, että SM-liigassa yleensä vihellettäisiin. Toki olen tietoinen, mitä sääntö sanoo estämisistä, mutta tietyt joukkueet käyttävät tätä taktiikkanaan illasta toiseen tuomarin hyväksynnällä. Päivän naurettavin jäähy oli huitominen siitä, että Salomäeltä putosi maila kädestä. Vaikea sanoa, kalastettiinko siinä edes jäähyä, vai irtosiko vain pelitilanteessa.

Tulkitsin väärin, enkä ole pahoillani siitä, että Kärpille vihellettiin jäähy. Selostaja oli muuten Urho-tv:ltä, suht. kartalla lajista.
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Ohtamaan tilanne on verrattavissa usein ylivoimalla tuleviin tilanteisiin, jossa av-pelaaja pääsee syötönkatkoon ja heittää pakin ohi kiekon, jolloin puolustajalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin "taklata" kaveri nurin. Onko joku joskus nähnyt, että tästä EI olisi tullut jäähyä. Minä en.
 
Ohtamaan tilanne on verrattavissa usein ylivoimalla tuleviin tilanteisiin, jossa av-pelaaja pääsee syötönkatkoon ja heittää pakin ohi kiekon, jolloin puolustajalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin "taklata" kaveri nurin. Onko joku joskus nähnyt, että tästä EI olisi tullut jäähyä. Minä en.

Lähes jokaisessa tilanteessa, missä taklaus tulee noin nopeasti kiekosta luopumisen jälkeen, ei tuomita jäähyä. Näin on etenkin perimmäisellä sinisellä olleet tulkinnat. Ainoat poikkeukset luovat juuri tuon kaltaiset tilanteet, missä hyökkääjä on melkein päässyt jo kiertämään puolustajan. Niistäkään ei jokaisesta tosin tule jäähyä. Tulkintakysymys on tuomarilla aina vastassaan tuossa ja jo yksistään sen varmistaa, että sinäkin olet nähnyt noita tilanteita, milloin ei jäähyä sitten tullutkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös