Tappelut NHL:ssä kautta aikain

  • 14 233
  • 34

Islanders

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders

Tätä juuri tarkoitin. Tuossa videon kuvauksessahan lukeekin juttu Heleniukselta.

Me pelattiin Edmonton Oilersia vastaan kotona, ja se olisi voinut olla kuin mikä tahansa muukin lätkämatsi. Tai, ei siitä ottelusta mitään ihmeellistä varmaan monille olekaan mieleen jäänyt, mutta meikäläinen kyllä muistaa aina ja ikuisesti tuon ottelun. Oilersin pienikokoinen hyökkääjä Dominic Pittis ajoi meidän maalille ja annoin siinä sitten vähän poikittaista mailaa ikään kuin tervetuliaistoivotuksena. Se kaatui ja jotenkin onnistuin kaatumaan sen päälle. Maatessani kentän pinnassa kävi Oilersin poliisi Georges Laraque takaapäin nostamassa kypärän mun silmille. Se oli sellainen pieni signaali mulle, ettei tollasta saa tehdä. Käämit paloi ja annoin vähän hanskaa Laraquen naamaan.

Sain siitä tempusta kaksiminuuttisen väkivaltaisuudesta. Eikös siinä sitten Laraque luistellut jäähyboksini ohi sanoen "Sammy, you're fucking dead!". Menin kyllä ihan hiljaiseksi ja funtsin, että jaaha. Tiesin että nyt pitää sitten mennä ja pudottaa hanskat liigan kovimman jätkän kanssa. Pakko lähtee. Jäähyn jälkeen menin penkille istumaan, mutta heti seuraavaan vaihtoon koutsi heitti mut kentälle. Aloitus oli Oilersin kenttäpuoliskolla.

Laraque sanoi heti kiekon tiputtua jäähän että "let's go". Ja sitten mentiin. Siinä Heleniuksen poikaa vietiin kuin karusellissä. Roikuin vaan mukana, enkä ollut lähelläkään lyömistä. Niin isoa ja vahvaa jätkää ei varmasti ole monta, kuin mitä Laraque on. Se pisteli hirvittäviä pommeja päähäni ja kertaalleen kävin jo polvillani sekunnin ajan. Niinimaan Janne huusi mulle että "älä nouse, pysy jäässä", valitettavasti en vain kuullut yhtään mitään. Yhtäkkiä mulla musteni silmissä kun Laraque osui mua ohimoon, tuli sellainen deja-vu fiilis. "What? Are you kidding?", Laraque sanoi kesken tappelun kun en suostunu putoamaan. Sitten se vain lopetti lyömisen. Ammattimiehenä se huomasi että tappelu oli ohi ja viesti mennyt perille.

Läpi tappelun mun ainoana päämääränä oli säilyä hengissä. Ja voin sanoa että se ei näyttänyt lähellekään niin pahalta kuin miltä se tuntui. Se on niin vitun iso ja vahva, se vain takoi, takoi ja takoi tätä naamaa parempaan uskoon. Ja tekikin hyvää työtä. Vaihtopenkillä meni ammoniakkia, piti saada päätä vähän auki. Oli usvainen olo ja pelasin muutenkin siinä matsissa yli kuusitoista minuuttia.

En tiedä, olisinkohan saanut lievän aivotärähdyksen tuossa tappelussa, mutta ei se nuppi ihan kirkkaana ollut. Ja voin vain sanoa tuskallisin mielin ja muistoin, että seuraavana aamuna ei pää liikkunut mihinkään suuntaan. Eikä parina seuraavanakaan päivänä. Hartiat ja niska olivat aivan lukossa. Ottelun jälkeisenä aamuna treenien jälkeen oli lehdistö paikalla kyselemässä kuulumisiani. En vielä tuossa vaiheessa tiennyt Laraquen kehuneen minua lehdistölle. Sen tiesin, että joukkuetoverini arvostivat mua taas enemmän, olin näyttänyt että Suomipojassa oli tarpeeksi munaa lähteä liigan kovimman jätkän kanssa. Ne pystyisivät luottamaan jatkossakin siihen, että olisin aina paikalla tarpeen tullen.


Ei kyllä varmaan kenellekään jää epäselväksi Georgesin väkivahvuus. Jos Heleniuksen kaltaisen miehen saa noin pahasti "pois paikoiltaan", niin ei varmasti tee mieli kokeilla uudestaan.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Otetaanpas esiin yksi keskisarjan kovimmista kavereista -90 luvulta, Buffalon legendaarinen Rob "topless" Ray ! Topless siksi, että Robin kamat jotenkin levisivät tappelussa usein kokonaan ja kaveri oli yläkropastaan paljaana => sido siinä nyt sitten;-)

Fight card: http://www.dropyourgloves.com/Fights/FightCard.aspx?Player=3738

Karmea määrä myllyjä (277) ja vaikka ei niille isoimmille pojille oikein pärjännytkään niin ei ainakaan yrityksestä voi moittia. Taisi olla joskus jo -96/-97 kun Robin kädet olivat liki lopullisesti tohjona, mutta siitä huolimatta myllyjen määrä ei juuri pudonnut... Yksi kaikkien aikojen arvostetuimpia kaukalosotureita muiden vastaavien silmissä ja nappasihan Rob myös King Clancy Memorial Trophyn vuonna 1999!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se Rayn lempinimi oli kylläkin "the stripper" (jotkut käyttävät tosin myös Rayzor:ia).

Pitkälti hänen takiaan NHL:n sääntöjä muutettiin niin että fight strap auki tappelemisesta lensi pihalle pelistä. Uudestaan sääntöä tarkennettiin myöhemmin kun McSorleyt ja muut kaverit keksivät 90-luvun puolenvälin jälkeen käyttää maalivahtien goalie-cut paitoja, jotka olivat niin väljiä ettei niistä saanut kunnolla otetta.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Aattelin heittää tähän ketjuun tälläsen kysmyksen:
Kenellä mahtaa olla eniten lähtöjä tapeluun?? Tie Domilla näytti olevan fightcardissa melko kunnioitettava luku; 331. Mutta kenellä on eniten?

Tänne tän kysymyksen laitoin, koska täällähän näitä tietäjiä on:)
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Aattelin heittää tähän ketjuun tälläsen kysmyksen:
Kenellä mahtaa olla eniten lähtöjä tapeluun?? Tie Domilla näytti olevan fightcardissa melko kunnioitettava luku; 331. Mutta kenellä on eniten?

Tänne tän kysymyksen laitoin, koska täällähän näitä tietäjiä on:)
Tie Domi on juuri pelaaja jolla on eniten lähtöjä NHL:ssä.

Tässä vielä top-20 jos se jotain kiinnostaa :-)

1. Tie Domi 331
2. Dave "Tiger" Williams 311
3. Chris Nilan 305
4. Bob Probert 298
5. Craig Berube 285
6. Rob Ray 277
7. Jeff Odgers 271
8. Marty McSorley 269
9. Stu Grimson 265
10. Joey Kocur 257
11. Basil McRae 255
12. Kelly Buchberger 250
13. Matthew Barnaby 242
14. Donald Brashear 237
15. Mick Vukota 237
16. Tim Hunter 236
17. Ken Baumgartner 226
18. Kris King 219
19. Mike Peluso 217
20. Garry Howatt 215

Joten Brashear on ainoa aktiivipelaaja tuolla listalle. Seuraava aktiivipelaaja on Ian Laperriere!! Ja mies löytyy sijalta 40.

Täältä löytyy kaikkien aikojen top-200 lista: http://www.dropyourgloves.com/Fights/MostPlayerFights.aspx?League=1

EDIT: Hidas ja kankea.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Se Rayn lempinimi oli kylläkin "the stripper" (jotkut käyttävät tosin myös Rayzor:ia).

Juu, näinhän se oli => tuo topless oli mun ihan oma versio Raysta... Ja eikös tuo lempinimi stripper tullut jonkun vastustajan kommentista "he is better stripper than a fighter"?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Buffalossa oli 90-luvun alusta aina Ted Nolanin valmennusaikoihin asti koolla viihdyttäviä ryhmiä. Sabres kuuluikin tuon ajan NHL:n aktiivisimpiin porukoihin tappelurintamalla.
Sabresin jokin 90-luvun alkupuolen joukkueista on ainoa jolla on koskaan ollut 3 yli 300 jäähyminuutin miestä riveissään. Samalla kaudella tuon rajapyykin rikkoivat Rob Ray, Brad May ja Gord Donnely. Tämä noinniinkuin ulkomuistista. Voisi kai sitä tärkeämmilläkin asioilla muistinsa täyttää.

Mitä tulee tappeluiden kulta-aikaan, niin toki se oli 80-ja 90-lukujen vaihde, mutta eivät nuo tilastot varmasti koko totuutta kerro. 70-luvulla ja sitä ennen tappeluista selvisi 2 tai 2+2 minuutin jäähyillä ja syinä saattoi olla mitä milloinkin joten epäilen vahvasti että iso osa niistä tappeluista ei ole noihin tilastoihin asti uineet.
 

harkka24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
90-luvun taitteessa Blackhawksilla oli kanssa koossa todella mukava miehistö, etenkin kaudella 91/92 olivat aktiivisia. Muutamia nimiä mainitakseni, Peluso, Grimson, Marchment, ja tietysti Chelios säesti 245 min edestä ja Steve Smith upeasti 304 min, todella kova joukkue joka pelasi viihdyttävää kiekkoa. Tällähän kaudella Mike Peluso keräsi kunnioitettavat 408 min, ei huono saldo 63 pelistä. Niin ja mainittakoon nyt vielä sen verran, että finaaleihin menivät, tosin Pingviinit olivat parempia.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Loppuun pari YouTube-videota legendaarisista Bench Clearing Brawleista. Näitä katsellessa ymmärtää, kuinka paljon NHL on muuttunut viimeisten viidentoista vuoden aikana.
Ja ihan hyvä. Ihan katsojan (ainakin tv-katsojan) viihtymisen kannalta välien selvittely 1 vs. 1 -tappeluissa on mielenkiintoisempaa.

Tuollaisen sekavan joukkokahakan aikana pitää mennä jääkaapille. Paljon hauskempi näistä on lukea.

Joukkotappelu mielestäni tappaa myös sen pelin. Eli kun mylläkkä nousee pääosaan, niin pelin tulos ei siinä enää varmasti paljon paina. (Eipä silti, 21 joukkueen Änärissä harvalla pelillä oli muutenkaan merkitystä.) Jos minä olisin sattunut ostamaan lipun noihin peleihin, niin varmaan olisin ollut pettynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös