Niin kuin jo aiemmin johonkin toiseen ketjuun kirjoitin, niin itse en juuri tappeluista jääkiekkopelissä perusta. Minulle aina on tärkeintä se, että suosikkijoukkueeni voittaa, ei se onko pelissä tappeluita vai ei, tai tuliko voitto hyvällä pelillä vai ei. Vain voitto kelpaa. Tosin myös tappio on helpompi sulattaa, kun se tulee hyvän suorituksen päätteeksi.
Tappelut kumminkin kuuluvat tietyllä tapaa jääkiekkoon. Ja totta on sekin että huonon pelin ainoa piristys saattaa olla tappelu. Viime kaudellakin Lukon muutamat kotipelit olivat niin unettavia, että katsomossa todella meinasi nukahtaa, ja silloin olisi joku pieni tappelu ollut omiaan herättämään nukkujat.
Niinikään tuo mailalla hakkaaminen olisi myös saatava kuriin. Jos se tappelujen "hyväksymisellä" onnistuu, niin siinä tapauksessa käännyn mielihyvin tappelujen laillistamisen puolelle. Tai mitä laillistamista se on, kun siitä jäähy kumminkin tulee?
Ehdotukseni sopivaksi rangaistukseksi tappeluista on, että annetaan molemmille 5-minuuttinen sekä aloittajalle 2-minuuttinen kaupan päälle. Ja jos siinä tappelun jälkeen esiintyy voittaneen (tai ihan kumman tahansa) osapuolen taholta jotain elvistelyä tai muuta tuulettelua, niin kylmästi 10-minuuttinen vielä siihen päälle. Näillä minuuteilla selviäisi pelin ensimmäisestä tappelusta. Jos sama pelaaja tappelee pelissä toisen kerran, niin sitten riippumatta siitä aloittiko hän kumpaakaan "omaa" tappeluaan pelissä hänet voidaan heittää suihkuun 5+prk (20 min.) niskassaan.
Automaattisesti tappelusta ei pelikieltoa annettaisi. Nämä tappeluista tuomittavat prk:t voisi sitten kerätä johonkin syntilistaan, ja kun pelaaja esim. lentää kaksi kertaa tappeluiden takia suihkuun niin siitä voidaan hänelle tuomita yhden ottelun pelikielto. Näin pelaaja saisi hanskata vaikkapa neljä kertaa ennen kuin pelikielto tulee, ja mikäli pelaaja ei aloita tappeluja, niin pelikiellostakaan ei olisi pelkoa.
Jos tämmöisellä uudistuksella poistetaan tuo mailallahakkaaminen ja pelistä tulee hiukan viihdyttävämpää, niin siitä vaan uudistus käyntiin.