Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 498 462
  • 21 768

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Mitään variaatiota, jossa jääkiekon CHL ja SM-liiga olisi niputettu samaan pakettiin, ei taida olla?
Cmore Hockey on mulla. Liiga,mestis,chl ja mm kisat sekä tietysti sarjat ja elokuvat. 24.99/kk en tiedä onko tuo enää saatavilla. Tuota myytiin silloin kun mestis siirtyi ruudusta cmorelle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Cmore Hockey on mulla. Liiga,mestis,chl ja mm kisat sekä tietysti sarjat ja elokuvat. 24.99/kk en tiedä onko tuo enää saatavilla. Tuota myytiin silloin kun mestis siirtyi ruudusta cmorelle.
Tuota pakettia ei ole enää yli vuoteen ollut saatavilla, sekä CHL ja MM-kisat taisivat poistua C Moren tarjonnasta Viaplaylle?
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Nähtävästi Liigan maksu-tv -tuotteesta ei ole edelleenkään saatu kannattavaa:

Media-alaa seuraava OP:n analyytikko Kimmo Stenvallin mukaan MTV on vuosikausia puskenut tappiollista tulosta eikä mikään osoita, että käännettä parempaan olisi luvassa.

Yksi syy on pelkästään jo se, että Telia siirsi muutama vuosi sitten tappiollisten urheilukisojen, kuten esimerkiksi Liiga-kiekon MTV:n esitettäväksi.

– Liiga-kiekko on väistämättä tappiollinen tuote tällä hetkellä. Joten pikemminkin voisin olettaa tappioiden jopa syvenevän.

 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sanomakin tunnustaa polttaneensa näppinsä Liigan oikeuksien kanssa:


– Meillä on kokemuksia premium-tason urheiluoikeuksista. Rehellisesti sanottuna se kokemus ei ollut mukava, sanoi Sanoma Oyj:n toimitusjohtaja Susan Duinhoven yhtiönsä keskiviikon tulostilaisuudessa

Onneksi liigaseurojen toimistoissa voi vielä pari vuotta nukkua ruususenunta Telian kruunuvuoren päällä.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Onneksi liigaseurojen toimistoissa voi vielä pari vuotta nukkua ruususenunta Telian kruunuvuoren päällä.

Liigan toimistoa voi kritisoida lähes kaikesta, mutta tämä nykyinen tv-sopimus oli tasoa "nauraen pankkiin".

Seuraava soppari taitaa olla pienempi. Kiinnostuneita nykyisellä hintatasolla ei taida olla ja silti oikeudet on pakko myydä. Tarkoittanee myös sitä, että kuluttajien hinnat tuskin laskevat.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Liigan toimistoa voi kritisoida lähes kaikesta, mutta tämä nykyinen tv-sopimus oli tasoa "nauraen pankkiin".

Liiga on onnistunut tässä loistavasti jo vuosia. Aina on löytynyt joku, joka on valmis maksamaan enemmän kuin tulee koskaan takaisin saamaan.
Tyhmin lienee ollut se Telian pomo, joka kuvitteli asiakkaan tulevan Telian liikkeeseen ostamaan Liiga-pakettia ja sitten ostaisi muitakin Telian tuotteita samalla käynnillä. Itsekin toki juuri kävin Tapiolan Ainoassa HBOMaxin ja Netflixin kivijalkakaupassa tilaamassa kuukausimaksullisen suoratoistotuotteen....

Sitä vain mietin, että ollaanko seurojen toimistossa huomattu näitä uutisia ja mietitty sitäkin mahdollisuutta että rahaa ei tule entiseen malliin. Toki sopimusta on vielä jäljellä, mutta kannattaisi varmaan miettiä varsinkin jos tv-raha on ollut se budjetin tärkein palanen.
 

axe

Jäsen
Voin olla toki väärässäkin, mutta mun mielestäni iso ongelma näihin maksukanavien urheilupuolten taloussakkaamisiin on paitsi korkeassa ostohinnassa myös täysin väärässä myyntipolitiikassa. Mää olen suurkuluttaja, joka haluan ne tietyt pelini lähes hintaan mihin hyvänsä, mutta joka vuosi oikeita pelejä kotiini saadakseni joudun näkemään ihan järjettömän suuren vaivan ja vertailun ja jopa sitten sen fyysisen hankkimisenkin vaivan. Se koko systeemi on paska.

Mää olen valmis näkemään sen vaivan, mutta moni muu ei varmasti ole. Jos yhden ottelun tai haluamansa paketin pystyisi tilaamaan vaikka kuten Elisa Viihteestä ja vastaavista vuokraleffan, niin varmasti tulisi tilattuakin helpommin. Ja lisäksi kun tilaat sen leffan, niin saat tilata leffan 5 eurolla, mutta jos haluat tilata Tapparan ottelut liigassa ja CHL:ssä ja olisit valmis maksamaan niistä 30 euroa kuussa, niin tilaatkin paitsi Tapparan, niin kaikkien muidenkin ottelut, plus Saksan kakkosdivarin jalkapallon, moottoripyörän kilpasarjan, härkätaistelun grandprix-sarjan ja tietysti Serranon kaikki kaudet plus viisisataa leffaa, joista olet nähnyt 450 ja loppuja et aio koskaan katsoa -- ja tämä kaikki vain 69 euroa kuussa!
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liiga on onnistunut tässä loistavasti jo vuosia. Aina on löytynyt joku, joka on valmis maksamaan enemmän kuin tulee koskaan takaisin saamaan.
Tyhmin lienee ollut se Telian pomo, joka kuvitteli asiakkaan tulevan Telian liikkeeseen ostamaan Liiga-pakettia ja sitten ostaisi muitakin Telian tuotteita samalla käynnillä. Itsekin toki juuri kävin Tapiolan Ainoassa HBOMaxin ja Netflixin kivijalkakaupassa tilaamassa kuukausimaksullisen suoratoistotuotteen....

Sitä vain mietin, että ollaanko seurojen toimistossa huomattu näitä uutisia ja mietitty sitäkin mahdollisuutta että rahaa ei tule entiseen malliin. Toki sopimusta on vielä jäljellä, mutta kannattaisi varmaan miettiä varsinkin jos tv-raha on ollut se budjetin tärkein palanen.

Oman käsityksen mukaan Liigan piti juurikin olla se sisäänheittotuote, eikä varsinaisesti tuottaa suoraan Telialle voittoa. Eli periaatteessa Liigan arvo näkyisi enemmänkin muun myynnin kautta (liittymät, kännykät yms).

Mutta joo kyllähän tämä vahvasti sieltä näyttää, että eräänlainen "reset" on näihin oikeuksiin tulossa. Liigalla ja sen joukkueilla voi hyvinkin olla edessä tilanne, missä kannattavinta on tehdä lähetyksen täysin omalla tuotannolla. Tässä toki ongelmana olisi se, että tasoerot kasvasivat entisestään isojen ja pienien seurojen välillä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Oman käsityksen mukaan Liigan piti juurikin olla se sisäänheittotuote, eikä varsinaisesti tuottaa suoraan Telialle voittoa. Eli periaatteessa Liigan arvo näkyisi enemmänkin muun myynnin kautta (liittymät, kännykät yms).

Niin minäkin ymmärsin, mutta en edelleenkään hahmota miten Telian lämpimässä officessa tämän mallin ajateltiin toimivan.

Alkupään tilausongelmista päätellen tuli yllätyksenä, että ihmiset ostavat suoratoistopalvelunsa verkosta ja haluavat maksaa sen luottokortilla eivätkä jälkikäteen tulevalla laskulla, jossa laskutuslogiikka pilkkoo kuukausittaiset maksut niin sekaviksi, että aspaki ruuhkautuu.

Erityisen huvittavaa oli, että yritys ei pystynyt valtaosaan kotitalouksista tarjoamaan kuin mobiiliyhteyttä, jolla tuon lippulaivatuotteen katsominen tuotti isoja vaikeuksia.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Niin minäkin ymmärsin, mutta en edelleenkään hahmota miten Telian lämpimässä officessa tämän mallin ajateltiin toimivan.

Alkupään tilausongelmista päätellen tuli yllätyksenä, että ihmiset ostavat suoratoistopalvelunsa verkosta ja haluavat maksaa sen luottokortilla eivätkä jälkikäteen tulevalla laskulla, jossa laskutuslogiikka pilkkoo kuukausittaiset maksut niin sekaviksi, että aspaki ruuhkautuu.

