Useille asioille on syynsä
Viestin lähetti mikæl
Huhhuh.
Katsoisitko NHL-osion "NHL ja vastustajan kunnioittaminen" -ketjua, jossa on jotain yritystä selittää, miksi jääkiekossa kuten muissakin joukkuepeleissä kuumennutaan niin helposti.
Viestin lähetti mikæl
Ja toisekseen, mitä tappelut edes tekee jääkiekkokaukalossa...
Mietipä sitä. Ei vaan, mietitäänpä mitä tapahtuisi, jos tappelut kiellettäisiin NHL:stä. Luulen, että moni on sitä mieltä, että ei mitään, saataisiinpa tappelut pois, kun ne ovat niin irvokkaita ja älyttömiä jääkiekkoon kuulumattomia osioita.
Vaikka en itse niin erityisesti välitäkään tappeluista, niin silti näen niiden kuuluvan tärkeänä osana NHL:ää. Oletko esimerkiksi ajatellut, että tappeluiden salliminen voisi ehkäistä täydellisiä pimentymisiä a´la Perezhoginin kirvesisku? Että nyrkkisankarien esiintymiseen kentällä on joku syy, jota on vaikea äkkiseltään tajuta.
Itse perustelen tappeluiden olemassaolon sillä, että jääkiekko on pelinä sellainen, että siinä kuumennutaan helposti, koska fyysiset kiemurat sallivat ja niissä tapahtuu helposti tahallisia ja tahattomia "laittomuuksia". Ja koska tuomari ei kaikkea pysty tuomitsemaan, niin pelin tiimellyksessä jotkut pelaajat kuumenevat totaalisesti. Ja jotta vältetään yksittäisten pelaajien pimahtaminen, pitää kentällä olla pelotteita tai kuumenemistilojen purkautumistiloja, jotta pelit pysyvät aisoissa.
Toisin sanoen voi tarvittaessa haastaa vastustajan tai vastustaja voi haastaa reiluun nyrkkiotteluun. Eli periaate: vastaat teoistasi toimii kohtuullisen hyvin. Myös molempien joukkueiden tappelijoiden kohtaaminen purkaa molempien joukkueiden aggressiotiloja alaspäin. Tai kanavoi primitiivisiä tiloja pelilliseen raivoon eli pois vastustajan vahingoittamispyrkimyksestä.
Viestin lähetti mikæl
...Osa pelaajistakin ( oletan hieman fiksummiksi ) kääntää katseensa kattoon vaivautuneina näistä ns tappeluista eli yleisönviihdyttämisriisuuntumisista.
Itse kuuluisin siihen pelaajaosastoon, joka ei nyt niin hirvittävästi juhlisi tappeluiden kuluessa. Fiksuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Myös katsomossa löytyy porukkaa, jotka eivät pidä tappeluista. Mutta suurin osa katsomosta elää reseptioestetiikan varassa ja pystyy samaistumaan jääkiekkoon ja myös sen tappeluihin siten, että hekin saavat purkaa aggressiotilojaan (tai joitain muita primitiivisiä ilmauksia) toisen eli jääkiekon tai yksittäisen pelaajan välityksellä. Minusta se on tärkeää heidänlaisilleen ihmisille.
Viestin lähetti mikæl
Joku vähemmällä kirkkaudella varustettu puolestaan luulee niiden kuuluvan osana elämää ja teloo pelikaverinsa poikittaisella sairaalaan seuraavan vaihdon tullen.
Nyt puhut paskaa. Tappelut pyrkivät pohjimmiltaan estämään toisten pelaajien telomisia. Mies miestä vastaan on reilua ja tappeluissa hyvin harvoin loukkaantuu niin pahasti kuin ennaltaarvaamattomissa pimentymisissä.
Myönnän, että vielä muutamia vuosia sitten olisin ollut kanssasi osittain samaa mieltä. Että tappelut eivät kuulu jääkiekkoon. Kuitenkin syvennyttyäni jääkiekon maailmaan paremmin olen alkanut ymmärtämään tappeluiden syvemmän merkityksen tai ylipäätään sen miksi joukkuepeleissä jotkut pelaajat lämpenevät ulkopuolisen silmin täysin ihmeellisistä syistä.
Nyt voi siis sanoa sen, että tappelut kuuluvat NHL-kiekkoon ja niiden funktion pitäisi olla selkeä: pelin aisoissa pysyminen, yksittäisten pelaajien pimentymisien estäminen. Lisäksi katsojat voivat reseptioestetiikan avulla purkaa omia primitiivisiä tilojaan. Mielestäni nämä argumentit puoltavat tappeluiden olemassaoloa huolimatta siitä, että kaikki katsojat tai pelaajat eivät niistä erityisesti välitä.