Terrori-isku Turussa 18.8.2017

  • 433 026
  • 3 300

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Et voi olla tosissasi. Tajuatko sinä yhtään mitä täällä on nyt tapahtunut?

Kaveri on huhujen mukaan rehvastellut tappaneensa jonkun jo lähtömaassaan Marokossa, pyörinyt eri nimillä Saksassa, rikoksia tehden, ja päästyään tänne meidän riesaksemme saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen. Marokkoon ei taatusti ole halua palata, joten kaikki on menetetty. Rikos Suomessa ja sitä kautta ilmainen ylöspito täällä meidän piikkiin. Käsittääkseni Marokon ei ole pakko ottaa häntä enää vastaan. Halua ei taatusti ole.

Mistä säilöjä? Meillä on lakkautettuja varuskuntia pilvin pimein. Nyt olisi niille käyttöä.
Niin mutta onko tehty yksillöllistä arviointia säilöönoton edellytyksille ennen puukotuksia? Helppo se jälkeenpäin on sanoa, että kaverin olisi pitänyt olla säilössä. Mistä riittävä määrä vartijoita säilöihin+ruokahuolto+pyykki+muu pakollinen?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Jutussa todetaan, että pelkkä vihapuheen jakaminen eteenpäin voi olla rikos. Esim. Sakari Timonenhan on jakanut vihapuhetta eteenpäin aika paljon, viimeksi eilen. Itsekin linkitin tälle palstalle "maahanmuuttokriittisten" todella ala-arvoisia herjauksia puukotetuksi joutunutta italialaisnaista kohtaan. Toivottavasti kyseessä ei ollut rikos.
Ehkä tuohon tarvitaan joku ennakkotapaus. Vihapuhettakin on jo vaikea määritellä niin miten sitten sitä milloin on sen jakaminen on rikos ja milloin ei.

Ehkä olisi turvallisinta että Facebook määrättäisiin poistamaan Suomalaisilta tykkää ja jaa -painikkeet.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Tuosta Supolle menneestä vinkistä, olisi mielenkiintoista tietää että kuinka paljon noita vihjeitä tuli, ennenkuin lähdetään tuomitsemaan virkavaltaa. Jos joka kuukausi tulisi 500 uudesta yksilöstä ilmoitus, niin tässä 2v aikana noita olisi 12 000 kpl (ihan näin esimerkkinä, luultavasti yläkanttiin).
...
Tuosta taisi olla juttua että ilmoituksia on tullut 1000 vuodessa (ei toki montaa vuotta). Keskimäärin siis kolme päivässä ja vaikka oletettavasti osa samoista henkilöistä (jotka päätynevät tiukempaan seurantaan kun useista lähteistä varoiteltu) niin varmasti tutkittavia on useampia kuin mihin aika ja väki riittää. Todennäköistä toki että terrorisminvastaisen työn resursseja tullaan lisäämään pikapuoliin.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Jos näin tehdään, toivottavasti se ei ole pois ainakaan rasistisen vihapuheen vastaisesta työstä. Vihapuhe luo turvallisuusuhkia kaikille suomalaisille.
Nimenomaan. Vihapuheen vastainen kenttätyö on parasta sekä terrorismin vastaista että vihapuheen vastaista työtä. Jonka kolmas sektori tekee edullisemmin kuin viranomaistyö. Terrorismia ei voiteta aseilla, koska kyseessä on ajattelutapa. Manipuloitu uskomusjärjestelmä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikö kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden asuminen, ruoka sun muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat maksa tällä hetkellä meidän yhteiskunnallemme mitään?

No ihan höpö puhetta... Kato pieniä kuluja sen rinnalla mitä valtio vielä hyötyy kun saadaan paikattua toisilla työvoimapulaa joka muuten ajaisi meidät tuhon partaalle vai miten se meni
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Onkos tästä kenellään käsitystä, tai julkisuudessa kerrottu, että miksi nämä neljä (?) muuta marokkolaista on vangittu epäiltynä samoilla rikosnimikkeillä kuin itse tekijä, vieläpä todennäköisin syin? Eikö tämä tarkoita, että he ovat olleet aktiivisesti edistämässä tapahtunutta?

Käsittääkseni jos olisivat olleet "vain" tietoisia asiasta, kyseessä olisi korkeintaan avunanto (saatan olla väärässä, joku viisaampi saa tarkentaa). Onko siellä ollut ihan terroristisolu jossa hommaa on suunniteltu, yritetty hankkia aseita yms?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Onkos tästä kenellään käsitystä, tai julkisuudessa kerrottu, että miksi nämä neljä (?) muuta marokkolaista on vangittu epäiltynä samoilla rikosnimikkeillä kuin itse tekijä, vieläpä todennäköisin syin? Eikö tämä tarkoita, että he ovat olleet aktiivisesti edistämässä tapahtunutta?

Käsittääkseni jos olisivat olleet "vain" tietoisia asiasta, kyseessä olisi korkeintaan avunanto (saatan olla väärässä, joku viisaampi saa tarkentaa). Onko siellä ollut ihan terroristisolu jossa hommaa on suunniteltu, yritetty hankkia aseita yms?

Poliisi kertoo aikanaan, koska kukaan muu ei tiedä tarkemmin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Onkos tästä kenellään käsitystä, tai julkisuudessa kerrottu, että miksi nämä neljä (?) muuta marokkolaista on vangittu epäiltynä samoilla rikosnimikkeillä kuin itse tekijä, vieläpä todennäköisin syin? Eikö tämä tarkoita, että he ovat olleet aktiivisesti edistämässä tapahtunutta?

Käsittääkseni jos olisivat olleet "vain" tietoisia asiasta, kyseessä olisi korkeintaan avunanto (saatan olla väärässä, joku viisaampi saa tarkentaa). Onko siellä ollut ihan terroristisolu jossa hommaa on suunniteltu, yritetty hankkia aseita yms?

Yllytys tulee äkkiseltään mieleen, eli tuomitaan kuten tekijä. En ole kyllä aivan varma kuinka tarkasti nimikkeitä vielä vangitsemisvaiheessa yksilöidään. Valtakunnansyyttäjähän lopullisesti syytteet sitten yksilöi.
 

Pekkis

Jäsen
No ihan höpö puhetta... Kato pieniä kuluja sen rinnalla mitä valtio vielä hyötyy kun saadaan paikattua toisilla työvoimapulaa joka muuten ajaisi meidät tuhon partaalle vai miten se meni

Olenkohan ajatukseni kanssa yksin, mutta viimeisestä viidestä pizzasta jonka olen käynyt ulkona syömässä, on tasan viisi ollut aivan luokattomia. Yleinen taso on laskenut. Viimeisessä paikassa rouva ei ymmärtänyt yhtään mitä minä sille puhuin, ja rahoista se ymmärsi tasan yhtä paljon. Jos minä menen pizzojen valmistukseen erikoistuneeseen ravintolaan, niin kyllähän sen tilatun tuotteen kuuluisi hakata minun itseni väsäämät tuotokset ihan sata nolla. Nehän tekee sitä ihan työkseen, minä jotain ihan muuta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olenkohan ajatukseni kanssa yksin, mutta viimeisestä viidestä pizzasta jonka olen käynyt ulkona syömässä, on tasan viisi ollut aivan luokattomia. Yleinen taso on laskenut. Viimeisessä paikassa rouva ei ymmärtänyt yhtään mitä minä sille puhuin, ja rahoista se ymmärsi tasan yhtä paljon. Jos minä menen pizzojen valmistukseen erikoistuneeseen ravintolaan, niin kyllähän sen tilatun tuotteen kuuluisi hakata minun itseni väsäämät tuotokset ihan sata nolla. Nehän tekee sitä ihan työkseen, minä jotain ihan muuta.

Eiväthän nuo ulkolaiset halpapitsaa osaa tehdä, mutta en sitten tiedä miten se tähän aiheeseen liittyy muuten kuin että se ja sama on laadulla. Suomi on ympäri näitä laaduttomia pitsanvääntäjiä, mutta kerta kelpaa suomalaisille niin ei voi valittaakaan. Parempi näin kuin että ampuvat jengiä. Eihän heitä tarvitse tukea. Käyn itse Kotipizzassa koska tietää aina mitä saa standardin ollessa sama.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olenkohan ajatukseni kanssa yksin, mutta viimeisestä viidestä pizzasta jonka olen käynyt ulkona syömässä, on tasan viisi ollut aivan luokattomia. Yleinen taso on laskenut. Viimeisessä paikassa rouva ei ymmärtänyt yhtään mitä minä sille puhuin, ja rahoista se ymmärsi tasan yhtä paljon. Jos minä menen pizzojen valmistukseen erikoistuneeseen ravintolaan, niin kyllähän sen tilatun tuotteen kuuluisi hakata minun itseni väsäämät tuotokset ihan sata nolla. Nehän tekee sitä ihan työkseen, minä jotain ihan muuta.

Sulla on käynyt vaan huno tuuri pitsan kanssa. Mut pelaa varman päälle ensi kerralla ja otat hepappi ranuilla. Ei voi epäonistua. Ja maksa kortilla...

Ja kyllähän siellä.on pätevää sakkia vailla töitä. Pahoittelut jos loukkaan jotain, älkää ottako tätä todesta, mut ei noi kaverit oo vaan bussikuskeja, pitsan vääntäjiä tai siivoojia...
Siellä on ydinfyysikkoa sekä avaruusinsinööriä tarjolla
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Onkos tästä kenellään käsitystä, tai julkisuudessa kerrottu, että miksi nämä neljä (?) muuta marokkolaista on vangittu epäiltynä samoilla rikosnimikkeillä kuin itse tekijä, vieläpä todennäköisin syin? Eikö tämä tarkoita, että he ovat olleet aktiivisesti edistämässä tapahtunutta?

Käsittääkseni jos olisivat olleet "vain" tietoisia asiasta, kyseessä olisi korkeintaan avunanto (saatan olla väärässä, joku viisaampi saa tarkentaa). Onko siellä ollut ihan terroristisolu jossa hommaa on suunniteltu, yritetty hankkia aseita yms?
Terrorismin tutkinnan ollessa kyseessä peruste ottaa kiinni, jopa todennäköisin perustein, on kohtuullisen matalalla. Pelkkä tiivis kaverisuhde riittää kiinnioottoon. Nyt siellä tilannehuoneen tutkijasalissa parhaillaan mietitään niintä liitossuhteita, profilointia ja heidän välisiään vuorovaikutusta, hierarkioita ja sen sellaista. Se on sitä henkisesti raastavinta "jos minä olisin terroristi" -tyyppistä analysointia. Tässä suhteen antaisin tutkijoille työrauhan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös