Pelien, ohjelmien, elokuvien ja musiikin tekijänoikeudet tuskin haitannevat tekniikan kehitystä.
Eivät, mutta myös niitä käytetään keppihevosina DCMA-tyylisten lakien oikeuttamiseen.
En tiedä enkä viitsi googlettaa, että mitä TO-edustajat ovat, mutta syy miksi toisaalta vallitseva tilanne on mitä on ja toisaalta syy miksi warettajien metsästäjät haluaisivat poliisioikeuksia on vähintään osittain se, että oikeuslaitos (valvonta) ei ole ole ehtinyt seuraamaan kehitystä. Lainsäädäntö on tunnetusti kankeaa ja hidasta ja toisaalta tekniikka kehittyi ja yleistyi niin nopeasti, että hommasta tuli yleistä kansanhuvia ennenkuin valtiovalta ehti tehdä asialle mitään. Yleinen mielipide ilmasto taas ollut enemminkin seuraus kuin syy nykytilanteelle. Ihmisillä kun on kovasti taipumus keksiä kaikkia epäloogisiakin puolusteluja tekemisilleen. Levy-yhtiöt ovat rikkaita jollloin niiltä varastaminen ei ole niin väärin, nykymusiikki on paskaa, warettaminen on niin helppoa... edelleen minua hämmästyttää vain se että Sinä olet mukana samassa vaunussa, koska yleensä olet niin objektiivinen ja johdonmukainen. Ts. lainsäädännön kiistattomat ongelmat ja väärät perustelut eivät minun mielestäni ole uskottavia selityksiä toiminnalle.
TO-edustajat=Teosto, Gramex, BSA(joskin BSA:lla sentään nyt on ihan validi päämäärä, mutta keinot kyseenalaiset) jne. organisaatiot, joitten suurin funktio lienee disinformaation levittäminen yhteiskuntaan. Ja tietenkin samalla artisteille kuuluvien rojaltien panttaaminen pois niiltä artisteilta itseltään (Gramex).
Niin siis kerrotko mitä minä olen puolustellut? Olen todennut, että se että jotkut pelit tai vast. eivät ole myyneet hyvin, ei ole johtunut ainoastaan waretuksesta vaan myös kehnosta laadusta. Itse teen mitä teen koska voin, niin yksinkertaista se on. Olennaisempaa on se, onko toiminnallani mitään konkreettista vaikutusta.
Yksinkertaisena esimerkkinä vaikkapa NHL-matsien seuraaminen.
Wanhoina aikoina, kun maikkari lopetti ilmaislähetykset, en nähnyt yhtään matseja, vaan kuuntelin nettiradioita. Kun p2p-systeemit kehittyivät, aloin vihdoin näkemään matseja. Ja sitten kun ESPN vielä tajusi markkinaraon ja tarjosi halpaan hintaan hyvälaatuisia streameja (ts. se "lisäsisältö" mikä p2p-streameista yleensä puuttui, puhumattakaan muista eduista vs. Canal+) niin tilasin sitten kausipaketin.
Samoin yhä kun huvittaa katsoa formuloita, niin tiettyä sivustoa tulee tutkiskeltua, vain koska näin voi tehdä, ei koska maikkari on ilkeä karjalalippiskanava jonka tukematta jättäminen olisi "oikein".
No hyvä, kerro Sinä sitten vuorostasi että miten lainsäätäjän pitäisi suojella tekijänoikeuksien haltijoiden oikeuksia pelien, musiikin tai ohjelmien parissa. Älä kuitenkaan viitsi mitään naurattavia "kehittää lisäarvoa tuottavia lisäpalveluita joilla innostetaan kuluttajat maksamaan tuotteesta" -virityksiä tarjota (vaikka suihinotto CD:n ostajalle ajatuksena ihan kiva olisikin).
Tekijänoikeuksia tulee luonnollisesti vaalia, mutta kyse on enemmänkin siitä, että lainsäädäntöä tulee muuttaa vastaamaan ihmisten käyttäytymistä, eli oikeastaan mielestäni suurin ongelma on juuri se että tekijänoikeuslaittomuuksien kohdalla on nykyään kyse rikoksista, ei rikkomuksista. Ja mielestäni asia, jota varsin iso osa ihmisistä aktiivisesti tekee, ei oikein määritelmällisesti voi olla rikos.
Aivan kuten ylinopeus, siinäkin lievä ylinopeus taitaa olla vain rike, ei rikos ja siitä ei tule merkintää rikosrekisteriin. Sen sijaan sitten luonnollisesti törkeä ylinopeus tai vast. on jo ihan loogisestikin ympäristöä merkittävästi vaarantava teko ja siten rikos.
En minä osaa tehdä "oikeita" lakeja, mutta minua lähinnä kiinnostaisi se että lakien säätämisessä käytettäisiin oikeaa tietoa, ei lobbareitten propagandaa.
Tutkimustietoa waretuksen vaikutuksista on, mutta luonnollisesti niillä tahoilla, joilla on rahaa, ei ole intoa rahoittaa laajamittaisia tutkimuksia, joitten tulokset eivät ole välttämättä suotuisia agendalle.
Siis siltä Norjalaiselta teinipojalta kesti kaksi viikkoa ladata netistä tuollainen softa, asentaa se ja murtaa DVD:n suojaus?
Onko *lisää tähän suosimasi käyttöjärjestelmä* käyttäminen helppoa?
Huolimatta siitä, että sen kehittäminen vaatii satojen, tuhansien koodarien 24/7 työtä. Se, että jonkun asian tekeminen on joskus ollut haastavaa, ei tarkoita että se sitten sen jälkeen enää on, kun joku on tehnyt sen perustyön.
Korostaen yhä sitä, että DVD-salauksen purkaminen onnistuu nykyään keneltä tahansa joka osaa ladata soitin-ohjelman ja pistää DVD:n asemaan.
Tällöin ei oikein voi puhua vahvasta suojauksesta, jos ihminen voi tiedostamattaan rikkoa lakia.
Edelleen tällä ei ole väliä koko keskustelun kannalta, sillä tunnetusti joidenkin muiden valmistajien lukkojen murtaminen on helpompaa kuin Abloyn, mutta yhtä laitonta, moraalitonta ja väärin kumpikin on.
Ei tietääkseni lukon tiirikoiminen varsinaisesti vielä ole laitonta, moraalitonta tai väärin. Onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta, esim. finlex?
Mikä ihme on "virheellinen asenneilmasto"? asenneilmasto joka ei vastaa sinun asenteitasi? Warettaminen on laitonta ja moraalitonta, joten sikäli en näe että "asenneilmasto olisi virheellinen". Termin "varastaminen" tarkkuudesta voi toki filosofisia pohdiskeluja käydä jos siitä kiksejä saa.
Virheellinen asenneilmasto on sitä, että jotain tekoa kutsutaan sellaiseksi mitä se ei ole, jotta tällä tavoin voidaan muokata ihmisten mielipiteitä asiaa kohtaan. Warettaminen ei vieläkään ole varastamista, ei myöskään moraalitonta, koska moraali on suhteellista ja etenkin alle 30-vuotiaitten parissa väittäisin että jo enemmistö hyväksyy waretuksen (ainakin mp3:sten, leffojen yms. lataamisen kannalta), eikä pidä sitä mitenkään erityisen moraalittomana. Moraali muuttuu ajan kanssa ja nykykehityksellä parinkymmenen vuoden päästä puhutaan jo enemmistöstä, jolle waretus on (tai ainakin oli) arkipäivää jossain vaiheessa elämää.
Ja laittomuus on juuri asia josta olen yrittänyt herättää keskustelua yhä muistuttaen että ennen nykyistä, kyseenalaisilla perusteilla esiteltyä, TO-lakia, mm. musiikin&leffojen lataaminen ei ollut laitonta.
Voit toki pistää pääsi puskaan ja kieltäytyä näkemästä todellisuutta, mutta omassa tuttavapiirissäni en tunne ketään, joka ei itse warettaisi joko enemmän tai vähemmän/ottaisi mielellään vastaan esim. CD:lle poltettuna isoa kirjastoa jonkun tietyn musiikkilajin mp3:ia jne. Ja vaikka itsestäni voi olla montaa mieltä, väittäisin kuitenkin tuttavapiirini edustavan riittävällä tasolla ihan yleistä suomalaista porukkaa, no pakko toki tarkkuuden mainittava että ehkä hieman teknisesti orientoitunutta ja koulutettua sellaista. Moraali kun yleensä määrittäytyy paljolti (mikro)ympäristön perusteella ja niin omassa tuttavapiirissäni, kuin varmasti myös Jatkoajassa en tunne toimivani kovinkaan moraalittomasti.