Mun mielestäni taas tuo Jatkoajan kolumni on jälleen kerran vain sitä yhtä ja samaa vanhojen ja mun mielestäni välillä suorastaan huvittavien kliseiden toistelua kuin mitä tässä ketjussa on nyt tehty noin kolmeensataankuuteenkymmeneenseitsemään kertaan.
Totta, mutta tuossa Sihvosen on pointteja joita ei ole näissä väitteluissä kiistetty.
Kaikille pitäisi kuitenkin olla ihan selviä asioita ilman ruotsalaisia nollatutkimuksiakin, että:
- väkivalta (jota tappeleminen Petteri Sihvosen vastaväitteistä huolimatta on) ei ole ikinä missään maailman kolkassa tai tilanteessa vähentänyt väkivaltaa vaan lisännyt sitä
- jääkiekkotappeluissa sattuu ja niissä voi sattua todella pahasti
Ei mielipiteesi muutu tosiasiaksi, vaikka asian niin esittäisitkin. Jos tappelut ovat väkivaltaa niin sitten taklauksetkin ovat väkivaltaa (näinniinkuin eettisesti ja juridisesti). Ei sillä ole väliä että aiheutetaanko vastustajalle kipua nyrkillä vai olkapäällä.
Ja mitä väitteeseesi tulee, että väkivalta ei ole koskaan missään vähentänyt väkivaltaa, niin taatusti esimerkiksi valtion väkivaltakoneista eli poliisilaitos vähentää väkivaltaa. Vai kannatatko sen poistamista? Myös armeijan olemassaololla on samansuuntainen vaikutus. Jotain sellaista voisit koittaa väittää että hallitsematon väkivalta aiheuttaa väkivaltaa, mutta sitten väite ei enää koskisi jääkiekkotappeluita, jotka ovat äärimmäisesti tärkein sanktioita ja säänneltyjä.
Sihvonen ei väittänyt että tappeluissa ei sattuisi pahasti vaan että se on hyvin harvinaista, mikä taas on totta.
Ja loppuun lisään vielä oman disclaimerini, jota olen myös toistellut tässäkin ketjussa kymmeniä kertoja. En halua kieltää tappeluita mutta pärjään suomalaisessa jääkiekossa ihan hyvin ilman niitä. Minä vain VIHAAN tappeluiden käyttämistä minkäänlaisena taktiikkana tai pitkän ajan kostona jossain myöhemmässä pelissä. Kosta se huitaisu tai taklaus heti tai ei ollenkaan. Tunteen palon hyväksyn, harkittua pyrkimystä väkivaltaan en.
Omana discaimerinä keeron että minusta tappeluiden käyttäminen osana taktiikkaa on ok juttu samoin kuin tiettyjen juttujen kostaminenkin. Golf, kriketti ja muut herrasmieslajit ovat erikseen, mutta jääkiekossa pelataan ja pitääkin pelata voitosta vaikka verissäpäin.