Mainos

The Walking Dead (pääosin sinivalkoiseen tahtiin)

• 652 770
  • 3 824

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
2.kauden aloitusjakso oli mielestäni sarjan parasta antia tähän mennessä. Muutenhan kakkoskautta on kritisoitu tylsäksi ja junnaavaksi, mutta minun mielestä maalaistalomiljöö oli erittäin kiehtova ympäröivine metsineen ja Sophien toivoton etsintäoperaatio toimi ihan loppuun asti.

Mun mielestä kakkoskausi oli noista tylsin, ja Sophien etsiminen liian venytettyä, mutta tämä toki vain oma mielipide.

Kolmoskausi on ollut ihan jees, mutta olenko ainoa, joka kaipaisi tähän sarjaan ehkä pikkuhiljaa jotain uutta toivoa pelastuksesta tms..? Meinaan, että nythän tuntuu koko ajan siltä, että mennään ojasta allikkoon, ilman toivoa paremmasta huomisesta.

En siis toki vaadi, että kaiken olisi muututtava hetkessä, mutta ehkä jotain isompaa jännitettä kaipaisin. Vaikka jotain vihjeitä, että vastalääkettä on sittenkin olemassa tms..

Siinä mielessähän tilanne on nyt tuottajien kannalta suorastaan vaarallisen ideaali, että sarjaa voidaan jatkaa maailman tappiin asti, mutta samalla saatetaan riskeerata ainakin osa katsojista. Itse en aio jaksaa katsoa tätä enää paria kautta enempää, jos ei jotain todella isoa uudistusta tapahdu, sillä maailmassa on niin hienoja sarjoja, joihin voi vaihtaa.

Turha myöskään vetää yhtäläisyysmerkkejä sarjakuvan ja tv-sarjan välillä, mun mielestä voi vetää reippaasti omaa tulkintaa ja juonta. Se mikä toimii vuosia ilmestyneessä sarjiksessa, ei välttämättä toimi tv-sarjassa. Tosin itse en ole sarjiksia lukenut, joten en tiedä kunnioittaako televisioversio niitä kuinka paljon..

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä 2. kauteen tulee, niin itse ainakin tykkäsin. Haettiin vähän uutta syvyyttä tarinaan ja hahmoihin, eikä pelkästään juostu ympäriinsä. Ei aina tarvitse lahdata kävelijöitä (vai miten sen suomennetaan?). 3. kaudesta en osaa oikean muodostaa mielipidettä; välillä tuntuu, että vaikuttaa ihan hyvältä, kunnes seuraava kohtaus kusee homman. Kuvernöörin hahmo on ihan mielenkiintoinen, mutta jokin kumminkin tuntuu tökkivän. Ainut mitä ehkä eniten ns. pelkään kyseisen sarjan suhteen on se, etteivät jenkki-tyyliin osaa lopettaa sarjaa oikeeseen aikaan, vaan venyttävät sitä liikaa suosion takia. Tästä toimii esimerkkinä hyvin Dexter, Lost, HIMYM, jne.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
... Tästä toimii esimerkkinä hyvin Dexter, Lost, HIMYM, jne.

Sori ot, mutta Dexter ei ole tästä hyvä esimerkki. Toki jossain vaiheessa tuntui, että hohhoijaa,mutta nyt tämä toiseksi viimeinen kausi on ollut jotain ihan uutta ja huikeaa tykitystä.

Bonuksena (ja erona esim LOSTiin), että sarjan tuottajat ovat ilmoittaneet 8.kauden olevan sitten viimeinen ja se, miten sarja tulee päättymään, on jo tiedossa :)

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sori ot, mutta Dexter ei ole tästä hyvä esimerkki. Toki jossain vaiheessa tuntui, että hohhoijaa,mutta nyt tämä toiseksi viimeinen kausi on ollut jotain ihan uutta ja huikeaa tykitystä.

Bonuksena (ja erona esim LOSTiin), että sarjan tuottajat ovat ilmoittaneet 8.kauden olevan sitten viimeinen ja se, miten sarja tulee päättymään, on jo tiedossa :)

OT:na vielä, että ainakin omasta mielestä Dexterin pari viimeistä kautta ovat olleet aika turhia. 4. kauden jälkeen lähti menemään alamäkeä. Ja onhan tuo, että sarja loppuu 8. kauteen ollut tiedossa ja tovin. Toivottavasti Walking Deadin tuottajat ymmärtävät, ettei "jumping the shark" ole hyvä asia.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
OT:na vielä, että ainakin omasta mielestä Dexterin pari viimeistä kautta ovat olleet aika turhia. 4. kauden jälkeen lähti menemään alamäkeä. Ja onhan tuo, että sarja loppuu 8. kauteen ollut tiedossa ja tovin. Toivottavasti Walking Deadin tuottajat ymmärtävät, ettei "jumping the shark" ole hyvä asia.

Lopetan ot:n omalta osaltani toteamalla, että myös minun mielestäni Dexter lähti menemään alamäkeä 4.kausi --> ,mutta sitten tämä seitsemäs on ollut todella, todella hyvä ja oikeasti jännittävä.

Myös täältä toistan toiveeni siitä, että TWD:hen järkevä lopetus, eikä enää mitään kahdeksaa kautta.

Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, mieluusti ottaisin sarjaan jotain vihjailua siitä, että ihmiskunnan "pelastus"/vastalääke olisi sittenkin olemassa. Tämä siis vain esimerkkinä raflaavasta muutoksesta, jonka sarja pikku hiljaa mielestäni tarvitsisi.

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä 2. kauteen tulee, niin itse ainakin tykkäsin.
Otan itsekin nyt lyhyesti kantaa tuohon kakkoskauteen, kun se tuntuu olevan kuuma puheenaihe. Minulla ei ole mitään rauhallista hahmoihin tutustumista vastaan, mutta se vaatii toimivaa dialogia ja hyvää rytmitystä, joita ei kumpaakaan nähty (etenkään kauden ensimmäisellä puoliskolla). En keksi tarpeeksi kauheaa rangaistusta niille kavereille, jotka vastasivat dialogin kirjoittamisesta. Eihän niissä saakelin keskusteluissa edes yleensä saatu mitään uutta, kiinnostavaa, tietoa hahmoista, vaan dialogi oli 90% ajasta turhanpäiväistä lässytystä ja epäuskottavien konfliktien rakentamista eri hahmojen välille (Dale vs muut, Daryl vs muut).

Siihen päälle kun lisätään järjettömästi (out of character) käyttäytyvät hahmot (Lori, anyone?), ja poukkoileva juoni, niin ei edes hyvin rakennettu Shane/Rick -asetelma saanut pelastettua tuota kautta minun kirjoissani. Shanen ja Rickin valtataistelu oli niitä ainoita toimivia teemoja koko kaudella. Rickin hahmon 2. kauden lopulla, ja etenkin 3. kaudella nähtyä muutosta kyllä pohjustettiin hienosti, se täytyy myötään. Shane puolestaan oli kokonaisuudessaan kauden uskottavin ja toimivin hahmo.

Siinä kauden lopputaistelussa nauratti aivan saatanasti sen redshirt-Jimmyn (vai mikä sen pojan nimi edes oli) kohtalo: "Hmm, ajanpa tästä tuon palavan ladon viereen autolla, jonka etuovi ei ole lukossa, ja jäänpä sitten ihmettelemään walkereita jotka puskevat ovesta läpi". Sounds like a plan!

Edit. Lisään vielä loppuun, että katsoin 2. kauden jenkkitahtiin, eli kauden puolessavälissä oli se jäätävä, melkein kolmen kuukauden tauko, joka osaltaan vaikeuttaa kauden tarkastelua yhtenäisenä kokonaisuutena.

Viimeksi muokattu:

Theone

Jäsen
Paljon on sarjaa kaverit kehuneet, niin pitihän tuota sitten lomilla itsekin katsella. Olen nyt menossa kolmannen tuotantokauden kolmannessa jaksossa ja täytyy sanoa, että on ollut älytön pettymys.

Eka kaudella taisi olla vain kuusi jaksoa ja parin ekan aikana ehdin jo hieman innostua mutta mitä pidemmälle mentiin, niin sen enemmän mentiin myös metsään ja kauden viimeinen jakso olikin sitten jo kohtuullista kuraa. Toinen kausi olikin jo todella puuduttava kaikkine "yllättävine" käänteineen ja kolmas kausi jatkaa ainakin toistaiseksi samalla linjalla.

Sarjan suurin ongelma, luokattoman/lapsellisen käsikirjoituksen ohella on henkilöhahmot ja huonot näyttelijät. Oikeasti en itse edes toivo kenenkään selviävän hengissä, niin ärsyttävää porukkaa tuo jengi on. Varsinkin itse sankari Rick perheineen (etenkin se tenava, Sarah Wayne Callies vetää samaa roolia kuin Prison Breakissa sillä ainoalla ilmeellään), Shane (onneksi poistui jo), se muija jonka tyttö katosi ja kuoli ja T-Dog, varsinkaan kahdella viimeisellä ei ole ollut mitään virkaa kahden ensimmäisen tuotantokauden aikana. Jos nuo olisi leikattu pois, niin kukaan ei sitä edes huomaisi. Ainoat hahmot joiden toivoisin/toivoin selviävän olivat Dale ja Daryl, toinen on ainakin vielä hengissä.

Sarjasta tulee mieleen Prison Break, sillä erotuksella, että siinä ensimmäinen tuotantokausi oli erinomainen, tässä vain kelvollinen. Mitä pidemmälle sarja eteni, niin sen naurettavammaksi se muuttui ollen lopulta typeryydessään jotain ennennäkemätöntä.

Onko kukaan tutustunut tuohon sarjakuvaan? Onko se samanlaista onttoa "zombielahtausta" ilman mitään järkevää sisältöä vai onko siitä vain jouduttu karsimaan niin paljon pois, että televisiosarjasta tuli tuollainen ja huonot näyttelijät (huono roolitus) tekevät hahmoista lähinnä vain ärsyttäviä?

IMDB 8.7/10, mitä vittua?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiintoista, että olet jaksanut kolmannelle tuokkarille asti? Jos kerran on moista kuraa mielestäsi. Itse yleensä tiedän jo 2-3 jakson jälkeen, onko jossain sarjassa mieltä ja jaksaako sitä jatkaa eteenpäin.

No kuka mitenkin.

Omasta mielestäni tämä on vahvimpia tv-sarjoja vuosiin ja näyttelijät nimenomaan konseptinkin huomioon ottaen vetävät roolinsa loistavasti ja oikeasti eläytyvät niihin tilanteisiin, mm. menetyksiin eikä vaan kohauta olkiaan.

Niin eri tavoin nämä asiat voi nähdä.

Theone

Jäsen
Mielenkiintoista, että olet jaksanut kolmannelle tuokkarille asti? Jos kerran on moista kuraa mielestäsi. Itse yleensä tiedän jo 2-3 jakson jälkeen, onko jossain sarjassa mieltä ja jaksaako sitä jatkaa eteenpäin.

Katselin tuon Prison Breakin aivan loppuun asti vaikka toisen kauden alussa oli jo selvää mitä on tulossa ja oliko se nyt neljäs kausi joka oli karmeinta paskaa televisiossa ikinä. Muistaakseni sarja tuli Maanantaisin jenkeissä ja duunissa tuon aina katselin heti aamusta, sama homma esim. Dexterin kanssa.

Koneelta löytyvät kaikki ilmestyneet the Walking Deadin jaksot ja varmasti tulen nekin katsomaan pois. Itseasiassa vain Boardwalk Empire on ollut niin suuri pettymys, että sitä en ole viitsinyt katsoa yhtä kautta enempää vaikka aihe kiehtookin, kuten tässäkin.

edit. Jäipä myös kovasti kehuttu the Wire kesken ensimmäisen kauden jälkeen ja vieläkin pitäisi löytyä 2. ja 3. kauden DVD:t avaamattomana hyllystä, tuostakin halusin pitää mutta varsinkin the Shieldin jälkeen todella tylsä sarja.

Omasta mielestäni tämä on vahvimpia tv-sarjoja vuosiin ja näyttelijät nimenomaan konseptinkin huomioon ottaen vetävät roolinsa loistavasti ja oikeasti eläytyvät niihin tilanteisiin, mm. menetyksiin eikä vaan kohauta olkiaan.

Heh, väitätkö oikeasti, että Shanen, Rickin, Lorin tai sen pennun näyttelijä vetää roolinsa loistavasti ja eläytyvät niihin tilanteisiin?

Mutta kuten sanoit: niin eri tavoin nämä asiat voi nähdä.

Viimeksi muokattu:
Minä en huomannut näyttelijöiden suorituksissa mitään moitittavaa, joskaan eivät mitään häikäiseviäkään olleet. Hieman poikkeuksena tämän tv-sarjan ekstrat, joissa näyttelijät käyvät jakso jaksolta läpi tapahtumat omien rooliensa näkökulmasta, olivat jopa viihdyttäviä.

Maanantaina 11.2. herkku jatkuu taas...

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Onko kukaan tutustunut tuohon sarjakuvaan? Onko se samanlaista onttoa "zombielahtausta" ilman mitään järkevää sisältöä vai onko siitä vain jouduttu karsimaan niin paljon pois, että televisiosarjasta tuli tuollainen ja huonot näyttelijät (huono roolitus) tekevät hahmoista lähinnä vain ärsyttäviä?

Sarjakuvat ovat mielestäni ainakin parempia kuin sarja, en osaa sanoa uppoaako tuo sarjiksenakaan niin hirvittävän hyvin. Ainakin sarjis on ollut brutaalimpi ja hahmot eivät ole aivan järjettömiä idiootteja koko aikaa. Tapahtumatkaan eivät junnaa samassa paikkaa aivan järjettömän pitkään (vertaa 2. kausi tv-sarjassa).

The Wire tylsä? Noooh, tietty jos vertailukohta on The Shield niin joo onhan se toiminnaltaan tylsä, mutta idea ei olekkaan olla mikään epäuskottava toimintapoliisisarja.

Theone

Jäsen
Sarjakuvat ovat mielestäni ainakin parempia kuin sarja, en osaa sanoa uppoaako tuo sarjiksenakaan niin hirvittävän hyvin. Ainakin sarjis on ollut brutaalimpi ja hahmot eivät ole aivan järjettömiä idiootteja koko aikaa. Tapahtumatkaan eivät junnaa samassa paikkaa aivan järjettömän pitkään (vertaa 2. kausi tv-sarjassa).

Pitänee ihan mielenkiinnosta tutustua noihin sarjakuviin. Sarjassahan hahmot tekevät käsittämättömiä ratkaisuja ja toimivat jatkuvasti kuin idiootit esim. noiden varusteiden kanssa. Toki näin saadaan "jänniä" käänteitä kun panokset, lääkkeet yms. on lopussa jatkuvasti ja tilanne on tiukka. Jotenkin tulee taas mieleen Prison Break.

The Wire tylsä? Noooh, tietty jos vertailukohta on The Shield niin joo onhan se toiminnaltaan tylsä, mutta idea ei olekkaan olla mikään epäuskottava toimintapoliisisarja.

Ei varmasti olekaan mutta ehkä juuri siitä syystä the Wire jäi kesken ja the Shield on mielestäni edelleen viihdyttävin televisiosarja ikinä. Toisaalta eipä tuo Langallakaan taida olla niitä realistisimpia televisiosarjoja vaikka tuo onkin entisen rikostoimittajan ja entisen poliisin luoma sarja, jos sitä tuolla hait. Toki ollaan aika kaukana ketjun aiheesta.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei varmasti olekaan mutta ehkä juuri siitä syystä the Wire jäi kesken ja the Shield on mielestäni edelleen viihdyttävin televisiosarja ikinä. Toisaalta eipä tuo Langallakaan taida olla niitä realistisimpia televisiosarjoja vaikka tuo onkin entisen rikostoimittajan ja entisen poliisin luoma sarja, jos sitä tuolla hait. Toki ollaan aika kaukana ketjun aiheesta.

Itse rakastan näitä molempia mutta olen sitä mieltä, että Wire hakkaa Shieldin aivan mennen tullen, joka päivä ja silmät kiinni. Mutta kaikki eivät siitä pidä, koska se on kuulemma liian hidastempoinen. Uskottavin poliisisarja se on varmaan ikinä, ainakin kun mietitään sarjassa esitettyjä valtarakenteita ja ihmisten käyttäytymistä omissa viiteryhmissään.

Samasta syystä Walking Dead toimii minulle, se on myös omalla tavallaan uskottava. Ensin tietysti pitää pystyä suggestoimaan itsensä siihen, että sarjassa on zombeja jotka syövät ihmisiä. Kun siitä pääsee yli niin yllättävän asiallinen kuvaus se on ollut siitä miten ihmiset käyttäytyvät tällaisen katastrofin (tuntematon "tauti") keskellä.

Henkilöhahmoista vain osa on syviä mikä on ihan jees, kun ottaa huomioon, että jengiä kuitenkin lähtee kylmäksi koko ajan. Mikä sekin periaatteessa lisää uskottavuutta jos kuvittelisi, että itse joutuisi olemaan moisessa tilanteessa.

Sarjassa tuntuu olevan kyse siis paljon muustakin kuin zombeista, enemmänhän siinä itse asiassa ihmiset tappavat toisiaan selviytyäkseen. Niin kuin varmasti tekisivät tosielämässäkin.

Minä toivon, ettei tätä vedetä liian överiksi vaan sama uskottavuus säilyisi jatkossakin. Toki kun kyseessä on fiktio niin jotain draamaa sinne pitää kehitellä mutta sen kyllä kestää. Ei tässä mitään uutisia kuitenkaan olla katselemassa.

Itse olen pitänyt kovasti tästä edelleen ja kaikki kaudet puolustavat paikkaansa. Tuntuu olevan jopa samankaltainen sarja kuin Boardwalk Empire, että paranee vain matkan varrella.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Eihän tämä ketjun aiheeseen kuulu millään lailla, mutta hieman putosi uskottavuus tuosta Theonen arvostelusta, kun ohimennen The Wirea ja Shieldia verrataan keskenään. Vähän sama kun laittaisi Twin Peaksin ja CSI:t samalle viivalle murhasarjoja vertailtaessa...

edit: Annettakoon puolustukselle kuitenkin sen verran puheenvuoroa, että mikäli zombielahtaus ja dystopia-henkiset selviytymistarinat eivät iske, on WD varmasti hyvin vaikea lähestyttävä. Sarja on kuitenkin ensisijaisesti viihdettä aivan kuten Prison Breakit ja Lostit, joten realismi ja loogisuus eivät välttämättä ole aina tällaisten stoorien vahvuuksia. Pedantti todellisuus kun on harvoin viihdyttävää.

Pidän itse poliisi- ja rikossarjoista, kuten vaikkapa NYPD Blue tai suomalainen Roba, mutta sekä Shield että The Wire jäivät kohdallani muutamiin jaksoihin. Ei yksinkertaisesti iskenyt, vaikka kiistatta laatusarjoja kumpainenkin. Ymmärrän siis niiden suosion, mutten itse osannut hypätä kelkkaan. Ja mielestäni myös Walking Dead on toteutukseltaan silkkaa laatua, vaikkei aihepiiri välttämättä kiehtoisikaan. Joten jollain tapaa näihin pahimpiin dissauksiin toivoisi sellaista pientä näkökulman laajentamista.

Viimeksi muokattu:

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Pidän itse poliisi- ja rikossarjoista, kuten vaikkapa NYPD Blue tai suomalainen Roba, mutta sekä Shield että The Wire jäivät kohdallani muutamiin jaksoihin. Ei yksinkertaisesti iskenyt, vaikka kiistatta laatusarjoja kumpainenkin. Ymmärrän siis niiden suosion, mutten itse osannut hypätä kelkkaan.

Shield meni mulla kategoriaan 'parhaat sarjat ikinä', mutta ymmärrän todella hyvin ettei kaikkien tehnyt mieli hypätä kelkkaan. Meno hysteerisen hektistä, monta sivujuonta päällekkäin ja tekojen seuraamukset kantoivat pitkälle. Itse katsoin alusta DVD-boksina, mutta jos olisi pitänyt hypätä kesken kaiken mukaan tai pitää viikon breikkiä joka jakson välillä, niin homma olisi näyttänyt sekavalta häsläämiseltä heiluvine kameroineen, eikä kiinnostus olisi riittänyt.

Ja näköjään on taas vaihteeksi väärä aihe menossa, joten Walking Deadiin pätee sama kuin muihinkin sarjoihin nykyään: en katso töllöstä keskeneräisiä, vaan jossain vaiheessa hankin 1. kauden boxin ja kokeilen sillä kiinnostusta. Erilaisten genreleffojen ystävänä zombielokuvat (myös todella huonot sellaiset) on tullut tsekattua teininä ja sen jälkeenkin useasti, joten kai tuosta survival-menosta jotain irti saa. On ainakin aiheeltaan sellainen sarja, mitä saa katsella vaihteeksi yksin.

Viimeksi muokattu:

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Heh, väitätkö oikeasti, että Shanen, Rickin, Lorin tai sen pennun näyttelijä vetää roolinsa loistavasti ja eläytyvät niihin tilanteisiin?

Mutta kuten sanoit: niin eri tavoin nämä asiat voi nähdä.

Hämmästyttävää tosiaan, että näet niinkin eri tavoin asian TWD:n näyttelijöiden kohdalla. Kyllä täältä myös vahva puolustuspuhe mainitsemiesi hahmojen näyttelijöiden suorituksille. Ainakin kaikenlaisia sarjoja jo 80-luvun alkupuolelta asti nähneenä minulla on jo jonkinverran vertailukohtia kuinka hyvinkin erilaisissa sarjoissa näyttelijät hommansa hoitavat tai munivat.
Walking Dead on yksi niistä sarjoista joiden kohdalla voi huoletta sanoa että hyvää näyttelijäntyötä läpi linjan. Kyllä voit ja tottakai saatkin olla eri mieltä asioista meidän enemmistönä esiintyvien sarjan fanittajien kanssa, mutta älä hitto vieköön mene yleisenä faktana esittämään juttuja jotka ovat VAIN omia mielipiteitäsi eivätkä sen enempää. Esimerkkinä mm. mainintasi ettei T-Dogin tai Carolin (sinulle "se muija jonka tyttö katosi ja kuoli") poisleikkaamista sarjasta kukaan edes huomaisi. Kyllä asia heidän(kin) kohdallaan on aivan toisin kuin itse väität. Tulee hiukan sellainen kuva, että olet katsellut sarjaa melko huolimattomasti, jos et edes roolihahmojen nimiä muista, esim. Carol on kuitenkin ollut hyvin pitkään mukana ja kokenut tyttärensä lisäksi myös miehensä menetyksen jolta ennen sitä sai osakseen varsin tylyä kohtelua.
Miten esim. Carol em. seikkojen perusteella voitaisiin lukea täysin merkityksettömäksi hahmoksi jonka kohtalo ei liikuta katsojaa mitenkään?
Käsikirjoitus on sekin kyllä täysin kohdallaan, välillä tapahtuu nopeasti paljon ja välillä tulee syventävämpiä vaiheita, kuten hyvässä sarjassa kuuluu ollakin.
Nyt kun olen uusintoina katsellut TWD-maratonit sunnuntai-iltaisin, niin olen ilokseni huomannut kuinka paljon on sellaisia pieniä yksityiskohtia joita ei edes kaikkea ollut ensinäkemältä rekisteröinyt ja vaikka näkee kaiken jo toiseen kertaan, niin homma toimii edelleenkin loistavasti ja kiinnostaa. Uusinnoista näkee hyvin myös sen, miten laadukas sarja muutenkin on visuaalisesti ja toteutuksellisesti. Ken kehtaa arvostella huonoin perustein tätä laatusarjaa voi puolestani katsoa jotain ihan muuta. Miksi Theonen pitää kärsiä TWD:n parissa kun kerran tarjontaa on yllin kyllin muutakin? Taitaapi olla Theone jotenkin masokistinen luonteeltaan jos on pakko katsoa sarjaa jossa on omasta mielestään melkein kaikki mahdollinen persiillään?
En minäkään katso Salkkareita väkisin itseäni kiduttaen, mutten myöskään
käy ko. sarjan keskustelussa heittämässä kuraa sarjasta ja sen hahmoista sen fanien nieltäväksi vain omien näkemysteni pohjalta, jotka ovat syntyneet puolivillaisten katselmuksien pohjalta.
Innolla odottelen helmikuun alkua, silloin tätä herkkua taas saa lisää!

Theone

Jäsen
Annettakoon puolustukselle kuitenkin sen verran puheenvuoroa, että mikäli zombielahtaus ja dystopia-henkiset selviytymistarinat eivät iske, on WD varmasti hyvin vaikea lähestyttävä.

Aihepiirihän on mielestäni kiehtova ja mielenkiintoinen mutta valitettavasti sarja on käsikirjoitettu mielestäni kohtuullisen luokattomasti. Hahmot käyttäytyvät jatkuvasti idioottimaisesti ja tavalla jolla "normaali ihminen" ei ikinä käyttäytyisi.

Esim. miksi käydä samassa apteekissa kerran viikossa hakemassa paketti buranaa kun kerralla voisi tyhjentää koko apteekin tai jos moottoritiellä seisoo 100 autoa, niin miksi pitää ottaa vain yhden tankista se 10 litraa bensaa vaikka keinoja polttoaineen kuljettamiseksi olisikin? Esimerkkejä löytyisi repullinen ja mielestäni tuo yhdessä epäonnistuneen roolituksen kanssa vie sarjasta sen mielenkiinnon.

Sarja on kuitenkin ensisijaisesti viihdettä aivan kuten Prison Breakit ja Lostit, joten realismi ja loogisuus eivät välttämättä ole aina tällaisten stoorien vahvuuksia.

Tämän ymmärrän täysin mutta jos nuo "jännät" juonikuviot pitää rakentaa keinotekoisesti tekemällä hahmoista täysiä idiootteja, niin se vie koko hommalta pohjan. Sarjassa on ollut mukana täysin turhia hahmoja useamman tuotantokauden ajan tai hyvin pitkään kuten T-Dog, Sophian äiti ja Beth (?). Onko noita raahattu mukana vain, että myöhemmin voidaan tapattaa "yllättäen" alkuperäisiä/pitkäaikaisia hahmoja?

Kuten Flou mainitsikin, niin ilmeisesti alkuperäisissä sarjakuvissa hahmot ovat fiksumpia. Onko siis niin, että sarjakuvista on jouduttu karsimaan niin paljon pois, että hahmot vaikuttavat idiooteilta? Vai onko tuo vain käsikirjoittajien ainoa keino saada sarjaan "yllättäviä" juonenkäänteitä

Pedantti todellisuus kun on harvoin viihdyttävää.

The Walking Deadin kaltaisessa sarjassa tuo mielestäni toimisi helvetin hyvin vaikka itse sarjan lähtökohta olisi kuinka epärealistinen tahansa.

Ehkä tämä on vain turhautumista koska jälleen yksi kiehtovaan aihepiiriin sijoittuva sarja on onnistuttu ryssimään täydellisesti pelkästään laiskuudesta.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri viime viikolla tuli katsottua tämä sarja "ajantasalle" katsomalla koko tähän asti esitetty osa kolmoskautta muutamassa illassa, ja kyllä sarja koko ajan vain tuntuu parantavan otettaan. Toki ymmärrän theonen kritiikkiäkin, kaikki näyttelijät eivät ole ihan parasta a-ryhmää (esim. Paosta tuttu Lorin esittäjä) ja välillä loogisuus saa kärsiä jänitteiden lisäämisen kustannuksella. Eli ei minustakaan sarja ihan yllä klassikkosarjojen kuten Sopranos, Wire, Mad Men ja Dexter tasolle, mutta samaa tasoa kuin vaikka Oz, Shield ja Lost kovasti tavoittelee. Ja selvästi parempaahan seurattavaa tämä on kuin entiset tusinasarjat kuten Pako tai 24 olivat. Mielenkiinnolla nyt odottelen miten tarina helmikuussa jatkuu.

Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juuri viime viikolla tuli katsottua tämä sarja "ajantasalle" katsomalla koko kolmoskausi muutamassa illassa, ja kyllä sarja koko ajan vain tuntuu parantavan otettaan.
Pienenä viilauksena, kolmas kausi ei ole vielä suinkaan ilmestynyt kokonaan, vaan jatkuu helmikuussa. Eli siitä on tullut vasta puolet.

Theone

Jäsen
Taitaapi olla Theone jotenkin masokistinen luonteeltaan jos on pakko katsoa sarjaa jossa on omasta mielestään melkein kaikki mahdollinen persiillään?

Vaikka HIFK:n kannattaja olenkin, niin muuten en kyllä itseäni masokistina pidä.

Ja missään vaiheessa en ole sanonut, että sarjassa on kaikki mahdollinen persiillään, eihän se pidä paikkaansa. Sarjassa on paljon hyvääkin ja osin myös jotain loistavaa. Esim. sarjan aloitushan on kaikkiaan loistava tai käytännössä koko ensimmäinen tuotantokausi lukuunottamatta viimeistä jaksoa, joka oli mielestäni floppi typeryydessään ja tuon ansiosta koko tuotantokauden arvosana laski tasolle kelvollinen. Tuon aloituksen jälkeen mahdollisuuksia olisi ollut vaikka mihin ja aihepiiri mitä kiehtovin. Visualisesti sarja on toteutettu upeasti ja varsinkin musiikit hienosti. Minulle tuo musiikin hieno toteutus tarkoittaa sitä, että käytännössä siihen ei tule edes kiinnitettyä huomiota ja kieltämättä aika harva televisiosarja tähän pystyy.

Valitettavasti mielestäni tuo roolitus on mennyt pahasti metsään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Darylin, Dalen ja Merlen näyttelijät ovat mielestäni ainoat jotka tuosta kiitosta ansaitsevat ja onnistuvat luomaan hahmoonsa jotain syvyyttä ja saavat katsojan, ainakin minut, toivomaan heidän selviytymistä.

Toisena ääripäänä on sitten koko Grimesin klaani tai esim. Shane, jonka näyttelijä taisi luulla esittävänsä uhmaikäistä lasta. Valitettavasti he onnistuvat/onnistuivat tekemään hahmoista lähinnä ärsyttäviä ja saavat ainakin minut toivomaan heidän pikaista poistumista sarjasta. 2/4 onkin jo poistunut, hienoa.

Käsikirjoittajat sitten tekevätkin oman työnsä vasurilla jolloin hahmot vaikuttavat idiooteilta. Usein hyvät näyttelijät onnistuvat paikkaamaan käsikirjoittajien virheet osittain ja toisinpäin, valitettavasti tässä pettävät mielestäni molemmat.

Sarjaa tulen varmasti jatkossakin katsomaan töissä kuten aikanaan täysin lapasesta lähtenyttä Prison Breakia. Kyllä se aika vain nopeammin menee sarjoja katsellessa kuin nettiä läpi surfatessa ja kelloa katsellessa.

Suosikkijoukkue
TuTo
Minusta tämä sarja on sairaan hyvä. Nyt pyörivistä muista sarjoista vain Borgen pääsee samaan koriin, vanhoista sarjoista Oz ja Shield. (Sarjojen sarja on edelleen West Wing, sitä tuskin ohitetaan koskaan).

Näyttelijäsuoritukset ovat hiukan epätasaisia, Lori heikoimmasta päästä kun taas Maggie on yliveto ( no joo, maailmanluokan kaunottaruus ehkä hiukan sumentaa objektivisuutta). Yleisellä tasolla näyttelijät kuitenkin vetävät hyvin, kohtauksissa on voimaa ja tunnetta.

Jossain olin lukevinani että neljäs tuotantokausi olisi tilattu. Hope so.

Caney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Sarja jatkuu tänään Jenkeissä. Tässä juuri katselen syyskauden kahta viimeistä jaksoa Foxilta ihan vain huvikseni. Sivumainintana pakko heittää tuosta taustamusiikista noissa jaksoissa, todella hyvin iskee ainakin minuun edelleen, tuo upean plussan tuohon meininkiin. Tosiaan neloskausi on ilmeisesti varmistettu tapaus, eli jatkoa on tulossa. Jotain olin lukevinani, että sarjan yksi tuottajista (Glen Mazzaro) poistuu tiimistä, eli saas nähdä miten vaikuttaa sitten jatkoon.

Viimeksi siis jäätiin siihen, kun Rickin porukka poistui Woodburystä ja Dixonin veljekset jäivät panttivangeiksi Woodburyyn Kuvernöörin toimesta. Samanaikaisesti nuoren Carlin johtamaan vankilaan saapui uusi porukka.

"Season 4
It was announced on December 21, 2012, that The Walking Dead had been renewed for a fourth season.[8]
Scott Gimple will replace Glen Mazzara as the series' showrunner for season four.[15]
" - Tälläistä kertoo myös Wikipedia, wohoo!

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Hieno homma että jatkoa seuraa, ei ollut toki yllätys että asia varmistui.
Uusintoja katselin Fox:in tahtiin niin kyllä tämä vaan maistuu jo kertaalleen nähtynäkin ja saa hyvän tuntuman tapahtumiin jo valmiiksi kun ensi sunnuntaina näkee pitkän odottelun jälkeen uunituoreen jakson!
Kuvernööri on silmänsä menettäneenä varmasti melko raivoissaan Merlelle, joka valehteli Michonnen olevan hoideltu. Toisaalta Merlellä ei kyllä ole mitään saumaa tehdä leirinvaihtoa Rickin joukkoihin vaikka Daryl häntä yrittäisi auttaa siinä. Oma veikkaukseni on, että Merlen peli on nyt pelattu ellei jotain ihmettä tapahdu, eikä häntä ikävä tule, mutta mielenkiintoisempaa on se, että miten Daryl selviää kiperästä tilanteesta. Paljon on asioita avoinna ja vastauksia niihin pian luvassa. Parasta sarjassa eivät toki ole zombiet vaan nämä hienot jännitteet eri ihmisten ja ryhmien välillä.

M10

Jäsen
Mitäs mieltä olitte sunnuntain jaksosta? Omasta mielestä ihan hyvää settiä.

Mielenkiintoista nähdä, mihin Daryl ja Merle, sekä tämä nyt vankilasta häädetty porukka löytää tiensä.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mitäs mieltä olitte sunnuntain jaksosta? Omasta mielestä ihan hyvää settiä.

No eipä tuosta voi olla oikein mitään mieltä, kun varsinaisia tärkeitä tapahtumia oli niin kovin vähän. On muuten aivan tajuton määrä mainoksia pukattu tämän tv-sarjan jaksojen yhteyteen - ohjelma-aikaa on tunti ja kohta tuosta ajasta tuntuu olevan yli puoli tuntia mainoksia. Pitää olla erittäin pitkä pinna sillä joka viitsii katsoa nämä jaksot "suorana" ilman mainosten pikakelausmahdollisuutta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy