Mun mielestä Tepsin kannalta on erittäin hyvä asia, että peleistä kkusi on kotona ja vain neljä vieraissa. Kotona tepsi pystyy kaatamaan kenet tahansa, kun taas vieraissa voittoja on tullut silloin tällöin. Tosin odotusarvot vierasvoittoihin on oleellisesti nousseet viime aikoina. Joka pelissä ollaan oltu suht lähellä pisteitä eikä "ei-mitään-saumaa" pelejä ole tullut. Onhan tuo loppuohjelma todella paha, mutta tasainen on tämä liigakin. Blues nyt on ollut tepsille paha, mutta vaikeimmaksi joukkueeksi sanoisin Kärpät. Nimenomaan paha tepsille ja Turun isosta jäästä saatava etu on pienempi kuin monia muita vastaan. Uskoisin, että Blues voidaan hyvinkin kaataa kotona.
Itse en pidä Kärppiä pahimpana vastuksena. Nimenomaan kotona Tepsillä on hyvät mahdollisuudet Kärppiä vastaan. Viime vuosina keskinäiset pelit Turussa ovat olleet erittäin tasaisia, ja päättyneet yleensä maalin erolla. Blues sensijaan tuntuu olevan Tepsille nykyään liigan hankalin vastustaja, kotona sekä vieraissa. Blues kohdataan vielä kahdesti kotona, ja täytyy toivoa, että jokunen piste irtoaisi.
Tämäniltainen Lukko-peli olisi elintärkeää voittaa. Ensimmäisestä osasta tuli voitto, ja saman linjan pitää jatkua. Tässä olisi jopa mahdollisuus pienelle voittoputkelle, edellyttäen että Lukko kaatuu myös tänään. Liian epätasaisesti ei voi loppukautta pelata, muuten playoutit kutsuu.
Kymmenen peliä on vielä jäljellä, ja edellisestä kymmenen pelin putkesta TPS saldosi 17 pistettä. Sitä edelliset 10 peliä tuotti 12 pistettä. Ja jos siitä vielä mennään Suikkasen kuherruskuukauteen, TPS sai 10 pelistä 20 pistettä. Yhteensä Suikkasen aikana on siis pelattu 30 peliä, ja saatu 49 pistettä (ka 1,63) .
Itse laskeskelin, että TPS tulee saamaan viimeisistä kymmenestä pelistä n. 15 pistettä, joka olisi ihan nykykunnon mukainen määrä. En näe, että odotettavissa olisi mitään hirmuista tason nousua tai laskua. Voittoja ja pisteitä tulee sieltä täältä, eikä peli ole missään nimessä loistokasta, ja harvemmin nähdään ehjää 60 minuuttista. Tiukkaa se tekee tosin muillakin joukkueilla.
Menipäs analyyttiseksi.
EDIT: Laskeskelin vielä piruuttani kaikkien joukkueiden pistemäärät viimeisestä kymmenestä ottelusta, ja tässä tulokset:
HIFK: 18p
Ilves, TPS, Ässät: 17p
Jokerit, Pelicans : 16p
Blues, HPK, KalPa, Kärpät: 15p
Tappara: 14p
Lukko: 11p
JYP: 10p
SaiPa: 7p
Viimeksi muokattu: