Temuttaminen ja ylipäätänsä nykyaikainen kulutuskeskustelu on kyllä mielenkiintoista. Pakko antaa omat pari senttiä ketjuun.
En ole koskaan tilannut mitään suoraan Temusta, Aliexpressistä tai edes Amazonista. Kiinarihkamaa on tullut varmasti kannettua kotiin yli tarpeen suomalaisista marketeista. Rihkaman ostamiseen on tullut kiinnitettyä nykyään enemmän huomiota ja nostettua ostokriteereitä.
Temuttaja en ole, mutta torittaja olen ollut niin pitkään kuin palvelu on ollut olemassa. Tosi paljon tulee ostettua tavaraa käytettynä. Se on yllättävän helppoa ja monesti myös tosi halpaa. Takuita harvemmin on, mutta se ei ole ollut vielä koskaan ongelma. Kertaakaan en ole vielä myöskään ostanut rikkinäistä tai varastetulta vaikuttavaa tavaraa, mistä jatkuvasti pelotellaan käytetyn tavaran ostossa.
Käytettyyn tavaraan voinee laskea myös lähisukulaisten varastojen kaahimisen. Etenkin omat vanhempani ovat iältään "temuttaja-sukupolvea", eivät ehkä sieltä kiinalaisista verkkokaupoista tilaavia ihmisiä, mutta Tokmanneista ja Puuiloista on kannettu tavaraa kotiin enemmän kuin tarpeeksi. Yllättävän monesti käy niin, että kun tarvitsee hankkia jotain, vanhempien sekatavarakaupasta löytyy sellainen tuote tuplana. Yleensä nämä ovat jotain työkaluja, huonekaluja tai muuta.
Olen myös hyvin innokas uusiokäyttäjä. Omia suosikkipuuhiani on rakennella erilaisia asioita omalta tontilta löytyvästä tavarasta. Ostin taannoin omakotitalon ja tontille on jäänyt edelliseltä omistajalta jos jonkinlaista tavaraa. Näistä on tullut nikkaroitua vähän kaikenlaista polttopuusuojista kasvatuslaatikkoihin ja pienempiin koriste-esineisiin. Se on mielestäni hauskaa puuhaa, kun saa vähän haastaa omaa ongelmanratkaisukykyä ja rakentaa rajallisista materiaaleista asioita. Se on myös halpaa ja monesti hyvä vaihtoehto uudelle.
Käytetyn tavaran ostaminen herättää ihmeellisen paljon tunteita. Ystäväpiirissä minulle on jopa suututtu, kun olen suositellut joihinkin mielestäni hyvin yksinkertaisiin tuotteisiin ostopaikaksi Toria. Viimeksi näin kävi, kun kaverini tarvitsi lumikolaa ja kirvestä. Suosittelin Fiskarsin ostoa Torista, mutta ei kuulemma ollut vaihtoehto. Kaikki kun pitää olla uutta ja kiiltävää, eikä niitä ole joku hyypiö käyttänyt jo aiemmin.
Sain täällä Jatkoajassa hitusen selkääni tovi sitten, kun asiakaspalvelu-ketjussa menin valittamaan kerrastojen palautusoikeuksista. Tiivistetysti ostin kerraston, sitä testattiin kotona ja todettiin aavistuksen naftiksi, joten oli tarkoitus vaihtaa tuote kokoa suurempaan. Minulle tuli uutena tietona, että kerrastot lasketaan alusvaatteiksi ja niiden vaihtaminen kotisovituksen jälkeen on kiellettyä. Kuitenkin kaupan sovituskopissa näitä saa yleensä sovittaa. Se tuolta Jatkis-ketjusta jäi mieleen, että siellä tyyliin haukuttiin pervoksi, kun sattui myöntämään, että ei ne kalsarit mene käyttökelvottomiksi yhden sovituksen jälkeen.
Miten yllä mainittu liittyy tähän ketjuun? Mielestäni on vähän kaksoismoralistista, että temuttamisen ja kiinarihkaman kohdalla porukka jeesustelee ummet ja lammet kaikesta ympäristöön liittyvästä, mutta usein nämä ympäristö- ja vastuullisuusasiat unohtuvat ns. kotimaan kaupassa. Samat kaverit huutavat temuttajille, että miksette mieti yhtään ympäristöä, kun samat kaverit ovat myös sitä mieltä, että tuote on pilalla jos sitä on joku muu asiakas vähän hivellyt kaupassa. Eikö tuollainen asenne ole ihan yhtä ympäristövastaista kuin temuttaminen?
Mitä tulee "pilalle menneisiin tuotteisiin", niin yllättävän paljon tuotehävikkiä syntyy kaupassa ihan toissijaisista asioista. Joskus tuotteita menee hävikkiin ihan vain siitä syystä, että pakkausten ulkoasu muuttuu ja "kukaan" ei halua ostaa tuotetta vanhassa paketissa. Sama juttu myös tapaukset, missä tuotteen pakkaus on kärsinyt, mutta tuote siellä paketin sisällä on ehjä.
Minä kannustaisin monia miettimään shoppaillessa käytettyjä vaihtoehtoja. Sieltä löytyy usein hyvää tavaraa ja vieläpä halvalla, kun tätä halpa-korttia aina nostellaan Temu-keskusteluissa heikkoihin taloudellisiin aikoihin vedoten.
Sitten taas jos osta jotain uutena, niin satsaa niissä ostoksissa laatuun. Markkinoilta löytyy yhä tuotteita, joiden voi uskoa kestävän vuosia ja jopa vuosikymmeniä käyttöä, mutta nämä tuotteet eivät olekaan siellä hinnat alkaen mallistossa.