Kyllähän "Pasilan blackout sähkökatko" osui perin kummallisesti juuri siihen kohtaan kun Tapparan pelin katsojat siirtyivät Ifk:n pelin seuraajiksi ennätysluvuin ja testikuvan lähetys kuitenkin jatkui ja jos jotain testi huutojakin tuli edelleen läpi.
Sähkökatko jolle ei voitu mitään kuulostaa keksityltä syntipukilta.
Jos sähkökatko on osunut Pasilan Isoon Pajaan, niin kuin
MTV:n oma uutistoimitus kertoo, niin luulisi muidenkin kanavien toiminnassa olleen häiriöitä. Voi toki olla, että siellä on joku sähkökatko ollut, mutta tämän hetken tietojen valossa MTV juksaa.
Mielenkiintoista olisi tietää, minkälainen sopimus Liigalla on televisioinnista. Palvelutason pitäisi kiinnostaa Liigaa, koska Liigan tuotteelle tuossa tulee vahinkoa. Onkohan siellä ollenkaan SLA-sopimusta? (Service Level Agreement, eli
palvelutasosopimus).
Noita SLA-tasoja on tietysti vaikka kuinka paljon (taso voidaan määritellä vapaasti), ja mitä tiukempi SLA, sen hintavampi on palvelu. Tosin tässä on nyt se puoli, että Liiga saa tuloja pelien lähettämisestä, joten mitä tiukempi SLA, sen pienemmän korvauksen saavat näytetyistä peleistä. Joku
viiden ysin SLA maksaa "hunajaa", mutta eivät mitenkään ennen näkemättömiä, esim. teleoperaattorit ovat tällaisia palvelutasovaatimuksia vaatineet verkon toimittajilta [esim. Nokia, Huawei ja Erikson].
Kolmen ysin SLA olisi sekin mennyt kirkkaasti sopimussakkojen puolelle.
Vaikeita asioita nämä ovat neuvoteltaviksi, sillä mitä tiukempi SLA, sen kalliimpi sopimus. Ja mitä suurempi sopimussakko, sen kalliimpi sopimus. Neuvotteluissa MTV / Telia-CMore tietysti vetoavat vielä siihen, ettei heidänkään intressissään ole katkot lähetyksissä, se on bad for business, ja etenkin heille. Tästä näkökulmasta katsoen on ymmärrettävää, ettei Liiga varmaankaan ole kovin kummoista (ollenkaan?) palvelutasovaatimusta televisiointioikeuksille laittanut. Ehkä pitäisi? Liigalla on tässä intressiä, sillä mainostulot ja Liigan markkina-arvo riippuvat paljon siitä, kuinka paljon otteluita TV:n kautta katsotaan (kun ajatellaan koko kokonaisuutta markkinoinnillisesti). Vai ajatellaanko Liigassa, etteivät katkokset haittaa heidän afäärejään, eurot liikkuvat näkyipä kuva tai ei? Kuluttajalle tämä on tietysti ikävä paikka, sillä kuluttaja joko ottaa sen palvelun vakioehdoilla tai ei ota ollenkaan.
Katkennutta kuvaa katsoessani tuli mieleeni vanha vitsi: C-More lausutaan "see more" -> palvelu oli aiemmin nimeltään Canal+ -> olisiko se pitänyt lausua myös samalla tavalla: "see anal plus"? Siltä tuo palvelu ainakin eilen tuntui: isolta goatse-pyllistykseltä maksaville asiakkaille.
Jos nyt jotain toivoisin, niin MTV / Telia voisivat tulla ulos kaapistaan, ja kertoa rehdisti mikä meni pieleen. Virheet ovat inhimillisiä, ja anteeksiannettavia, mutta vain jos virheet myönnetään. Peittelyllä jää paha maku suuhun. Kuluttajien luottamusta on vaikea voittaa takaisin, jos sen kerran menettää. Firmat eivät ole poliitikkoja, jotka voivat odottaa "poliittisen vastuun kantamista" seuraaviin vaaleihin, (jotka ovat usein niin kaukana, etteivät äänestäjät enää muista). Just vaihdoin liittymän Telialle, pohdinkin, pitäisikö vaihtaa pois. En mä tällaista halua tukea.