The Isle of Man TT

  • 28 478
  • 93

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Guy Martin kaatui jo heti ensimmäisellä kierroksella. Hänen osallistumisensa tämän vuoden kilpailuun oli muutenkin vaakalaudalla. Ei löydy enää vauhtia fanien suosikista.

Tuossa Hondassa on jotain pahasti vialla. Ensin McGuinness kaatuu pahasti NW200 (en edes muista milloin viimeksi kaatunut?) ja nyt Guy, kun alaspäin vaihtaessa 4->3 putoaa vapaalle hävittäen moottorijarrun luonnollisesti heti. Guyn haastattelussa näki selvästi, että luottamus pyörään on mennyt täysin.

Erittäin harmillista. Onneksi Guy ei loukannut tuossa pahemmin vaikka käsi olikin tuettuna.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuossa Hondassa on jotain pahasti vialla. Ensin McGuinness kaatuu pahasti NW200 (en edes muista milloin viimeksi kaatunut?) ja nyt Guy, kun alaspäin vaihtaessa 4->3 putoaa vapaalle hävittäen moottorijarrun luonnollisesti heti. Guyn haastattelussa näki selvästi, että luottamus pyörään on mennyt täysin.

Erittäin harmillista. Onneksi Guy ei loukannut tuossa pahemmin vaikka käsi olikin tuettuna.

Ok, noin vakavista ongelmista en ollut tietoinen. Ihmettelinkin, kun Martinin kierrosajat olivat niin heikkoja harjoituksissa ja aika-ajoissa. Martinilla on myös vaikea loukkaantuminen viime vuodelta, joka sekin saattaa vaikuttaa asiaan?
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Martinilla on myös vaikea loukkaantuminen viime vuodelta, joka sekin saattaa vaikuttaa asiaan?

Guy on tosiaan kipannut pahasti vuosina 2010 ( Isle Of Man ) sekä 2015 ( Ulster GP ) . Viime vuosi jäi häneltä kokonaan väliin pohtiessa jatkaako ajamista enää kilpatasolla.

Näissä kisoissa ei kyllä pärjää, ellei luota pyörään 100%. Nyt on punnittu myös sitä ajaako Guy Hondalla enää tämän vuoden TT:ssä näiden teknisten vikojen takia. Ei kannattane riskeerata henkeään, jos pyörä ei toimi sillä tavalla kuin kuuluisi.

Tässä muuten vielä video tuosta tapahtuneesta. Alaspäin vaihtaessa menee vapaalle eikä saa enää vaihdetta pesään: Guy Martin's Superbike IOM TT 2017 CRASH & INTERVIEW - Youtube
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta Guy menetti vauhtinsa siinä kun piti reilun vuoden tauon kisoista ja kokonaan mp-hommista. Nyt kun tuli Hondalle niin vauhti on ollut kateissa jo kevään Irlannin RR-sarjoissa ja testeissä. Tähän vielä McGuinnessin kaato joka ilmeisesti pyörän vika (silminnäkijöiden mukaan jäi veto päälle vaikka heitti kaasun pois) ja nyt omat vaikeudet TT:ssä. Hondassa ollut vähän hankaluutta ride by wiren ja Hondan oman elektroniikan kanssa ja paniikkipäätöksenä ennen TT:tä talli otti BSB:stä tutun Motec-järjestelmän käyttöön. Tuore pyörä niin kehitettävää on. Bemarikin on nyt voittajapyörä, mutta ei ollut sitä moneen vuoteen S1000RR:n alkuaikoina, vaikka olikin paperilla tehokkain. TT varsinkin vaatii aika pitkän kehityksen koska kuskin vaatima luotto ja ajettavuus on kaikki kaikessa katuradalla, ei niinkään pelkkä huipputeho vaikka nopeasta radasta on kyse. Jos ei tehoa saa tiehen niin ei sillä mitään tee ja 5mph etu heti mutkasta ulostulossa kantaa koko suoran ajan, ja sitä on paha puhtaalla teholla repiä kiinni. Oliko toissa vuonna kun Michael Dunlop vaihtoi Yamahan Bemariin harjoitusviikon kun ei vaan löytynyt luottoa R1:seen kaikkien ongelmien jälkeen.

Hutchylla kyllä mielenkiintoisia valintoja pyöriinsä. Viime vuonnahan hän ajoi pääasiassa Superstock Bemarilla koska Superbike ei oikein istunut hanskaan. Superstockilla saa luonnollisesti ajaa Superbikessakin. Nyt hänellä oli Superbike-moottori Superstock-pyörässä. Se on aina vähän kuskikohtainen valinta, stockki on tietysti katupyörämaisempi kun mm. rungon geometria on sama. Superbike perinteisesti ehkä vähän pidemmällä akselivälillä (lähinnä takahaarukan avulla) jotta saadaan tehokkaamman moottorin teho tiehen, samalla pyörä on ehkä kankeampi tai vakaampi, mutta TT-rata on niin monipuolinen, että joissain paikoissa vakaa pyörä on parempi, toisaalla taas ketteryydestä on etua. Vähän mitä kuski haluaa ja jos on vahva vaikka radan lopun tiukoilla osuuksilla niin superstock-henkinen pyörä on parempi ja esim. viime vuonna Hutchy teki koko TT:n nopeimmat sektoriajat loppuosalle Superstockilla. Michael Dunlop sen sijaan dominoi alun nopeita sektoreita Superbikella.

Mielenkiinnolla olen seurannut Padgetts-tiimin ja Bruce Ansteyn ajoa Honda RC213V-S:llä. Paperillahan se on ihan ylikylän laite muihin Superbikeihin verrattuna ja on nyt ollut Sulbyn suoran tutkassa nopein pyörä. Viime vuonna Anstey ajoi puolikuntoisena ja laite oli vielä ihan uusi. Nyt on Bruce paremmassa kunnossa ja kehitystä tehty, mutta silti ei vielä ihan riitä. Jos nyt Anstey vaikka voittaisi Senior TT:n sillä niin muiden protesteja ja nillitystä odottaessa. Nythän heillä on vähän poikkeuslupa ajaa koska se ei ole normaali tuotantopyörä, mutta onhan se järjestäjiltä hieno veto pitää mukana jo PR-mielessäkin. Kuten oli viime vuonna mukana ollut 2-tahti Suter.

Harmi kun sää ollut tänä vuonna huono. Viime vuonnahan oli aivan upeat säät ja varmaan ajoivat eniten kierroksia kuin koskaan ennen. Ja näkyihän se vauhdissakin kun sakki järjestäen latoo omia ennätyksiä. Vieläkin ollaan vähän jäljestä viime vuoden kierrosajoista.

Nyt olisi nuoremmilla kavereilla mahdollisuudet koska McG on poissa, M Dunlopilla uusi Suzuki ja se on aina pieni kysymysmerkki. Hutchy on tietty suosikki viemään Supersport ja Senior TT:t mutta Hickman, Hillier, Harrison varmasti uhittelee voittoa tosissaan Nythän Hickman oli ekassa Superbike-kisassa nopein radalla, mutta varikkostopit oli hitaampia, joilla hävisi sitten Hutchylle kokonaisajassa.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Tässä aikamoinen pelastus kokeneelta kuskilta: ✅ as CLOSE⚡ as it GETS✔️ - ISLE OF MAN TT 2017 - YouTube
James Hillierillä saattoi tulla pienet housuun tuon tilanteen jälkeen.

Kevyt hetki "Dynamitella". Upea pelastus!

Hutchy kaatui Senior TT:ssä ikävästi Mountain-osiolla. Ilmeisesti murtui reisiluu samasta jalasta, joka meni todella pahasti muutama vuosi sitten. Erittäin ikävä loukkaantuminen mutta tietysti tärkeintä, ettei käynyt pahemmin. Toivotaan pikaista paranemista.

Linkki tuohon: Ian Hutchinson's Crash in the Isle of Man TT 2017 Senior Race - Youtube
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kummallinen TT kaikkineen, oli vähän sään kanssa ongelmia ja muutenkin sellainen erilainen kun McGuinness ei ollut mukana ja Hondalla meni penkin alle kaikki.

Hutchyn stokki-voitto oli aika odotettu kun on sillä niin vahva ja tuntui kommenttien mukaan tulleen aika perussuorituksella. Michael Dunlop vähän ehkä antoi tasoitusta siinä Superstock-Suzukilla kun on uusi pyörä ja ehkä ei ole niin hyvä laite stock-säännöillä kuin BMW. Hickman, Hillier, Harrison ovat kyllä siinä aivan imussa mutta ehkä ensi vuonna joku heistä ottaa jo voiton. Huippuhienoa nähdä myös paikallinen Dan Kneen podiumilla. Siinä oli varmasti saaren iloisin kaveri kisan jälkeen.

Lightweighteissä vanha kettu Michael Rutter iski voiton. Sekin on luonteeltaan tosi erilainen kisa kun tehottomalla pyörällä pitää ajaa eri tyylillä painottaen kaarrenopeutta ja jouhevaa ajotapaa ehkä osin tästä selkeästi vaihtuu aina huippunimet luokkien mukaan. Hieman yllättäen usein vanhat ukot on vielä nopeita, joilla on aikoinaan kerättyä 125 ja 250cc kokemusta. Nykyisin aika moni oppii suoraan isojen pyörien kulmikkaamman ajotyylin, joka ei istu niin hyvin tehottomalle ja kevyelle pyörälle. Hickman ajoi hienosti kolmanneksi ja korostikin sitä, että vaatii niin erilaisen ajotyyliin kuin isot tonniset. Rutter ja toiseksi tullut Martin Jessop ajoi kyllä tiukkaa skabaa kun ohittelivat toisiaan ja imuavun turvin aina pystyi roikkumaan perässä. Nykyään jo isoilla pyörillä imuapu ei ole niin haluttu kun menee vähän oma rytmi sekaisin, tulee turbulenssia, helposti tekee samat virheet kuin edellä ajava jne mutta pienemmillä pyörillä siitä on suhteellisesti enemmän hyötyä ja helposti saa paljon enemmän huippunopeutta toisen imussa.

Seniorissa sitten MD otti kyllä odotetun mutta silti yllätyksellisen voiton Täysin uusi pyörä, jolla ajoivat ainoastaan NW200-kisan ennen TT:tä ja muutenkin pyörään valui osia pitkin kevättä ja TT:ssä vielä paljon muutoksia. Keskeytys ensin Superbike-kisassa ja nyt voitto niin on se kyllä ajomies. Olosuhteisiin, uuteen pyörään ja vähäiseen harkka-aikaan nähden alle 17minuutin kierros Glen Helen-Glen Helen on kova suoritus.

Hutchyn loukkaantuminen paha juttu, erittäin kovavauhtinen paikka (tässä videota ko. paikasta, muttei kaatoa kuitenkaan) ja Hutchy jo twiittaili että olisi eturengas puhjennut tai vioittunut ja siitähän se ei enää kyllä käänny mihinkään. Kyseessä vielä sama vasen jalka joka oli aivan palasina vuosia sitten kun jalan yli ajoi toinen pyörä normaalissa ratakilpailussa. Sen jälkeiset treenivideot on karuja kun kaveri puntilla treenaa tukikehikko jalassa. Sittenhän siihen tuli vielä luun parantumisen ja kudoksien kanssa ongelmia ja uusia leikkauksia. Jos jotain hyvää niin aiemmat vammat oli sääressä, nyt reidessä ja pitäisi toipua kuntoon. Tuon aiemman vamman takiahan Hutchy vaihtaa vaihdetta oikealla jalalla eikä tavanomaisesti vasemmalla.

Hickman otti 5 podiumia ja Joey Dunlop trophyn, ja oliko vasta neljäs TT-vuosi hänellä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Huomenna se taas alkaa, kun ensikertalaiset pääsevät harjoittelemaan "radalle". Bruce Anstey jää kilpailusta pois uusiutuneen syövän takia. John McGuinness on liittynyt Michael Dunlopin tiimiin Supersport pyörillä, Superbikeilla hän tulee kilpailemaan Nortonin pyörillä (hienot äänet).

Tässä aikataulu: TT 2018 Schedule - Isle of Man TT Official Website

Ja tässä yksi suurimmista voittajasuosikeista, vahvasti isänsä jalanjäljillä: Michael Dunlop Tribute to a TT Legend - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Peter Hickman nykäisi eilisissä aika-ajoissa yli 130 mph keskinopeuden Superbikellä. Saas nähdä, mihin tänä vuonna vielä yltävät, kun pyörät ja renkaat ovat jälleen aavistuksen parempia... huikeata menoa kyllä. BMW on Superbikeissa todella vahvoilla pyöränvalmistajista, kymmennen nopeimman ajan joukosta kuusi ajettelliin BMW:llä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Dean Harrison rikkoi eilen ajetuissa aika-ajoissa 17 minuutin kierrosajan, keskinopeuden ollessa reilu 133 mph. Tämä on epävirallinen kierrosennätys Superbikella. Että sellaista...

e. Eilisissä Superbike harjoituksissa kuoli vähän isompi nimi, Dan Kneen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Dan Kneen.. ei helvetti.. nyt kolahti kovaa.

Kaatuminen oli tapahtunut Churchtownin lähettyvillä, eli vauhdit ovat olleet kovia. Pyörä oli osunut puuhun, joka oli syttynyt palamaan. Eiliset harjoitukset loppuivat tuohon onnettomuuteen. Ja joku toinen kilpailija oli törmännyt Ballacryessä toimitsijoiden autoon, jotka olivat ajaneet tiellä Dan Kneenin onnettumuuden jälkeen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olisi ihan mielenkiintoista nähdä tämän kisan ”vastuuvapautus-sopimus” jonka jokainen kisaaja allekirjoittaa... Ruumiita tulee, joka kerta!
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mad Sunday Isle of Man TT:ssä vasta jotain onkin. Siellä sitten kuka tahansa voi ajella muiden seassa "run what ya brung" tyylisesti 37.75 mailin vuoristo-osuudella. Kovaa settiä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Superbikella käynneissä ensimmäinen kilpailu ja Dean Harrison pisti heti ensimmäisellä kierroksella ennätykset uusiksi -> keskinopeus 134,4 mph ja kierrosaika 16 min 50 sek. Että semmoista, veikkaanpa ettei tämä tule olemaan viimeinen ennätys... 135 mph keskinopeus voisi mennä rikki?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Michael Dunlop vei Superbikien ensimmäisen kilpailun selvällä erolla ennen Connor Cumminsia. Dean Harrison meni alussa kovaa, mutta tekniset ongelmat lopettivat hänen kisansa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Toinen kuolemaan johtanut kaatuminen on tosiasia tämän vuoden kilpailussa, kun aamupäivällä käydyssä Supersporttien kilpailussa tulokaskilpailija Adam Lyon menetti henkensä. Michael Dunlop otti kyseisestä kilpailusta voiton, joka oli samalla hänen 17. voittonsa IOMTT kilpailuissa.

Hetki sitten päättyneen Superstockien kilpailun voitti Peter Hickman, toiseksi tuli Michael Dunlop ja kolmanneksi Dean Harrison. Tämän vuoden jokaisessa lähdössä on tehty uusi rataennätys, Hickman teki Superstockeissa ajoi keskinopeudeks 134,403 mph ja Michael Dunlop Supersporteissa 129,127 mph.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eilen ajettiin Senior TT race, joka ei jättänyt ketään kylmäksi, kirjaimellisesti. Voittaja ratkesi vasta viimeisellä kierroksella, kun Peter Hickman kellotti kaikkien aikojen nopeimman kierrosajan 135,4 mph ja ohitti Dean Harrisonin n. kahdella sekunnilla.

Kokonaiskilpailun voitti Michael Dunlop, joka seuraa vahvasti setänsä Joey Dunlopin jalanjälkiä tässä kilpailussa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Dunlopin suvusta lähti sitten jo kolmas kuski, kun viime viikolla William Dunlop menehtyi Irlannissa ajettavan kisan (Skerries 100) harjoituksissa: William Dunlop crash Skerries 100 - YouTube
Videosta päätellen moottori taisi leikata kiinni ja paikka näytti sellaiselta, että mentiin isoimmalla vaihteella. Nyt on Dunlopin suvusta jäljellä enää Williamin veli Michael Dunlop, joka tuskin tulee lopettamaan ajamista tämän tapahtuman takia... hän kuitenkin jahtaa Isle of Man TT:ssä setänsä ennätystä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
William Dunlopin kuolema vetää hiljaiseksi. On ollut kyllä murheellinen vuosi, kun vakavia kaatoja on tullut paljon. Dan Kneenin menehtyminen aiemmin oli myös kova isku. Ivan Lintin myös ilmeisesti edelleen kriittisessä tilassa, kun sai pahoja päävammoja neljän pyörän kolarissa Southern 100 kilpailussa.

Edit: En ollut tuota Williamin kaatumista nähnyt ennen @Axbor Nocturne . Karmea vauhti tuossa ja tosiaan selkeästi konerikko, josta todennäköisesti takapyörä lukkoon. Täysin mahdotonta pitää pyörä pystyssä tuossa vauhdissa. Käsittämätön huomio videossa, että Williamin kypärä irtoaa miehen osuessa valliin ennen ilmalentoa?! Miten helvetissä kypärä irtoaa noin päästä?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tänään starttaa ensimmäinen Superbike kilpailu. Saarilla on ollut erittäin haastavat olosuhteet ja aikataulut ovat menneet usealta päivältä uusiksi. Tänään ajettava kilpailu olisi pitänyt olla jo eilen. Aika-ajojen perusteella ajat eivät ole olleet viime vuoden tasolla, mutta tähän on todennäköisesti vaikuttanut mm. kova tuuli.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Voiko joku kertoa miksi tämä kyseinen kilpailu saa jatkua? Meinaan kun vähemmästäkin on asioita kielletty. Toisaalta kiipeilläänhän vuorillekin ja death toll on pahimmillaan aika korkea per vuosi. Niin, siis minä en ole kieltämässä tätä, mutta ihmettelin vain, että kisa on vielä olemassa kun nykyään pakettiratkaisu kaikkeen on sen kieltäminen. Täysillä kisaa kuolemaa vastaan, ehkä siinä ollaan jonkun puhtaan ja alkukantaisen äärellä. En osaa paremmin kuvailla. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös