Täytyy kyllä sanoa tästä 5:n kauden alkupuoliskosta että ei täysin tyytyväinen voi olla näkemäänsä. Ei tämä toki huono ole ollut viimeisen 8 jakson osaltakaan mutta minun mielipiteeni on se, että aiempiin kausiin verrattuna taso on kyllä selvästi laskenut. Tietysti kun nyt on ollut sitä liikkuvampaa meininkiä, oli omat odotukset varsin korkealla mikä tietysti vaikuttaa näkemykseeni, mutta suoraan sanottuna näissä jaksoissa on ollut tietynlainen juosten kusemisen maku, jossa mihinkään ei ole paneuduttu syvällisyydellä joka sarjaan sopii. Esimerkiksi Terminus hukattiin liian nopeasti kun ajatellaan kuinka pitkään sinne menoa valmisteltiin. Se oli antikliimaksi kun sieltä päästiin niin naurettavan helposti ulos ja Garethin ja kumppaneiden kostoretki oli sitten se toinen antikliimaksi, ihan liian helppoa ja mielikuvituksetonta oli meininki tuossa kohdin ennen G:n väen lopullista likvidoimista. Saman tien koettiinkin sitten 3. antikliimaksi kun Eugenen jutut paljastuivat tuubaksi ja putosi Washingtonin keikalta pohja pois. Tästä päästiin sitten sairaalaan, joka tyyppeineen on ollut ainakin minulle sarjan kaikkein huonointa antia.
Pakko sanoa, että ihan liikaa keskityttiin Dawnin ja muun sairaalan väen ongelmallisiin suhteisiin ja valtataisteluun, joka henkilöhahmojen jäädessä kovin ohkaisiksi oli itselleni kyllä melkoista evvk-kamaa. Hyvä kyttä, paha kyttä, paha Dawn , hyvä Dawn.... jne... Ei vaan auennut minulle, miksi noihin nobodyihin piti haaskata niin paljon aikaa kun lopulta tuloksena oli vain Bethin kuolema ja Dawnille head shot vahingonlaukauksestaan palkaksi. Hiukan kaukaa haettu oli tuo probleema Noahin palauttamisen kanssa, ihan kuin oltaisi väkisin vaan keksitty tuo, jotta saatiin Beth tökkäämään ne sakset Dawniin ja sen kautta näiden kahden kuolemaan johtanut tapahtumaketju käyntiin. Toki oli surullinen ja koskettava kohtaus kun Daryl kantoi kuollutta Bethiä mutta ei siinäkään päästy likimainkaan niihin tunnelmiin jotka tuli koettua silloin kun esim. Rick tappoi Shanen tai Kuvernööri miekkaili Hershelin pään irti puhumattakaan siitä kohtauksesta kun Daryl löysi Merle-veljensä Walkeriksi muuttuneena. Niissä oli ainakin minun mielestäni tuhat kertaa kovempi tunnelataus kuin tässä viimeksi nähdyssä.
Nyt tuli kritisoitua aika vahvasti sarjaa jota edelleen olen kuitenkin innokkaasti seurannut ja monista jaksoista kyllä ihan nauttinutkin. Rima vaan on 4 ensimmäisen kauden jälkeen niin hemmetin korkealla, että pakko oli paukuttaa päätä tässä kohtaa, mutta toki se ei siis tarkoita sitä että ennen 10- arvosanan sarja olisi nytkään huonompi ollut kuin 7,5 arvosanalla kuvailtava setti. Onneksi ovet ovat sepposen selällään sen suhteen mitä jatkossa voi tulla tapahtumaan, kyllä itselläni on vahvat odotukset helmikuuta ja 5. kauden loppupuolta ajatellen. Se vaatii nyt käsikirjoittajilta paluuta siihen tarkkuuteen ja laatuun mihin ehti tottua ja zombieiden suhteen tosiaan voisi pelkomomenttia löytyä lisää. Tässä viimeisessä osassa pitkästä aikaa siellä kirkossa oli jo sitä oikeaa meininkiä, ettei Michonne ja co saaneet automaattista yliotetta kulkijoista kun niitä tunki väen voimalla ovesta sisään ja oli Judith pelastettavana siinä sivussa. Tällaista lisää, kiitos niin eiköhän tästä taas saada kunnon katsottavaa jatkossa.