Erityisen huvittavaa oli, että yritys ei pystynyt valtaosaan kotitalouksista tarjoamaan kuin mobiiliyhteyttä, jolla tuon lippulaivatuotteen katsominen tuotti isoja vaikeuksia.
Tästä tuli mieleen. Mulla oli Telian kautta nyt pyörimässä ollut joku Cmore Total paketti, jonka irtisanoin päättymään kesäkuun alussa. Telia oli tuosta lähettänyt ylimääräisen 44,95€ laskun joka oli päivätty heinäkuun puolelle ja se ilmeni vasta kun soitin heidän aspaansa. Ilman tuota, olisin kiltisti vain maksellut.

Ja aspalaisen vastauksesta rivien välistä saattoi lukea, että virheellisiä laskuja oli lähtenyt muutamalla muullekin. Moni varmasti kiltisti maksanut.

Telia on sellainen pulju, johon en mielelläni koske, mutta mm. Liigakiekon takia tarvinnut olla sinne kosketuksissa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Voin olla toki väärässäkin, mutta mun mielestäni iso ongelma näihin maksukanavien urheilupuolten taloussakkaamisiin on paitsi korkeassa ostohinnassa myös täysin väärässä myyntipolitiikassa. Mää olen suurkuluttaja, joka haluan ne tietyt pelini lähes hintaan mihin hyvänsä, mutta joka vuosi oikeita pelejä kotiini saadakseni joudun näkemään ihan järjettömän suuren vaivan ja vertailun ja jopa sitten sen fyysisen hankkimisenkin vaivan. Se koko systeemi on paska.

Mää olen valmis näkemään sen vaivan, mutta moni muu ei varmasti ole. Jos yhden ottelun tai haluamansa paketin pystyisi tilaamaan vaikka kuten Elisa Viihteestä ja vastaavista vuokraleffan, niin varmasti tulisi tilattuakin helpommin. Ja lisäksi kun tilaat sen leffan, niin saat tilata leffan 5 eurolla, mutta jos haluat tilata Tapparan ottelut liigassa ja CHL:ssä ja olisit valmis maksamaan niistä 30 euroa kuussa, niin tilaatkin paitsi Tapparan, niin kaikkien muidenkin ottelut, plus Saksan kakkosdivarin jalkapallon, moottoripyörän kilpasarjan, härkätaistelun grandprix-sarjan ja tietysti Serranon kaikki kaudet plus viisisataa leffaa, joista olet nähnyt 450 ja loppuja et aio koskaan katsoa -- ja tämä kaikki vain 69 euroa kuussa!
Itse olen jokseenkin vastakkaista mieltä tuosta korkeasta ostohinnasta. Joku 35 €/kk 9 kuukauden ajan, eli yhteensä 315 €, on varsin huokea hinta kaikista oman joukkueen (ja muiden joukkueiden) runkosarja- ja pudotuspeliotteluista. Karkeasti tuolla reilulla kolmella sadalla saa katsottua vähintään 60 oman joukkueen peliä, jolloin hintaa per peli jää noin viisi euroa. Halleissa pelien katsominen kausikortilla maksaa tyypillisesti vähintään 200 € per runkosarja, eli 200/30 = ~6,6 €/peli. Monet katsojat maksavat kausikorteistaan kuitenkin paljon enemmän, jopa tonnin luokkaa, jolloin yksittäiselle pelille jää hintaa yli 20-30 €. Nykyinen hintataso televisiosta katselulle todennäköisesti vähentää halleista porukkaa ja on heikosti kannattavaa myös televisiolähetykset tuottavalle yritykselle. Jos televisiolähetyksien hinta olisi jonkin verran korkeampi, niin varmaan joitain katsojia karsiutuisi mutta en usko Liigan seuraajien massoittain lopettavan tilauksiaan. Uusien katsojien houkuttelun kannalta korkeampi hinta olisi kuitenkin ongelmallista.

Sen sijaan tuosta myyntipolitiikasta olen kyllä aivan samaa mieltä. Liigaa katsellakseen joutuu ottamaan jonkun paketin missä on sisältöä jota ei tarvitse. Ainakin itseä häiritsee ostotilanteessa tuollainen jonkin ylimääräisen sälän pakkomyynti. Toki tämäkin on todennäköisesti seurausta matalahkosta pelkän Liigan katselun hinnasta. Voisiko kaikkien kannalta toimivampi ratkaisu olla, että pelkkiä Liigan lähetyksiä myytäisiin hieman nykyistä kalliimmalla, mutta ne saisi halvemmalla kausikortin ostettuaan?
 

axe

Jäsen
Itse olen jokseenkin vastakkaista mieltä tuosta korkeasta ostohinnasta. Joku 35 €/kk 9 kuukauden ajan, eli yhteensä 315 €, on varsin huokea hinta kaikista oman joukkueen (ja muiden joukkueiden) runkosarja- ja pudotuspeliotteluista.
Eikun ollaan ihan samaa mieltä eri termein. Se absoluuttinen hinta ei ole millään lailla kallis taikka ongelma, vaan se mitä se sisältää. Vaikka hinta olisi sama tai ihan pikkuisen kalliimpi sen ylimääräisen kanssa, niin en halua maksaa siitä mitä en halua enkä aio katsoa ja tunnen itseni huijatuksi ja riistetyksi.

Antakaa kuluttajalle valinnanvapaus sen sijaan että yritätte riistää pakettipaskalla, niin tulos voipi olla parempi. Voipi olla että ei olisi, mutta toistaiseksi ainoa todistettu asia on että extrapaskan pakkomyynti ei toimi.
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Joo, on se kumma että tavallaan vielä herran vuonna 2023 ei ole mahdollista tehdä sellaista "checkbox" tyyppistä tilausta, jossa itse päätät pakettisi sisällön ja hinnoittelu muodostuu sen perusteella. Kuluttajat tilaisivat sen mitä haluavat ja maksaisivat siitä mielellään vs. se että ylimääräistä "turhaa sisältöä" tulee läjäpäin jonka takia myös hinta on korkea.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Joo, on se kumma että tavallaan vielä herran vuonna 2023 ei ole mahdollista tehdä sellaista "checkbox" tyyppistä tilausta, jossa itse päätät pakettisi sisällön ja hinnoittelu muodostuu sen perusteella.
Koska aiemmin - jo ammoisina UrhoTV:n aikoina - tämä oli mahdollista, arvelisin että syynä ovat reippaasti kallistuneet oikeuksien hinnat, joita pyritään kattamaan sitouttamalla asiakkaat pakettien tilaajiksi.
Eikä sekään näytä toimivan, kun lukee näitä uutisia Telia/MTV:n ja Viaplayn tappioista urheulutuotteiden kanssa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, on se kumma että tavallaan vielä herran vuonna 2023 ei ole mahdollista tehdä sellaista "checkbox" tyyppistä tilausta, jossa itse päätät pakettisi sisällön ja hinnoittelu muodostuu sen perusteella. Kuluttajat tilaisivat sen mitä haluavat ja maksaisivat siitä mielellään vs. se että ylimääräistä "turhaa sisältöä" tulee läjäpäin jonka takia myös hinta on korkea.
Syynä tähän on se, että palveluntarjoajat eivät maksa lisensseistä tilausmäärien perusteella, vaan niistä maksetaan sama könttäsumma riippumatta tilausmääristä. Tuollainen järjestelmä olisi toki asiakkaan kannalta kätevä, mutta palveluntarjoajalle hyvin vaikea yhtälö taloudellisesti.

Tämä lisenssien hinnoittelumalli on ihan suoraan syynä sille, että palveluntarjoajat haluavat tunkea kaiken samaan pakettiin. Ei ole sattumaa, että lähes kaikki palveluntarjoajat ovat luopuneet erihintaisista paketeista.
 

Nynoamous

Jäsen
Joo, on se kumma että tavallaan vielä herran vuonna 2023 ei ole mahdollista tehdä sellaista "checkbox" tyyppistä tilausta, jossa itse päätät pakettisi sisällön ja hinnoittelu muodostuu sen perusteella. Kuluttajat tilaisivat sen mitä haluavat ja maksaisivat siitä mielellään vs. se että ylimääräistä "turhaa sisältöä" tulee läjäpäin jonka takia myös hinta on korkea.
Tästä mallista sais hyvin irti asiakasdataakin. Jos Mongolian esteratsastuksen kasidivarin oikeudet vie 20% palveluntarjoajan lisenssimaksuista ja katsojista vain 5% ruksittaa sen omaan pakettiinsa, niin eihän tuo kestävä yhtälö ole. Joko kyseisen ruksin hinta isommaksi tai oikeudet kokonaan veks kannattamattomina.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästä mallista sais hyvin irti asiakasdataakin. Jos Mongolian esteratsastuksen kasidivarin oikeudet vie 20% palveluntarjoajan lisenssimaksuista ja katsojista vain 5% ruksittaa sen omaan pakettiinsa, niin eihän tuo kestävä yhtälö ole. Joko kyseisen ruksin hinta isommaksi tai oikeudet kokonaan veks kannattamattomina.
Ymmärrän oikein hyvin, että kuluttajalla on (tosin hitusen epärationaalinen) tunne siitä, että tulee ostettua ylimääräistä, kun paketissa on muutakin kuin vain se premiumtuote, mutta itse en kyllä mongolialaisen esteratsastuksen ystävänä toivo tätä muutosta.

Todennäköisesti mongolialaisen esteratsastuksen osuus hinnasta on paljon pienempi kuin 20%, mikä käytännössä tarkoittaa, että kuluttajien maksamat hinnat eivät laskisi sillä, että Suomessa saisi jatkossa käytännössä katsottua vain Liigaa, NHL:ää, Valioliigaa ja F1:stä. Mongolialaista esteratsastusta ei näkisi lainkaan tai sitten mongolialaiset itse alkaisivat myydä horse passia, johon ei olisi varaa kuin todellisilla esteratsastuksen aficionadoilla, koska kaltaiseni sekasyöjän olisi pakko kuitenkin tilata myös sitä premiumtuotetta, sillä on myönnettävä Liigan ja NHL:n olevan sitten kuitenkin tärkeämpi kuin esteratsastus.

Nyt ainakin teoriassa isot massat ostavat paketin premiumtuotteen vuoksi ja sitten päälle vielä löytyy muutama superfani, joille todellisuudessa onkin se oma premiumtuote paketissa jokin muu osa. Kaikkien pitäisi voittaa tässä, mutta käytännössä toki näemme, että tämä ei toimikaan. Nähdäkseni se johtuu kuitenkin ainoastaan siitä, että niiden premiumtuotteiden oikeuksien hinta on liian kova, ei siitä, että paketissa on liikaa tavaraa.

Oikeasti ainoastaan "esteratsastusta" katsovan pitäisi olla harmissaan nykytilanteesta, hän kun joutuu maksamaan 50 euroa, vaikka ei katso Liigaa, NHL:ää, Valioliigaa ja F1:stä. Sen sijaan Liigan, NHL:n, Valioliigan ja F1:n katsojan pitäisi ymmärtää, että se esteratsastus on niin peanutsia siinä hinnassa, että hinta ei todennäköisesti laske minnekään sen poistamalla. Ehkä jopa tilausmäärät putoaisivat entisestään, kun vaimojen Below Deck ja muut Hayu-ohjelmat lähtee veks.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Täällä kun moni Chromecastia vissiin käyttää, niin mikä tuossa on erona esim. siihen, että katsoisit Cmoren tv-softan kautta kyseistä lähetystä? Onko laadussa, lähetyksen toiminnassa tai muussa jotain eroja..?

Harkitsen Chromecastin ostoa, mutta mulla on Samsungin älytv, niin en oo varma onko oikeastaan tarvetta. Aiemmin liigalähetykset katsellut Cmore-sovelluksen kautta, ja lähtökohtaisesti ihan hyvin toiminut, joskus toki vähän puskuroinut ja joutunut pitään paussilla lähetystä siksi.
 
Täällä kun moni Chromecastia vissiin käyttää, niin mikä tuossa on erona esim. siihen, että katsoisit Cmoren tv-softan kautta kyseistä lähetystä? Onko laadussa, lähetyksen toiminnassa tai muussa jotain eroja..?

Harkitsen Chromecastin ostoa, mutta mulla on Samsungin älytv, niin en oo varma onko oikeastaan tarvetta. Aiemmin liigalähetykset katsellut Cmore-sovelluksen kautta, ja lähtökohtaisesti ihan hyvin toiminut, joskus toki vähän puskuroinut ja joutunut pitään paussilla lähetystä siksi.
Itse en ole huomannut yhtään mitään eroa.
Riippuu telkkarin tasosta. Halpa telkkari voi tökkiä, mutta laadukkaammat pelaa aivan mainiosti.
Jos vaan kaista riittää.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Itse en ole huomannut yhtään mitään eroa.
Riippuu telkkarin tasosta. Halpa telkkari voi tökkiä, mutta laadukkaammat pelaa aivan mainiosti.
Jos vaan kaista riittää.
Joo, eli tosiaan en varmaan saa Chromecastista juuri mitään irti.

Esim. huomenna paikallisen uutissivuston kautta näkyvissä Ässien matsit jotka voi Chromecastata, mutta onko siinä mitään eroa siihen, jos heitän vain läppäristä TV:hen HDMI:n kiinni ja peilaan sitä kautta näytön..?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös