Mainos

The Witcher

  • 14 136
  • 43

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vihdoin Witcher 3 pelattu loppuun asti ja meni kertaheitolla parhaaksi peliksi mitä koskaan pelannut. Juonen alkupään kankeudesta huolimatta lopulta yhtä kiehtova kuin edeltäjänsä, mutta pelillisesti kaikin puolin parempi, massiivisempi ja toimivampi kokonaisuus. Taistelusysteemi on aiempien osien hieman turhauttavan ja vaikeasti opittavan kamppailun sijaan nautinnollista ja palkitsevaa sekä paljon intuitiivisempaa.

Peli on myös valtava. Pelimaailma koostuu irrallisista alueista, joista yksikin on suurempi kuin monen muun avoimen pelimaailman pelin koko kartta. Äärimmäisen mielenkiintoisia sivutehtäviäkin on niin paljon ympäri pelimaailmaa, että niitä ei yhdellä reilun 100 tunnin pelikerralla ehdi koluamaan läpi.

Lähes kaikki pelin pikkuviat ja ärsyttävyydet, kuten Geraltin kankea liikkuminen, korjattiin päivityksillä ihailtavan nopeasti (EA voisi ottaa mallia) ja loput johtuivat siitä, että joutui pelaamaan konsoliversiota. Seuraava läpipeluu tulee tapahtumaan pc:llä, jolloin esimerkiksi valikoitten ajoittainen hitaus ja pitkähköt latausajatkin ovat historiaa.

Kyseessä siis erinomainen peli. Jos olet miettinyt pitäisikö tätä pelata, vastaus on, että pelaa. Vaikka et olisikaan miettinyt, pelaa silti. Aiempia osia ei tarvitse olla pelattuna, päinvastoin Witcher 3 kattavine tutoriaaleineen saattaa olla jopa paras paikka aloittaa kyseiseen sarjaan tutustuminen. Vaikeustasoksi kannattaa ehdottomasti valita kumpi tahansa oletustasoa korkeammasta vaihtoehdosta, ainakin jos nauttii minkäänlaisesta haasteesta eikä pelaa ensimmäistä ARPG:tään.

Loppuun lainaan vielä Steam-käyttäjän kirjoittamaa arvostelua pelistä: "When you finish this game, it feels like you've broken up with a girl."
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Witcher 3 peliä en saa varmaan koskaan pelattua loppuun asti. Suurin syy on se että jään aina tuntikausiksi pelaamaan gwenttiä. Miksi tuosta gwentistä ei voi tehdä mobiilipeliä?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Näin muutama vuosi pelin jälkeen(ja vuosi lisäosien jälkeen) voisi todeta, että olihan Witcher 3 huikea peli. Yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä ja samalla iloinen valopilkku tämän hetken synkeässä pelimaailmassa. Synkeällä tarkoitan sitä kuinka paljon on mikro-maksuja jne. tämän hetken peleissä. Peleissä tärkeintä tuntuu olevan se miten tekijä&julkaisija saa parhaiten kerättyä massit pois, eikä se miten pelistä saisi mahdollisimman hyvän pelin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Näin muutama vuosi pelin jälkeen(ja vuosi lisäosien jälkeen) voisi todeta, että olihan Witcher 3 huikea peli. Yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä ja samalla iloinen valopilkku tämän hetken synkeässä pelimaailmassa. Synkeällä tarkoitan sitä kuinka paljon on mikro-maksuja jne. tämän hetken peleissä. Peleissä tärkeintä tuntuu olevan se miten tekijä&julkaisija saa parhaiten kerättyä massit pois, eikä se miten pelistä saisi mahdollisimman hyvän pelin.


Vahva suositus teikäläiselle Divinity Original Sin 2. Isometristä roolipeliä ja rakkaudella tehtyä. Kannattaa tsekata parit arvostelut jne. mutta itselle kyseessä paras peli vuosiin.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jottei nyt ihan mene pelkäksi ylistykseksi, niin kyllä joitain miinuksia tästäkin löytyy, joskin ne ovat miinuksia, jotka koskevat lähinnä kaikkia roolipeleja, ei vain Wictheriä (ja puhun siis kolmosesta). Kyllä peli ilman muuta yksi parhaimpia, mitä olen koskaan pelannut omasta mielestäkin. Tunnelma loistava. Ostin muistaakseni keväällä 2015 kun oli uusi ja meniköhän siinä puoli vuotta (vai enemmänkin) läpipelatessa. Eli hyvä vastine rahalle, kun on iloa pitkäksi aikaa.

Mutta kyllähän tässäkin ne pari juttua ovat, esim. taistelu on aika yksiulotteinen ja menee suunnilleen niin, että jos ei ole riittävästi leveliä, niin ei ole mitään jakoa ja kun on riittävästi, niin sitten on läpihuutojuttu. Kai se aina roolipeleissä tulee enemmän tai vähemmän olemaan näin, mutta Dark Souls nyt oli raikas tuulahdus tässä mielessä.

Toinen mikä tuntuu olevan joka roolipelissä, että loppua kohti et oikein enää löydä mitään uutta kamaa, vaan joka mestassa on aina ne samat ja vanhat ja se tekee hommasta tylsää. Siinä kohtaa alkaa yleensä tuntumaan, että eiköhän mennä läpi sitten, toisaalta ei kai näiden(kään) idea ole, että ikuisuuksiin pelataan. Mutta kumminkin kun tuli sitten lisäosia, olin jo saanut tarpeekseni tästä, enkä jaksanut niitä ostaa.

Mutta silti ihan varauksettomat suosittelut, että ei tästä voi olla pitämättä, vaikkei nyt aivan täydellinen peli ole tämäkään.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Vahva suositus teikäläiselle Divinity Original Sin 2. Isometristä roolipeliä ja rakkaudella tehtyä. Kannattaa tsekata parit arvostelut jne. mutta itselle kyseessä paras peli vuosiin.

Hyvä suositus. Erinomainen peli ja takana noin 70h. Samaa mieltä että paras peli sitten Witcherin itselleni. Mukava raikas tuulahdus nykypelimaailmassa tämäkin. Samalla myös erinomaisesti menty ykkösestä eteenpäin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Witcher 3 peliä en saa varmaan koskaan pelattua loppuun asti. Suurin syy on se että jään aina tuntikausiksi pelaamaan gwenttiä. Miksi tuosta gwentistä ei voi tehdä mobiilipeliä?
Itse taas välttelin tuota peliä kuin ruttoa. Minulle se oli vain turha irrallinen osa muuten hyvässä pelissä.

Onhan se toisaalta taas yksi osanen isossa kokonaisuudessa jolla immersiota pyritään lisäämään. Pelissä ei ole mitään pyritty tekemään helposti ja suoraviivaisesti, vaan sen kokemus muodostuu siitä, että siinä on valtava määrä kaikkea. Kaikkea ei tarvitse tehdä tai kerätä, eikä sitä jaksakaan, ja näinhän se menee oikeassakin elämässä. Joidenkin asioiden vaikutus peliin on varsin mitätön, mutta jonkinlainen vaikutus on kaikella. Ideana onkin se, että pelaaja voi valita oman tiensä jolla pelin pelaa, mikä on tämän pelin suurimpia vahvuuksia, ja millä pelaaja tuntee olevansa osa pelin maailma.
 

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin se aika kuluu. Ketjun avaamisesta tähän päivään ja en ole vieläkään pelannut loppuun koko pelisarjaa! Jäljellä viimeinen lisäosa. Mutta kyllä on loistava pelisarja siitähän ei pääse mihinkään. Ainut vaan, että oma pelityyli on aina täydellisyyteen pyrkivä eli on tullut gwentit hakattua ja kaikki kortit kerättyä ym. Sen takia vähän venähtänytkin... No jos jouluna viikon lomalla tahkoisi viimeisen lisäosan läpi ja sen jälkeen jättäisi tämän hienona muistona taakseen.

VIelä yksi spoileri loppuratkaisusta Witcher 3 pelissä eli jos et ole pelannut läpi älä lue!
Kun vedin pelin läpi ja se tunne, kun teet valinnat "tyhmästi". Eli Cirin kanssa meni kaikki mönkään ja Geralt lähti suolle, päätyen lopulta muistaakseni taloon, johon kasa monstereita hyökkää. Siihenhän peli päättyy ja Geralt luultavasti kuolee. Se fiilis kun istut koneella ja tajuat kuinka surkean lopun lopulta koki. Kyllä söi miestä :D

EDIT: Niin ja Netflix tekee tästä sarjaa. Toivotaan nyt, että tulee laadukas sarja joskus aikanaan ulos.
 

Buster

Jäsen
Eipä tämä Witcher 3 nyt kovin hankala peli ole vaikeimmalla, eli tiedot pitävät paikkansa. Alunperin ostin takaisin vuosien jälkeen, kun halusin pelata lisäosat läpi ekaa kertaa. Vanha save ei toiminut enää (PS4), enkä tykännyt pelata noita lisäosia geneerisellä ukolla ja kamalla, joten aloitin alusta ja pelailin pikavauhtia lisäosiin. Vähän reilussa puolessatoista viikossa pelin aloittamisesta oli homma paketissa ja lisäosat tarjosivat hyvin mielekästä pelattavaa, sekä yllättävän paljon. Puolentoista kuukauden tauon jälkeen vetäisin tuon saven loppuun saadakseni aloittaa New Game +:lla uuden tallennuksen vaikeimmalla, sekä saadakseni puuttuvat trophyt ansaittua siinä sivussa ikään kuin kruununa kaikelle.

Ilmeisesti peli on helpompi aloittaa NG+:lla, mutta vaikeampi loppua kohti. Puhtaalla uudella pelillä tilanne olisi päinvastoin. Kovin tuntui oudolta, kun pelin ekassa tappelussa White Orchardissa ghoulit olivat Geraltin kanssa tasoa 58 - vaarallisia ja kestäviä. Jaoin taitopisteet uudelleen, että saisin tehtyä mahdollisimman paljon damagea ja kyllä nuo viholliset nyt kaatuvat aika normaaliin tahtiin. Sen sijaan edelleen omiin jos kolisee 2-3 iskua, niin latausruutu odottaa. Quen - eli suoja, 20 minuutin ajan yhdellä ruoalla regeneroituva health ja väistöt ovat kovassa käytössä. Blokkiin en oikein luota kuin sapelinkalisteluissa ja nyrkkihipoissa.

White Orchardissa ei ollut mitään vaikeuksia. Oikein yllätyin kuinka helposti Lady of the Well ja Archgriffin ottivat lukua. Jälkimmäinen tosin ehkä bugitti jollain tapaa, kun se keskittyi hyökkäämään vain Vesemirin kimppuun, jolloin sain suurimman osaa taistelusta vain hakata voimalyöntiä. Kuitenkin kapakkamyllyssä syttyi Geraltille valomerkki. Kukaan ei huomioinut Vesemiriä, vaan porukka päätti käydä Geralt-paran päälle kunnon joukkoylivoimalla ja jäin jumiin pöytiä sekä tuoleja vasten. Uusintayrityksellä humalaiset heinäjussit saivatkin sitten olan takaa kölimöykkyä.

Seuraavan päivän sessiot sujuivat vailla kuolemia, vaikka ohjelmassa oli mm. golemeita ja ensikohtaaminen White Huntin jäsenten kanssa. Ehkä tuosta tuli ylpistyttyä hieman, sillä seuraavalla kertaa kävi ohraisesti peräti kolme kertaa. Crookbag Bogilta pakeneminen Cirillä vesittyi peräti kahdesti. Ensin en muistanut, että piti painella karkuun, vaan jäin myllyttämään ja downerit, sekä White Huntin houndit tekivät Ciristä melko nopeasti hakkelusta.

Uusintastartissa olin valmis ampaisemaan telineistä kuin Usain Bolt Pekingin satasella, mutta jostain syystä peli päätti spawnata downerit ja houndit tosi nopeasti suoraan juoksulinjalle, jolloin ei ollut mahdollisuuksia irtiottoon. Yksi ehti iskeä ohijuostessa selkään ja seuraava hyppäsi välittömästi tilanteen ulkopuolisena kahakkaan mukaan, kuin KHL:ssä konsanaan ja valot sammuivat. Kolmannella kerralla päästiin juoksemaan karkuun kuten kuluu.

Edelleen samana päivänä Crookback Bogilla oli vaikeaa, kun Geralt kohtasi ensimmäistä kertaa Water Hagin. En muistanut, että se huitoo kaksi kertaa peräkkäin käsillään. Siinä kun healthia regeneroin syötävillä ja painelin väistöllä piruetteja, niin tuo suoluuska meni veden/maan alle ja onnistui iskemään perhosmaisesta tanssahtelusta huolimatta hengen pois Noiturilta. Kosto oli tyly, sillä toisella kertaa se ei saanut yhtään iskua perille ja tuloksena oli puhdas ylikävely.

Eilen Fyke Islella rothfiend-joukko kaatui vailla vaikeuksia, kunnes sen poppoon viimeinen jäsen iski mielestäni koko health-mittarin kerralla tyhjäksi. En tiedä mitä tapahtui, sillä mielestäni kaikki oli hyvin ja healthia olisi pitänyt olla vastaanottamaan kaksi iskua. Jotenkin se vain kääntyi 5-1 johtoasemasta 5-6 tappioksi.

Mutta kyllä tuo helppoa on kuitenkin vaikeimmalla. Toki nuo isot tarinamyllyt arveluttavat (toki lopputappelussa edellisellä kertaa ei tainnut vihulainen osua kertaakaan, kun se vähän bugitti jossain välissä), mutta aina voi vääntää sivutehtäviä kehittääkseen ukkoa noita varten. Tarkoitus olisi aika vahvasti edetä pelkkää päätarinaa ja hoitaa se mahdollisimman nopeasti päätökseensä, katsoa sitten miten jaksaa noita sivutehtäviä ja muita touhuamisia. Täytynee tosin netistä katsoa ennen noita muutamia avainkohtia, että mitä sivutehtäviä ei enää tiettyjen hetkien ohittamisen jälkeen pysty enää tekemään ja hoitaa ne samalla.

Tässä samalla lueskelen kirjoja läpi, kolmas on puolivälissä. Joku päivä pelailla aiemmatkin osat läpi, kunhan on siihen laitteiston puolesta mahdollisuus.
 

Buster

Jäsen
Skelligen saavutin tänään. Toki kuten yllä totesin, niin lähinnä päätehtäviä pelannut, että pääsen ensin tarinan vaikeimmalla läpi. Myös gwent vaikeimmalla, vaikka eipä siinä silti tekoälystä hirveästi vastusta ole. Alussa kyllä oli, koska olin jo Novigradissa pelaillen aina vastaan tulleita pelaajia vastaan, mutta en ollut tehnyt yhtään gwent-tehtäviä. Täten ei ollut erikoiskortteja ja ilman niitä oli nihkeää. Ainakin jos kädestä ei löytynyt paria vakoojaa, tai vakoojaa ja decoyta. Vaikeimmalla AI tekee välillä sillai ovelasti kortinpeluussa, että se lyö omassa kädessä olevat vakoojansa välillä vasta sen jälkeen, kun vastustaja luovuttaa erän. Mutta nyt on sitäkin skenaariota varten kortteja, jolla nuo vihun lyömät vakoojat saa takaisin peliin käytettyjen korttien kasasta.

Kuudes kuolema koitti iltamyöhään Novigradin hämärillä kujilla, kun kolmihenkinen rosvojoukko oli nähnyt ilmeisesti baarissa muhkean nahkapussini - ja myös paksun lompakkoni. Eihän kasperista, jesperistä ja joonatanista minulle vastusta pitäisi olla, mutta jotenkin se ottelun alku lähti nihkeästi liikkeelle. Se ei itseluottamustani hetkauttanut, vaan muutaman olusen turrutettua itsesuojeluvaistoni, päätin näyttää pojille, että minun kanssa ei pelleillä. Seuraavan rosmon hyökätessä päätin ottaa blokin ja iskeä samantien vastahyökkäyksellä perään. Rosvo lähestyi hieman viistosti selkäpuolelta, mutta en viitsinyt kääntyä, sillä kyllä siitä pitäisi kyetä isku näyttävästi blokkaamaan ja ottamaan henkinen yliote. Ei kyennyt ja en sitten tajunnut siinä hetkessä, että selkäosumastahan tosiaan lähtee huomattavasti isompi slaissi elämää. Siitä lähti kaikki mitä oli jäljellä ja seuraavat pari minuuttia tuijotettiin latausruutua. Revanssista selvisin koskemattomana.

Cirin pakomatka Temple Islandilta nosti verenpainetta. Ratsastin hevosella vahingossa rosvojoukon keskelle, joka ystävällisesti mätkäytteli 2/3 heluista heti pois. Sitten olisi pitänyt se sama kymmenpäinen lauma kukistaa päästäkseen eteenpäin, ei ollut mitään jakoja enää haavoittuneena. Uusintayrityksellä sain lyötyä kaikki levyksi, mutta viimeiseen ukkoon iskemäni viimeinen hyökkäys tiputti minut kalliolta alas - varmaan 20 senttiä - ja pelin mukaan tipuin siinä kuolemaani. Varmaankin pelin hankalin tappelu tähän saakka Fire Elementalin ohella, joka sytytti itsensä jatkuvasti tuleen ja jolloin aina mennessä iskuetäisyydelle sytyin palamaan.

Dandelionin tyttöystäviä hurmatessa luulin, että sen järjestetyn tappelun voisi myös hävitä. Olin aina turhan ylpeänä voittanut sen, joten nyt päätin ottaa ainoastaan vastaan iskuja taatakseni hyvälle ystävälleni erityisen illan. Hyvä ystävä iski ja iski, kunnes henki ei enää pihissyt ja latausruutu odotti. Selveästi se mylly piti voittaa ja ehkä jotain jäi hampaankoloon, kun otin voiton pelkillä blokin jälkeisillä vastaiskuilla - eli ts. täydellisellä nöyryytyksellä.

Laivassa myllyttely oli aika hankalaa Skelligessä. Kamera ei käyttäytynyt hyvin niin ahtaassa tilassa mastoineen kaikkineen. Siellä oli aika paljon vastustajia, jotka tekivät puolellani olevista nopeasti hakkelusta. Ja sitten jousimies ammuskeli sieltä vihujoukon takaa. Siinä kun jäi paikoilleen miekkailemaan, niin lopulta oli reippaasti yli puoli tusinaa kaveria vastaan yksi ja se pirun jousimies ampui suojakilvet aina pois. Uusintayrityksellä juoksin läpi ja teilasin jousimiehen, jonka jälkeen loppu sujui helposti ja "kavereitakin" jäi henkiin. Kymmenen kertaa vasta haettu vauhtia latausruudun kautta.
 

Buster

Jäsen
Tänään aamulla meni tarina vaikeimmalla tasolla läpi. Platinatrophystä puuttuu enää Overkill (saa vihu kärsimään verenvuodosta, myrkytyksestä ja palamisesta yhtä aikaa ja toista 10x), That is the Evilest Thing... (Dragons Dream pommin kaasu sytyttää palavalla vihulla x10) ja Triple Threat (tapa vihuja taistelussa 3:lla eri metodilla (miekka, jouskari, signs, pommit jne.). Ne tästä vielä napsia.

Kuolemia: Djinn pyyhki meitillä kaksi kertaa lattiaa ja jälkimmäisellä kerralla mentiin molemmat nollaan samaan aikaan. Minä menin ilmeisesti ensin tai jotain, kun tuli eteen latausruutu eikä välianimaatio. Pelin hankalin taistelu ainakin näistä tarinan ohessa suoritettavissa touhuista, tai sellaisista jotka pitää suorittaa tietyssä kohtaa.

Jättiläistä etsittäessä sytytin räjähtävän tynnyrin ja jäin vähän liian lähelle ihastelemaan räjähdystä ilman suojalaseja. Kaer Morhenissa hyppäsin kalliolta alas ilmassa sijaitsevaan portaaliin juuri kun ponnistushetkellä Geralt sanoi sen olevan epävakaa. Muistin siinä tippuessa, että näinhän minulle kävi viisikin vuotta takaper... pläts.

Karhuklaanin taikoja tappoi minut yhteensä 15:ttä kertaa stoorin aikana. Novigradilaisessa baarissa kettuilin vastustajille ja nirri lähti, taistelun olisi voinut välttää vähemmän jyrkillä dialogivalinnoilla. Ja viimeisen kerran Eredinin ylin kenraali, se poppamies Celadin mikälie. Jäin heti myllyn aluksi katsomaan, että mitäs tämä kaveri tekee ja se iski nopealla taikakombolla. Ilme olisi saattanut olla näkemisen arvoinen. Eredin itse oli jälleen suupala.

Hyvä peli. Sen verran on kuitenkin pelattavaa, etten taida innostua nuuskimaan paikkoja enää. Tein sen jo viitisen vuotta sitten. Skelligellä tosin meni hermo niihin pikkusaarilla oleviin kysymysmerkkeihin, aarteisiin, veneet rikkoviin seireeneihin ja hitauteen. Niitä en kaikkia jaksanut. Taisi lopettamispäätös silloin syntyä, kun seireenit hajottivat veneen ja oli järkyttävän pitkä uintimatka pääsaarelle/veneelle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Skelligellä tosin meni hermo niihin pikkusaarilla oleviin kysymysmerkkeihin, aarteisiin, veneet rikkoviin seireeneihin ja hitauteen. Niitä en kaikkia jaksanut. Taisi lopettamispäätös silloin syntyä, kun seireenit hajottivat veneen ja oli järkyttävän pitkä uintimatka pääsaarelle/veneelle.
Ehdin varmaankin ainakin 3/4 Skelligen kysymysmerkeistä nuohota läpi, kunnes tajusin, että sen veneen kanssahan pystyy fast travellaamaan satamiin. Olisi paljolta seilaamiselta ja sireenien, sekä drownerien kanssa kiroilulta välttynyt, jos tuon olisi aiemmin tajunnut...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ehdin varmaankin ainakin 3/4 Skelligen kysymysmerkeistä nuohota läpi, kunnes tajusin, että sen veneen kanssahan pystyy fast travellaamaan satamiin. Olisi paljolta seilaamiselta ja sireenien, sekä drownerien kanssa kiroilulta välttynyt, jos tuon olisi aiemmin tajunnut...
Tuohan lukee niillä load screeneillä aika usein.

Skelligen kysymysmerkkejä aloin jossain kohtaa keräilemään, mutta totesin olevan jännempää aloittaa alusta ja tehdä eri valintoja tällä kertaa. Sitten tein suunnilleen samat valinnat kuin aiemminkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Witcher 3 on nyt siinä pisteessä, että kaikki mahdollinen tehtävissä oleva on tehty itse pääpelistä ja Heart of Stone lisäosasta. Tuon Blood & Winen kanssa tuntuu, että motivaatio on ruvennut lopahtamaan ja saattaa olla niin, että tuota ei enää jaksa pelata läpi.

Pelitunteja on tullut tämän parissa varmasti pitkän matkaa yli 100 tuntia. Pelissä on ehdottomasti omat puutteensa, joista pitää mainita ainakin kankea liikkuminen. Suurinta kiroilua tuo aiheutti taistelutilanteissa, joissa se liikkuminen on toteutettu todella kehnosti. Luolien nuohoamisesta en myöskään digannut yhtään, mutta se on enemmän sitten jo makuasia.

Grafiikat eivät tietenkään myöskään ole 2020-luvun tasolla.

Parasta antia oli ainakin se, kun pääjuonen lopussa pääsi sillä supervoimakkaalla Cirillä pelaamaan, ja olihan se nyt komeeta, kun ei sille kukaan mahtanut yhtään mitään. Tarina on myös ihan hyvin toteutettu, ja siinä on laajuutta lukuisten eri hahmojen ansiosta.

Mutta oli tämä hyvä peli, ja pelattavaa on aivan helvetin paljon. Ei mielestäni RDR2:n veroinen, mutta kertoo se jotain kuitenkin pelistä, jos siihen voi kumminkin ihan ongelmitta verrata ja puhua molemmista peleistä samassa lauseessa.
 

Undrafted

Jäsen
Pleikalla vajaa 30 tuntia takana ja äkkiä mennyt. Ei hajuakaan miten olen edennyt, kun itsestä tuntuu tarina olevan ihan alussa. Sen verran hyvin tarnna ja maailma kolahti että katsoin tv-sarjan ja samalla luen nyt kirjaa.
 

Teresa

Jäsen
Tuli vietyä otsikossa mainittu peli viimein päätökseensä tuossa viime viikonloppuna. Kaksi ja puoli vuotta sitä tulikin tahkottua ja olipahan melkoinen kokemus. Valtava urakka toki, mutta enimmäkseen kuitenkin miellyttävä sellainen. Nyt olen ehtinyt jo palautua sen verran, että voisin pari kommenttia heittää.

The Witcher 3 – Wild Hunt on ennen kaikkea valtavan monipuolinen: taistelua, hirviöiden jäljitystä, loottailua, kaupankäyntiä, craftaamista, alkemiaa, hahmon kehittämistä, ylipäätään valikkojen selaamista, sign-taikojen käyttöä, ratsastusta, ympäristön tutkimista, valintojen tekemistä, cutscenejä, dialogia, ihmissuhteita, nyrkkitappeluja, hevoskilpailuja, kahakoita esimerkiksi lainsuojattomien kanssa ja ties mitä kaikkea. Elikkä kaikenmoista tekemistä todellakin riittää niin paljon kuin vain jaksaa tehdä. Itse en siitä pelinsisäisestä korttipelistä päässyt oikein jyvälle pakollisten harjoitusmatsien aikana, eikä motivaatio tahi kärsivällisyys riittänyt alkaa paneutua sen turhankin mutkikkailta vaikuttaneisiin sääntöihin sen kummemmin, mutta pitkälti kaikki muut aktiviteetit maistuivat kyllä. Aluksi oli tietty kujalla pelin moninaisista aspekteista, mutta kun niistä vähitellen pääsi jyvälle, niin ei tuo mitenkään liian monimutkaiselta tuntunut (sitä Gwent-korttipeliä lukuun ottamatta siis). Pidin erityisesti siitä, ettei The Witcher ollut kokonaisuudessaan mitenkään liian hektinen, vaikka jännitystäkin toki piisasi, vaan rauhallisempaakin puhdetta löytyi sopivasti. Välillä sille päälle sattuessani kulutin kokonaisia pelisessioitakin siten, että vain hieroin kauppaa, craftailin parempia varustuksia tai nysväsin potioneiden kanssa, eikä miekkaan tullut välttämättä koskettua lainkaan.

Taisteluhan tuossa Witcherissä kuitenkin kaikkein hauskinta on, ei siitä pääse mihinkään. Sekin on varsin monipuolista: hyödynnetään kahta eri väistöä, kahta eri iskua, kahta eri blokkausta ja signejä oman maun mukaan. Aluksi mäiskin vain umpimähkään menemään ja silloin tietysti tuli turpaan niin että tukka lähti – erityisesti ensimmäinen ns. pomovastus ja ensimmäinen ihmissusi olivat yhtä tuskaa. Vähitellen tuon systeemin oppi kuitenkin hallitsemaan. Kun tietyt kikat sisäistää ja rytmistä saa kiinni, niin taistelu sujuu sulavasti kuin tanssi. Blokkauksia ja vastaiskuja en juurikaan käyttänyt, kun niiden ajoittaminen meni aina munilleen, mutta itselläni toimi mainiosti "väistö/kierähdys + pari tuikkausta fast tai strong attackilla" -kombo ja sitten sama uudestaan niin kauan, että vihulta oli henki pois. Terveyden regeroiminen kesken taiston joko swallow-taikajuomaa tai elintarvikkeita napsimalla oli aivan kullanarvoista ja minulla oli myös se quen-taikakilpi päällä käytännössä koko ajan taistelun tuoksinassa. Sitten kun vielä kehitin quenin sille tasolle, että se räjähti hajotessaan hyökkääjän silmille, niin avot. Eipä niillä örkeillä paljon jakoa useinkaan ollut ja ihmisvastuksilla sitäkin vähemmän. Pidin taisteluissa myös siitä, että vihollistyyppejä oli paljon erilaisia ja niihin toimi eri jipot. Valmistautuminen oli siis myös hyödyllistä, vaikka ilmankin kyllä yleensä pärjäsi. Erästä tulta syöksevää örkkiä en tosin olisi mitenkään saanut niitattua, ellen olisi lopulta katsonut eri olentojen erikoispiirteet kuvailevasta bestiarysta oikeaa taktiikkaa sitä vastaan. Jouskarilla ampumista puolestaan inhosin, kun tähtääminen oli niin huteran tuntuista – vika saattoi toki löytyä kuvaruudun tältä puolenkin – ja sen yhteen vihun lukituksen ideaa en ikinä ymmärtänyt.

Geraltini oli käytökseltään aluksi sovinnollinen konfliktien välttelijä juuri siksi, että olin huolissani pärjäämisestäni, mikäli tilanteet eskaloituisivat turpajuhliksi. Sitä myötä kun sain lisää varmuutta taistelutaitojen suhteen, hahmosta sukeutui melkoinen nyrkkisankari. Joskus esimerkiksi reagoin vähän turhankin ärhäkästi joidenkin juoppojen riidanhaastamiseen kapakassa ja sen seurauksena eräs kaverini päätyi hautaansa ja minä taas löysin itseni putkasta virumasta. Se kieltämättä hiukan kirpaisi. Pyrin kuitenkin olemaan reilu niitä kohtaan, jotka sen mielestäni ansaitsivat, ja saatoinpa välillä antaa armon käydä oikeudesta esimerkiksi witcherin palkkioiden osalta, jos asiakas vaikutti muutenkin olevan elämän kolhima.

Buildini oli varsin taistelupainotteinen ja molemmat iskutyypit oli taitopuussani tappiinsa asti hiottu. Pelin loppuvaiheessa aktivoin myös kyvyn, jonka avulla pystyi hyökkäysnappulaa pohjassa pitämällä käynnistämään usean iskun sarjan. Aluksi vähän ounastelin sen helpottavan pelaamista liikaakin, jos kaikki vastaantulevat viholliset pystyisi silpomaan silpuksi vain yhtä nappia pohjassa pitelemällä, mutta eipä oikeastaan. Etenkin isompia örkkejä jahdatessa täytyi jatkaa vanhalla tutulla "isku & väistö" -linjalla, koska sellaista hienoa kikkailusarjaa yrittäessä ja väistöt unohtaessa sai hyvin pian itsekin nyrkistä pataan ja isoimmat ötökät pystyivät pahimmillaan pudottamaan Geraltin kanveesiin yhdellä iskulla.

Varusteiden suhteen suosin mahdollisimman keveitä vaihtoehtoja, koska vahvat ja keskivahvatkin armorit tekivät Geraltista aivan jumalattoman köntyksen, vaikka varmaan olisivat tarjonneet suojaakin sitten paremmin kyllä. Miekkani olivat tietysti aina parasta, mitä kyseisellä levelillä pystyi käyttämään. Yleensä ostelin sepiltä valmiita tuotoksia, kun en jaksanut alkaa värkätä niiden graftausmateriaalien kanssa. Ainakin semmoisen Feline Witcher Gear -setin kyllä rakennutin ihan itse kokonaisuudessaan ja olihan siihen sonnustautuminen sitten erityisen palkitsevaa, kun ohjeet ja osaset niin miekkojen kuin haarniskojenkin takomista varten oli omin pikku kätösin hankittu. Tärkeintä oli toki kuitenkin varusteiden laatu, ei se millä tavalla ne oli hommattu. Taistelut alkoivat luistaa ihan eri tavalla, kun sai paremmat vehkeet käyttöön.

Signien ja alkemian hyödyntäminen taas oli itselläni aika marginaalista niitä muutamia luottoruoskiani (quen ja swallow) lukuun ottamatta. Telekineettisen iskun jysäyttävää aard-taikaa oli välillä käytettävä haperoiden seinien rikkomiseen ja yrden-taikakehä oli oivallinen wraith-noitia vastaan, mutta muuten luotin vain taikakilven voimaan ja muut signit saivat pölyttyä valikossa. Hypnoositaika axii olisi kehitettynä ollut kyllä kätevä ihmisten manipulointiin dialogien aikana, mutta en päätynyt jalostamaan Geraltiani siihen suuntaan. Miekkaani voitelin erinäisillä öljyillä aina kunkin vihollistyypin mukaan ja hyökkäysvoimaa buustaavaa thunderbolt-juomaa naukkailin kaikkein kiperimmissä taistoissa, mutta ilman niitäkin olisi varmaan pärjännyt, kunhan tuo tehokkaasti terveyttä kohentava swallow-pottu olisi vain ollut käytettävissä. Kyllä minä kaikenlaisia muitakin keitoksia keittelin aina kun ainekset jonkin reseptin toteuttamiseksi olivat kasassa, mutta ne jäivät valitettavasti lähinnä inventoryn täytteiksi.

Pelin maailma on monellakin eri tasolla vertaansa vailla: todella laaja, realistinen ja karu, huumoriakaan kuitenkaan unohtamatta. Tämä on fantasiaa aikuiseen makuun – vertailukohtana tulee mieleen lähinnä A Song of Ice and Fire -kirjat. Niiden tavoin Noiturin todellisuudessakaan moraali ei ole mustavalkoista, vaan harmaan eri sävyt ovat kattavasti edustettuina sekä hahmoissa että valinnoissa ja niiden seurauksissa. Itse pääpaha tosin on varsin yksioikoisesti kuvattu, eli siinä mielessä sivutaan perinteistä fantasiaa nimenomaan negatiivisessa mielessä. Ympäristö itsessään taas on varsin kaunis, mutta ennen kaikkea dynaaminen, eloisa ja yksityiskohtaisesti rakennettu: maisemat vaihtelevat, säät vaihtelevat, vuorokaudenajat vaihtelevat, puut heiluvat tuulessa, kaupungit ovat täynnä vilinää ja luonto kuhisee villieläimiä, eikä tyhjää täynnä ole mikään alue.

Matkustaminen paikasta toiseen sujui joutuisasti ihan apostolinkyydilläkin, mutta luottoheppa Roachilla laukkaillessa sai vieläkin suuremman turbovaihteen silmään. Muuten tuo ratsastus toimi ongelmitta, mutta hevosen kyvyttömyys uida tai hypätä matalienkaan esteiden ylitse hiukan kummastuttivat. Eksymään ei kovin helpolla päässyt, sillä ruudun yläkulman minimap neuvoi nuolten kera oikean suunnan. Se oli ehdottomasti positiivista, sillä reitin löytämiseen liittyvät haasteet eivät viihdytä minua, mutta välillä tuota oivallista pikkukarttaa tuli kyllä tuijoteltua vähän liiankin intensiivisesti ja itse ympäristön seuraaminen tuppasi unohtumaan. Etenkin aluksi samoilin alueilla mielelläni kysymysmerkillä varustettuja ”point of interest” -paikkoja tutkimassa, mutta sellaiseen alkoi kieltämättä ajan oloon kyllästyä. Nuo kyssäripaikat olivat niin tylsiä ja toistivat itseään sen verran – aina niistä löytyi jonkin sortin hirviö tai lauma moisia jotakin yleensä suht kuppaista aarretta vartioimassa – ettei niiden koluaminen tuntunut enää pelin edetessä mielekkäältä. Silloin varsin kätevä ”fast travel” -toiminto alkoi nousta arvoon arvaamattomaan, mutta kaikissa paikoissa oli kyllä ensin vierailtava jalkapatikalla tai hevoskyydillä, ennen kuin niihin pystyi pikamatkustamaan.

Pelin kolmesta suurimmasta alueesta laakea Velen oli eniten mieleeni, koska siellä oli helpointa kulkea ja olihan se myös kaunista katseltavaa kaikin puolin. Novigradin kaupunki oli turhan sokkeloinen eikä edes erityisen nätti. Skelligen saaristo puolestaan oli kyllä eittämättä näyttävä ja taustamusiikeiltaankin hieno, mutta siellä kulkeminen oli yhtä tuskaa. Saarelta toiselle uiminen oli toivottoman hidasta ja veneet hajosivat helposti karikoihin, mutta kuivalla maallakin tie tyssäsi jatkuvasti jyrkkiin kallioihin. Tuntuikin siltä, että vähintään puolet ajasta liu’uin vain avuttoman näköisenä vuorenrinteitä pitkin alas. Skelligessä luovuinkin kokonaan niiden kysymysmerkkipaikkojen tutkailusta, kun ei siinä maailmankolkassa mitenkään ilokseen hortoillut yhtään sen enempää kuin oli pakko.

Taistelujen ja maailman ohella juoni on varmastikin tärkeimpiä elementtejä Witcherissä. Tarinaan ja hahmoihin on todellakin panostettu. Perusidea on toki aika simppeli – Geraltin ottotytär Ciri on kateissa ja hänet pitäisi löytää – mutta hienoja ja tunteita herättäviä käänteitä riittää. Erityisesti Bloody Baron -tarina oli mieleeni, vaikka päättyikin osaltani epäsuotuisasti. Juoni on täynnä moraalisia dilemmoja ja pelaajan tekemillä valinnoilla on siinä määrin merkitystä, että jopa uudelleenpelaamisarvoakin voisi olla, vaikka näin järkälemäisen pelin kohdalla kakkoskierrokselle lähtemiseen onkin melkoinen kynnys, sillä olisihan se nyt aikamoinen savotta. Kaikenlaisiin sivujuoniin ja noiturin ammattiin liittyviin witcher contracteihinkin oli toisinaan panostettu, vaikka viimeksi mainitut toistivat kyllä aika tavalla itseään – ensin todistajien puhuttamista, sitten paikkojen tutkimista yliluonnollisten aistien avulla ja lopulta mittelö jonkin hirvityksen kanssa. Jos jostain muustakin pitäisi pelin tarinaa kritisoida, niin sekä pää- että sivutehtävissä oli turhankin paljon etsiskelyä. Varsinkin Novigradissa alkoi tympäistä todenteolla, kun piti jatkuvasti olla jotakin hyyppää etsimässä. Loppua kohden päätarinassa alkoi myös olla hiukan venyttämisen makua. Moneen kertaan luulin jo olevani loppusuoralla, mutta kerta toisensa jälkeen main guest vain jatkui ja haarautui. Pääsääntöisesti kuitenkin pidin tarinasta, mutta sen vahvimmat osuudet sijoittuivat selvästi pelin alkupuolelle.

Muutenkin peli on hyvin toteutettu – grafiikasta, äänimaailmasta, musiikeista tai näyttelijöistä ei juuri moitteen sijaa löydy. Itse Geraltin monotoninen puhetapa tosin alkaa tympäistä, kun sitä on joutunut aikansa kuuntelemaan, mutta kovan koulutuksen avulla tunteettomaksi piiskatulle noiturille ei varmasti muunlainen ulosanti sopisikaan. Kontrollit olivat omaan käteeni sopivat ja liikkuminen tuntui ihan sulavalta muutoinkin kuin taisteluissa, vaikka joitain ongelmiakin siihen liittyi. Geralt oli niin vikkeläliikkeinen, että vaikutti tottelevan ajatustakin, mutta välillä ehtivän ajatusten edellekin. Kun hieman hipaisi tattia johonkin suuntaan, hahmo sinkoili aika äkäisesti ja sitten huomasikin jo törmäävänsä päin seinää tai jotakin muuta estettä. Eli vähän turhankin ärhäkkää oli tuo liikkuminen kyllä, mutta enimmäkseen kuitenkin pidin siitä. Parempi liika herkkyys kuin se että hahmo matelisi kuin täi tervassa. Se häiritsi enemmän, ettei Geralt pystynyt juoksemaan tai hyppäämään taistelumoodiin siirryttyään. Tuo hankaloitti aika paljon karkuun pinkomista esimerkiksi ylilevelisten vastusten tieltä. Uiminen oli myös aikas kömpelön tuntuista, erityisesti sukellellessa.

Siitä päästäänkin pelin muihin miinuksiin. Laajuus tehtävien ja maailman osalta oli toisaalta myös haittapuoli, kun pelaaminen tuntui loputtomalta suolta. Kun tekemistä oli niin valtavan paljon, itse päätarina uhkasi välillä hukkua kaiken muun sälän alle. Vähän kaksiteräinen miekka siis tuo tekemisen määrä, mutta enimmäkseen toki positiivista. Puzzleja taas olisi voinut olla enemmänkin. Bugejakin tuli ajoittain vastaan – Geralt saattoi vaikkapa yhtäkkiä menettää kykynsä juosta tai kutsua heppaansa, eikä silloin auttanut muu kuin suisidin tekeminen. Toisinaan saatoin jostakin järjenvastaisesta jäädä jumiin johonkin lammikkoon tai vastaavaan eikä Geralt yksinkertaisesti osannut kiivetä sieltä ylös. Hevonen saattoi myös välillä vääntyä outoihin asentoihin, mutta sehän nyt oli vain hauskaa. Öljyjen ja potioineiden uusiutuminen alkoholin avulla meditoidessa helpotti mielestäni pelaamista liikaakin ja vähensi loottailun merkitystä, vaikka uudenlaisia keitoksia pyöräyttääkseen yrttejä toki tarvitsi ja toisaalta sitä alkoa piti haalia varastojen uusiutumista varten. Inventorin rajallisuus tuntui ahdistavalta, mutta toki lisäsi realistisuuden tuntua ja uusien satulalaukkujen avulla tilaa saattoi saada lisää sen verran, että pelin loppua kohden pystyi jo kuljettamaan melkeinpä mielin määrin tavaraa mukanaan. Lataustauot olivat pitkähköjä (vaikkei niitä usein ollut) ja autosave tapahtui suht harvoin. Lisäksi tekstit haipuivat pois nopeasti ja fontti oli niin pientä tuhrua, ettei sitä minunkaan haukankatseellani ollut kovin helppo erottaa. Vieraita sanoja esiintyi myös jonkin verran, mikä hankaloitti kärryillä pysymistä, mutta se toki on itse kunkin sanavarastosta kiinni. Suomenkieliset tekstit olisivat kyllä tehneet ihan poikaa, vaikka yleisesti ottaen ymmärsin ihan hyvin. Omalta osaltani haittapuolena oli myös se, että pelaaminen oli vähän turhan hidasta ja kausiluontoista. Taukojen aikana juonen aiemmat koukerot tuppasivat unohtumaan ja näppituntuma kontrolleihin katoamaan. Se toki ei ollut mitenkään pelin vika, vaan ihan oma mokani.

Vaikeustaso oli aika lailla sopiva. Itse aloitin toiseksi helpoimmalla vaihtoehdolla ja siitä sitten hilasin ylöspäin. Suurin osa matkasta tuli tahkottua vaikeimmalla eli death marchilla, eikä sekään mitenkään erityisen hankalalta tuntunut, kun jutun juonesta oli saanut kiinni. Välillä olisin toivonut ehkä enemmänkin haastetta, mutta toisaalta oli positiivista, ettei tarvinnut hakata päätä seinään vaan pystyi keskittymään tunnelmasta nauttimiseen. Kyllä sitä haastettakin oli mahdollista halutessaan löytää, kunhan etsi sellaisia pääkallolla varustettuja monta leveliä omaa hahmoa korkeampia vastuksia. Yleensä kuolemani tapahtuivat kuitenkin siten, että jolkotin ajatuksissani joltakin vuorenrinteeltä alas – taisteluissa osapuillen omaa leveliä olevia vihollisia vastaan ei kovin usein sitten pelin edetessä enää heittänyt veiviään, ellei syöksynyt taistoon ihan aivot narikassa. Ihan viimeisissä tehtävissä haastetta alkoi kuitenkin taas piisata ja vihut hönkiä päälle apinanraivolla. Etenkin viimeinen pomotaisto oli vaikeimmalla tasolla aika infernaalinen, mutta kyllä siitäkin selvittiin.

Eli kaiken kaikkiaan pidin pelistä kovasti, mutta nyt kun taival on kokonaisuudessaan takanapäin, niin karvas maku siitä jäi suuhun. Witcher 3:ssahan on useita eri loppuratkaisuja ja enempiä spoilaamatta voin sanoa, että omani oli harvinaisen perseestä. Olin etukäteen lukenutkin, että yksi lopetuksista on aivan järkyttävä ja yritin sitä sitten kaikin keinoin välttää, vaan kuinka ollakaan. Satoja tunteja oli pelin parissa tullut vietettyä ja lopetus edusti niin ultimaattista kurjuutta, että koko sinänsä nautinnollisen pelikokemuksen ylle lankesi synkkä varjo. Itseähän siitä tavallaan saa syyttää, kun ei onnistunut tekemään oikeita valintoja kriittisissä kohdissa, mutta mielestäni ne loppuratkaisun määräävät valintatilanteet olivat aika irrelevantteja ja huonoimpaan tulokseen johtavat vaihtoehdot aika hölmösti valittu. Ymmärtäisin, että jos olisin oikeasti törttöillyt jotenkin pahanpäiväisesti, niin siitä sopisikin sakottaa ikävän lopetuksen muodossa, mutta olen näin jälkikäteen ajateltunakin niihin tekemiini valintoihin ihan tyytyväinen enkä olisi kyllä mielestäni ansainnut paskaa niskaani siinä määrin kuin sitä sitten tuli. Toki tässä pelissä olikin ideana, että jokaista tekemäänsä valintaa kannattaa puntaroida tarkkaan, koska hyvältäkin vaikuttava repliikki- tai tekovaihtoehto saattaa myöhemmin räjähtää silmille, mutta rajansa kaikella. Tuo oli sentään jo vähän liikaa.

Mutta joo, peliähän se vain oli, eli turha menettää kuitenkaan yöuniaan (vaikka menetinkin jo). Tuohonhan olisi ne pari lisäriäkin olemassa, mutta ainakaan tällä hetkellä ei ole motivaatiota niiden pariin siirtyä. Mutta ehkä tulee joskus vetäistyä tuo pääpeli uudestaan paremman lopetuksen toivossa ja sen jälkeen ne lisäosatkin alkaisivat varmaan maistua. Katsellaan.

Pelailevatkos täällä muut enää tätä?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Pelailevatkos täällä muut enää tätä?

PS5 versio tuli pelattua läpi. Olisikohan tuo nyt kolmas läpipeluu ollut.

Hieno teksti sinulta kertakaikkiaan! Minulle Witcher 3 edustaa ihan absoluuttista kärkeä videopelien historiassa ja tuo teksti oli sen arvoinen.

Tuo huonoin loppu on todella kurja. Taisin saada sen myös ekalla pelikerralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös