Broken Stick
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Espoon Blues, New York Rangers
Itse tykkään kyseenalaistaa kaikki ns. itsestäänselvyydet. Tämäkin, että ikä tekee tehtävänsä on sellainen fraasi, että haluaisin vähän tarkempaa pohdiskelua siitä. Selännehän on maalintekijä, jonka tärkein tehtävä hakea paikkaa ja tehdä paikoista maalit. Viime kaudella se onnistui, joten miksi ei tälläkin kaudella? Ei yksi vuosi mitään tee. Lisäksi tuollainen paikan haku on sprinttimäistä liikettä. Eri urheilulajeissa sprintterithän voivat olla lajissaan pitkäänkin huipulla, vaikka olisivatkin vanhoja. Jos Selänne pitää kunnostaan kiinni tarvittavilla harjoitteilla, niin en näe mitään estettä, miksi hän ei voisi tehdä edelleen paljon maaleja.Ikä tekee tehtävänsä myös Teemun kohdalla.
Joidenkin pelaajien maalinteko perustuu kovaan työmäärään ja kynäilyyn, mutta Selänne hoitaa sen yksinkertaisella tavalla. Eli muut hoitavat homman ja Selänne laittaa limpun reppuun. Kyllähän toisaalta Selänne on useat maalit tehnyt puoliläpiajoista polkemalla vastustajasta karkuun, mutta sekin kuuluu sprinttialueeseen, joka luulisi olevan Selänteen kaltaisella hyvällä harjoittelijalla olevan kunnossa. Tällainen yleinen vauhti, joka vaatii hyvää peruskuntoa, ei ole Selänteelle niinkään tärkeä, koska ei Selänne muutenkaan polje kovin usein puollustusta auttamaan, niin kuin muistamme esim. mm-kisoista 08. Selänne tekee suuren osan maaleistaan myös ylivoimalla ja siinä ei paljon kuntoa vaadita, että ottaa välillä muutaman potkun ja ohjaa kiekon maaliin. Itse olen sitä mieltä, ettei Selänteen keskiarvot tule muutamaa kahta kolmea maalia enempää tippumaan. Uskon, että Selänne tulee pääsemään lähelle 40 maalia täyden kauden pelatessaan, jossei ylikin.
-Eli oman päätelmäni perustan siihen, että en näe mitään tekijää, minkä takia Selänteen maalimäärät putoaisivat 20-30 maaliin täyden kauden pelatessaan. Tietysti reaktionopeus hidastuu jonkin verran ikääntymisen seurauksena, mutta en näe, että se Selänteellä olisi mikään este. Esimerkiksi muutama vuosi takaperin uinnin mm-kullan voitti 40 vuotias kaveri. Miten se sitten on mahdollista?