The Isle of Man TT

  • 28 492
  • 93
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ajattelin avata ketjun tälle maailman vaarallisemmalle moottoriurheilutapahtumalle, jolle ei löydy kilpailijaa (oma mielipide). Vuosittainen tapahtuma Mansaarilla, missä ajetaan moottoripyörillä n. 60 kilometriä pitkällä katuradalla Isle of Man TT - Wikipedia, the free encyclopedia . Turvallisuudesta ei voida puhua, kun pyörät kiitävät radalla 200-300 km/h. Huikeata menoa, ja tässä onkin yksi tapahtuma, mitä olisi joskus hienoa mennä katsomaan. Onkä täällä JA:ssa kukaan käynyt todistamassa livenä kyseistä tapahtumaa, tai käynyt ajamassa kyseistä rataa läpi?

Tässä pienet maistiaiset menosta: The Greatest Show On Earthã€HD】320kph / 200mph Street Race ★ TT ★ on Vimeo huikeaa!
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olin kymmenen vuotta sitten viikon Man-saarella rallissa ja autolla olen tuon radan kiertänyt. Muistaakseni ennätys keskinopeus radan kiertämisessä on jotain 208km/h. Paikalla nähtynä nuo kivi muurit tien vieressä oli vielä hurjemmat kuin mitä noista videoista katsottuna. Ne kuskit jotka tuolla ajaa on kyllä aivan vailla mitään itsesuojeluvaistoa... Kävin myös paikallisessa museossa jossa oli aika hyvä kattaus TT-ajojen historiasta, mm. Moninkertaisen voittajan Steve Hislopin pyörä. Rallin huoltopaikka oli TT-ajojen pääkatsomon, Grand Standin takana. Kyllähän tuo koko alue huokui moottoriurheilun historiaa. Kaikkiaan hieno paikka tuo Douglas ja koko saari. Jos vain sauma tulee käydä niin suosittelen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Näinhän se on, ettei kuskeilla ole kyllä kaikki kotona tai sitten itseluottamus omaan ajamiseen täytyy olla todella aukotonta. Mm. Valentino Rossi on sanonut, että kuskit ovat jopa hulluja, koska vauhdit ovat niin järkyttäviä: Rossi: IOM TT is too dangerous - Motorcycle news : General news - Visordown
Kyseessä on tosiaankin rata, joka ei välttämättä anna anteeksi tehtyä virhettä. Kuolleita tulee lisää joka vuosi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suomalaisiakin on Saarella ajanut, ja erityisesti aloittelijoille tarkoitetussa Manx GP:ssä. Ensi kesäksi mm. Tuukka Korhonen on menossa TT-kisoihin. Tuukka kävi jo parina vuona ajamassa Manx GP:tä ja kiertänyt useamman vuoden Euroopan katuratakisoja. Taitaa olla joku Irlannin katuratakisakin takana.

Onhan tuo huima kisa ja rata, joka vaatii useamman vuoden kokemuksen, jotta osuu ajolinjat kohdilleen ja tietää paikat missä kärsii laskea urku auki, ja missä taas kannattaa ottaa varmaan päälle. Itse odottelen sitä päivää kun John McGuinness saa tililleen eniten voittoja TT-historiassa. Joey Dunlopilla on 26, McGuinnessillä 20 tällä hetkellä. Toinen "merkittävä" merkkipaalu nyky-TT:n muodossa olisi Guy Martinin voitto. Yleisön suosikki tuntuu aina jäävän katkerasti ulos korkeimmalta korokkeelta. Mainitaan vielä Ian Hutchinson, joka ajoi jokunen vuosi sitten upeat TT:t ja voitti melkein kaikki lähdöt. Sitten loukkaantui pahasti, tais mennä jalat poikki jne. mutta niin vaan mies palasi pyörän selkään ja voitti Macaon katuratakisan nyt syksyllä. Erittäin kova comeback.

Tuossa vielä mansaarelaisen Conor Cummingsin ulosajo vuodelta 2010. Jäi henkiin.

Kisana tuo on kalustolle ihan erilainen kuin muut moottoripyöräkisat. Koneen tulee kestää pitkiä hetkiä täydellä kaasulla ja kierroksilla ajamista, toisaalta huipputehoa on oltava, jotta saadaan parhaat vauhdit. Alustan pitää kestää hypyt ja kovassa vauhdissa otettavat montut ja muut epätasaisuudet, toisaalta alustan pitäisi olla herkkä ja toimiva teknisillä osioilla. Kaikki osat tuntuvat irtoavan tärinästä, kaikki mutterit&pultit varmistettava. Tekniikan tulee kestää, koska mahdolliset viat aiheuttavat lähes poikkeuksetta ulosajon ja vaaratilanteen, joten kilpailu on henkisesti kova myös mekaanikoille. Unohtunut pultti tai muu pikkujuttu voi merkitä sitä, että kuskin näet seuraavan kerran arkussa. Usein kuskit käyttävät normaalia korkeampaa pleksiä, jotta olisi paremmin ajoviiman suojassa ja niihinkin pitää tehdä pieniä aerodynaamisia muokkauksia, jottei pleksin taakse tule alipainetta, joka riuhtoo kuskin kypärän kohti mittaristoa. Kisassa ajetaan aina kaksi kierrosta, jonka jälkeen tullaan varikolle (taka)renkaan vaihtoon ja tankkaukseen. Niimpä ainoa lentävä kierros on kisan viimeinen, kuudes kierros, jolloin on edellytykset parhaalle kierrosajalle. Tuossa vaiheessa kuski on kuitenkin jo ihan puhki, pyörällä ajettu muutama sata kilsaa jne...
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kesänä olin saarella juuri Manx GP:n alla (mikäli tämä on se, joka ajettiin elokuun loppupuolella) ja vaikken varsinaisesti koko rataa käynytkään läpi, meni ihan reittibussin kyydissä tuli mentyä usean osuuden läpi. Kieltämättä aika erikoista olla bussin kyydissä, kun kaikki ratakyltit ja ainakin osa suojavalleista oli jo paikoillaan. Matkalla Peelistä Ramsayhyn kuski veti niin haipakkaa tahtia, että kuvitteli ilmeisesti olevansa kilpailussa. Aika erikoinen kokemus olla "kilparadalla" mutkikkaalla maaseututiellä kaksikerroksisen bussin kyydissä siellä yläkerrassa.

Matkaa varatessa en tiennyt mitään noiden kisojen päivämäärästä, olisihan sinne voinut tietysti jäädä niidenkin ajaksi jos olisi ollut tiedossa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
On tuo aika huima tapahtuma vaikka tuo vaaramomentti onkin aika järkyttävä. Tuossa keväällä Vauhdin Maailman avustaja Nita Korhonen(RR-legenda Pentti Korhosen tytär) kirjoitti kisasta viimeisimmän kuolemantapauksen jälkeen ja tuomitsi sen (osittain isänsä kertomusten pohjalta) typeräksi touhuksi. Sinänsä tuo kuolemanvaara on kyllä aika karmiva tekijä TT:ssä, mutta toisaalta olen hiukan sisimmässäni tyytyväinen että edes joku tämäntyylinen moottoriurheilutapahtuma uskaltaa ja pystyy säilyttämään luonteensa vaikka paine muutokseen on olemassa. Mille Miglia, Targa Florio, originaali Pariisi-Dakar ralli ja Nurburgringin GP pitkällä Nordschleiffellä ovat esimerkiksi kadonneet iäksi turvallisuussyiden takia, mikä sinällään on sääli.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Mainio ketju!

Vuonna 2003 katsoin ensimmäisen kerran vuosittain julkaistavaa TT-reviewiä. Tämän jälkeen MotoGP, WSBK yms. eivät ole tuntuneet enää miltään. Kaikki kisakoosteet 2003-2013 on tullut tilattua ja muutama extra-levykin.

Ollut usean vuoden unelmana lähteä tuonne paikanpäälle katsomaan veljen ja isän kanssa mutta vielä ei ole kaikkien aikataulut natsanneet. Pakko tuo reissu kuitenkin tehdä parin vuoden aikana, kun niin kauan sitä odottanut.

Onko täällä ihmisillä jotakin ajajaa, jonka tekemisestä tykkää erityisesti? Itse olen Guy Martinin persoonasta/tyylistä pitänyt siitä asti, kun ajoihin tuli. Closer to the Edge oli vielä mainio avaamaan lisää Guyn persoonaa.

Tämä kannattaa muuten katsoa, jos ei ole vielä nähnyt TT3D: Closer to the Edge - IMDb
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Valmiit paketit tuonne on kalliita, mutta omatoimisettinä ihan ok-hintainen. Ja kannattaa olla ajoissa liikkeellä, usein on lautat ja majoitukset myyty loppuun ja puolisen vuotta ennen kisoja. Nyrkkisääntönä melkein kannattaa pitää, että jos haluaa mennä niin n. vuotta ennen kun hoitaa varaukset niin pitäisi olla ok.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niin, legendaarinen Joey Dunlop ei tykännyt ajaa tavallisilla moottoriradoilla, koska radalla oli ajettava "rajoilla". Katuradoilla ei viimeisille rajoille koskaan mennä (tai käy huonosti).
 

Sambody

Jäsen
Tämä kannattaa muuten katsoa, jos ei ole vielä nähnyt TT3D: Closer to the Edge - IMDb

Olipas suhteellisen jäätävä dokkari. Jotenkin pistää miettimään ihmistä ihan uudenlaisista kulmista. Kuitenkin niin hemmetin jotenkin ihailtavaa, että jannut ottavat elämästään kaiken irti ja vaikka se kuolemanvaara on läsnä niin silti kovempi on tarve tuntea todella elävänsä. Paljon kertoo nuo äijjien kommentit todella vakavien onnettomuuksiensa jälkeen. Muutenkin virkistävä poikkeus tälläinen kisa, jossa ei jeesustella sillä kuinka vaarallista se on vaan tiedostetaan realiteetit ja eletää niinden kanssa. Tuskinpa tuota rataa kiertää ympäri yksikään vastentahtoisesti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuli katsottua myös tuo dokumentti, hyvin kertoi, minkälaisia ajajat ovat ja mitä heidän päänsä sisällä liikkuu. Keskittymiskyky näillä huippukuskeilla on aivan timanttinen. Martinin kohdalla oli "hauska" juttu harjoituksista (edelliseltä vuodelta), kun tuli varikolle, niin tiimihenkilö sanoi silmien tulevan ulos päästä. Todella limitillä mennään siis ihan ihmisenkin suorituskyvyn puolesta. Taitaa mennä tovi harjoituksissa, ennen kuin aivot pystyvät rekisteröimään asioita niin nopealla tahdilla, mitä noissa vauhdeissa tulee eteen. Tuossa dokkarin kilpailussa tapahtuikin sitten aika paljon, tehtiin historiaa (Hutchinsonille viisi sooloajan voittoa) ja huippukuskeja loukkaantui + yksi kuoli. Martinilla on kyllä sellainen hullun katse, Kellopeliappelsiini tulee mieleen tästä sällistä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No niin, tämän vuoden Isle of Man TT pyörähti käyntiin viime viikonloppuna tai yhtään pyörää ei reitillä nähty, kun sade pilasi ensimmäisen harjoitus session. Tänään olisi sitten uusi yritys. Tapahtuma-aika on siis 24.5.-6.6.2014 Qualifying-and-Race-Schedule - Isle of Man TT.com. Viimeisenä päivänä ajetaan pääkilpailu, eli Senior TT race.

Laitoin kyselyn Nelonen Prolle kisojen jälkilähtetyksestä, muttä mitään vastausta en ole saanut. Eivät taida olla kiinnostuneita näinkin ainutlaatuisen kisan näyttämisestä Suomessa. Uskoisin, että tämä kilpailu kiinnostaisi myös täällä?
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Laitoin kyselyn Nelonen Prolle kisojen jälkilähtetyksestä, muttä mitään vastausta en ole saanut. Eivät taida olla kiinnostuneita näinkin ainutlaatuisen kisan näyttämisestä Suomessa. Uskoisin, että tämä kilpailu kiinnostaisi myös täällä?

Vuosia sitten tuli joltakin kanavalta Ulster GP kisakoosteita. Oli pirun mukava katsella niitä vaikka olikin jo aiemmin nähnyt kyseiset pätkät. Toivotaan, että myös Isle of Manilta edes joskus näytettäisiin pätkää Suomen televisiossa.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Tämä kannattaa muuten katsoa, jos ei ole vielä nähnyt TT3D: Closer to the Edge - IMDb

Kiitos tästä, loistava pätkä. Guy Martin, todellinen luonnonlapsi, teki suurimman vaikutuksen.
Samoin Dobbsin perhe jäi mieleen.

Joku haastateltava taisi tuossa sanoa, että Man-saaren TT-kisat ovat monella niissä jutuissa jotka pitää kokea ennen kuolemaa.
En epäile ollenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ensimmäinen kilpailupäivä oli tänään, kun vuorossa olivat sivuvaunut ja Superbiket. Michael Dunlop oli aivan omaa luokkaansa ja otti voiton BMW:llä (viimeksi BMW voittanut v. 1939) 20,5 sek erolla seuraavaan. Guy Martin oli toinen Suzukillaan ja Conor Cummins kolmas Hondalla. Bruce Anstey teki kaikkien aikojen kierrosennätyksen (132,298 mph) ja oli ensimmäinen kuski, joka on rikkonut 132 mph keskinopeuden..
 
Viimeksi muokattu:

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Joku haastateltava taisi tuossa sanoa, että Man-saaren TT-kisat ovat monella niissä jutuissa jotka pitää kokea ennen kuolemaa.
En epäile ollenkaan.

Juurikin näin. Kaverini ajamassa tänä vuonna ja ihan muutaman kerran olen sanonut, että ihan limitillä jos et vetäisi ja tulet terveenä takaisin. Legendaarinen kisa kertakaikkiaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eilen olivat vuorossa Supersport luokka ja voiton nappasi Gary Johnson Triumphilla ainoastaan 1,5 sek erolla toiseksi tulleeseen Bruce Ansteyhin Hondallaan ja kolmantena Michael Dunlop Hondalla. Tänään ajetaan Superstock lähtö.

Tässä videopätkä lauantain sivuvaunuluokan kilpailusta, tämä se vasta kahelia toimintaa onkin :D Isle of Man TT 2014 Sidecar Race - YouTube Purkkiorjalla ei ole kovin kivat oltavat tässä kilpailussa...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Myös Isle of Man kilpailu sai mustia pilviä, kun tämän päiväisessä Superstock kilpailussa menetti henkensä http://www.iomtt.com/News/2014/June/03/ACU-Events.aspx Karl Harris. Paikka oli Joey's Corner. Myös eilisessä Supersport kilpailussa kuoli kilpailija, Bob Price.

Kilpailun voitti 9. TT voitollaan Michael Dunlop BMW:llä, Dean Harrison oli toinen Kawasakilla ja Bruce Anstey kolmas Hondallaan. Michael on aika vahvasti isänsä jalan jäljillä ja tätä menoa, saattaa rikkoa isänsä 26 TT voiton ennätyksen... Asiat voivat olla kuitenkin pienestä kiinni, niin kuin tämän päiväinen kilpailu jälleen osoitti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Harris oli jo tunnetumpi nimi. Ajanut pitkään Brittien Superbikea ja Supersporttia. Siirtyi siis normiradoilta TT-kisoihin pari vuotta sitten.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Harris oli jo tunnetumpi nimi. Ajanut pitkään Brittien Superbikea ja Supersporttia. Siirtyi siis normiradoilta TT-kisoihin pari vuotta sitten.

Joo, niin oli ja oli myös niittänyt menestystä Briteissä nimenomaan Supersporttien parissa. Tuo Bob Price olikin sitten hiukan iäkkäämpi kuski, 65-v!!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Johan on äijiä.

https://www.youtube.com/watch?v=yyJ7cuMkH2M

Koko kisa on täysin uusi tuttavuus minulle, mutta tässä otsikko kuitenkin väittäisi olevan nopein koskaan tuolla radalla tehty kierros. On vielä ilmeisesti juuri äskettäin tämän vuoden kisassa tehty. Selostuksilla ja pääasiassa pyöränselästä kuvattua matskua.

Mykistävää menoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös