Olen edelleen sitä mieltä, että telkkarin appsi on vain käyttöliittymä. Se striimaus tehdään raudalla ja siinä raudassa on firmware. Jos noissa on tapahtunut kehitystä, niin kiva. Täällä on joku tietäjä kertonut, että tv-valmistajien into appsien kehittämiseen on hiipumassa standardoinnin puutteen takia. Tämä ei tietenkään tarkoita, että sisäänrakennetun "chromecastin" kehitys pysähtyisi ja etteikö niitä appseja yhä julkaistaisi. Telkkarien valmistajat haluavat myydä littanoitaan ja myyntiargumentti on tällä hetkellä sovellustarjonta ja osittain myös 4K. Minusta se on kuluttajan kusetusta, koska se pihvi on siinä wifissä, joka sen työn tekee. Minä yritin kurkata tulevaisuuteen ja olin näkevinäni, että laitekohtaiset appsit tulevat hiljalleen vähenemään, koska ne tehdään kasvavassa määrin älypuhelimiin. Niillä sitten ohjataan sitä sisäänrakennettua wifiä tai ulkoista palikkaa ottamaan striimi sisään.Kysymys onkin Television omista apeista, niissä laatu on jo priimaa.
Chromecastin myynti on laskenut koko ajan kun älytelkkareiden hinnat ovat laskeneet. Lisäksi väite, että älyteeveiden apit ovat vanhentunutta tekniikkaa on järjetön, ei tarvitse katsoa kuin vuosi taaksepäin niin näkee kuinka paljon ne ovat kehittyneet ja niihin on panostettu. Lisäksi alustoja ei nyt NIIN paljoa ole. Samsungilla on omansa, LG:llä oma ja sitten on Android pohjainen, jotka käyttää isoista Sony ja Phillips.
Ymmärrän Chromecastin jos omaa vanhan television, näin itsekin ennen toimin. Älytv hankinnan jälkeen möin sen nopeasti pois, enkä aio Telian vuoksi sitä enää ostaa takaisin. Katkaisin Telian ennakkotilauksen eilen (lähinnä tuon syyskuun alun laskutuksen vuoksi), katsotaan lokakuun alusta missä mennään tuon tuotteen suhteen. Sisäinen cast onneksi toimi Sony televisiossani ihan hyvin Kärpät-KalPa pelissä, joten ehkä kokeilen sillä sitten kuukauden verran.
Ja kun puhuin vanhentuneesta tekniikasta, puhuin siitä, mikä on keskimääräisen (subjektiivinen näkemys) kuluttajan tilanne. Vuoden 2016 lopussa älytelkku oli joka kolmannessa taloudessa, eli kate on melko hyvä. En ihan heti usko, että tuossa on tapahtunut dramaattinen muutos. Vain friikit päivittävät telkkujaan nopealla syklillä. Myyntikäyriä en osannut tähän hätään kaivaa esille. Se älytelkku on siis ostettu joskus ja olen todella hämmästynyt, jos niihin tulee enää päivityksiä yli kaksi vuotta vanhoihin laitteisiin. Uunituoreilla laitteilla tilanne on toki parempi. Se mahdollinen pieni laatuero tulee varmaan esille liikkeentoiston sulavuudessa. Jos se lätkämatsin striimi nykii edes hiukan, ollaan aika kärkkäitä syyttämään palveluntarjoajaa, vaikka vika voi olla tasan siinä omassa kokoonpanossa.
Chomecastin myyntimäärät satunnaisen google-haun tuloksena. Vaikuttaa riippumattomalta sivustolta. Ei näytä minusta laskevalta käyrältä. Apple TV on sen sijaan jo hiukan kusessa tällä hetkellä myyntinsä kanssa. Kurkkasin myös tässä tulevaisuuteen. Ulkoinen CC tulee olemaan jossain vaiheessa marginaalituote, mutta se on tällä hetkellä de facto-standardi, jolla on palveluntarjoajien täysi tuki. Ehkä tuon tilalle tulee joskus joku toinen tekniikka, ehkä ei.