Telian aiheuttamaan vitutukseen on olemassa lääke: sopimuksen irtisanominen. Arvokasta aikaa vapautuu johonkin muuhun, parempaan. Hiukan rahaakin.
Tällä lääkityksellä elämänlaatuni on parantunut merkittävästi.
Vähän huono lääke niille, jotka haluaisivat Liigaa katsella, mutta eivät syystä tai toisesta ole siihen Telian mielestä oikeutettuja. Minua henkilökohtaisesti ihmetyttää suuresti se, että tällaisissa itsestään selvissä asioissa pitää veivata ja venkslata sen sijaan, että laittaisi asiat kuntoon.
Esim. tämä laskutusasia ei ole yhdenkään asiakkaan edun mukainen. Miksi Telialle on niin äärimmäisen tärkeää, että tilaajalla on vakituinen osoite Suomessa ja luottotiedot kunnossa? Puhutaan kuitenkin kuukausiveloitteisesta katseluoikeussopimuksesta, ei luottokaupasta. Yksinkertaisimmillaan asia menisi näin:
Tuote maksaa x€/kk -> asiakas syöttää luottokortin numeron järjestelmään -> kortilta veloitetaan aiemmin mainittu x€ joka kuukauden 1. päivä. Tuotteella on esim. 14 vrk irtisanomisaika ja tilaus on voimassa aina 1 kk kerrallaan -> irtisano tilaus viim. 2 vk ennen kuunvaihdetta niin tilaus katkeaa kuluvan kuukauden loppuun. Tai vaihtoehtoisesti tilaus on tilaushetkestä eteenpäin aina 30 vrk kerrallaan voimassa. Tilaus myös katkeaa, mikäli korttia ei saada veloitettua. Äärimmäisen yksinkertaista. Tätä käyttää n. 99,9 % vastaavanlaista palvelua tarjoavista yrityksistä. Sopimusehdot voi kopioida vaikka suoraan sieltä.
Telia on kuitenkin päätynyt ratkaisuun, jossa asiakkaalla tulee olla vakituinen osoite Suomessa, vaikka palvelua voikin ETA-alueella käyttää ilman rajoituksia. Samoin luottotiedot tulee olla kunnossa, vaikka luottoyhtiökin olisi myöntänyt luottokortin tai vaikka olisi esim. prepaid-luottokortti käytössä. Tämä vain siksi, että voidaan lähettää lasku palvelun käytöstä. Laskutusjakso ei ole vakio ja laskun suuruus voi olla mitä hyvänsä riippuen siitä, mihin aikaan kuukaudesta se on lähetetty. Lasku voidaan myös pyynnöistä huolimatta lähettää paperisena eikä oikeaa sähköpostiosoitetta saada useammasta pyynnöstä huolimatta päivitettyä järjestelmään niin, että paperilaskusta ei tarvitsisi maksaa ekstraa.
Kuten sanottu, Telian näkemys laskutuksesta ei ole kenenkään etu eikä se etenkään ole nykyaikaa. Tämä saataisiin korjattua niin halutessa hyvin lyhyessä ajassa. Tai sitten asiaa voidaan tiedustella ja laittaa eteenpäin jne. Ensimmäiset pyynnöt tästä tulivat varmaan kesällä. Vielä ei ole ehtinyt. Mutta kai se on niin, että mihinkään liittyen Telialle ei kelpaa valmis ratkaisu, vaan pyörä pitää keksiä kerta toisensa jälkeen uudestaan.