Niin paljon kuin mulla onkin antipatioita Halosta kohtaan (asteikolla 1-10 mun luku on 11), niin noi haastattelut pitää asettaa omaan kontekstiinsa. Jossain lehtijutuissa tietysti kehutaan naapurin johtajaa jne, se on sitä diplomatiaa. Valtion päämies ei oikein voi sanoa mitä oikeasti ajattelee. Toki noissakin jutuissa olisi voinut miettiä vähän tarkemmin, mitä sanoi. Eri asia on vielä tietysti valtion johtajan arviointi kuin valtion johtajan harjoittaman politiikan arviointi. Siinäkään mielessä en tällaisille "tulen hyvin toimeen hlö X:n kanssa" jutuille anna paljoa arvoa.
Halosella on ollut antipatioita Yhdysvaltoja kohtaan, eikä Tarja ole näitä pystynyt peittelemään. Siinä on tullut ero Neuvostoliittoon ja Venäjään. Sananvapauttaan Halonen on käyttänyt surutta Yhdysvaltoja vastaan, mutta samat säännöt eivät sitten ole päteneet Venäjään, kaksoisstandardi.
Sitten asia, jonka joku palstalainen voi ehkä vahvistaa tai kumota:
Mulle kerrottiin, että Halosen YK:ssa esittämänsä puheen jälkeen Yhdysvallat otti kaikessa hiljaisuudessa suurlähettiläänsä pois Suomesta. Siitä ei puhuttu. Seuraava nimitettiin muutaman kuukauden kuluttua. Tarinan mukaan Suomessa kukaan asiasta tietävä ei halunnut tätä julkisuuteen, jotta tilanne (huonot suhteet Yhdysvaltoihin) ei eskaloituisi, eikä Yhdysvalloillakaan ollut intressiä sen enempää asiaa eskaloida. Kunhan kaikessa hiljaisuudessa tekivät pointin. Yritin joskus etsiä jenkkien suurlähettiläiden aikajaksoja, puuttuiko sieltä pari-kolme kuukautta, mutta en löytänyt tästä tietoa. Saattaa myös tietysti olla, että vaikka sieltä olisi suurlähettiläs vaihdettu, on syynä ollut joku muu asia kuin näpäyttäminen, ja tästä on sitten lähtenyt tällainen tarina liikkeelle.
Jos joku voi tämän vahvistaa tai ampua ankkana alas, niin hyvä. Olisi kiva tietää, onko tässä tarinassa mitään perää.