Pitäishän toi maksutapa saada sellaiseksi, että luottotiedottomatkin (joita on todella paljon) pystyvät palvelun ostamaan maksamalla maksukortilla kuukauden etukäteen. Tämä onnistuu Ruudulla, Viaplayllä, CMorella, Spotifyllä, Netflixillä, HBOlla jne eli varmaan suunnilleen kaikilla muilla. Onko tähän
@Telia tulossa parannusta?
Tyypillisiä palvelun lanseerausvaikeuksia. Koko tilin avaaminen ja palvelun tilaaminen muuttuu mahdottomaksi myös silloin, kun on yrityksen kautta Telian asiakas ja Telia-tili kytkettynä yksityishenkilön sotuun, mutta ei yksityishenkilönä tai yrityksen kautta omista varsinaista Telia liittymään. Siinä päätyy ikuiseen luuppiin ja koko palvelu, kuten nämä sisäiset portaalit yleensäkin alkaa vain ketuttamaan huolella. Yleensä yritysportaalit, kuten Teliankin, ovat sangen rasittavia ja toimivat hyvin vain peruskombinaatioilla.
Olisi tosiaan hienoa, jos palvelun voisi vain tilata ja maksaa ilman tätä tilirumbaa tai tilejä esimerkiksi voisi sitten olla useita henkilötunnuksella, yksityinen ja yritystili. Varmasti löytyy vielä sellainenkin henkilö, joka edustaa montaa yritystä. Hieman hämmentää miksi jääkiekon katseluun täytyy tietää henkilötunnuksia muutenkaan. Kuulostaa kovastikin jo GDPR:n vastaiselta toiminnalta. Olisiko tässä nyt vihdoin suomalainen GDPR oikeusjutun paikka?
Luopumalla asiakkaiden aivan tarpeettomasta ja oletettavasti tietosuoja-asetuksen vastaisesta kyttäämisestä ratkeaisi samalla nuo luottotieto-ongelmaisten hankaluudet. GDPR on säädetty juuri tällaisia tilanteita varten. Tietoa oletettavasti kerätään myös katselusta aika surutta. Dataa ainakin syntyy varsin runsaasti kaikista käyttäjäprofiileista. Miten sitä hyödynnetään?
Varmaan siitä esimerkiksi pyritään analysoimaan henkilökohtaista katselijaprofiilia, joita sitten käytetään kohdennetussa mainonnassa ja segmentoinnissa. Hauskaksi tämä muuttuu, kun tietoa hyödyntää esimerkiksi Cambridge A:n tyyppinen tiedon analysointiyritys asiakkaanaan vaikkapa mukava venäläistaho puhtaine motiiviineineen :)
Olisi ihan kiva, jos tämä saataisiin kuntoon ennen kauden alkua. Tuo luottotiedottoman tilausongelma on vain älyllistä laiskuutta ja taitaapa olla kuluttajasuojalain vastaista. Ison yrityksen muutosreagointinopeudella alkaa olla jo kiire ennen Liigan alkua.
Kannattaa muistaa Telialla, että jääkiekko herättää isoja tunteita :)