polvipetteri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara
Viestin lähetti HN
Muksu, Kaivanto ja Lapanen sanoivat lähes kaiken oleellisen. Kaikkien argumentit ovat päteviä ja perusteiltaan pitäviä, vaikka kirjoittajat suhtautuvat käsiteltävään asiaan keskenään eri tavoin. Toisenlaista keskustelutyyliä edustaa Polvipetteri, joka perustelee mielipiteensä tyhjällä sanahelinällä, joka on jo moneen kertaan monessa keskustelussa pätevästi osoitettu höpöhöpöksi. Tärkeää tappelukeskustelussa, kuten kaikessa muussakin, on tiedostaa ja hyväksyä tosiasiat. Se, pitääkö kaukalotappeluista, ei liity mitenkään siihen, kuuluvatko ne lajiin. Hyväksyykö sen, että tappelut kuuluvat jääkiekkoon, onkin eri asia, ja siitä voidaan keskustellakin.
Minäkään en noin yleensä ottaen tykkää katsoa, kun ihmistä lyödään oikeasti. Etenkin tappeluun haluttoman osapuolen muksiminen on mielestäni kuvottavaa. Olen sitä elämäni aikana nähnyt melko paljon, ja aina olen sitä inhonnut. Tämä siis "oikean elämän" puolella. Kaukalossa pelaaja tietää, että voi joutua nyrkkipokkasille, jos toimii tietyllä tavalla, ja siksi hän tavallaan tahtoo myös tapella. Ainakin hän on valmis saamaan yksipuolisen "koulutuksen", jos toimii tietyllä tavalla. SM-liigassa nähdään äärimmäisen harvoin tilanteita, jossa täysin pahaa-aavistamaton, "syytön", pelaaja joutuu nyrkkeilysäkiksi. Kyllä jokainen munille ronkkija, joka ottaa iskut kilpikonna-asennossa vastaan yrittämättä lyödä takaisin, tietää, miksi on saamassa köniinsä. Koska hän tietää pelin hengen, ja silti toimii niin kuin toimii, hän myös hyväksyy seuraukset.
Kaukalossa ollaan vapaaehtoisesti. Jokainen voi itse valita, siirtyykö pari kertaa viikossa pariksi tunniksi osittain normaaliyhteiskunnan sääntöjen ulkopuolelle hyvin tuntemiensa toisenlaisten lakien ja syy-seuraus-suhteiden maailmaan.
Kahden halukkaan osapuolen välisen nyrkkihippastelun hyväksyn jääkiekkoilussa poikkeuksetta, ellei meno karkaa käsistä ja ylly äärimmäisen väkivaltaiseksi. Sama pätee tiettyyn rajaan asti myös normaalielämään: otellaan rehdisti, maassa oleva jätetään rauhaan, ei yritetä tuottaa pahoja ruumiinvammoja, jne... Itse suosittelen pukareille aina Oxfordin koulukunnan nyrkkeilysääntöjen soveltamista. Kiekkotappelussakin on säännöt: ei potkita, ei lyödä mailalla tai hanskalla, ei pusketa, jne. Näiden sääntöjen rikkoja irrottautuu lajin säännöistä ja arvomaailmasta, ja häneen voidaan mielestäni soveltaa normaaliyhteiskunnan syyte- ja rangaistuskäytäntöjä.
Harvoin olen näin makeasti nauranut, kun luin tätä polvipetteri-vihassa kirjoittamaasi tekstiä. Piditkö oikein silmiäsi kiinni "lukiessasi" tekstiäni. Vai annoitko jonkun vanhan jutun vaikuttaa taas "mielipiteeseesi"? Lue, mitä sanoin tappelemisesta ja mieti sen jälkeen mitä kirjoitit. Se, että ollaan jostain eri mieltä (kuten meidän välillämme miltei kaikista asioista), ei minusta tarkoita sitä, että sinun täytyy alemmuudentunnoissasi hakea tyylisi aina saman kaavan mukaan. Tyylin, joka osoittaa voimakasta kapeakatseisuutta.
Nuo, mitä luettelet lopuksi, ovat aivan samoja asioita, joita tuon esiin suppeammin omassa mielipiteessäni, viimeisessä kappaleessa. Mutta ethän sinä sitä ymmärrä, kun olen kerran erehtynyt yhdestä jääkiekkkosäännön kohdasta ja menettänyt näin uskottavuudeni sinun silmissäsi. Ymmärrän suhtautumisesi, sillä pidäthän itseäsi kaiken jääkiekkokeskustelun auktoriteettina. Ja minun vuokseni lopetit aikoinaan teatraalisesti kirjoittelun Kiekkopesäänkin.
Sitten nimimerkki Muksu
Viestin lähetti Muksu
Jääkiekkokaukalosta tekee erillisen saarekkeen se, että sen katsotaan juridisesti oleva erillinen saareke, aivan samalla tavalla kuin monien muidenkin paikkojen. Ennakkotapauksia syyttämättä jättämisestä on paljon jääkiekonkin piiristä, enkä enää kymmenettä kertaa ala kanssasi tästä inttää - usko tai älä - tai kysy joltain sellaiselta, joka tietää ja jonka sanomisen uskot. Näin asiat vain makaavat ja muutaman oman valintansa kautta tietämättömän vuosia jatkuva "ihmettely" ei muuta sitä miksikään. Tässä ei myöskään ole mitään kummallista - päinvastoin se on varsin luonnollinen ja käytännössä ainoa toimiva tapa moniarvoisessa yhteiskunnassa.
Minä olen saanut käsityksen, että et ole tyhmä ja siksi asiaan puutunkin. Emme ole kiistelleet siitä, onko jääkiekon piirissä ennakkotapauksia. Totta ihmeessä on. Sitä paitsi, minulla ei ole tarvetta olla uskomatta sinua tai sinun tietämystäsi sen perusteella, että olemme joskus olleet asioista eri mieltä. Kuinka on sinun laitasi?
Se, onko asiassa mitään kummallista tai onko käytäntö luonnollinen, on keskustelun arvoinen asia. Puhumattakaan siitä, mitä lajille merkitsee se, että asiat ratkaistaan nykytavalla. Että "asiat vain makaavat". Niin ne makaavat itäisessä naapurimaassammekin, eikä kukaan ole sitä mieltä, etteikö parantamisen varaa olisi. Myönnän sinun olevan siinä oikeassa, että flegmaattinen ilmaukseni "ihmetellä" on väärä. Mutta selvitetään alkuun keskustelumme lähtökohdat ja jatketaan sitten tuosta aiheesta.