Eiköhän tässä ole käynyt niin, että laskutus on alunperin ollut niin kuin täällä on pelätty. Kuukausikohtaista. Nyt Telialla mietitään voiko tuota muuttaa kun asiakkaat ovat nostamassa äläkkää siitä ja huonoa julkisuutta tulossa heti alkuun kun kaikkia pitäisi miellyttää.
Ei, vaan päinvastoin. Laskutus kanavapaketeissa on käytännössa ollut päiväkohtaista, mutta sitä ei haluttu kertoa ettei ihmiset alkaisi "kikkailemaan" vaan maksaisi kiltisti kaluston testailulähetyksistä ja olisivat vieläpä tyytyväisiä kun ne näkyy ilmaiseksi. Ja nyt Telialla mietitään, että saako sen laskutuksen muutettua kuukausikohtaiseksi vai pitääkö kertoa että kyllä, päiväkohtaisesti laskutetaan ilman irtisanomisaikaa.
Jokunen kirjoittaja on tälle laskutuksesta marmattamiselle naureskellut, kun on kuitenkin pikkurahoista kyse. Oma syyni pitää tätä pinnalla on se, että olin erään operaattorin palveluksessa vuosikymmenen alussa. Mukavaa aikaa, joskin vähän jäi kaivelemaan se toimintakulttuuri, jossa asiakaspalvelu ohjeistettiin toimimaan asiakkaan etujen vastaisesti. Mm. liityymätyyppien muutoksia ei saanut ajastaa tulevaisuuteen mutta ei myöskääm pyytää asiakasta ottamaan yhteyttä uudestaan laskutuskauden vaihteessa, vaikka pari päivää ennen laskutuskauden päättymistä tehty muutos kallimpaan liittymätyyppiin aiheutti sen että asiakas maksoi kalliimman mukaan takautuvasti koko laskutuskauden ajalta.
Kyllä noita "valuvikoja" kehitettiin palautteen pohjalta, mutta jotenkin se kulttuuri oli sellainen että asiakaspalvelu yrittäkööt selitellä typeryydet asiakkaille. Tämä kuukausilaskutus-tarina on ihan sitä samaa toimintamallia ja siksi siitä metelöin. Tuntuu olevan tapa alalla, vaikka kuinka mainostetaan reiluutta.