Itse tykkäsin tuosta jatko-osan tarinasta vielä enemmän mitä ensimmäisestä osasta ja tunnepuolella se sai ylä- ja alamäkineen aikaan isompaa myräkkää kuin yksikään toinen videopeli, mutta ihan noin niinkuin pelinä se tuntui jatkuvan hieman liian pitkään ja etenkin loppupuolella tuli tuon tuosta fiilis että nyt venytetään ihan vain sen takia että saadaan pelille lisää kestoa koska jatko-osan edellytys on se, että sen vain nyt pitää olla isompi mitä edeltäjänsä. Teknisellä puolella kaikki on 10+-osastoa eikä siitä ole mitään motkottamista, mutta napsun verran tiivistämällä koko pelistä olisi jäänyt vielä vaikuttuneempi fiilis. Vähän sama homma oli aikoinaan Red Dead Redemption kakkosen kohdalla eli pintapuolisesti kaikki on isompaa ja näyttävämpää, mutta stoorin vain jatkuessa ja jatkuessa jossain vaiheessa huomasin mielenkiinnon jo vähän herpaantuvan eikä lopun kliimaksi ollut täten ihan niin iskevä kuin edeltäjän kohdalla.
Heh, piti jo miettiä, että olinko käynyt kirjoittamassa tänne, koska kaikki tämä on kuin itse olisin kirjoittanut.
Mielestäni myös ykkösosassa oli sitä venytyksen tuntua ja siinäkin piti jo odottaa malttamattomana tarinan etenemistä/loppua. Alkoi jo vituttamaan kun vastaan tuli aina vaan uusia taistelukohtauksia ynnä muuta.
Kakkosessa venytys ylsi jo ihan älyttömälle tasolle. Tarina voisi olla rankasti tiivistettynä erinomainen (toivottavasti peli pistää paremmaksi kuten toistaiseksi on nähty), mutta nykyisellään en ymmärrä pätkääkään tuota kakkososan tarinan hehkuttamista joksikin maailman parhaaksi.
Erinomaiselle tasolle yltääkseen vaaditaan erinomainen kokonaisuus. Tuossa sellaista ei nähty. Nähtiin lukuisia täysin turhia kohtauksia, tarinanhaaroja ja hahmoja, joiden tarinaa venyttiin ihan liikaa. Esim Levin kanssa seikkaillessa tuli mieleen, että loppus nyt jo jumalauta tämä vaihe pelistä.
Loppuun mahtui myös laiskaa käsikirjoittamista monessa kohtaa. Esim raskaana olevaa naista ammutaan jousella rinnasta läpi ja Tommy saa luodin päähänsä. Mielestäni tuohon kohtaukseen olisi pitänyt saada jollain tapaa peli pakettiin ja ehdottomasti kaulan viilto auki ja siitä lopputaistelu Ellien ja Abbyn välillä yms.
Luulin aluksi, että kyse on jostain unesta kun yhtäkkiä näytettiin naisten viettävän rauhaisaa perhe-elämää lapsen kanssa ja Tommykin oli hengissä. Ihan naurettava ratkaisu. Sitten kun kaikki näytti rauhalliselta ja peli vaikutti loppuvan niin Ellie saakin päähänsä lähteä viimeiselle kostoretkelle. Tuon helvetin pitkän retken päätteeksi hän päättääkin, että eipä tapetakaan Abbya. Tehdäänkö kolmas osa, jossa metsästetään taas toisia läpi maailmanlopun ja tosipaikan tullen jätetäänkin tappo tekemättä?
RDR2:n osalta sama juttu. Lähes täydellinen tarina pilataan turhalla venyttämisellä. Itse otan mieluummin sen vaihtoehdon, jossa peli on lyhempi, mutta laatu säilyy koko ajan. Eihän sellaiset sarjatkaan hyvältä tunnu, joissa on samaa toistavia/turhia täytejaksoja.
Kaikkien aikojen paras peli- titteli vaatii sen, että taso pysyy alusta loppuun erinomaisena. Last of Us ei missään nimessä yltänyt tuohon, ei myöskään RDR2.