Minusta Guy menetti vauhtinsa siinä kun piti reilun vuoden tauon kisoista ja kokonaan mp-hommista. Nyt kun tuli Hondalle niin vauhti on ollut kateissa jo kevään Irlannin RR-sarjoissa ja testeissä. Tähän vielä McGuinnessin kaato joka ilmeisesti pyörän vika (silminnäkijöiden mukaan jäi veto päälle vaikka heitti kaasun pois) ja nyt omat vaikeudet TT:ssä. Hondassa ollut vähän hankaluutta ride by wiren ja Hondan oman elektroniikan kanssa ja paniikkipäätöksenä ennen TT:tä talli otti BSB:stä tutun Motec-järjestelmän käyttöön. Tuore pyörä niin kehitettävää on. Bemarikin on nyt voittajapyörä, mutta ei ollut sitä moneen vuoteen S1000RR:n alkuaikoina, vaikka olikin paperilla tehokkain. TT varsinkin vaatii aika pitkän kehityksen koska kuskin vaatima luotto ja ajettavuus on kaikki kaikessa katuradalla, ei niinkään pelkkä huipputeho vaikka nopeasta radasta on kyse. Jos ei tehoa saa tiehen niin ei sillä mitään tee ja 5mph etu heti mutkasta ulostulossa kantaa koko suoran ajan, ja sitä on paha puhtaalla teholla repiä kiinni. Oliko toissa vuonna kun Michael Dunlop vaihtoi Yamahan Bemariin harjoitusviikon kun ei vaan löytynyt luottoa R1:seen kaikkien ongelmien jälkeen.
Hutchylla kyllä mielenkiintoisia valintoja pyöriinsä. Viime vuonnahan hän ajoi pääasiassa Superstock Bemarilla koska Superbike ei oikein istunut hanskaan. Superstockilla saa luonnollisesti ajaa Superbikessakin. Nyt hänellä oli Superbike-moottori Superstock-pyörässä. Se on aina vähän kuskikohtainen valinta, stockki on tietysti katupyörämaisempi kun mm. rungon geometria on sama. Superbike perinteisesti ehkä vähän pidemmällä akselivälillä (lähinnä takahaarukan avulla) jotta saadaan tehokkaamman moottorin teho tiehen, samalla pyörä on ehkä kankeampi tai vakaampi, mutta TT-rata on niin monipuolinen, että joissain paikoissa vakaa pyörä on parempi, toisaalla taas ketteryydestä on etua. Vähän mitä kuski haluaa ja jos on vahva vaikka radan lopun tiukoilla osuuksilla niin superstock-henkinen pyörä on parempi ja esim. viime vuonna Hutchy teki koko TT:n nopeimmat sektoriajat loppuosalle Superstockilla. Michael Dunlop sen sijaan dominoi alun nopeita sektoreita Superbikella.
Mielenkiinnolla olen seurannut Padgetts-tiimin ja Bruce Ansteyn ajoa Honda RC213V-S:llä. Paperillahan se on ihan ylikylän laite muihin Superbikeihin verrattuna ja on nyt ollut Sulbyn suoran tutkassa nopein pyörä. Viime vuonna Anstey ajoi puolikuntoisena ja laite oli vielä ihan uusi. Nyt on Bruce paremmassa kunnossa ja kehitystä tehty, mutta silti ei vielä ihan riitä. Jos nyt Anstey vaikka voittaisi Senior TT:n sillä niin muiden protesteja ja nillitystä odottaessa. Nythän heillä on vähän poikkeuslupa ajaa koska se ei ole normaali tuotantopyörä, mutta onhan se järjestäjiltä hieno veto pitää mukana jo PR-mielessäkin. Kuten oli viime vuonna mukana ollut 2-tahti Suter.
Harmi kun sää ollut tänä vuonna huono. Viime vuonnahan oli aivan upeat säät ja varmaan ajoivat eniten kierroksia kuin koskaan ennen. Ja näkyihän se vauhdissakin kun sakki järjestäen latoo omia ennätyksiä. Vieläkin ollaan vähän jäljestä viime vuoden kierrosajoista.
Nyt olisi nuoremmilla kavereilla mahdollisuudet koska McG on poissa, M Dunlopilla uusi Suzuki ja se on aina pieni kysymysmerkki. Hutchy on tietty suosikki viemään Supersport ja Senior TT:t mutta Hickman, Hillier, Harrison varmasti uhittelee voittoa tosissaan Nythän Hickman oli ekassa Superbike-kisassa nopein radalla, mutta varikkostopit oli hitaampia, joilla hävisi sitten Hutchylle kokonaisajassa.