Mainos

Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 901 572
  • 23 432

piru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän "Pasilan blackout sähkökatko" osui perin kummallisesti juuri siihen kohtaan kun Tapparan pelin katsojat siirtyivät Ifk:n pelin seuraajiksi ennätysluvuin ja testikuvan lähetys kuitenkin jatkui ja jos jotain testi huutojakin tuli edelleen läpi.
Sähkökatko jolle ei voitu mitään kuulostaa keksityltä syntipukilta.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitoin eilen Elisalle reklamaation kesken jääneestä TPS-HIFK matsista. Olen siis tilannut liigapaketin Elisan kautta. Tänään sieltä soittivat ja sovittiin, että toukokuusta eivät veloita liigapaketista mitään. Tämä oli oma ehdotukseni, kun katselen ainoastaan HIFK:n pelit ja katkaisen paketin aina heti, kun HIFK:n kausi päättyy.

Enemmänhän tuo hyvitys oli, kuin olin odottanut, eli koko kuukauden maksuhan siinä säästyi. Toisaalta makselen Elisalle kuukausittain 150-200 Euroa perheen kännykkäliittymistä, elisaviihteestä, kanavapaketeista ja sen sellaisista, että kaipa niiden kannattaa kiukkuista lätkäjonnea vähän yrittää lepytellä. Paremmin Elisa ainakin tämän hoiti, kuin mihin Telian kanssa sai tottua.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän "Pasilan blackout sähkökatko" osui perin kummallisesti juuri siihen kohtaan kun Tapparan pelin katsojat siirtyivät Ifk:n pelin seuraajiksi ennätysluvuin ja testikuvan lähetys kuitenkin jatkui ja jos jotain testi huutojakin tuli edelleen läpi.
Sähkökatko jolle ei voitu mitään kuulostaa keksityltä syntipukilta.
Jos sähkökatko on osunut Pasilan Isoon Pajaan, niin kuin MTV:n oma uutistoimitus kertoo, niin luulisi muidenkin kanavien toiminnassa olleen häiriöitä. Voi toki olla, että siellä on joku sähkökatko ollut, mutta tämän hetken tietojen valossa MTV juksaa.

Mielenkiintoista olisi tietää, minkälainen sopimus Liigalla on televisioinnista. Palvelutason pitäisi kiinnostaa Liigaa, koska Liigan tuotteelle tuossa tulee vahinkoa. Onkohan siellä ollenkaan SLA-sopimusta? (Service Level Agreement, eli palvelutasosopimus).

Noita SLA-tasoja on tietysti vaikka kuinka paljon (taso voidaan määritellä vapaasti), ja mitä tiukempi SLA, sen hintavampi on palvelu. Tosin tässä on nyt se puoli, että Liiga saa tuloja pelien lähettämisestä, joten mitä tiukempi SLA, sen pienemmän korvauksen saavat näytetyistä peleistä. Joku viiden ysin SLA maksaa "hunajaa", mutta eivät mitenkään ennen näkemättömiä, esim. teleoperaattorit ovat tällaisia palvelutasovaatimuksia vaatineet verkon toimittajilta [esim. Nokia, Huawei ja Erikson]. Kolmen ysin SLA olisi sekin mennyt kirkkaasti sopimussakkojen puolelle.

Vaikeita asioita nämä ovat neuvoteltaviksi, sillä mitä tiukempi SLA, sen kalliimpi sopimus. Ja mitä suurempi sopimussakko, sen kalliimpi sopimus. Neuvotteluissa MTV / Telia-CMore tietysti vetoavat vielä siihen, ettei heidänkään intressissään ole katkot lähetyksissä, se on bad for business, ja etenkin heille. Tästä näkökulmasta katsoen on ymmärrettävää, ettei Liiga varmaankaan ole kovin kummoista (ollenkaan?) palvelutasovaatimusta televisiointioikeuksille laittanut. Ehkä pitäisi? Liigalla on tässä intressiä, sillä mainostulot ja Liigan markkina-arvo riippuvat paljon siitä, kuinka paljon otteluita TV:n kautta katsotaan (kun ajatellaan koko kokonaisuutta markkinoinnillisesti). Vai ajatellaanko Liigassa, etteivät katkokset haittaa heidän afäärejään, eurot liikkuvat näkyipä kuva tai ei? Kuluttajalle tämä on tietysti ikävä paikka, sillä kuluttaja joko ottaa sen palvelun vakioehdoilla tai ei ota ollenkaan.

Katkennutta kuvaa katsoessani tuli mieleeni vanha vitsi: C-More lausutaan "see more" -> palvelu oli aiemmin nimeltään Canal+ -> olisiko se pitänyt lausua myös samalla tavalla: "see anal plus"? Siltä tuo palvelu ainakin eilen tuntui: isolta goatse-pyllistykseltä maksaville asiakkaille.

Jos nyt jotain toivoisin, niin MTV / Telia voisivat tulla ulos kaapistaan, ja kertoa rehdisti mikä meni pieleen. Virheet ovat inhimillisiä, ja anteeksiannettavia, mutta vain jos virheet myönnetään. Peittelyllä jää paha maku suuhun. Kuluttajien luottamusta on vaikea voittaa takaisin, jos sen kerran menettää. Firmat eivät ole poliitikkoja, jotka voivat odottaa "poliittisen vastuun kantamista" seuraaviin vaaleihin, (jotka ovat usein niin kaukana, etteivät äänestäjät enää muista). Just vaihdoin liittymän Telialle, pohdinkin, pitäisikö vaihtaa pois. En mä tällaista halua tukea.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entä onko tv-tuotanto todella niin monimutkaista että kuva tallennetaan ilman ääntä, ääni tulee jostakin (koska Mertaranta selosti niin tässä pelissä Lahdesta ?) ja siihen lätkäistään taas eri systeemillä grafiikat päälle (pelitilannegrafiikathan puuttuvat tallenteesta).

- Seurataanko kokonaisuutta mistään, mitä lähtee ulos ? Valmis tallenne jäänee varmaankin talteen jonnekin. Paikallisesti tuotannon joka vaiheessa vastuullisella henkilöllä voisi olla sama kuluttujaäppi niin hehkutetussa mobiilissa padilla/kännykällä, mistä katastrofin sattuessa näkisi nopeasti saman kuin kuluttuja, että homma ei toimi.
Sen vähän mitä olen TV-tuotantoja ollut tekemässä juurikin noissa samoissa tiloissa joista Liigaa laitetaan maailmalle voin kertoa;

- Ensinnäkin selostus on paikanpäältä, eli Antsa oli ihan Turkusessa
- Ainakin isoimpia lähetyksiä varten on aina myös erillinen äänitarkkailija joka kokoajan kuuntelee ulos lähtevää ääntä
- Ulosmenevää kokonaisuutta varten on tottakai ohjaajalla ruutu jossa näkyy heiltä ulos lähtevä kuva + kuulee lähetysäänet
- Lisäksi C Morella / Telialla (ja kaikilla palveluntarjoajilla, niin nettiTV kuin perinteinen TV) on omat vastuuhenkilöt jotka seuraa sitä lähetystä ja vastaa siitä mitä heidän palveluissaan näkyy ja ajaa omien palveluiden mainoksia tms (tarvittaessa mikäli palvelu haluaa ajaa omat mainokset)
- Tällä C More:n / Telian / MTV:n vastuuhenkilöllä on suora puheyhteys aina lähetyksen ohjaajaan. Yleensä ennen lähetyksiä juurikin ohjaaja kysyy tältä vastuuhenkilöltä "Terve, täällä TPS - HIFK ottelun ohjaaja, meiltä tulee teille kuvaa XXX linjoja pitkin, näkyykö ja kuuluuko kaikki hyvin?" johon sitten vastuuhenkilö vastaa "Morjesta, Make Maikkarilta täällä, näkyy ja kuuluu hyvin. Mukavaa illanjatkoa!"
- Tässä tapauksessa siis todennäköisesti kun kuva on jämähtänyt niin tämä vastuuhenkilö on koittanut ottaa yhteyttä lähetyksen ohjaajaa mutta todennäköisesti sähkökatkon takia ei ole saanut sitä jolloin on varmaankin perinteiselle luurilla koittanut ottaa yhteyttä.
- Tuossa julkaistussa klipissähän näkyy vain pääkameran kuva, eli todennäköisesti juuri tälläisten tapauksien varalta pääkamerassa on joku muisti johon nämä tallentuu. Noissa kameroissa ei ole mikrofoneja koska hallit mikitetään kaukalon laidalta jne, joten ääni ja kuva menee eri raidoilla ohjaamoon josta ne sitten lyödään lähetykseen. Myös lähetysgrafikat ajetaan sieltä ohjaamosta luonnollisesti jolloin tuohon pääkameran tallenteeseen ei ole jäänyt mitään grafiikoita & ääniä.
 

ijuka

Jäsen
Jos Markuksen asenne on se että sähkökatkolle ei voida mitään niin mies vaihtoon. Kaikki tärkeät järjestelmät on varmennettu UPS:lla tai varavoimalla. Markuksen asenteella ei yritystä pyöritetä.
Täh, sähkökatko? Mulla on jopa omassa kotitietokoneessa varavoima jolla kestää jonkun kymmenen minuutin sähkökatkon läpi, mutta Liigan playoffien TV-lähetysten kohdalla ei varavoimalähteitä ole koettu tarpeellisiksi?
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Cmorelta tuli näköjään spostia kaikille asiakkaille:



Hyvä suoratoistopalvelumme asiakas

Maanantaina 3.5.2021 TPS:n ja HIFK:n välisen Liiga-ottelun ratkaisuhetki jäi meiltä kaikilta livenä näkemättä tuotantotiloissa tapahtuneen sähkönsyötön katkeamisen takia.

Lähetyksen katkeaminen johtui laajasta sähkökatkosta Ylen omistamassa Isossa Pajassa, jossa C Moren/MTV:n tekninen tuotantokumppani operoi Liiga-lähetyksiä.

Ison Pajan läheisyydessä sijaitsevan Studiotalon huollon yhteydessä, Yleisradion huoltoyhtiön inhimillisen virheen vuoksi, Ison Pajan pääkatkaisija laukesi pois päältä. Katkon aikana Ison Pajan varavoimalaitteiden olisi pitänyt käynnistyä ja hoitaa katkon aikainen sähkönsyöttö kiinteistölle, mutta varavoimalaitteisto ei toiminut suunnitellusti. Iso Paja tutkii nyt varavoimalaitteiston toimintaa. Lisäksi Liiga-kauden huipennusta ajatellen Ylen kanssa on sovittu, ettei Yle tee suunniteltuja loppuja huoltotöitä SM-liigan viimeisten pelien aikana.

C Morella on kattavat varautumissuunnitelmat vikatilanteiden varalle, mutta valitettavasti tätä epäonnista tapahtumaketjua emme osanneet ennakolta kuvitella. Normaalisti lyhytaikaisissa sähkökatkoissa varavoima estää ongelmien näkymisen lähetyksen katsojalle asti.

Urheilu tapahtuu livehetkessä ja tiedämme, ettei menetettyä jännitysnäytelmää pysty jälkikäteen enää täysimittaisesti hyvittämään.

Mikäli kuitenkin haluat hakea hyvitystä tilauksellesi, tee se ystävällisesti tällälomakkeella.

Ratkaisumaalin ja koko ottelun jatkoerän löydät tallenteena C Moren Liiga-osiosta.

Suuret pahoittelumme tapahtuneesta.​

Eli viisi päivää Cmorea saa lisää, en jaksa hakea hyvitystä kun Cmore jää laskuttamaan kuitenkin kun formuloita katson..
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sikäli kun tässä on kyseessä kuitenkin YLE:n moka, niin täytyy kyllä todeta näin kuvainnollisesti että kyllä rakkikoira haukkuu väärää puuta jos sen rungossa lukee CMore, orava on hypännyt jo YLE:n puuhun talven aikana rakentamansa pesän suojiin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Discovery+ jatkoi tilausta 7 päivää hyvitykseksi, vastasivat viestiin alle tunnissa. Itselle juuri sopivasti, kun olin katkaissut tilaukseni Kärppien tippuessa, niin näen nyt sitten finaalipelit. Hyvin toimi aspa, vaikka olikin viimeinen krt kun Discoveryn kautta liigan tilaan.
 

lahts

Jäsen
Suosikkijoukkue
La’Hest
Ei auttanut Cmore streami blurrauksiin edes Pasilan pään iso IVO Buutti.
edelleen pätkii normaalia enemmän. ;D. Ja kaupanpäälle väittää LG TV;llä katsoen että olis liikaa käyttäjäkohtaisia istuntoja päällä ja katkas streamin.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katkeeaako muillakin lähetys/heittää pois koko ajan? Ei vittu jos tää tilanne on tätä tasoa ja finaalit lähestyy
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poikkasee koko ajan. Toisen kerran tällä kaudella kun ongelmia, eka oli edellinen matsi.
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Mitäs nyt helvettiä. Cnomoren sovellus toimii kännykässä, mutta telkussa ei tämän päivän peli lähde millään käyntiin. Keskiviikon Tapparan teurastus esim. kyllä näkyy, netti pyörii gigalla ja - perkele. Otan sitten kaljan.

Kaikilla muilla tietysti kaikki elämässä hyvin ja peli näkyy ongelmitta?
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Mitäs nyt helvettiä. Cnomoren sovellus toimii kännykässä, mutta telkussa ei tämän päivän peli lähde millään käyntiin. Keskiviikon Tapparan teurastus esim. kyllä näkyy, netti pyörii gigalla ja - perkele. Otan sitten kaljan.

Kaikilla muilla tietysti kaikki elämässä hyvin ja peli näkyy ongelmitta?

Noni, heti auttoi kun kerroin asiasta Internetille.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Oletteko saaneet viime aikoina otteluita näkymään Telia tv sovelluksessa?
Kun kysyt, niin kyllä pelit toimii Telia-sovelluksella (Android). Katsoin äsken Play-kaupasta, niin sinne on tullut uusi päivitys Telia-sovellukseen.
Itse olen päätynyt vetämään kaapelimodeemilta ethernet-johdot molempiin kotimme Chromecasteihin. Aina on toiminut ilman sumeilua ja ilman pätkimistä. Puhelin, jossa Telia-sovellus, toimii kauko-ohjaimena Chromecasteille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös