Rockin J.S.Bach
Beatles on suurin.
Oma henkilökohtainen Beatle-maniani alkoi vuonna 1994 (15-talvisena) siitä, kun kuulin radio Megan jukebox-lähetyksestä Strawberry Fields Forever -biisin ja nimenomaan muutamasta nuotista:
John Lennon kirjoitti:
I think... er... no I mean...er... Yes, but it's all right. It doesn't matter much to me.
Tuon kohdan jälkeen on "sellofilli", joka nostaa karvat pystyyn silkasta kunnioituksesta ja ihailusta ja se iski suoraan limbiseen järjestelmään.
Kysyin isännältä: mikä bändi? Isäntä: Thö Biitls.
Stereotypinen kuva purkkaa ja jytää renkuttavasta Beatlesista mureni saman tien. Hommasin joululahjaksi Sinisen tuplan. Hämmästyin suuresti kun totesin esim. Hey Juden, Here Comes The Sunin ja Penny Lanen Beatlesin kappaleiksi. Musiikki oli silkkaa kultaa. Kummeli oli aikaisemmin tehnyt pilaa Beatlesin lopun ajoista kappaleella "Minä olen mursu/Sekoilumatka/Rakkautta vain" eli I am the Walrus/Magical Mystery Tour/All You Need Is Love. Loisteliasta parodiaa!
Yhtye oli Piitles Liperistä. "Hei Pauli, kasvata säkin parta niin teet jonkun toisenkin hyvän biisin Eilisen jälkeen." Tämäkin nostatti teini-iässä Beatle-maniaani, kova Kummeli-kannattaja kun olin.
Itselleni uusista kappaleista Paulin Lady Madonna, Ringon Octopussy's Garden ja Georgen Something sekä Johnin LSD olivat kovia sanoja. Puhumattakaan SFF:stä tai A Day In The Lifesta. Jälkimmäistä en kehdannut kuunnella kämpillä kun Paul laulaa B-osassa
Paul McCartney kirjoitti:
"Found my way upstairs and had a smoke..."
koska olin tuolloin teini-ikäinen, paranoidi salatupakoitsija joka pelkäsi kiinnijäämistä enemmän kuin polliisia (jäin myöhemmin kiinni kun mutsi löysi housujen taskusta tyhjän Camel-tsippiaskin...)
Löysin vihdoinkin SEN bändin. Aiemmin toki rakastin Queenin musiikkia, mutta Beatlesista sain vielä kovemman lempparin. Siinä on sitä jotakin. Musiikki on erittäin monipuolista (tämä on ehkä suurin syy yhtyeen laajaan kannatukseen), sovitukset ovat suorastaan nerokkaita (esim. Hey Jude) ja melodiat tietenkin monesti ainutkertaisia.
Ns. viidennen Beatlen George Martinin (tuottaja) kädenjälki kuuluu parhaiten Lennonin ehkä parhaaksi jääneessä "In My Life" -kappaleessa, jossa kuullaan varispeed -pianosoolo/välisoitto. Martin soitti tuon välisoiton pianolla ja nopeutti sen lopulliseen miksaukseen kaksinkertaisella nopeudella sovittaen sen samalla luonnolliseen rytmiin. Mahtisuoritus niin sävellyksellisesti kuin sovituksellisestikin.
Beatlesin kappaleissa yhdistyy omalla tavallaan kaikkien bändin jäsenten musiikkiin tuoma taito, lahjakkuus ja jo aikaisemmin hehkuttamani nerokkuus. Näistä erityisinä esimerkkeinä kappaleet SFF (John) - Ringon hillitty mutta tyylikäs rummutus ja tietenkin mellotron-huilu + ne sellot, Lady Madonna (Paul) - Honky Tonk -piano ja piilotetusti hupaiset stemmakuoro-osuudet ja Paulin For No One englannintorvineen(?).
Muista omista suosikeista mainittakoon "Here, There and Everywhere, We Can Work It Out, ja (naimiseen ja bändäröintiin viittaava) Drive My Car. HOX: Stonecold: teksti menee näin: Beep Beep mm Beep Beep, yeah :) Eleanor Rigbyllä olen saanut jopa joitakin dissaajia kuuntelemaan bändiä. Nyt ei tule muita mieleen, eikä kaikkia tarvitse mainitakaan.
Beatles on kovin bändi ikinä, ja sitä suurempaa ei tule koskaan olemaan.